2020-05-12, 14:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
"Integrationsskuld" betyder att det finns en backlog av räkningar för invandringen som vi har åtagit oss att betala. Är man någorlunda intelligent så inser man att den kostsamma invandringen är ohållbar och bör avbrytas, men det betyder inte att invandrarna som vi bestämt oss för att skänka levnadsstandard till kan betraktas som varande i konkret skuld till oss.

Att ledet "skuld" finns med i begreppet är bara något som efterblivna MSM krystat fram och ska inte tolkas som facit för hur saker verkligen ligger till.
Du tolkar in för mycket av verkligheten i ordmagin.

Skulden avskrivs givetvis vid hemvandring.
Citera
2020-05-12, 14:03
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Skam eller skuld? Det är skillnad.
SKULDEN OCH SKAMMEN HAR OLIKA URSPRUNG
Det är ofta svårt att skilja mellan skuld- och skamkänslor, trots att grunderna för dem och deras effekter är olika.
...
Skuldkänslan uppkommer av att man gjort fel – skammen av att man upplever sig vara misstaget.
https://www.nyyti.fi/sv/opiskelijoil...ormation/skam/

Jag kan inte se varför jag skulle vare sig ha en skuld, känna skuld eller ha skamkänslor för mångkulturens införande.
Tvärtom jag känner mig väldigt skuld och skamfri i detta ämne. I alla dess betydelser
Om någon försöker med ordmagi att belägga mig med skamkänslor är det inte mitt problem.
Snarare en bekräftelse att de ansvariga för införandet inte vill ta sitt ansvar. Troligtvis för att de känner både skuld och skam för resultatet.

Men är det ett skäl för att inte ta upp ansvarsfrågan? Brottslingen ångrar sina handlingar men är det ett skäl till frihet från dom och straff? Absolut inte och speciellt inte om den ansvarige inte visar ånger för de drabbade.

Lite ordmagi är inte ånger och ger inte amnesi i min bok.
Tvärtom, det är en försvårande omständighet.

Jag kanske var otydlig. När jag skriver "vi" och "oss själva" syftar jag på svenskarna överlag, som kollektiv. Jag själv har aldrig varit PK och jag menar inte att inkludera de flesta av er andra som skriver här heller. Vi utgör självkritiska element inom kollektivet.
Citera
2020-05-12, 14:05
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du tolkar in för mycket av verkligheten i ordmagin.

Skulden avskrivs givetvis vid hemvandring.

Ok. Men ordmagin är väl tänkt att fungera som retoriskt verktyg i verkligheten?

Vad tillför det att prata om invandrares påstådda konkreta finansiella skuld som något slags självmedveten poetisk gest istället för att bara prata om att det kostar för mycket att ge gratis levnadsstandard till 1 miljon människor från sämre länder?

Finns det inte en risk att man cementerar skulden som faktum om man kastar över den på invandrarna istället för att påpeka att den var en lögn från början? Alltså den skuld som gjorde det moraliskt bindande att ta emot 1 miljon flyktingar.
Senast redigerad av Mjäll 2020-05-12 kl. 14:13.
Citera
2020-05-12, 14:10
Medlem
Citat:
De tekniska detaljerna kring hur man ska avveckla pull-faktorerna ger sig väl med tiden när viljan finns.

Föreställningen om vita människors inneboende skuld kommer att eroderas bort av den alltmer påträngande omvärlden och verkligheten. Vi behöver inte kontra med en ny vanföreställning som gör oss till ohederliga gnällspikar med externt kontrollfokus i ett försök att smeta bort det enorma historiska misstagets skam från oss själva.

Du har fel på två nivåer. Dels att "vi" i hela västvärlden spontant, synkront bestämde oss för att begå ett kollektivt misstag. Dels att det ens finns ett vi utan motparternas de att tvista med.

Att inte göra anspråk och driva process är inte manligt eller svenskt. Man drev sitt fall på tinget, man bedrog ovänner och köpslog. Tors fryntlighet var bara en aspekt till Oden eller Lokes försåtlighet. Även de gamla greker som gnällde på sofister skulle inte komma på den vansinniga tanken att komma i underläge mot barbarerna för att vara "dygdiga" efter kriterier som förstås bara fungerar som ingruppsideal.
Citera
2020-05-12, 14:16
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Du har fel på två nivåer. Dels att "vi" i hela västvärlden spontant, synkront bestämde oss för att begå ett kollektivt misstag. Dels att det ens finns ett vi utan motparternas de att tvista med.

