Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-26, 19:25
Medlem
isbiten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
https://www.google.com/search?q=hemmets+kokbok&rlz=1CARJNJ_enSE749SE749&o q=hemmets+kokbok&aqs=chrome..69i57j46j0l4j0i22i30l 4.3851j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Denna fick jag av min mormor. Som ansåg att alla kvinnor borde kunna laga mat, knyta en slips och en fluga till en man, och se till att han var nöjd, även i sovrummet

Hennes tankar var kanske lite ålderdomliga. Men kokboken är ganska tydlig beträffande allt. Jag tror det finns nyare uppgåvor som är mer uppdaterade. Jag älskar den jag har från henne som innehåller anteckningar från såväl henne, som hennes mor, och som är väl tummad och använd.

tack för tipset men hittar ej den på varken bokus eller adlibris
Citera
2021-03-26, 19:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
https://www.google.com/search?q=hemmets+kokbok&rlz=1CARJNJ_enSE749SE749&o q=hemmets+kokbok&aqs=chrome..69i57j46j0l4j0i22i30l 4.3851j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Denna fick jag av min mormor. Som ansåg att alla kvinnor borde kunna laga mat, knyta en slips och en fluga till en man, och se till att han var nöjd, även i sovrummet

Hennes tankar var kanske lite ålderdomliga. Men kokboken är ganska tydlig beträffande allt. Jag tror det finns nyare uppgåvor som är mer uppdaterade. Jag älskar den jag har från henne som innehåller anteckningar från såväl henne, som hennes mor, och som är väl tummad och använd.

Jag har också en kokbok från 1920-talet. Man märker att den är från en annan tid, då de inte direkt räds stora mängder socker, smör, grädde och ägg! Å andra sidan var det väl inte så ofta gemene man hade tillgång till det. Och man arbetade hårdare med kroppen.

Sedan är det bökigt med alla o-exakta mått: hur mycket är en kaffekopp t.ex.? "skålpund" vet man vad det är, men det måste räknas om till gram. Dessutom har man inte så ofta tillgång till en hel gås, en halv sida från en gris o.s.v. idag - om man inte köper direkt från en bonde förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
tack för tipset men hittar ej den på varken bokus eller adlibris

Den nytrycks antagligen inte, av de skäl jag angett ovan.
Citera
2021-03-26, 19:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
jag suger på matlagning men har börjat inse jag måste lära mig basicrätter att servera om man bjuder hem någon kvinna.
finns det någon bok att rekommendera för en som måste googla hur länge potatis ska kokaba ?

...annars finns det ju hur många recept som helst på nätet idag, i alla svårighetsgrader. Man behöver inte köpa en kokbok.

Det viktiga är att du lagar igenom rätten (minst) en gång INNAN det aktuella tillfället, då det måste bli bra.
Citera
2021-03-26, 19:56
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har också en kokbok från 1920-talet. Man märker att den är från en annan tid, då de inte direkt räds stora mängder socker, smör, grädde och ägg! Å andra sidan var det väl inte så ofta gemene man hade tillgång till det. Och man arbetade hårdare med kroppen.

Sedan är det bökigt med alla o-exakta mått: hur mycket är en kaffekopp t.ex.? "skålpund" vet man vad det är, men det måste räknas om till gram. Dessutom har man inte så ofta tillgång till en hel gås, en halv sida från en gris o.s.v. idag - om man inte köper direkt från en bonde förstås.

Den nytrycks antagligen inte, av de skäl jag angett ovan.

Trodde den fanns varför jag rekommenderade den Nåväl tänker att du säkerligen kan starta trådar eller googla. Hängde som barn vid mormors ben och lärde mig massor.
Citera
2021-03-26, 19:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Trodde den fanns varför jag rekommenderade den Nåväl tänker att du säkerligen kan starta trådar eller googla. Hängde som barn vid mormors ben och lärde mig massor.

Ja, min mamma - var det i mitt fall - la jättestor vikt vid att lära mig laga mat. Tråkigt då, men jag är tacksam för det nu!

Jag har alltid tänkt att jag ska laga igenom hela Julia Childs kokbok om det franska köket en gång... Men det får nog bli när jag blir pensionär. Även där måste man ha tillgång till stora stycken av djur, hela fåglar o.s.v., för många av recepten. Sådant som sällan går att köpa på Hemköp...
Citera
2021-03-26, 20:04
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, min mamma - var det i mitt fall - la jättestor vikt vid att lära mig laga mat. Tråkigt då, men jag är tacksam för det nu!

Jag har alltid tänkt att jag ska laga igenom hela Julia Childs kokbok om det franska köket en gång... Men det får nog bli när jag blir pensionär. Även där måste man ha tillgång till stora stycken av djur, hela fåglar o.s.v., för många av recepten. Sådant som sällan går att köpa på Hemköp...

Ja alltså är ju inte lastgammal. Men hade en trasig mamma. Hängde mkt med mormor. Och hon lärde mig massor. Dock kändes mkt som gammal kunskap. Som just då att kunna knyta en slips och en fluga till sin man. Och massor av annat. Jag fick även hennes exemplar av hemmets kokbok - med massor av anteckningar. Varav många är svårtydna.
Citera
2021-03-26, 20:06
Moderator
Maviels avatar
Finns många som är övertydliga för de som inte vet. Ett bra exempel är Zeinas kitchen. Hon har såväl svensk husmanskost som t ex mer internationella varianter. Hennes recept är ofta väldigt basic och beskrivna från grunden. Men så gott.. rekommenderar ex köttbullar i gräddsås.
Citera
2021-03-28, 19:56
Medlem
Ska laga pasta salsiccia ikväll men har tyvvär inget vin...

Skulle man kunna syrasätta med limejuice istället eller ska man bara strunta i det?
Citera
2021-03-28, 20:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattknullaren
Ska laga pasta salsiccia ikväll men har tyvvär inget vin...

Skulle man kunna syrasätta med limejuice istället eller ska man bara strunta i det?
ICA har öppet.
Citera
2021-03-29, 23:58
Medlem
Pholos avatar
Åsikt om min sås?

Kör fryst kyckling i ugnen 50 minuter med två hela vitlökar olivolja och massa kryddor. Kokar potäter och gjorde en sås bestående av två skedar hellmans majonäs, en gaffel sambal oelek, två gaflar ajvar, salt, peppar, oregano. Vad tror ni om såsen?
Citera
2021-03-30, 00:03
Medlem
Kan nog bli gott, vad tror du själv?
Citera
2021-03-30, 00:08
Medlem
Jofs avatar
Smaka av med brandy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera