2020-03-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag tror du har fångat HDs dilemma perfekt. Om hon läser här (vilket hon har gjort, och jag tror att hon fortfarande gör) hoppas jag att hon fångar sin chans under sitt vittnesförhör. Men jag tror tyvärr att det kommer inte hända ?

Ja, vad sjutton! Coronaviruset kommer säkert härja ett tag framöver men HD kommer ses som en smitthärd för all framtid!
Men precis som dig hoppas jag att hon tar bladet från mun. Och hade hon velat så kunde hon vänt sig till polisen precis när som helst redan men har inte gjort det. Så varför ska vi tro att hon lättar på förlåten just i rätten? Nja, det blir nog inget av med det, som sagt.
Men "straffet" hon får av allmänheten är hårt det med!
Citera
2020-03-19, 22:04
Medlem
Finns ljudupptagningar någonstans?
Citera
2020-03-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Njahaja, nu skall vi inte hoppa in i förhastade konklusioner. Att vittna är en sak, att vara närstående en annan. Oder?
Nog finns det en absolut plikt att infinna sig till rättegång och vittna om man har blivit kallad. Dyker man inte upp så kan polisen dyka upp för inhämtning.
Såtillvida man inte kan uppvisa godtagbara skäl till att inte vara på plats.

Sedan blir det en fråga om det skall avläggas ed eller inte. Som närstående finns inte det kravet.

Men kallelsen gäller oavsett.
Som jag tror.
Vad anser tråden?

Blir man kallad måste man gå. Däremot tror jag att man, väl på plats, kan säga att man inte vill vittna och då slipper man.
Citera
2020-03-19, 22:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Njahaja, nu skall vi inte hoppa in i förhastade konklusioner. Att vittna är en sak, att vara närstående en annan. Oder?
Nog finns det en absolut plikt att infinna sig till rättegång och vittna om man har blivit kallad. Dyker man inte upp så kan polisen dyka upp för inhämtning.

Sedan blir det en fråga om det skall avläggas ed eller inte. Som närstående finns inte det kravet.

Som jag tror.
Vad anser tråden?

Hmm, om du räknas som nära anhörig kan du vägra att vittna och vittnar du ändå så gör du det inte under ed, underförstått du anses löpa risk att ljuga till förmån för din anhörige.

Huruvida en exfru eller exman räknas som nära anhörig eller inte har jag ingen aning om men det kan nog vara som det sägs i tråden.

Citat:
Det finns dock undantag från vittnesplikten då man inte behöver vittna (under ed eller överhuvudtaget). Detta gäller exempelvis personer under femton år, eller som är närstående till den som är tilltalad.

https://lawline.se/answers/maste-man-vittna-1
Citera
2020-03-19, 22:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varför skulle man kalla en åklagare som vittne?/../
Av de anledningar jag räknade upp. Eller finns det någon annan möjlighet att få någon klarhet kring de här frågorna?
Senast redigerad av Draifos 2020-03-19 kl. 22:12.
Citera
2020-03-19, 22:09
Medlem
Citat:

Som jag tror.
Vad anser tråden?

Så här skriver Lawline. https://www.lawline.se/answers/maste-narstaende-personer-vittna-under-ed

"Eftersom du har varit gift med personen som är en av parterna i målet, så finns det inget krav för dig att vittna. Det finns heller inget som förbjuder dig från att vittna. Att lämna vittnesmål är i ditt fall frivilligt. (36 kap. 3 § RB)

När det kommer till att vittna under ed, så följer det av vittnesplikten att den som är skyldig att vittna även ska avlägga vittnesed. (36 kap. 11 § RB)
Om du väljer att vittna och det gäller ett brottmål, så får du inte avlägga vittnesed eftersom du räknas som närstående person. (36 kap. 13 § andra stycket RB) Det gör att ditt vittnesmål ofta får ett lägre värde när domstolen värderar bevisningen."
Senast redigerad av Remark 2020-03-19 kl. 22:19.
Citera
2020-03-19, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Blir man kallad måste man gå. Däremot tror jag att man, väl på plats, kan säga att man inte vill vittna och då slipper man.

