2020-07-18, 20:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Däremot kan man ju konstatera att ju mindre tillförsel av olika identiteter, desto mindre av den här identitetspolitiken kommer vi att behöva stå ut med i Sverige.

Det är rationellt för Sverige att minimera förekomsten av identitetspolitik (som är motsatsen till rationellt samtal) och den största drivkraften bakom förekomsten av identitetspolitik är tillförsel av olika identiteter. Om Sverige har en mer homogen identitet så kommer mindre av resurserna i Sverige att gå åt till att försöka medla mellan grupper, och mer av resurserna frigöras till problemlösning.

Svensk identitet kontra omvärlden kan vara en annan fråga.

Identitets-realism är en helt trivial sak nästan överallt i världen utom i relativt isolerade historiskt homogena länder som Sverige. Sverige påstår sig excellera genom öppenhet inför utländska influenser.

Jag delar din uppfattning i grunden. Däremot kanske man tvingas bekämpa eld med eld under en övergångsperiod, men då är det en svensk majoritet som bör konkurrera ut alla identitetspolitiska ansatser från minoriteter. Slå tillbaka mot dem, som mot BLM — det är sådant vi inte vill ha i vårt land.

Sverige vilar tryggt på en stadig grund av självmedveten svensk identitet. Ett svenskt Sverige.
Citera
2020-07-18, 20:32
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Håkan Boström förklarar först VAD identitetspolitik är och VARFÖR den är ett problem.

Han konstaterar sedan att identitetspolitikens resonemang står helt i strid med upplysningstraditionen och att politiken är en återvändsgränd.

Han konstaterar vidare att någorlunda välfungerande samhällen baseras på nationalstaten.

Det står INTE ”att det går att undvika konflikter genom att be folk sluta med identitetspolitiska handlingar och positionering”. Du gör en halmgubbe. VARFÖR?
Hans text är en plädering mot identitetspolitik för att den sliter sönder hans fina liberala samhälle.
Vad menar han, om inte att identitetspolitik är skadlig för stabiliteten i ett samhälle? Det kan jag hålla med om, men den främmande måste ju bekämpas. Detta kan man göra genom att accelerera förloppet.

Upplysningstraditionen anser jag bör förkastas om den leder till utopisk individualliberalism och en tro på det liberala samhället som en sorts "acceptabel" slutstation, i brist på annat.

Att jag överdriver beror på att jag driver lite med Håkan Boström. Jag ger inte mycket för rationalism i politiska sammanhang.
Citera
2020-07-18, 20:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hans text är en plädering mot identitetspolitik för att den sliter sönder hans fina liberala samhälle.
Vad menar han, om inte att identitetspolitik är skadlig för stabiliteten i ett samhälle? Det kan jag hålla med om, men den främmande måste ju bekämpas. Detta kan man göra genom att accelerera förloppet.

Upplysningstraditionen anser jag bör förkastas om den leder till utopisk individualliberalism och en tro på det liberala samhället som en sorts "acceptabel" slutstation, i brist på annat.

Att jag överdriver beror på att jag driver lite med Håkan Boström. Jag ger inte mycket för rationalism i politiska sammanhang.
OK, du vill skita i fakta och upplysning. VAD vill du göra?
Citera
2020-07-18, 20:48
Medlem
Mjälls avatar
Citat:

Jag delar din uppfattning i grunden. Däremot kanske man tvingas bekämpa eld med eld under en övergångsperiod, men då är det en svensk majoritet som bör konkurrera ut alla identitetspolitiska ansatser från minoriteter. Slå tillbaka mot dem, som mot BLM — det är sådant vi inte vill ha i vårt land.

Sverige vilar tryggt på en stadig grund av självmedveten svensk identitet. Ett svenskt Sverige.

Det är oklart om uppfattningen delas av the powers at be eller av de inneboende tendenserna hos en teknologiskt avancerande civilisation.

Ja, det krävs såklart en social mobilisering för att få till stånd detta motstånd mot identitetspolitik och omfamnande av rationell politik. Jag är således ingen motståndare till att återuppväcka en stark svensk identitet. Min kommentar var ämnad som en analytisk respons på Boströms resonemang enligt hans egna premisser. Det går att motivera rationell invandringspolitik även med hänsyn till ett universalistiskt ideal. Och nog är det väl ett sådant vi alla eftersträvar. Problemet är ju att den naiva mångkulturen är inkompatibel med det faktiska odlandet av sådana själsliga värden, eftersom den tillför i bästa fall missförstånd och i värsta fall konflikt.

