Citat:
Ursprungligen postat av
Mjäll
Då missförstod jag dig. Men jag har fortfarande inte sagt varken det ena eller det andra om hur stort och hur synkront "vi" är i förhållande till mångkulturen. Hur som helst har "vi" i betydelsen svenska folket gjort ett misstag i att ta på oss den här skiten.
Du återkommer till ett generellt försvar av att "trolla med ord". Jag har inte vänt mig principiellt emot att vända på ord på vitsiga sätt. Jag tycker bara inte att den här vändningen är så smart. Ett exempel på vad jag anser vara en smart vändning är att påpeka motsägelsen i den nationalchauvinistiska postnationalismen.
När ord som "ordmagi" används så är det ofta just i den förklenande betydelsen att det "inte fungerar att svänga sig med en massa klurigheter", vilket ju inte är sant. Om det inte gjorde det så skulle verkligheten inte vara så kvaddad.
Det jag ibland konfronterat i denna och andra trådar är det kompletta feltänket att man inte ska nedlåta sig till identitetspolitik, postmodernism, advokatyr eller sofism, eftersom det på något sätt är att ge motståndaren rätt. Eftersom dessa fenomen inte ses som typiska för det svunna Sverige utan förknippade med det nya, så tar man avstånd från fenomenen.
Det är som att japanerna skulle tagit avstånd från gevär och kanoner och allt europeiskt, för att bevara sin japanskhet med egna svärd. Helt idiotiskt med andra ord. Pacifistiskt flum förklätt till aristotelisk dygdemoral.
Ordmagi kan vara allt från att appropriera Lyotard till att återta enkla, rena ord som
nation och
tacksamhetsskuld. Det handlar om att äga sitt språk och sina tankar och påverka andras tankar genom språket. Det ÄR magi.