2020-03-26, 21:41
Medlem
Drive (2011) har diskuterats – och hyllats – tidigare här i tråden (och i mängder av recensioner). Jag gillade musiken och den genomgående ödesmättade stämningen men jag imponerades inte av skådespeleriet – hur hyllad Ryan Gosling än blivit… Jag hade gärna sett att Carey Mulligans rollkaraktär ”Irene” hade varit lite mer komplex. Här blir hon snarast lite av en statist. Stilistiskt sett snyggt men som helhet, njae...
Citera
2020-03-27, 02:06
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: The Flowers of War (2011) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |

Japanerna har intagit Nanking och på gatorna flyr civila för sina liv. En grupp flickor lyckas ta sig till kyrkan där de är studenter. Dit tar sig också amerikanen John Miller som mest är rädd om sitt eget skinn och att utnyttja situationen. Men när japanerna omringar dem måste de alla stå tillsammans för att överleva.

Kina har gjort flera filmer om Nanking-massakern och den här får man säga är den med de största ambitionerna om att slå internationellt. Yimou Zhang är förmodligen Kinas största regissör och så har man plockat in Hollywoodstjärnan Christian Bale till att spela huvudrollen. Han spelar en fiktiv karaktär men får väl ses som en sammanslagning av de tyskar, amerikaner och danskar som faktiskt räddade civila liv i Nanking.

Jag tycker den här filmen lyckas med allt den försöker åstadkomma. Den har spektakulära krigsscener med kinesiska soldater som verkligen porträtterar hjältemod och en gripande historia för de stackars civila som är fast i kyrkan. Den har en smula för många underhållande partier för att skildra en sån hopplös och hemsk händelse - Bale känns överdriven - men det är egentligen mest i början. När allvaret sjunker in även hos Bale så är filmen dyster, riktigt dyster.

Bale är ingen soldat som skyddar kvinnorna genom vapen utan det enda han har är sin etnicitet och status, precis som det var i verkligheten. Han kan bara vädja. Vädja till en arme som är berusade av känslan av att de kan göra precis som de vill, och det de vill är kvinnor att våldta. Våldtäkterna i Nanking var ett av de värsta fallen av massvåldtäkt i historien och det står i fokus även här. Man känner verkligen utsattheten hos kvinnorna, det är enormt otäckt.

Filmen innehåller en grafisk våldtäktsscen och det är barn som dör, sa jag att det var underhållande i början? Det blir mörkare. Filmen skildrar effektivt fasorna i Nanking samtidigt som den är hyfsat lättillgänglig. Utsattheten för flickorna är hjärtskärande, lysande skådespel från framförallt barnen men också Bale som utöver filmen växer till en fadersfigur. Fotot och musiken är vacker, men står i kontrast till ett enormt mänskligt mörker.
Citera
2020-03-27, 07:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Master spy (1964)

En rysk vetenskapsman söker asyl i England, men är han verkligen den han utger sig för att vara.

Ovanligt pratig agentfilm.
2+/5

IMDB 5,6 = 3,04/5
Citera
2020-03-27, 09:06
Medlem
Dr_Dollars avatar
Bad boys for life

Nej, nej och nej!!!
Mother fucker, shit, asshole och fuck you i överflöd!
Starka färger, skjutscener i slowmotion, snygga brudar, häftiga bilar, MC och coola båtar i hög fart.
752.000 kulor och bara väldigt taskiga repliker.

Denna film skulle verkligen aldrig ha gjorts över huvud taget.

2/10
...för tjejerna.
Citera
2020-03-27, 09:17
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Mother fucker, shit, asshole och fuck you i överflöd!
Starka färger, skjutscener i slowmotion, snygga brudar, häftiga bilar, MC och coola båtar i hög fart.
752.000 kulor och bara väldigt taskiga repliker.

Det låter ju helt fantastiskt! Jag hade på känn att det kunde bli årets film, hur kunde jag missa den på bio?
Citera
2020-03-27, 11:47
Medlem
Harrihaffis avatar
It’s kinda a funny story 2010
Intressant historia som utspelar sig i ett mentalsjukhus. Inte lika klassisk som Gökboet, men har sin poäng och en Queen-låt så bättre..?
Citera
2020-03-27, 12:15
Medlem
Kickexs avatar
1917

Två soldater får i uppdrag att ta sig genom fientlig mark för att förhindra en attack som egentligen är en fälla.

