Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-18, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
Av någon anledning hade frysen inte stängts ordentligt och har stått på glänt under natten detta har gjort att mycket av mitt frusna kött har börjat tina. Det har inte tinat helt utan delar är fortfarande semi-fruset. Nu är det så att jag kommer inte ha tid att tillaga allt idag, men tänkte att man kanske kunde slänga ner allt i en gryta och göra en buljong i alla fall. Vågar man göra det? Det är som sagt inte varmt utan fortfarande kylt, men ej helt fruset. Mestadels är det köttfärs det handlar om, hade nyligen köpt massor när det var billigt. Kan man göra buljong på färsen?

Det är bara att frysa om och tillaga som vanligt. Det är en myt att man inte kan frysa om mat. Det är mest för att det blir knepigt att beräkna hållbarheten. Om man fryser om det så kan du lugnt låta det ligga en månad till i frysen. Man tappar nästan alltid kvalitet när man fryser något och det blir givetvis inte bättre om du fryser om det. Tänk också på att inte tina något som är omfryst i ljummet vatten och slösa inte med tiden mellan upptining och tillagning.

Bäst är alltid att tina upp maten i kylskåp.
Citera
2020-04-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jo, det kan jag tänka mig. Inte nylagad och rykande, dock :-)

Varför då?
Citera
2020-04-18, 18:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Varför då?
Kan inte tänka mig att en vinägrett på en nystekt och rykande köttbit skulle fungera, men visst - jag kan ha helfel. Har du testat?
Citera
2020-04-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan inte tänka mig att en vinägrett på en nystekt och rykande köttbit skulle fungera, men visst - jag kan ha helfel. Har du testat?

Låt oss dela upp det,

Olivolja
Vinäger
Senap
Salt
Vitlök
Citron
Rosmarin

Vilken av de här ingredienserna har du inte haft på varm mat?

Det är klart att det smakar mer om det är varmt, så man kanske inte tar lika mycket. Men bortsett från det?
Citera
2020-04-18, 18:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Låt oss dela upp det,

Olivolja
Vinäger
Senap
Salt
Vitlök
Citron
Rosmarin

Det är klart att det smakar mer om det är varmt, så man kanske inte tar lika mycket. Men bortsett från det?
Har svårt att tänka mig ren vinäger på varm mat, förutom i en sås som bea eller liknande. Men visst, man har det på fish&chips. Jag kanske bara var fördomsfull?
Citera
2020-04-18, 18:54
Medlem
Litetmongobarns avatar
Tack för svaren! Blev en återfrysning av det som inte tinat helt.
Citera
2020-04-18, 19:29
Bannlyst
Citat:
Låt oss dela upp det,

Olivolja
Vinäger
Senap
Salt
Vitlök
Citron
Rosmarin

När du skriver vinäger, vilken sort tänker du på?
Maltvinäger och balsamico funkar på varm mat - tillexempel att stänka över en grillad köttbit.
Ljus vinäger som vittvin- eller champagnevinäger gör det inte, förutom i en lyonnaise, en trevlig potatissallad eller liknande.
Citera
2020-04-18, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
När du skriver vinäger, vilken sort tänker du på?
Maltvinäger och balsamico funkar på varm mat - tillexempel att stänka över en grillad köttbit.
Ljus vinäger som vittvin- eller champagnevinäger gör det inte, förutom i en lyonnaise, en trevlig potatissallad eller liknande.

Jag använder gärna rödvinsvinäger, men jag har inga problem med vitvinsvinäger heller. Balsamico är för sött för mig.
Citera
2020-04-18, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
Tack för svaren! Blev en återfrysning av det som inte tinat helt.

Jag rekommenderar att du inte sparar det för länge.
Citera
2020-04-20, 00:10
Medlem
Litetmongobarns avatar
Citat:
Jag rekommenderar att du inte sparar det för länge.
Ja, tänkte laga det nu framöver. Hade dock inte tid att laga allt på en dag! Återigen tack
Citera
2020-04-22, 20:32
Medlem
Pope666s avatar
Jag köpte färdigkokta potatis som är kryddade. Det stod att man skulle steka dem i åtta minuter i smör, så de skulle bli mer bruna. Jag stekte dem säkert i tjugo minuter men de blev inte speciellt bruna men de smakade gott.

Jag stekte dem tillsammans med tonfisk i smör. Varför blev de inte bruna och borde jag ha fortsatt att ha stekt dem eller spelade det ingen roll? Kommer jag bli sjuk nu?
Citera
2020-04-22, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Jag köpte färdigkokta potatis som är kryddade. Det stod att man skulle steka dem i åtta minuter i smör, så de skulle bli mer bruna. Jag stekte dem säkert i tjugo minuter men de blev inte speciellt bruna men de smakade gott.

Jag stekte dem tillsammans med tonfisk i smör. Varför blev de inte bruna och borde jag ha fortsatt att ha stekt dem eller spelade det ingen roll? Kommer jag bli sjuk nu?

Det låter som värmen varit för låg. Om man har för mycket i stekpannan så blir det inte varmt nog. Jag låter sällan fisk och potatis stekas i samtidigt i samma stekpanna då potatisen brukar kräva högre temperatur och längre tillagningstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in