2020-05-12, 14:40
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Du kanske uttrycker dig otydligt, men jag läser dig som att du menar att det är "svenskt" att ta ansvar för "vårt misstag" och inte skylla ifrån sig, till skillnad från "arabiskt".

Jag menar att misstaget knappast kan vara "vårt" om det samtidigt begicks i hela västvärlden, på samma sätt som "sossarna" kan ses som problemets arkitekter. Och påpekar att det i allra högsta grad är svenskt och manligt att trolla med ord i partiskt syfte, med andra ord förhandla funktionellt.

Att tala om integrationsskuld i termer av tacksamhetsskuld TILL svenskar, är med andra ord svenskt, även om det inte är rådande vana. Att vända sig principiellt mot advokatyr och sofism kan däremot vara osvenskt.

Då missförstod jag dig. Men jag har fortfarande inte sagt varken det ena eller det andra om hur stort och hur synkront "vi" är i förhållande till mångkulturen. Hur som helst har "vi" i betydelsen svenska folket gjort ett misstag i att ta på oss den här skiten.

Du återkommer till ett generellt försvar av att "trolla med ord". Jag har inte vänt mig principiellt emot att vända på ord på vitsiga sätt. Jag tycker bara inte att den här vändningen är så smart. Ett exempel på vad jag anser vara en smart vändning är att påpeka motsägelsen i den nationalchauvinistiska postnationalismen.
Citera
2020-05-12, 14:43
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
I just den artikeln läser jag betydelsen av 'integrationsskuld' som att balansen mellan invandring och integration är av banan.

Aldrig läst ordet förut, besynnerligt *läser ikapp*

Precis, det betyder egentligen bara att invandringen kostar pengar och att vi åtagit oss att betala.

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Mottagaren är inte främst invandrarna utan de som använder ordet "integrationsskuld".
Genom att visa på alla "möjliga tolkningar" blir deras tolkning omöjlig att använda.

Jag förstår att man inte främst riktar sig till invandrare utan till propagandisterna, eller egentligen främst deras etniskt svenska publik.

Tyckte jag förklarade varför det inte är någon "möjlig tolkning"? Alltså blir det bara ett motarbetande av den egna trovärdigheten.
Citera
2020-05-12, 14:53
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Precis, det betyder egentligen bara att invandringen kostar pengar och att vi åtagit oss att betala.
Att det föreligger en obalans innebär inte automatiskt att "vi" tar räkningen, särskilt som narrativet varit att alla kommer hit och bidrar. Det handlar om ett bedrägeri som media, politiker och vissa invandrargrupper knullat upp oss med.
Citera
2020-05-12, 14:56
Medlem
Intressant att mycket tyder på att sossarna ligger bakom kampanjen mot Sabuni, vilket tyder på att sossarna vill ha bort Sabuni som ledare för Liberalerna och ersätta henne med en mer lojal anhängare till sossarna. Sossarna är tvungna att försöka få full kontroll över de sk liberala partierna, eftersom sossarnas framtid som parti bygger på att för all framtid ha liberala vasallpartier som lyder sossarna blint.
Citera
2020-05-12, 15:02
Medlem
Citat:
Vi är uppenbart överens så långt som till att "integrationsskuld" är ett propagandaord som används för att försöka cementera svenskarnas skyldighet att bistå med gränslös naiv altruism, och att det bör ifrågasättas.

Jag anser inte att det är en "möjlig tolkning" att föreställa sig att gåvor ska betalas tillbaka. Invandrares skyldigheter gentemot värdsamhället bör förstås ges mer emfas i villkoren för invandring. De ska ha skyldigheter och inte bara rättigheter. Men att vrida detta till att tala om att det finns en skuld att åtbörda det vi redan givit bort (utan att ställa upp adekvata skyldigheter och krav på motprestation) tycker jag blir absurt pekoral.
Precis. Svenskarna har i val efter val röstat fram partier som klart och tydligt inte velat ställa några som helst krav på invandrare och medborgarskap. Det är därför Sverige är det land i västvärlden där det finns minst krav för medborgarskap, minst krav på egen försörjning osv. Det är helt enkelt eftersom svenska folket röstat fram politiker som sett krav på invandrare som rasistiskt. Andra länder som t.ex. Danmark valde att rösta fram andra politiker som ville ställa krav på invandrare, och därför fick de en annan politik.

Att svenska folket uppenbarligen var lättare att hjärntvätta än t.ex. Danska folket är svenska folkets egna fel. Svenska folket ansåg under lång tid att det var rasistiskt att kräva någonting av invandrare, utan röstade för att behandla invandrare som vuxna bebisar i val efter val. Dessa beslut får vi nu lida rejält för.