Att inte göra anspråk och driva process är inte manligt eller svenskt. Man drev sitt fall på tinget, man bedrog ovänner och köpslog. Tors fryntlighet var bara en aspekt till Oden eller Lokes försåtlighet. Även de gamla greker som gnällde på sofister skulle inte komma på den vansinniga tanken att komma i underläge mot barbarerna för att vara "dygdiga" efter kriterier som förstås bara fungerar som ingruppsideal.

Påstod jag att hela västvärlden begick samma misstag samtidigt?

Påstod jag att en ingrupp inte definieras i relation till utgrupper?

Påstod jag att man inte ska göra anspråk? Påstod jag att man inte ska driva process?

Nej, detta är dina tolkningar av vad jag skrivit.
Citera
2020-05-12, 14:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Vad tillför det att prata om invandrares påstådda konkreta finansiella skuld som något slags självmedveten poetisk gest istället för att bara prata om att det kostar för mycket att ge gratis levnadsstandard till 1 miljon människor från sämre länder?
Jag inser inte riktigt skillnaden.

Tanken med att vrida "Integrationsskuld" 180° är att det är pengar som svensken betalt för att invandrare skall bli integrerade. Dom som blivit integrerade har i den kontexten ingen skuld. Men alla missanpassade som inte ens kan svenska har uppenbarligen inte motpresterat tillräckligt & blir således återbetalningsskyldiga.

Men vi når nog ingen konsensus här. Så var & en får väl jobba på sitt vis. Att vi ägnar oss åt legala & lingvistiska spetsfundigheter är nog slöseri med tid. Det handlar inte om att ha rätt, det handlar om att rätt.
Citera
2020-05-12, 14:24
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag inser inte riktigt skillnaden.

Tanken med att vrida "Integrationsskuld" 180° är att det är pengar som svensken betalt för att invandrare skall bli integrerade. Dom som blivit integrerade har i den kontexten ingen skuld. Men alla missanpassade som inte ens kan svenska har uppenbarligen inte motpresterat tillräckligt & blir således återbetalningsskyldiga.

Men vi når nog ingen konsensus här. Så var & en får väl jobba på sitt vis. Att vi ägnar oss åt legala & lingvistiska spetsfundigheter är nog slöseri med tid. Det handlar inte om att ha rätt, det handlar om att rätt.

Jag har ovanan att publicera innan jag skrivit färdigt. Mitt tillägg är relevant:

Citat:

Finns det inte en risk att man cementerar skulden som faktum om man kastar över den på invandrarna istället för att påpeka att den var en lögn från början? Alltså den skuld som gjorde det moraliskt bindande att ta emot 1 miljon flyktingar.

I min värld finns en klar skillnad mellan de där två sätten att kommentera begreppet och det tror jag de flesta människor spontant upplever när de konfronteras med liknande jämförelser.
Citera
2020-05-12, 14:26
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:

Själv ser jag det så här:
Politiker inför begreppet integrationsskuld 2015. "Ordmagi" för att slippa kritisera värdegrundens heliga ord "mångkultur". Folk kan känna både skuld och skam då nyordet inte är väl definierat.
Expressen använder begreppet integrationsskuld idag på ledarsidorna av samma skäl.
https://www.expressen.se/ledare/s-ma...m-migrationen/

Vi använder deras ordmagi mot dem genom att helt enkelt ifrågasätta deras definition av ett nybildat ord.
Det är deras ordmagi som vänds mot dem och genom att synliggöra vad de egentligen menar tappar deras argumentation trovärdighet. De vingklippes med deras egna ordmagi. Faller på eget grepp.
Ifrågasättandet av ordet är inte främst vänt mot migranterna utan anstiftarna av och de som använder detta nyord som ordmagi.

Kritiken är mot de som inte kan kalla en spade för en spade. Och det görs enkelt genom att ifrågasätta vad de menar med ord som de inte tänkt igenom möjliga tolkningar av. Vad menar de egentligen?

