Books of Blood (2020 ) Den var bra !! Så får bli filmen Book of Blood ( 2009 ) nu. Som jag inte sett... Konstigt, hur kan jag missat en film baserad på Clive Barkers noveller?
Tre bilarbetare rånar sin fackförenings kassaskåp, och hittar graverande bevis på oegentligheter.
De tre försöker med utpressning mot sitt kurrupta fack.
Det resulterar i att en av dom dör i något som kunde vara en arbetsplatsolycka.
En lovas befordran, och den tredje går till polisen.
Filmen slutar precis när den tredje mannen och polisen kommer till bilfabriken, och vi får inte veta hur det slutade
En ganska trälig film som mest står och stampar utan att riktigt komma till saken.
Och slutet, som inte var något slut, är bara bedrövligt. 2-/6
Dr Dolittle 3. Uppföljare till de två andra filmerna som Eddie Murphy spelar i. Denna filmen handlade om dottern till Eddie Murphys karaktär. En film som har några år på nacken men funkar att kolla på om man vill fördriva lite tid.
Komedi om två äldre bröder, Duke, som är giganter inom fryst apelsinjuice, dessa slår vad om att det går att byta plats på två personer, få sin direktör att bli fattig och krimminell, och att ta någon från gatan och göra till direktör.
Vadet är en dollar.
Planen verkar fungera utmärkt, direktören, Winthorpe, ertappas med utplacerad narkotika, och får sparken, hans konton spärras, och han hamnar gatan.
Samtidigt rekryteras en tiggare, Valentine, från gatan och utses till direktör
Valentine råkar överhöra ett samtal mellan bröderna om vadet, och bestämmer sig för att söka upp Winthorpe.
Så sker, och tillsammans tänker dom ut en plan för att ruinera bröderna Duke.
Dom kommer på att bröderna betalat stora belopp för att få tillgång till en jordbrukspapport.
Winthorpe och Valentine får tag på den, men gör vissa ändringar så bröderna kommer att köpa allt i apelsinväg i tron att det blir brist på apelsiner, men när rapporten kungörs strax efter börsens öppnande, så står bröderna Duke med en jätteförlust, och Winthorpe och Valentine blir rika på kuppen.
En, i mitt tycke, utmärkt komedi, den är riktigt rolig.
Eddie Murphy är med, det brukar sällan ge några pluspoäng i mina ögon, men här har ännu börjat säga "fuck" som vartannat ord.
Denna film såg jag när jag gick runt och letade i någon butik. Fick känslan av att det endast var en halvdan actionfilm likt något Liam Neeson, Bruce Willis eller Nicolas Cage gjort i mängder. Det blev inget köp den dagen.
Därefter har jag sett att någon här gav den riktigt bra betyg, någon annan gav den stabilt godkänd och även att den dök upp högt upp på någons topp 40 filmerna genom tiderna. Helt oberoende av varandra, vilket är ett bra tecken. Det fick bli ett köp ändå!
Filmen har en bra uppställning av skådespelare som kompletterar varandra. Minst lika bra statister/små biroller som livar upp filmen på ett sätt som sällan händer i nyare filmer.
Filmens handling är om man ser en summering inget direkt unikt, men upplägget, detaljerna, oväntade händelser och ett öppet fokus på vad filmen egentligen handlar om lyfter rejält. Dessutom är den estetiskt vacker att titta på. Texas öppna vyer och snygga ljussättningar av diverse scener.
En allvarlig film blandat med lagom dos action, lite humor och lite drama. Passar både för vanlige Svensson som vill bli underhållen och mer inbitna filmnördar som hatar klichéer.
Negativt? Filmen går i ett raskt tempo vilket egentligen passar, men samtidigt kändes som att jag ville ha mer utav många scener. Korta scener hade gärna fått vara längre. För mig hade filmen få vara trettio minuter längre. Den lider lite av dagens moderna klippning där allt måste ske snabbt, men i den kontexten är det fortfarande välgjort. Scenerna i sig tillför något till filmen. Inte bara överdriven action eller forcerade moment.
Betyg?
IMDB: 7,6 / 10
Geomeister: Rekommenderas. Jag vet faktist inte hur välkänd denna film är. Hur som helst är det en modern film som förtjänar att få solljuset på sig. Den påminner mig om en film som kom året efter (2017) och blev då väldigt hyllad. Någon som kan gissa vilken film jag pratar om?
Senast redigerad av Geomeister 2020-10-10 kl. 18:41.
Denna film såg jag när jag gick runt och letade i någon butik. Fick känslan av att det endast var en halvdan actionfilm likt något Liam Neeson, Bruce Willis eller Nicolas Cage gjort i mängder. Det blev inget köp den dagen.
Därefter har jag sett att någon här gav den riktigt bra betyg, någon annan gav den stabilt godkänd och även att den dök upp högt upp på någons topp 40 filmerna genom tiderna. Helt oberoende av varandra, vilket är ett bra tecken. Det fick bli ett köp ändå!
Filmen har en bra uppställning av skådespelare som kompletterar varandra. Minst lika bra statister/små biroller som livar upp filmen på ett sätt som sällan händer i nyare filmer.
Filmens handling är om man ser en summering inget direkt unikt, men upplägget, detaljerna, oväntade händelser och ett öppet fokus på vad filmen egentligen handlar om lyfter rejält. Dessutom är den estetiskt vacker att titta på. Texas öppna vyer och snygga ljussättningar av diverse scener.