Men hjärntvätten är så stark i Sverige att majoriteten enligt undersökningar fortfarande röstar på partier som vill ställa noll krav på invandrare och svenskt medborgarskap, så svenska folket har uppenbarligen ännu inte lärt sig någonting från 2015 års flyktingkris, utan vill gärna ha mer av samma sak igen. När som helst kan svenska folket ändra Sveriges politik genom att ändra sitt röstande, precis som danskarna ändrade sin politik genom röstande. Svenska folket är dock fortfarande väldigt nöjda med massinvandringen och mångkulturen och röstar därför fortfarande för mer av samma politik.
Citera
2020-05-12, 15:02
Medlem
Citat:

Jag anser inte att det är en "möjlig tolkning" att föreställa sig att gåvor ska betalas tillbaka. Invandrares skyldigheter gentemot värdsamhället bör förstås ges mer emfas i villkoren för invandring. De ska ha skyldigheter och inte bara rättigheter. Men att vrida detta till att tala om att det finns en skuld att åtbörda det vi redan givit bort (utan att ställa upp adekvata skyldigheter och krav på motprestation) tycker jag blir absurt pekoral.

Jag kan instämma i din tes (som jag förstår den) att det är en absurd tanke att svenskarna trots att de vräkt många hundratals miljarder ned i det slukhål som mångkulturen innebär, trots det även hunnit arbeta upp en "integrationsskuld" gentemot menaiterna. Men i sådant fall blir den givna frågan om det inte räckt med många hundratals miljarder som betalats löpande till menaiterna.

Hur stor är integrationsskulden i kronor och ören?

Vi har alltså tydligen bara betalat en del av notan med kontanter, Visa och check. Nu måste vi snart in i köket och börja diska.

Men det är för övrigt fullt normalt att förvänta sig att en given gåva återgäldas av gåvotagaren. Annars har gåvotagaren att avböja gåvan.
Citera
2020-05-12, 15:05
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Att det föreligger en obalans innebär inte automatiskt att "vi" tar räkningen, särskilt som narrativet varit att alla kommer hit och bidrar. Det handlar om ett bedrägeri som media, politiker och vissa invandrargrupper knullat upp oss med.

Inte automatiskt. Det falska narrativet har gjort gällande att invandrarna i stort bidrar. Att så inte är fallet blir allt tydligare och begreppet "integrationsskuld" blir på så vis en eftergift åt verkligheten. Däri ligger vändningen.
Citera
2020-05-12, 15:05
Medlem
Citat:
Då missförstod jag dig. Men jag har fortfarande inte sagt varken det ena eller det andra om hur stort och hur synkront "vi" är i förhållande till mångkulturen. Hur som helst har "vi" i betydelsen svenska folket gjort ett misstag i att ta på oss den här skiten.

Du återkommer till ett generellt försvar av att "trolla med ord". Jag har inte vänt mig principiellt emot att vända på ord på vitsiga sätt. Jag tycker bara inte att den här vändningen är så smart. Ett exempel på vad jag anser vara en smart vändning är att påpeka motsägelsen i den nationalchauvinistiska postnationalismen.

När ord som "ordmagi" används så är det ofta just i den förklenande betydelsen att det "inte fungerar att svänga sig med en massa klurigheter", vilket ju inte är sant. Om det inte gjorde det så skulle verkligheten inte vara så kvaddad.

Det jag ibland konfronterat i denna och andra trådar är det kompletta feltänket att man inte ska nedlåta sig till identitetspolitik, postmodernism, advokatyr eller sofism, eftersom det på något sätt är att ge motståndaren rätt. Eftersom dessa fenomen inte ses som typiska för det svunna Sverige utan förknippade med det nya, så tar man avstånd från fenomenen.

Det är som att japanerna skulle tagit avstånd från gevär och kanoner och allt europeiskt, för att bevara sin japanskhet med egna svärd. Helt idiotiskt med andra ord. Pacifistiskt flum förklätt till aristotelisk dygdemoral.

Ordmagi kan vara allt från att appropriera Lyotard till att återta enkla, rena ord som nation och tacksamhetsskuld. Det handlar om att äga sitt språk och sina tankar och påverka andras tankar genom språket. Det ÄR magi.
Citera
2020-05-12, 15:07
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
När ord som "ordmagi" används så är det ofta just i den förklenande betydelsen att det "inte fungerar att svänga sig med en massa klurigheter", vilket ju inte är sant. Om det inte gjorde det så skulle verkligheten inte vara så kvaddad.

Det jag ibland konfronterat i denna och andra trådar är det kompletta feltänket att man inte ska nedlåta sig till identitetspolitik, postmodernism, advokatyr eller sofism, eftersom det på något sätt är att ge motståndaren rätt. Eftersom dessa fenomen inte ses som typiska för det svunna Sverige utan förknippade med det nya, så tar man avstånd från fenomenen.

Det är som att japanerna skulle tagit avstånd från gevär och kanoner och allt europeiskt, för att bevara sin japanskhet med egna svärd. Helt idiotiskt med andra ord. Pacifistiskt flum förklätt till aristotelisk dygdemoral.