Så tror inte jag.
Man måste infinna sig och sätta sig i vittnesbåset. Det slipper man inte ifrån. Bägge parter, måls-biträde o rätten måste ges möjlighet att ställa frågor.
Sedan blir det ju upp till den som vittnar att välja vad hen vill säga. I praktiken. Trots ev ed.
Citera
2020-03-19, 22:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ur förhör med SD, han verkar sannerligen inse situationens allvar, att han förhörs med anledning av att LW är mördad.
Not.

147, 403
"...MT: Släp, ja släpa över, vi har våra trädgårds saker kanske två och en halv, tre meter ifrån varandra, så ja, ehh det låg närmast till hands istället för att dom ska gå in och rota i mitt växthus förbi, tusen miljoner kaninhinder, det är lite bökigt..."

147, 468
"...BF: När använde du dom här shortsen senast?
MT: Dom är nog bara använda en gång, på tusen år tror jag faktiskt.
F: En gång på tusen år?..."

147, 501
"...F: Va sa du om handen da, hur gjorde du illa den ...
MT: Ja den ba ... ehhjag körde omkull, ja körde jättejätte fort, snabbare än nån nånsin har gjort i en kurva ehh i Kilsbergen..."

Här berättar SD om hur han och LW kommit överens om att träffas på fredagen 11/5 -18:

147, 502
"...F: Men va gjorde du ute då da i samband med att du ringde polisen?
MT: Ehh ja då skulle Lena å jag träffas
F: Vart?
MT: Ja ehh de finns en bro mellan Vivallaskogen å Baronbackarna heter den, å nära där så går de in en liten grusväg i skogen, ett ställe där hon har en geocach placerad. Där skulle vi träffas.
F: Vilken geocach?
MT: (suckar) ja-a den hon släppte und ... i december, ja vet inte, den heter förmodligen advents 2017 nånting, jag vet inte va den heter faktiskt. Ja hade sett att dom hade tagit ut en del skog där, så den blev lite för synlig, den är en ganska stor historia ehh så jag tyckte den såg ut som att den behövde flyttas på för att inte bli misshandlad av snorungar.
F: Varför skulle ni träffas där?
MT: För å gå å titta till den där cachen som jag hade sett som att, ja här fanns de en risk
F: Hur hade ni kommunicerat innan?
MT: Jag förutsätter telegram, de är de enda vi använder, kan ha vare telefon också, men de, de är ju rätt så ovanligt
F: Telefon, ringer ni vanliga samtal?
MT: Ja i såna fall så är de vanliga samtal, men de är, som sagt, de är ovanligt.
F: Å vad hade ni bestämt?
MT: Att vi skulle ses där man gick in i skogen, där den där grusvägen börjar..."

Pja, och sen följer ju hela historien med Mållgan, Mållgan och Mållgan...

Ja jag läste det där förhöret med SD.

Och då blir man ju lite undrande över hur han lyckades få ut henne bakom planket, när han nästan själv pekar på hur det kan ha gått till. Är det en av hans lekar? Är det en fint?

Förhöret är 2/7, en och en halv månad efter mordet. Jag vet inte hur långt man hade kommit med utredningen vad gäller mastuppkopplingar, men SD trodde nog att han låg bra till genom att han inte hade med sig mobil och hade alibi stora delar av dagen och kvällen.

Han kände väl här att han måste förklara sig, vad skulle han annars göra ute 11 maj på natten? Det skulle inte förvåna mig att han inte ens tänkt på att det är något som skulle komma upp som fråga i ett förhör. Han trodde säker inte att det skulle upptäckas och att någon skulle misstänka att det fanns ett samband ens mellan incidenterna. Lögnen kan ha blivit uppfunnen där och då, i förhöret.

Läste just förhör med J*örgen, som L*ena har mycket tät kontakt med på slutet. Hur sjutton hinner hon kommunicera med så många så mycket?

Här pratar de geocaching 13 maj, om just den cache som L*ena hämtade loggremsan från; Ord som beskriver världen. Med tanke på färska myggbett och rivsår (?), så har hon alltså alldeles nyligen varit där. Jag fattar dock inte vad de pratar om, det är några termer inom geocachngen som jag inte känner till.

