2020-05-22, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Det där är ingen svar på varför du blinkar fast du fortsätter köra i din fil.

Ja, du ser! Du tror att en CPL är att likställa med en vägkorsning och det är precis därför du inte förstår hur du ska agera. Det är en cirkulation! Och filen/filerna går i en cirkel runt runt. Först när du svänger ur cirkulationen bryter du filens gräns och du ska blinka innan.

"man är otydlig om man inte signalerar sin avsikt" - Om du kör i en specifik fil som endast leder åt ett håll, så är det inte otydligt.
Du får nog spola bort gruset ur ögonen eller dra ut huvudet ur röven och läsa inläggen en gång till. Eller har du bara otur när du tänker? Jag likställer inte överhuvudtaget en cirkulationsplats med en vägkorsning. Problemen med att inte tydligt visa sin avsikt blir dock densamma. Sedan om du använder vänsterblink, blir hjälpt eller irriterad av detta skiter jag fullständigt i. Det är inte detta som är problemet vid körning i cirkulationsplatser i alla fall och det har onekligen en positiv effekt på vissas bedömning av andras avsikter. Sedan att det finns en och annan utvecklingsstörd som tror att vänsterblink betyder att man ska köra upp i rabatten kan man nog inte göra så mycket åt.
Senast redigerad av pf10 2020-05-22 kl. 18:02.
Citera
2020-05-22, 20:31
Medlem
Citat:
Det där är ingen svar på varför du blinkar fast du fortsätter köra i din fil.

Ja, du ser! Du tror att en CPL är att likställa med en vägkorsning och det är precis därför du inte förstår hur du ska agera. Det är en cirkulation! Och filen/filerna går i en cirkel runt runt. Först när du svänger ur cirkulationen bryter du filens gräns och du ska blinka innan.

"man är otydlig om man inte signalerar sin avsikt" - Om du kör i en specifik fil som endast leder åt ett håll, så är det inte otydligt.

Vi har ett problem med din utsaga: Om det nu skulle vara så fallet ett vi enbart har en fil som går runt en CPL skulle körriktningsvisare inte behövas. Men nu är det inte så; många CPL har två eller till och med tre filer som går runt och du får åka runt flera varv i alla dessa filer. Eftersom att småbilsförare inte kan förstå denna regel måste bilarna i ytterfilerna signalera sin avsikt att fortsätta varvet för att inte blir avkapade av någon fantast som skall svänga av CPL från insidan. Detta är extra viktigt när vi har stora fordon i trafiken som ibland måste använda oortodox placering av sitt fordon. Småbilsförare blir förvirrade när andra fordon inte gör exakt som Svensson har blivit lärd att göra. Vid förvirring sker olyckor.
Citera
2020-05-30, 04:53
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Man blinkar inte så länge man ligger kvar i sin fil om man inte helt saknar logiskt och konsekvent tänkande. Blir ett jävla blinkande om man kör en kurvig väg, om man som du blinkar för att vägen svänger. Oblinkat betyder precis som på vilken väg som helst, att man ämnar fortsätta längs vägen.

Blinkers är för sidoförflyttning ifrån den fil man kör i. Filerna i en CPL går i en cirkel och vid infart finns endast ett håll att köra så ingen inblinkning behövs. Inne i cirkulationen gäller vanliga trafikregler förstås och sen blink vid avfart åt höger

Sen om väntande inkörare inte ser min HB skiter jag fullständigt i - de ska ändå vänta till det är säkert att köra in. Jag blinkar åt dem bakom mig i första hand.
Trafik är inte ett schackspel, det är ett samarbete med en del regler.

Provar igen, ska jag vänster i rondellen och jag har mötande rakt fram, när jag blinkar vänster så vet mötande att jag inte ska direkt ut eller fram, jag förser mötande med 50% av all nödvändig information vilket förser mötande med definitiv information att denne skall inte köra än.
Citera
2020-05-30, 04:59
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Hur kan man vara otydlig om man bara följer sin fil? Finns inte. Otydligheten ligger hos de andra som inte förstår principen för filkörning med tillhörande blink när man lämnar sin fil. Spelar ingen roll i vilken trafiksituation filkörningen pågår. Kan va i vanlig stadstrafik, CPL eller motorväg. Så länge du inte lämnar filen eller stannar till pga motorfel finns ingen anledning att blinka. I en CPL ligger tydligheten i att köra oblinkat till man ämnar vika av från sin fil och ut ur cirkulationen.

Om det är nåt som ska ändras så är det dessa inkompetenta körlärare som lär ut detta vansinne, men de gör det helt godtycklig och det har aldrig funnits några sån krav från trafikverket heller
Vad i helvete har fil med saken att göra? Du ligger så nära som möjligt mitten i vilket fall
Citera
2020-05-30, 05:15
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Nej, bara kört bil i 30 år samt varit yrkeschaufför i några, men det kanske för lite.

Om jag står och väntar för infart så hjälper VB på en närmande bil lika lite som det gör om jag står och ska ut på en huvudled. Det är exakt samma körprincip. En skillnad dock - VB:aren i CPL:n signalerar att han är dum i huvudet, han blinkar och blinkar men svänger ändå aldrig upp i rabatten, fontänen eller vad det nu är där inne till han ska av till.

Jag antar att han också blinkar vänster strax innan han svänger av motorvägen till höger, eftersom macken han ska till ligger på vänstra sidan av motorvägen. Det är säkert "jättemånga" som bryr sig vart han ska sen.
Med tanke på att den informationen inte hjälper någon, så bryr sig nog ingen heller.

Under min tidigare pendling var det 2 onödiga rondeller 50 meter ifrån varandra där 99,9% kör rakt fram, genom att använda vänsterblinkers när du ska vänster meddelar du mötande att avgå från standarden, väja och sen återgå till det naturliga flödet.
Citera
2020-05-30, 06:24
Medlem
Mullrets avatar
Bilister som genar i rondeller. Alltså drar rakt över från vänsterfilen till utfarten. Fick en V70 i sidan, tanten som körde skulle nog på någon utförsäljning.
Citera
2020-05-31, 07:47
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatpure
Med tanke på att den informationen inte hjälper någon, så bryr sig nog ingen heller.

Under min tidigare pendling var det 2 onödiga rondeller 50 meter ifrån varandra där 99,9% kör rakt fram, genom att använda vänsterblinkers när du ska vänster meddelar du mötande att avgå från standarden, väja och sen återgå till det naturliga flödet.
två fel gör inte ett rätt
Citera
2020-05-31, 07:54
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Vad i helvete har fil med saken att göra? Du ligger så nära som möjligt mitten i vilket fall
för att filkörningens grunder är vad rondellkörning handlar om. förstår man inte detta förstår man inte heller hur man ska köra i cpl. btw kan man ligga yttervarv i "sin fil" och av i tredje om man vill och vågar. Roligt iaf att få innerdårarna att tvärbromsa när de försöker gena via ytterfilen.

Iblandr det skyltat hur man ska ligga i flerfilig cpl och då följer man detta och undviker yttervarv till +tredje
Citera
2020-05-31, 07:58
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Trafik är inte ett schackspel, det är ett samarbete med en del regler.

Provar igen, ska jag vänster i rondellen och jag har mötande rakt fram, när jag blinkar vänster så vet mötande att jag inte ska direkt ut eller fram, jag förser mötande med 50% av all nödvändig information vilket förser mötande med definitiv information att denne skall inte köra än.
vad då vänster i rondellen? finns ingen jävla avfart där du svänger av till vänster. försök begripa det din ärthjärna.
Citera
2020-05-31, 09:11
Medlem
Citat:
Hur kan man vara otydlig om man bara följer sin fil? Finns inte. Otydligheten ligger hos de andra som inte förstår principen för filkörning med tillhörande blink när man lämnar sin fil. Spelar ingen roll i vilken trafiksituation filkörningen pågår. Kan va i vanlig stadstrafik, CPL eller motorväg. Så länge du inte lämnar filen eller stannar till pga motorfel finns ingen anledning att blinka. I en CPL ligger tydligheten i att köra oblinkat till man ämnar vika av från sin fil och ut ur cirkulationen.