Minst sagt en väldigt intressant miljö för att göra en film med illusionen av att vara en tagning.
Otroligt tjusigt filmat med bra kemi mellan huvudrollerna.

Ett par grejer dock som tar en ur filmen dock är hur dåliga många är på att sikta. Det är inte orimligt men efter ett tag så förstår man att det aldrig kommer att ändras.
Så det ger något av en Stormtrooper atmosfär.

Sen just för att det är filmat som en tagning så känns det inte riktigt som det finns ett klart avstånd från vad en diskussion väldigt tidigt i filmen antydde, tills saken senare tas upp igen. vilket som gjorde att det kändes lite väl förväntat eftersom metoden med en lång tagning gjorde det svårt att glömma.

Men det är små-grejer.
Väldigt bra film 8/10
Citera
2020-03-27, 21:16
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
El hoyo (2019). The Platform på engelska.
Den hade förvisso det goda omdömet att hålla sig till en någorlunda kort speltid, men den sista akten är så usel att jag gav filmen en etta (av fem). Konceptet är inte direkt nytt och inledningen var inte tillräcklig för att få godkänt.
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
The Invisible Man (2020)
Ja, Upgrade är riktigt trevlig så det här var en besvikelse. Även om han och Moss inte skämmer ut sig. Den första akten är bra, men resten var tyvärr riktigt dåligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: The Flowers of War (2011) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |

Utsattheten för flickorna är hjärtskärande, lysande skådespel från framförallt barnen men också Bale som utöver filmen växer till en fadersfigur. Fotot och musiken är vacker, men står i kontrast till ett enormt mänskligt mörker.
Riktigt bra film! Starkt att lyckas skildra en så mörk händelse med en så vacker film som det trots allt är. Om jag inte minns helt fel håller Bale ett rätt gripande tal.

---

El despertar de las hormigas (2019) [på svenska: Uppvaknandet av myror]

En costaricansk film om Isabel - sömmerska, svägerska, fru och tvåbarnsmor - som håller på att implodera av alla förväntningar från såväl samhälle som familj. Lågmäld och realistisk skildring av en kvinnas vardagsliv i en småstad i Costa Rica. Filmen slutar något abrupt, men slutet är stillsamt och fint.

3/5
Citera
2020-03-28, 11:29
Medlem
PsychoChillers avatar
Overlord (2018)

En film jag sett fram emot att se i typ två år. Vilken besvikelse. Det är bara fyrtio minuter kvar av filmen när det brakar loss, innan dess är det standard krigsfilm. Fantastiska vyer och fett ljud dock, så den var nog bättre på bio. Men våldet är ändå dyngschysst när det kommer och dansken som skurken är en fröjd att se. Men en svart man som protesterar mot tortyr av en nazist? Kom igen, det var smaklöst även för Hollywood. 3/5.
Citera
2020-03-28, 18:01
Medlem
Dr_Dollars avatar
Vivarium
https://www.youtube.com/watch?v=U3Xy2x9NDrw

Detta måste den mest bisarra film som nånsin gjorts?!
1/5

Nån som sett den får gärna förklara den för mig
Citera
2020-03-28, 18:40
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Vivarium
https://www.youtube.com/watch?v=U3Xy2x9NDrw

Detta måste den mest bisarra film som nånsin gjorts?!
1/5

Nån som sett den får gärna förklara den för mig

Då har du inte sett speciellt mycket film. Det finns gott om filmer som är bisarrare än Vivarium. Det kan jag säga utan att ha sett mer än trailern.
Citera
2020-03-28, 19:07
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrelsendrag
Event Horizon. Den var riktigt bra faktiskt. Effekterna höll. Bra skådisinsatser.

Event Horizon har många praktiska effekter och då brukar det se snyggt ut även i våra dagar. En av 90-talets bästa skräckfilmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in