2020-05-20, 15:10
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Goddag yxskaft.

Fick du inte lära dig skillnaden mellan höger och vänster? Jag vet att vissa kan ha svårt för det, men höger är den hand du hälsar med.

Du kanske inte förstod punkten du läste? Ingen fara.
Ibland är det så att till exempel en lastbil är för stor för en rondell men ändå måste åka igenom.
Då är det upp till resten av bilisterna att lösa situationen och att visa hänsyn till varandra.
Inte svårare än så
Citera
2020-05-20, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Du kanske inte förstod punkten du läste? Ingen fara.
Ibland är det så att till exempel en lastbil är för stor för en rondell men ändå måste åka igenom.
Då är det upp till resten av bilisterna att lösa situationen och att visa hänsyn till varandra.
Inte svårare än så

Försöker du verkligen lära småbilsförare hur samspel runt större fordon i trafiken fungerar? Det är dödfött att ens försöka. Du skriver till någon som både kommer att ställa sig i baken på lastbilen och sedan försöka trycka sig om lastbilen på sidan, antingen där överhänget svepet eller där hela bilen skär in.

Jag har stått och sett på när en stackars specialtransport skulle backa ut från ett bygge, som hade utfarten ut till en cirkulationsplats. En manöver som normalt tar max 3 minuter att göra, tog 25 minuter och en insats från snorarg polispatrull. Det för att småbilsförarna inte kan samspela och ge transporten det utrymme denne behöver för att säkert backa ut och sedan vända. Vet inte vad dessa småbilister tänkte när 3 minuter blev 25 minuter. Ja, enligt TrF skall föraren till transporten backa när det så är säkert, men det betyder inte att andra trafikanter sonika skall dyka in bakom transporten för det. Då faller de på trafikens huvudregel.
Citera
2020-05-20, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Fortfarande helt idiotiskt.

Skyltar ska följas i trafiken varför är det undantag i cirkulationsplats? Fel

De skyltarna uppe i skyn är inga påbuds- eller förbudsskyltar. De är körriktningsvisare som talar om vilka destinationer som skall vart. Däremot finns det förbudsskyltar inbakade i dessa informationstavlor på vissa ställen i trafiken. Ofta är det förbud som inte en vanlig svensson förstår sig på, såsom bruttoviktsförbud, förbud mot tung lastbil, förbud mot framfart med farligt gods i lasten osv. Förväxla nu inte en vanlig cirkualtionsplats med CPL som faktiskt har avgränsade körfält för olika riktningar. Dessa är normalt avgränsade med refuger.
Citera
2020-05-20, 20:19
Medlem
Sugminhalals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Fast det sista här fungerar bara om man ser varifrån bilen kommer. Där jag kör har miffona (politiker/trafikansvariga/byggherrar) byggt rondeller där man inte ser motsatta sidan pga växter/konst/allsköns_skit i mitten. Vilket också är en jävligt irriterande sak i trafiken, att man inte kan se övrig trafik pga hur det är byggt. Ökar inte säkerheten, det lovar jag.

Fullständigt livsfarligt och helt obegripligt. En liknande idioti är stora skyltar som skymmer sikten i korsningar, gärna när man har stopplikt också, så att när man stannat inte ser ett jävla dugg. Hur i HELVETE "tänker" de?
Citera
2020-05-20, 20:38
Medlem
Sugminhalals avatar
En fin grej är när det ligger en busshållplats strax efter en korsning. Bussjäveln blinkar höger före korsningen men avser inte att svänga utan skall in till busshållplatsen som ligger efter korsningen. Bussförare är ett jävla konstigt folk.
Citera
2020-05-20, 23:34
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
För att du ljuger vid VB i en CP - du svänger AV till höger och då är det HB. Vänsterblinker betyder inte att du ska åt höger.
Nej vänsterblinker betyder vänster alt. vändning. Du förser mötande med definitiv information att dem kommer behöva väja, självfallet ska man blinka ut som vanligt.
Citera
2020-05-21, 08:43
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatpure
Nej vänsterblinker betyder vänster alt. vändning. Du förser mötande med definitiv information att dem kommer behöva väja, självfallet ska man blinka ut som vanligt.

Man blinkar inte så länge man ligger kvar i sin fil om man inte helt saknar logiskt och konsekvent tänkande. Blir ett jävla blinkande om man kör en kurvig väg, om man som du blinkar för att vägen svänger. Oblinkat betyder precis som på vilken väg som helst, att man ämnar fortsätta längs vägen.

Blinkers är för sidoförflyttning ifrån den fil man kör i. Filerna i en CPL går i en cirkel och vid infart finns endast ett håll att köra så ingen inblinkning behövs. Inne i cirkulationen gäller vanliga trafikregler förstås och sen blink vid avfart åt höger

Sen om väntande inkörare inte ser min HB skiter jag fullständigt i - de ska ändå vänta till det är säkert att köra in. Jag blinkar åt dem bakom mig i första hand.
Senast redigerad av Scalping 2020-05-21 kl. 08:48.
Citera
2020-05-21, 10:27
Medlem
Citat:
Man blinkar inte så länge man ligger kvar i sin fil om man inte helt saknar logiskt och konsekvent tänkande. Blir ett jävla blinkande om man kör en kurvig väg, om man som du blinkar för att vägen svänger. Oblinkat betyder precis som på vilken väg som helst, att man ämnar fortsätta längs vägen.

