Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-17, 15:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Precis det du citerade.
Jag tyckte mig inte se någon skillnad. Eller menar du att "bryter ner" och "luckrar upp" i det här fallet är två helt skilda saker?

Hittade du någon källa om att man i asien mörar (på riktigt då, antar jag) med glutamat?

Jag är seriöst intresserad av hur det verkligen är, och kände att du kanske inte ger riktiga svar.

-Mörar man med glutamat i asiatiska restaurangkök? Inte kryddar alltså, det vet både jag och de flesta med mig att man gör.
-Är mörning med bikarbonat egentligen inte mörning, trots att den som äter får intrycket av att köttet är mörat?
-Är skillnaden så jättestor mellan bikarbonat och bakpulver så att man inte kan använda bakpulver när man gör exempelvis biff med bambuskott?

Du har påstått allt ovan, men inte gett några som helst källor. Vill gärna se några sådana innan jag känner att det stämmer.
Senast redigerad av constant 2019-07-17 kl. 16:02.
Citera
2019-07-17, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag tyckte mig inte se någon skillnad. Eller menar du att "bryter ner" och "luckrar upp" i det här fallet är två helt skilda saker?

Hittade du någon källa om att man i asien mörar (på riktigt då, antar jag) med glutamat?

Jag är seriöst intresserad av hur det verkligen är, och kände att du kanske inte ger riktiga svar.

-Mörar man med glutamat i asiatiska restaurangkök? Inte kryddar alltså, det vet både jag och de flesta med mig att man gör.
-Är mörning med bikarbonat egentligen inte mörning, trots att den som äter får intrycket av att köttet är mörat?
-Är skillnaden så jättestor mellan bikarbonat och bakpulver så att man inte kan använda bakpulver när man gör exempelvis biff med bambuskott?

Du har påstått allt ovan, men inte gett några som helst källor. Vill gärna se några sådana innan jag känner att det stämmer.

Du förstår väl ändå att det är skillnad på ”köttets egna enzymer” och kiwi, GMO mm.
Sök på ”Gmo tenderize” så hittar du massor av källor.
Citera
2019-07-17, 16:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Du förstår väl ändå att det är skillnad på ”köttets egna enzymer” och kiwi, GMO mm.
Vad tusan har GMO med det här att göra?

Du hävdar att man i asiatiska kök mörar med glutamat, att man använde bikarbonat i väst förr, innan man kunde köpa glutamat här. Du hävdar att bakpulver och bikarbonat skiljer sig så otroligt mycket så att det inte är utbytbart när det gäller mörning. Du hävdar att mörning med bikarbonat eller bakpulver inte är mörning, utan att man bara upplever det så.

Jag har letat, lovar, men kan inte finna något som visar att det du påstår stämmer.
Citat:
Sök på ”Gmo tenderize” så hittar du massor av källor.
Vad har GMO i den här diskussionen att göra?

Om du inte kan visa på källor så kommer jag, och jag hoppas även övriga, att anse att dina påståenden bara var hitte-på.
Senast redigerad av constant 2019-07-17 kl. 16:26.
Citera
2019-07-17, 16:20
Medlem
Tack. Vad gäller om det är baksmör och socker?
Citera
2019-07-17, 16:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Snälla.
Man vänder inte köttbitar i vetemjöl för mörning.
Vetemjölet är bara där för redningens skull.

Vetemjöl? Jag skrev väl bakpulver? Det är väldigt vanligt att kineser använder för att möra kött med. Vetemjöl använder man givetvis som redning eller för att få en krispig yta vid fritering.
Citera
2019-07-17, 16:23
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
lyckat resultat .. väldigt lyckat. Enda är att endel köttbitar blev lite hårdare än andra. 100 ggr bättre än sist. Kommer göra om fler gånger. Hellre lite tuggmotstånd än att det faller sönder som trådar i munnen.

Helt sjukt att jag kan göra ngt som smakar så bra ..
Ser en ljusnande framtid utan tv-dinners och fryspizza.. Nu behärskar jag Kalops ..Vad är nästa sak
jag ska försöka med ?

Beror lite på vad du gillar. En fin moussaka är aldrig fel. Eller en thaicurry.
Citera
2019-07-17, 16:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Yep.
Thai- och kinakrogar har alltid glutamat i sina rätter.
Framför allt på kinakrogar så är det glutamat som ger den där speciella umamismsmaken som vi västerlänningar kan må lite tjyvens av. Även om det är jävligt gott.

Det där är en seglivad skröna. Finns inga bevis för det påhittade kinamatsyndromet.

Citat:
Fast nu är det mörning vi diskuterar, inte smaken.

Det kanske är så att de fortfarande använder sig av bikarbonat när de ska göra biffen till fyra små rätter?

Det möras fortfarande friskt med bikaronat/bakpulver. Att många asiater har MSG i maten vet vi sedan länge.
Citera
2019-07-17, 16:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det möras fortfarande friskt med bikaronat/bakpulver. Att många asiater har MSG i maten vet vi sedan länge.
Ja, absolut. Har JAG påstått något annat?

Det är en annan skribent som hävdar att bakpulver inte alls fungerar som bikarbonat, och att man förr mörade med bikarbonat i asiatiska kök för att man inte kunde köpa glutamat här, men att man numera gör som man ska, mörar med glutamat.

Jag har ifrågasatt dessa påståenden.
Citera
2019-07-17, 18:12
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butthead0
Tack. Vad gäller om det är baksmör och socker?

Vad i hela friden är baksmör?

Är det baksmör som ger bruna ränder i kallingarna?
Citera
2019-07-17, 20:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Vad i hela friden är baksmör?

Är det baksmör som ger bruna ränder i kallingarna?
Det är väl inte omöjligt, med tanke på signaturen "butthead0".

Jag tror dock det handlar om margarin. Tror till och med det finns något som heter "bakmargarin".

Edit: Nästan i alla fall: https://assets.icanet.se/t_product_large_v1,f_auto/7318690071716.jpg
Citera
2019-07-17, 21:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ja, absolut. Har JAG påstått något annat?

Det är en annan skribent som hävdar att bakpulver inte alls fungerar som bikarbonat, och att man förr mörade med bikarbonat i asiatiska kök för att man inte kunde köpa glutamat här, men att man numera gör som man ska, mörar med glutamat.

Jag har ifrågasatt dessa påståenden.

Känn dig inte utpekad, jag citerade er båda av bekvämlighetsskäl. Glutamat mörar inte särskilt, men används ofta i tillagningen. Det man mörar med är oftast ett mörsalt där det finns någon form av enzym från citrusfrukter, typ Bromelain eller Papain.

https://www.borgebykryddgard.se/kryddor/storpack/morsalt-1

https://www.olandsortagard.se/kryddor-k-p/m%C3%B6rsalt-detail

Förklarat det lite här:

(FB) Har ni några bra tips på att få kycklingen lite roligare?
Citera
2019-07-17, 21:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Känn dig inte utpekad, jag citerade er båda av bekvämlighetsskäl. Glutamat mörar inte särskilt, men används ofta i tillagningen. Det man mörar med är oftast ett mörsalt där det finns någon form av enzym från citrusfrukter, typ Bromelain eller Papain.
Då är frågan varför signaturen #cdec så envist påpekar att kiwi inte mörar, och att man använder glutamat för mörning i asiatiska kök.

Tråkigt att folk hittar på saker i trådar för oss nybörjare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in