Men, återigen, vi svenskar och vi frekventerare av denna tråd är bara biomassa och vårt själsliga eller materiella välbefinnande är ingen självklar referenspunkt för rationaliteten hos den teknologiskt avancerande metaorganism som inte ens behöver vara bunden till vår art och än mindre till personer eller gemenskaper utöver en elit.
Senast redigerad av Mjäll 2020-07-18 kl. 21:24.
Citera
2020-07-18, 21:19
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
OK, du vill skita i fakta och upplysning. VAD vill du göra?
Vi har skilda politiska uppfattningar. Men, generellt gör man så klart vad som är naturligt/brukligt. Intar sin plats i en hierarki och strävar efter att — vilket gäller svenska folket — hålla sig kvar på toppen.

Man svarar på alla utspel med motsvarande replik.
Man utnyttjar att vi lever i postmodernismens efterdyningar och att sanningen är relativ.

Du brukar väl själv tampas med företrädare för #Jagärhär, eller har jag missförstått något? Du vet väl hur man bemöter inlägg med högt uppskruvat tonläge utan att avfärda dem som trams?
Tänk även på hur man nästan mangrant hanterat BLM och deras hets i Sverige. Deras överdrifter triggade en motreaktion och fick tidigare "neutrala" att vända sig emot dem. I sådana situationer ser vi hur vanligt folk iklär sig en form av svensk dräkt.
Samma sak kan ju sägas om gensvaret på olika radikalfeministiska grepp, etc.

Det är mycket som är identitetspolitik utan att man genast tänker på det. Även reaktioner på identitetspolitiska aktioner, mm.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-07-18 kl. 21:25.
Citera
2020-07-18, 21:31
Medlem
Citat:
Vi har skilda politiska uppfattningar. Men, generellt gör man så klart vad som är naturligt/brukligt. Intar sin plats i en hierarki och strävar efter att — vilket gäller svenska folket — hålla sig kvar på toppen.

Man svarar på alla utspel med motsvarande replik.
Man utnyttjar att vi lever i postmodernismens efterdyningar och att sanningen är relativ.

Du brukar väl själv tampas med företrädare för #Jagärhär, eller har jag missförstått något? Du vet väl hur man bemöter inlägg med högt uppskruvat tonläge utan att avfärda dem som trams?
Tänk även på hur man nästan mangrant hanterat BLM och deras hets i Sverige. Deras överdrifter triggade en motreaktion och fick tidigare "neutrala" att vända sig emot dem. I sådana situationer ser vi hur vanligt folk iklär sig en form av svensk dräkt.
Samma sak kan ju sägas om gensvaret på olika radikalfeministiska grepp, etc.

Det är mycket som är identitetspolitik utan att man genast tänker på det. Även reaktioner på identitetspolitiska aktioner, mm.
Att det etablerade samhället i Sverige markerar så fort BLM sticker upp sitt fula tryne, men samma etablissemang i USA underblåser BLMs kulturrevolution har inget med svensk identitetspolitik att göra utan att i USA använder man sig av BLM för att avsätta Trump, och därför tjänar det ett syfte. I Sverige skulle det istället leda till att Löfven blir avsatt och att Åkesson tar över.

Det är hela skillnaden mellan Sverige och USA. Det är inte så att Morgan Johansson plötsligt börjat bry sig om etniska svenskar.
Citera
2020-07-18, 21:38
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Att det etablerade samhället i Sverige markerar så fort BLM sticker upp sitt fula tryne, men samma etablissemang i USA underblåser BLMs kulturrevolution har inget med svensk identitetspolitik att göra utan att i USA använder man sig av BLM för att avsätta Trump, och därför tjänar det ett syfte. I Sverige skulle det istället leda till att Löfven blir avsatt och att Åkesson tar över.

