Citat:
När jag ironiserar över "ordmagi" vänder jag mig mot etablerade käpphästar i tråden, eller mot det jag specifikt bemöter. Jag vet att manipulation fungerar, men är kritisk till många av era förslag om kontra-manipulation.
Du kanske vill kommentera mitt exempel på en vettig kluring som också kan kallas "ordmagi"?
Du kanske vill kommentera mitt exempel på en vettig kluring som också kan kallas "ordmagi"?
Jag har själv många gånger raljerat över den trångbröstade nationalchauvinism som ser Sverige som ett postidentitärt undantag från regeln om nationalism. Det är mycket riktigt rätt att problematisera på motståndarens egna premisser. En av mina käpphästar är ju just att varje ideologi både kan och ska bemötas med sina egna starkaste argument. Klimatet, marknadsekonomin, jämställdheten, fördelningen.
Att gripa tillfället i flykten och likställa integrationsskuld med invandrares tacksamhetsskuld, är helt oproblematiskt och självklart. Jag har själv inte talat om att kvantifiera en skuld att skicka till inkasso, men skulle någon göra ett påstående om att "varje invandrare är i snitt skyldiga Sverige 6 miljoner kronor", så är det inte mer kontraproduktivt än om någon annan räknar ut att Sverige är skyldigt 1000 miljarder kronor i dagens värde för den transatlantiska slavhandeln.
Det är förhandlingsbud, partsinlagor. Menar du verkligen att allt tjat och alla uträkningar om europeisk och svensk skuld varit kontraproduktiva eller ineffektiva? Erfarenheten stöder inte den analysen.