Blinkers är för sidoförflyttning ifrån den fil man kör i. Filerna i en CPL går i en cirkel och vid infart finns endast ett håll att köra så ingen inblinkning behövs. Inne i cirkulationen gäller vanliga trafikregler förstås och sen blink vid avfart åt höger

Sen om väntande inkörare inte ser min HB skiter jag fullständigt i - de ska ändå vänta till det är säkert att köra in. Jag blinkar åt dem bakom mig i första hand.
Problemet är att allt för många inte förstår detta då det är så många som inte blinkar alls. Det ger otivelaktigen positiv effekt med vänsterblink, vilket är lätt att få insikt i om man börjar köra i lite mer trafikerande städer och cirkulationsplatser. Antalet trafikanter som slänger sig ut framför dig i cirkulationsplatsen minskar drastiskt vid tillämpandet av vänsterblink under vänstersväng.
Citera
2020-05-21, 14:13
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Problemet är att allt för många inte förstår detta då det är så många som inte blinkar alls. Det ger otivelaktigen positiv effekt med vänsterblink, vilket är lätt att få insikt i om man börjar köra i lite mer trafikerande städer och cirkulationsplatser. Antalet trafikanter som slänger sig ut framför dig i cirkulationsplatsen minskar drastiskt vid tillämpandet av vänsterblink under vänstersväng.
Nej håller inte med. Man ska gnälla på de som gör fel istället - inte på oss som kör korrekt. Om alla kör med felbeteenden så blir det kaos. Inne i CPL har man företräde och alla utanför har en stor väjningspliktsskylt att fundera på vad den kan tänkas betyda. De flesta vet, men blir för stressade när de närmar sig en CPL som de aldrig begripit körprincipen för. Helst ska de inte ens behöva bromsa in för att de är livrädda för att bryta "trafikrytmen" och irriterar nån annan stressad och osäker idiot.
Citera
2020-05-21, 14:16
Bannlyst
Alla muslimer som skiter i alla regler och tror de kör runt i hemlandet.
Citera
2020-05-21, 16:16
Medlem
Citat:
Nej håller inte med. Man ska gnälla på de som gör fel istället - inte på oss som kör korrekt. Om alla kör med felbeteenden så blir det kaos. Inne i CPL har man företräde och alla utanför har en stor väjningspliktsskylt att fundera på vad den kan tänkas betyda. De flesta vet, men blir för stressade när de närmar sig en CPL som de aldrig begripit körprincipen för. Helst ska de inte ens behöva bromsa in för att de är livrädda för att bryta "trafikrytmen" och irriterar nån annan stressad och osäker idiot.
Det fina med verkligheten är att den förhåller sig på ett visst sätt, oavsett om du håller med eller inte. Om du inte har uppmärksammat värdet av vänsterblink i en cirkulationsplats så har du helt enkelt inte kört tillräckligt mycket bil. Vem som gör fel kan man tjäbbla om i all oändlighet. Jag skulle nog påstå att det ligger ett delat ansvar mellan de som inte blinkar alls och de som far in i cirkulationsplatsen utan att tillämpa väjningsplikten. Det är jurdiskt sätt inte de som tillämpar vänsterblink i kombination med att man blinkar ut som gör något fel i alla fall och sådant kan omöjligen heller missförstås om man inte lider av någon kognitiv nedsättning.
Citera
2020-05-21, 18:45
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det fina med verkligheten är att den förhåller sig på ett visst sätt, oavsett om du håller med eller inte. Om du inte har uppmärksammat värdet av vänsterblink i en cirkulationsplats så har du helt enkelt inte kört tillräckligt mycket bil. Vem som gör fel kan man tjäbbla om i all oändlighet. Jag skulle nog påstå att det ligger ett delat ansvar mellan de som inte blinkar alls och de som far in i cirkulationsplatsen utan att tillämpa väjningsplikten. Det är jurdiskt sätt inte de som tillämpar vänsterblink i kombination med att man blinkar ut som gör något fel i alla fall och sådant kan omöjligen heller missförstås om man inte lider av någon kognitiv nedsättning.
Nej, bara kört bil i 30 år samt varit yrkeschaufför i några, men det kanske för lite.

Om jag står och väntar för infart så hjälper VB på en närmande bil lika lite som det gör om jag står och ska ut på en huvudled. Det är exakt samma körprincip. En skillnad dock - VB:aren i CPL:n signalerar att han är dum i huvudet, han blinkar och blinkar men svänger ändå aldrig upp i rabatten, fontänen eller vad det nu är där inne till han ska av till.

Jag antar att han också blinkar vänster strax innan han svänger av motorvägen till höger, eftersom macken han ska till ligger på vänstra sidan av motorvägen. Det är säkert "jättemånga" som bryr sig vart han ska sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in