Det är hela skillnaden mellan Sverige och USA. Det är inte så att Morgan Johansson plötsligt börjat bry sig om etniska svenskar.
Givetvis, men jag syftade som sagt på "vanligt folk". Mycket vanskligt att avgöra, så klart. Mitt intryck är dock att provokationer som uppfattas som osvenska leder till svensketnisk medvetenhet. Det gäller även andra regelrätta påhopp.
Citera
2020-07-18, 21:39
Medlem
Citat:

Likväl opponerar han inte mot mångkulturen i sig. Han påtalar problem men är inte villig att göra upp med sina kompromisser. Mycket liberalt...
Citera
2020-07-18, 21:54
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Fotsoldaterna i #jagärhär och så vidare är knappast högstatuspersoner. Och de som är högstatuspersoner på PK-sidan i mediakriget är det bara i sin grupp. I andra grupper skrattar man åt sådana personer.
Idag ja, kändiseliten släppte invandringen för flera år sedan och gick vidare till att hylla Greta, som i sin tur börjar bli bortglömd.

Men det var inte så många år sedan folk i villaområdena släpp möta mångkulturens baksidor. Folk där hyllade Fredrik Reinfeldt och Annie Lööf, och tyckte det var bra med massinvandring för att dumpa lönerna för låginkomsttagare. Ordföranden för Företagarna i min kommun hyllades för sina asylboenden. Företagarna trodde inte att de själva kunde bli drabbade av kriminalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Ja precis. Han har fel om offerskapet som framgångsfaktor. Han beskriver att offerskap förhindrar eller står i motsättning till framgång, emedan faktum är att den grupp som har högst offerstatus är en framgångsrik grupp.

Judarna började bli framgångsrika i Västeuropa i samband med Franska Revolutionen, spridandet av upplysningsideer gjorde att många av dem släppte sitt traditionella liv och blev "reformjudar". De så kallade "Ostjuden" i Östeuropa valde däremot ofta att bo kvar i sina ghetton och blev hårdast drabbade av Förintelsen.

Idag håller reformjudarna på att försvinna från USA och Västeuropa pga assimilation. Medan ortodoxa judar med rötterna i arabvärlden utgör en allt större del av Israels befolkning då de får så många barn. Deras religiositet gör det dock omöjligt för dem att hålla igång ett modernt samhälle, så de är beroende av reformjudarna och helt sekulariserade israeler för sin försörjning. Vilket skapar spänningar i landet. På några generationers sikt kommer nog det judiska inflytandet i Väst att försvinna, antingen assimileras man eller så flyttar man till Israel för att slippa antisemitiska araber (som är oförmögna att känna skuld för Förintelsen).
Citera
2020-07-18, 22:12
Medlem
Nostradumbasss avatar
Lyft blicken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockh...tionalekonomi)

Det finns "bankjudar" men det är mest ett skydd mot nationalekonomerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Judarna började bli framgångsrika i Västeuropa i samband med Franska Revolutionen, spridandet av upplysningsideer gjorde att många av dem släppte sitt traditionella liv och blev "reformjudar". De så kallade "Ostjuden" i Östeuropa valde däremot ofta att bo kvar i sina ghetton och blev hårdast drabbade av Förintelsen.

Franska revolutionen. Det är 1700-tal. Judarna ligger 100 år efter dom riktigt framgångsrika. I Sverige har vi legat i sen 1600-talet med samma maktstrukturer som finns sen Ostindiska kompanierna. Vi har sedan dess sen 30-talet haft en egen ekonomisk "skola". Pengar är skuld. Nu är de skuldbaserade pengarna slut.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-07-18 kl. 22:45.
Citera
2020-07-18, 22:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Likväl opponerar han inte mot mångkulturen i sig. Han påtalar problem men är inte villig att göra upp med sina kompromisser. Mycket liberalt...
Och mycket talande.

Gjorde jag fel när jag skojade om att han vill att folk slutar upp att dumma sig och satsar på att ta tag i sina egna liv? Det är bra att bädda sängen, städa rummet och så, men det räddar ingen från vargen i skogen. Han läser inte ens G-P.
Citera
2020-07-18, 22:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Idag ja, kändiseliten släppte invandringen för flera år sedan och gick vidare till att hylla Greta, som i sin tur börjar bli bortglömd.

Men det var inte så många år sedan folk i villaområdena släpp möta mångkulturens baksidor. Folk där hyllade Fredrik Reinfeldt och Annie Lööf, och tyckte det var bra med massinvandring för att dumpa lönerna för låginkomsttagare. Ordföranden för Företagarna i min kommun hyllades för sina asylboenden. Företagarna trodde inte att de själva kunde bli drabbade av kriminalitet.
Ja, men utanför PK har många av dessa personer inte hög status. De kan ha gott om pengar men är ändå föraktade. Och en hel del ”normala” personer blev förstås lurade i början, som du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in