En allvarlig film blandat med lagom dos action, lite humor och lite drama. Passar både för vanlige Svensson som vill bli underhållen och mer inbitna filmnördar som hatar klichéer.
Negativt? Filmen går i ett raskt tempo vilket egentligen passar, men samtidigt kändes som att jag ville ha mer utav många scener. Korta scener hade gärna fått vara längre. För mig hade filmen få vara trettio minuter längre. Den lider lite av dagens moderna klippning där allt måste ske snabbt, men i den kontexten är det fortfarande välgjort. Scenerna i sig tillför något till filmen. Inte bara överdriven action eller forcerade moment.
Betyg?
IMDB: 7,6 / 10
Geomeister: Rekommenderas. Jag vet faktist inte hur välkänd denna film är. Hur som helst är det en modern film som förtjänar att få solljuset på sig. Den påminner mig om en film som kom året efter (2017) och blev då väldigt hyllad. Någon som kan gissa vilken film jag pratar om?
Inte menat som drygt men det låter som du ska läsa in dig lite på Taylor Sheridan så att du inte missar nåt.
Attrition 7/10
Seagals bästa film på väääldigt länge vad jag vet. Rätt djup och har ett bildspråk som är mer konstnärligt än i någon av hans andra filmer. Man skulle kunna säga att den tar vid där hans karriär befann sig efter On Deadly Ground. Dock ska jag vara lite kritisk och säga att slutfajten var lite i underkant, vad var det 20 sekunder eller? Jag har sett mkt lite av hans filmer på senare år och tror inte jag sett nån skäggfilm alls. Jag uppfattar detta som ett stort kliv upp i de sammanhang som han förekommit i under de senaste 20 åren.
Seized 7/10
Rätt hyfsad Adkins-rulle med mer lagom komplicerad intrig. Skapliga actionscener men saknar det där lilla extra som gör att det kommer upp på Boyka-nivå. Överhuvudtaget känns det som att han förtjänar lite bättre.
Crossfire Trail och Quigley down under 6-7/10 Skapliga TV-westerns med Tom Selleck, inget märkvärdigt. Tycker hans skådespeleri ger ett allmänt tillbakalutat intryck. Jag har lite av en Western-period nu
Skollärarinnan Malin är gravid, bryter med sin odräglige pojkvän, och letar rätt på sin pappa som lämnat henne när hon var liten.
Hon hittar sin pappa, en påfrestande skådespelare som inte har något minne av någon dotter.
Men han får en hjärnblödning och tas omhand av Malin.
Då det är mycket han glömt, så fyller Malin i minnet så gott det går.
På slutet dör pappan, och Malin kan flytta in hans fina våning.
Och det verkar som om Malins pojkvän till sist tänker ta sitt ansvar
Svenskt drama om frånvarande pappor, men visst var det goda skådespelarinsatser, vilket räddar mitt omdöme till 3-/5
Snyggt gjorda effekter, dock svårt att inte uppfatta den som en propagandafilm, även om den påstår sig vara tillägnad båda sidor av den vederbörande delen av kriget.
Mycket av bonusmaterialet till denna film handlar om producenten Jerry Bruckheimer. Oväntat bra bonusmaterial, men också en del överflödigt. Han är nyckelfiguren i denna film. När det begav sig var karln bakom många stora sommarsuccéer till filmer senaste åren och jag minns att det här var en film tonåringarna pratade om. "Har du sett Gone in Sixty Seconds?" var nog en vanlig replik bland dåvarande 13-18 åringar sommaren år 2000.
Kul också att Iwannakissrihanna för mindre än tjugofyra timmar sedan tog upp filmen Con Air vilken var producerad av Jerry Bruckheimer, har Nicolas Cage som huvudperson och har lite samma jargong som denna film.
Det här är en lättsmält actionfilm för tonåringar. Nästan mer en komedi än actionfilm. Likt Con Air tar den sig aldrig på för stort allvar även om den i grunden har en allvarlig aspekt. Mycket humor fungerar än idag.. Bland dialogen. Den mer fysiska humorn som ibland läggs in är det låg nivå på. Vilket är synd. Actionscenerna är ganska bra, men mitt i allt kan något hända som drar ner intensiteten och är varken kul eller coolt. Därmed har filmen inte åldrats lika bra som Con Air där sånt fungerade bättre.
Skådespeleriet utöver humorn är inte direkt något att skryta om, men några scener är rätt bra och nivån är mestadels över dagens B-filmer. Angelina Jolie vem marknadsfördes som en huvudroll är med max fem minuter i filmen totalt. Gillar man henne kan man bli aningen besviken. Ser man mycket TV och film i övrigt kommer man känna igen både kleti och pleti i denna. Vilket var ett litet plus.
Musiken är dåtida populärmusik som Moby och DMX blandat med aningen slumpmässigt traditionell spänningsmusik. Lite kul nostalgi för nämnd generation, men inget som imponerar.
Är den lika bra som Jerry Bruckheimers kända The Rock eller Con Air? Nej, men har åldrats bättre än vad man kan tro. Inget man måste söka land och rike för att se, men en allt som allt okej film för den som gillar lättsam action/komedi.
Betyg?
IMDB: 6,5 / 10
Geomeister: 2,9 / 5
Senast redigerad av Geomeister 2020-10-11 kl. 06:28.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!