Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Det har inte gjorts några ändringar. Det enda som specifikt står om CPL är att du har väjningsplikt in i en CPL och du har väjningsplikt ut från en CPL om du korsar en cykelöverfart etc. Läs de artiklar jag länkande som går igenom Transportstyrelsens schizofreni.
Lite det jag menar när jag bytte ut regler mot tillämpningar vilket Skalping inte vill ta till sig.
1987 fick jag lära mig en sak och jag såg även att polisen tillämpade detta.
Ponera att vi ser CP som en korsning för att förenkla beskrivningen.
För att svänga vänster så skulle man göra VB när man kör in i CP samt lägga sig till vänster. När man passerar första avfart slår man av blinkers. I höjd med motsatt påfart blinkar man höger samt förflyttar sig åt höger.
Detta var ändrat när jag tog mitt andra körkort 1991. Jag blandade ihop årtalen förut.
1991 så lärde jag mig att inte blinka utan lägga mig till vänster direkt samt blinka höger när jag gjorde sidledsförflyttningen.
I Linköping har vi Vallarondellen som är gigantisk med fler på/avfarter. Där skulle man vid båda tillfällen ge VB så länge man bytte vidare till innerfil.
Senaste handledarutbildningen så rekommenderade de VB om man skulle svänga vänster. OBS att de rekommenderade. I övrigt bara HB vid utfart.
Sedan har trollet inte ens förstått principen på alla vägar att man ska blinka vid sidledsförflyttning.
Vad jag inte längre skriver är att lagar/regler har förändrats tre gånger eftersom jag insett att jag antagligen har fel ang just dessa två ord.
Jag vet således att tillämpningen är förändrad minst tre gånger sedan -87.
Och nu för att göra detta till topic.
Att just CP blir mest irriterande för vissa beror på att tre individer som tagit körkort 1987, 1991 samt 2019 kör helt enl de regler de en gång har lärt sig.
Själv är mitt största irritationsmoment i trafiken just nu människor som Skalping finns i trafiken då dessa bara ser till sig själva och skiter i respekten för andra.