Integrationsskuld? Integrationsskam?
Använd det senare begreppet som test. Vem skall skämmas?
Citera
2020-05-12, 14:28
Medlem
Citat:
Påstod jag att hela västvärlden begick samma misstag samtidigt?

Påstod jag att en ingrupp inte definieras i relation till utgrupper?

Påstod jag att man inte ska göra anspråk? Påstod jag att man inte ska driva process?

Nej, detta är dina tolkningar av vad jag skrivit.

Du kanske uttrycker dig otydligt, men jag läser dig som att du menar att det är "svenskt" att ta ansvar för "vårt misstag" och inte skylla ifrån sig, till skillnad från "arabiskt".

Jag menar att misstaget knappast kan vara "vårt" om det samtidigt begicks i hela västvärlden, på samma sätt som "sossarna" kan ses som problemets arkitekter. Och påpekar att det i allra högsta grad är svenskt och manligt att trolla med ord i partiskt syfte, med andra ord förhandla funktionellt.

Att tala om integrationsskuld i termer av tacksamhetsskuld TILL svenskar, är med andra ord svenskt, även om det inte är rådande vana. Att vända sig principiellt mot advokatyr och sofism kan däremot vara osvenskt.
Citera
2020-05-12, 14:32
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Själv ser jag det så här:
Politiker inför begreppet integrationsskuld 2015. "Ordmagi" för att slippa kritisera värdegrundens heliga ord "mångkultur". Folk kan känna både skuld och skam då nyordet inte är väl definierat.
Expressen använder begreppet integrationsskuld idag på ledarsidorna av samma skäl.

Vi använder deras ordmagi mot dem genom att helt enkelt ifrågasätta deras definition av ett nybildat ord.
Det är deras ordmagi som vänds mot dem och genom att synliggöra vad de egentligen menar tappar deras argumentation trovärdighet. De vingklippes med deras egna ordmagi. Faller på eget grepp.
Ifrågasättandet av ordet är inte främst vänt mot migranterna utan anstiftarna av och de som använder detta nyord som ordmagi.

Kritiken är mot de som inte kan kalla en spade för en spade. Och det görs enkelt genom att ifrågasätta vad de menar med ord som de inte tänkt igenom möjliga tolkningar av. Vad menar de egentligen?

Integrationsskuld? Integrationsskam?
Använd det senare begreppet som test. Vem skall skämmas?

Vi är uppenbart överens så långt som till att "integrationsskuld" är ett propagandaord som används för att försöka cementera svenskarnas skyldighet att bistå med gränslös naiv altruism, och att det bör ifrågasättas.

Jag anser inte att det är en "möjlig tolkning" att föreställa sig att gåvor ska betalas tillbaka. Invandrares skyldigheter gentemot värdsamhället bör förstås ges mer emfas i villkoren för invandring. De ska ha skyldigheter och inte bara rättigheter. Men att vrida detta till att tala om att det finns en skuld att åtbörda det vi redan givit bort (utan att ställa upp adekvata skyldigheter och krav på motprestation) tycker jag blir absurt pekoral.
Senast redigerad av Mjäll 2020-05-12 kl. 14:45.
Citera
2020-05-12, 14:38
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
I just den artikeln läser jag betydelsen av 'integrationsskuld' som att balansen mellan invandring och integration är av banan.

Aldrig läst ordet förut, besynnerligt *läser ikapp*
Citera
2020-05-12, 14:39
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Vi är uppenbart överens så långt som till att "integrationsskuld" är ett propagandaord som används för att försöka cementera svenskarnas skyldighet att bistå med gränslös naiv altruism, och att det bör ifrågasättas.

Jag anser inte att det är en "möjlig tolkning" att föreställa sig att gåvor ska betalas tillbaka. Invandrares skyldigheter gentemot värdsamhället bör förstås ges mer emfas i villkoren för invandring. De ska ha skyldigheter och inte bara rättigheter. Men att vrida detta till att tala om att det finns en skuld att åtbörda det vi redan givit bort utan att ställa upp adekvata skyldigheter och krav på motprestation tycker jag blir absurt pekoral.

Mottagaren är inte främst invandrarna utan de som använder ordet "integrationsskuld".
Genom att visa på alla "möjliga tolkningar" blir deras tolkning omöjlig att använda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in