Ordmagi kan vara allt från att appropriera Lyotard till att återta enkla, rena ord som nation och tacksamhetsskuld. Det handlar om att äga sitt språk och sina tankar och påverka andras tankar genom språket. Det ÄR magi.

När jag ironiserar över "ordmagi" vänder jag mig mot etablerade käpphästar i tråden, eller mot det jag specifikt bemöter. Jag vet att manipulation fungerar, men är kritisk till många av era förslag om kontra-manipulation.

Du kanske vill kommentera mitt exempel på en vettig kluring som också kan kallas "ordmagi"?
Citera
2020-05-12, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Intressant att mycket tyder på att sossarna ligger bakom kampanjen mot Sabuni, vilket tyder på att sossarna vill ha bort Sabuni som ledare för Liberalerna och ersätta henne med en mer lojal anhängare till sossarna. Sossarna är tvungna att försöka få full kontroll över de sk liberala partierna, eftersom sossarnas framtid som parti bygger på att för all framtid ha liberala vasallpartier som lyder sossarna blint.

Socialdemokraterna har säkert inget emot att Sabuni försvinner. Men jag är beredd på att sätta en slant på att det är internt inom Liberalerna som knivarna slipas. De ligger stadigt under strecket och många riskerar att förlora sina positioner om partiet trillar ur Riksdagen vid nästa val.

Troligen är svenskarna ännu sådana rasister att de inte är beredda att acceptera en kvinnlig rasifierad partiledare.
Citera
2020-05-12, 15:15
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag kan instämma i din tes (som jag förstår den) att det är en absurd tanke att svenskarna trots att de vräkt många hundratals miljarder ned i det slukhål som mångkulturen innebär, trots det även hunnit arbeta upp en "integrationsskuld" gentemot menaiterna. Men i sådant fall blir den givna frågan om det inte räckt med många hundratals miljarder som betalats löpande till menaiterna.

Hur stor är integrationsskulden i kronor och ören?

Vi har alltså tydligen bara betalat en del av notan med kontanter, Visa och check. Nu måste vi snart in i köket och börja diska.

Men det är för övrigt fullt normalt att förvänta sig att en given gåva återgäldas av gåvotagaren. Annars har gåvotagaren att avböja gåvan.

Ja, precis. Det fortsätter kosta pengar. Det är ohållbart. Vändningen gör sig själv.

När själva gåvan medieras av ett opersonligt politiskt skapat regelverk så kan man inte förvänta sig att oskrivna interpersonella regler för reciprocitet ska tillämpas i praktiken. Det är inte en rimlig politisk målsättning att ge gåvor till främlingar som kommer hit för att få gåvor under from förhoppning att gåvorna ska återgäldas. Denna lärdom finns att dra om man inte skymmer sikten genom att fortsätta älta gåvoprincipen. Eller?

Politik handlar väl just om att ha skrivna regler istället för att följa informell kod, för att medla mellan främlingar i stor skala. Det blir väl bara dumt att prata om att invandrare som nyttjar bidragssystem osv har skyldigheter som inte finns i lagen?
Senast redigerad av Mjäll 2020-05-12 kl. 15:23.
Citera
2020-05-12, 15:35
Medlem
Citat:
Ja, precis. Det fortsätter kosta pengar. Det är ohållbart. Vändningen gör sig själv.

När själva gåvan medieras av ett opersonligt politiskt skapat regelverk så kan man inte förvänta sig att oskrivna interpersonella regler för reciprocitet ska tillämpas i praktiken. Det är inte en rimlig politisk målsättning att ge gåvor till främlingar som kommer hit för att få gåvor under from förhoppning att gåvorna ska återgäldas. Denna lärdom finns att dra om man inte skymmer sikten genom att fortsätta älta gåvoprincipen. Eller?

Politik handlar väl just om att ha skrivna regler istället för att följa informell kod, för att medla mellan främlingar i stor skala. Det blir väl bara dumt att prata om att invandrare som nyttjar bidragssystem osv har skyldigheter som inte finns i lagen?
Precis, som sagt våra politiker som röstats fram av svenska folket har medvetet skapat världens mest kravlösa invandringssystem. Detta för att de ville främja en sådan massiv invandring som möjligt. Systemet har alltså alltid varit medvetet designerat att skapa det rådande läget.

Invandrarna har inte behövt göra något, de har bara kommit till det öppna målet våra politiker skapat åt dem. Än idag är Sverige det enda land i världen till exempel som erbjuder gratis tolkhjälp hela livet. Helt enkelt eftersom vårat system är designerat för att invandrare inte ska behöva lyfta ett lillfinger under hela deras vistelse i landet.

De partier som infört detta invandringssystem har alltid belönats med ett enormt stöd från det svenska folket, vilket lett till att systemet hela tiden blivit än mer liberalt för att hela tiden främja än mer invandring. Eftersom allt tyder på att de partier som är för öppna gränser kommer vinna även nästa val så kommer systemet liberaliseras än mer kommande år.
Senast redigerad av Nergus 2020-05-12 kl. 15:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in