Om det är nåt som ska ändras så är det dessa inkompetenta körlärare som lär ut detta vansinne, men de gör det helt godtycklig och det har aldrig funnits några sån krav från trafikverket heller

Här har du banne mig helt fel, och visar bara hur trångsynt och okunnig du är.

Det finns gott om situationer där man bara förlåter sin fil i t ex korsningar, där det ändå är rekommenderat att ge tecken för att andra ska förstå vad du ämnar göra. Testa att skita i detta i körskolan och du får underkänt.

T ex så kan alla andra runt om i trafiken kanske inte se alla markeringar och skyltar etc för alla andra trafikanters filer, vilket då gör att de inte alltid vet vad en annan trafikant ska göra, att denne kör i en specifikt markerad fil med påbjuden riktning etc. T ex kan det vara en påfartsfil som bara går med högersväng in på en väg från en korsning. Men annan ankommande trafik kanske inte kan se att det är just en sådan fil, utan kan lika gärna tro att den som kommer på dem filen kan svänga vänster, rakt över, eller åt höger. För att då tydligare visa sina avsikter så lär körskolorna ut att då ska man ge signal med körriktningsvisare även fast man bara följer sin fil.
Citera
2020-05-31, 09:56
Medlem
Isnatts avatar
Bilar som inte accelererar upp på påfarter. Står det 110 och bilarnas som redan är på motorvägen kommer i just 110 så får man se till att steppa på, inte glida ut i 80 km/h. Blir dessutom en kö ut då med bilar som får starta från väldigt låg hastighet.

Samma med bilar som ska av motorvägen. Är det inga bilar bakom kan man ju slå av på hastigheten i tid men ligger det bilar bakom så åker man av i hög hastighet och bromsar sen ner.

Igår hamnade jag bakom en bil som på motorvägen bromsade ner vid en skylt som visade var nästa avfart om 1000 m ledde. Han bromsade ner till 70km/h för att läsa skylten, accade sen upp och bromsade när en likadan skylt dök upp 500 m senare.. Jag skulle av den avfarten så hade inte skäl att köra om.
Citera
2020-05-31, 14:34
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Här har du banne mig helt fel, och visar bara hur trångsynt och okunnig du är.

Det finns gott om situationer där man bara förlåter sin fil i t ex korsningar, där det ändå är rekommenderat att ge tecken för att andra ska förstå vad du ämnar göra. Testa att skita i detta i körskolan och du får underkänt.

T ex så kan alla andra runt om i trafiken kanske inte se alla markeringar och skyltar etc för alla andra trafikanters filer, vilket då gör att de inte alltid vet vad en annan trafikant ska göra, att denne kör i en specifikt markerad fil med påbjuden riktning etc. T ex kan det vara en påfartsfil som bara går med högersväng in på en väg från en korsning. Men annan ankommande trafik kanske inte kan se att det är just en sådan fil, utan kan lika gärna tro att den som kommer på dem filen kan svänga vänster, rakt över, eller åt höger. För att då tydligare visa sina avsikter så lär körskolorna ut att då ska man ge signal med körriktningsvisare även fast man bara följer sin fil.
vad körlärare lär ut är helt irrelevant och de har aldrig heller haft befogenheter att ha hand om uppkörningarna som du tror. Trafikverket underkänner inte av anledningen att vederbörande endast blinkar vid avvikande från filen. Har aldrig hänt och kommer aldrig hända så länge trafikreglerna ser ut som de gör. Det vore tjänstefel isf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in