Förmodligen hämtade hon loggremsan då?

Alltså den loggremsa som var den bild som hon skickade till SD. Det allra sista hon någonsin skickade till någon.

Aktbil 158/252
Samtal med J*rgen
13 maj- 18,strax för 20.00

"J: Det fick jag inte fram förut.. fanns inte (ohörbart)
L W: Nähe .. jag tror dig, jag tror dig .. men nu funkar det jag tog bort min note där ..
J: Ja ja ja .. ja men vad bra och skönt.
L W: Slipper jag grunka med det..
J: Super.
LW: Och jag har nu utslag (ohörbart) på mina underarmar jag var ju tvungen och tjorva mig
upp där i trädet och jag är ju inte riktigt som jag ska i benen så jag fick ha armarna mera ..
J: Ja ..
LW: Nu är det som .. tusen myggbett på underarmarna.
J: Ja .. precis för du har ju .. dragit dom ah precis ..
L W: Ah inte dragit.. jag bara .. hängde liksom.
"
Citera
2020-03-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Av de anledningar jag räknade upp. Eller finns det någon annan möjlighet att få någon klarhet kring de här frågorna?

Kanske genom att läsa hela FUP och vad folk i tråden kommit fram till? En del här är riktigt kluriga.
Citera
2020-03-19, 22:17
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst, LW kanske provocerade SD där vid bilincidenten. Men hur du kan få det till att han av den anledningen sedan skulle ha haft rätt att döda henne ett och ett halvt år senare, det är där det blir så konstigt. George Olvik har sagt att ni skall lägga ned nu, men du vill tydligen inte lyssna alls på äldstebröderna.
På olika nätbaserade sociala forum pågår det spekulationer kring motiv och annat som rör det misstänkta mordet.

– Det är även en del av våra medlemmar i Equmeniakyrkan som skriver och kommenterar och det tycker jag känns så onödigt att göra nu, säger George Olvik, Equmeniakyrkans krisgrupp.

http://www.dagen.se/nyheter/manga-ar-fortvivlade-efter-lena-wesstroms-dod-1.1160944

Nu??!!

Det har du ju citerat hur många gånger
som helst sedan juni -18!

Jag är inte medlem i någon frikyrka.
Jag tar inte order av några äldstebröder.
Jag tror på eget ansvar. Inte att låta sig
styras av några flockledare.

Det är klart att ledningen av Equmeniakyrkan vill tysta ner det här.
Frågan är hur mycket de visste om LWs
leverne. Det fanns åtminstone en del i
församlingen som visste en hel del.
Var det någon som försökte hjälpa henne
och ifrågasatte vad hon höll på med?

Jag har aldrig påstått att någon hade rätt
att döda henne!
Senast redigerad av gloriouslife 2020-03-19 kl. 22:27.
Citera
2020-03-19, 22:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Kanske genom att läsa hela FUP och vad folk i tråden kommit fram till? En del här är riktigt kluriga.
Visst, när det handlar om objektiva fakta så finns det ju många som har koll, som t.ex. MrBarnaby här:
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1211067&threadid=294 2694

Men det skulle ju också vara intressant att höra hur åklagaren och tingsrätten resonerar, dvs. vad som egentligen anses vara bevisningen mot SD, och vilka teorier åklagaren har. Om detta har vi ju knappt någon bekräftad information alls:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Draifos 2020-03-19 kl. 22:29.
Citera
2020-03-19, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Jag hävdar bestämt att det finns de i denna tråd som anser att mordet var befogat och framkallat av BO ! Det är en galen tråd där det ofta handlat om vem som har eller haft rätt: mördaren eller offret - eller har du missat det?
Ett skäl till galenskapen är sannolikt att många av deltagarna här är inblandade och delaktiga i händelserna.

instämmer. Man kan verkligen utläsa ett riktigt b e h o v av att argumentera för det adekvata i sitt tycke, att svartmåla och negativt penetrera offret på alla sätt för att skänka förståelse för det grova brottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in