Citat:
Ursprungligen postat av
Litetmongobarn
Av någon anledning hade frysen inte stängts ordentligt och har stått på glänt under natten detta har gjort att mycket av mitt frusna kött har börjat tina. Det har inte tinat helt utan delar är fortfarande semi-fruset. Nu är det så att jag kommer inte ha tid att tillaga allt idag, men tänkte att man kanske kunde slänga ner allt i en gryta och göra en buljong i alla fall. Vågar man göra det? Det är som sagt inte varmt utan fortfarande kylt, men ej helt fruset. Mestadels är det köttfärs det handlar om, hade nyligen köpt massor när det var billigt. Kan man göra buljong på färsen?
Hur länge stod den öppen?
Jag har råkat ut för en liknande grej, en bit av en plastpåse lade sig mellan så dörren stängdes inte helt, det mesta i frysen var lite halvmjukt utanpå men fruset inuti. Jag stängde dörren och lät det frysa på igen, märkte aldrig någon skillnad. Och jag har i stort sett alltid fryst nötfärs i frysen.
Det går att frysa om det mesta och har det inte hunnit tina helt borde det inte vara någon fara. Kanske om du bara har fett fläskkött eller frysta grönsaker.