2020-03-19, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
God kväll.
Jag låg i badet och då ploppade en tanke upp.
Hanna har ju sagt följande i förhör, typ:
- Lena berättade för mig att dom har haft sex precis överallt hemma hos Stefan, och varje gång så blöder hon när hon har sex. Så ni kommer absolut att hitta blod hos Stefan.

Typ nåt sånt har hon sagt.....

Nu är det ju dags att förhöra alla vittnen och då kan det ju bli hel-fel för Hanna.
Jag har inte kör-schemat framför mig, men om jag minns rätt så är Hannas förhör hyfsat i slutet. Det innebär att många av dom gubbarna som Lena har haft sex med vittnar innan Hanna. Alla dom gubbarna vittnar ju om att Lena INTE blödde när hon hade sex. Dom kommer en efter en intyga att Lena inte blödde, och sen när det är Hannas tur att vittna så måste ju hon stå fast vid sin utsaga att Lena blödde visst. Risken finns ju att Hanna totalt gör bort sig själv... Gud så kul.!!
Ja ja.. Det var vad jag tänkte på i badet.

Ja, det blir ännu en detalj som HD fabulerar om för att skydda SD/sig själv. HD och SD har pratat ihop sig om denna detalj tror jag.
Det är så många frågetecken kring HD att det nästan är övermäktigt.

När det gäller HD:s uppträdande i förhören så framgår det så tydligt att hon inte medverkar. Hur ska HD kunna fortsätta med sitt liv efter rättegången? Oavsett utgången och ev. efterbörd.
Att HD inte fattar att hennes liv är förstört i och med att hon inte samarbetar med polisen. Det kommer förfölja henne för alltid oavsett vad hon tar sig för. Misstankar om ev. inblandning, planläggning m.m. kommer många ha i tanken som förklaring till varför hon inte svarar på frågorna i förhören. Det finns liksom ingen annan rationell tanke som förklaring.
Vem kommer vilja ha henne som kollega på jobbet? Vem vill ha henne som granne? Vem vill/vågar knyta band till henne i framtiden? Hur långt ner i träsket med psykisk ohälsa kommer det ta henne i slutändan?
Citera
2020-03-19, 21:26
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Dina badsessioner alltså....
Jo, men visst är det så. Och hon vet ju att det enbart är SDs ord som hon blivit itutad till att upprepa. Och om jag minns rätt så har han ändrat sin historia där. Nej, det blir otroligt intressant att se vad Hanna kommer säga. OM hon vågar sig upp i rätten. Skulle inte förvåna mig om hon fegar ur. Och hon lär ju inte tala sanning heller. Människan är hal som en ål och skyddar monstret hon varit gift med så länge.
Ja, HD behöver inte vittna va?
Citera
2020-03-19, 21:27
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Ja, det blir ännu en detalj som HD fabulerar om för att skydda SD/sig själv. HD och SD har pratat ihop sig om denna detalj tror jag.
Det är så många frågetecken kring HD att det nästan är övermäktigt.

När det gäller HD:s uppträdande i förhören så framgår det så tydligt att hon inte medverkar. Hur ska HD kunna fortsätta med sitt liv efter rättegången? Oavsett utgången och ev. efterbörd.
Att HD inte fattar att hennes liv är förstört i och med att hon inte samarbetar med polisen. Det kommer förfölja henne för alltid oavsett vad hon tar sig för. Misstankar om ev. inblandning, planläggning m.m. kommer många ha i tanken som förklaring till varför hon inte svarar på frågorna i förhören. Det finns liksom ingen annan rationell tanke som förklaring.
Vem kommer vilja ha henne som kollega på jobbet? Vem vill ha henne som granne? Vem vill/vågar knyta band till henne i framtiden? Hur långt ner i träsket med psykisk ohälsa kommer det ta henne i slutändan?
Jag tror du har fångat HDs dilemma perfekt. Om hon läser här (vilket hon har gjort, och jag tror att hon fortfarande gör) hoppas jag att hon fångar sin chans under sitt vittnesförhör. Men jag tror tyvärr inte att det kommer hända ?
Senast redigerad av Kallix 2020-03-19 kl. 21:54.
Citera
2020-03-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
Inte om hon klassas som anhörig vilket jag förutsätter med tanke på att de levt ihop i 20 år och har barn tillsammans. Jag tror inte vittnesplikten gäller henne.
Citera
2020-03-19, 21:33
Medlem
Citat:
Inte om hon klassas som anhörig vilket jag förutsätter med tanke på att de levt ihop i 20 år och har barn tillsammans. Jag tror inte vittnesplikten gäller henne.

Kollade upp detta. Som x-fru räknas hon som närstående.
Citera
2020-03-19, 21:36
Medlem
Har plöjt igenom hela fupen, och du med flera verkar ha missat denna detalj. Anledningen till att Lena ej mördades denna kväll var att hon gick och pratade/chattade med Jonas tror jag det var, SD stod uppe i skogen någonstans och kollade mot henne, och då kunde han inte visa sig för henne. Hon gick dit två ggr under denna kväll och båda gångerna så hade hon Jonas? på tråden.
Hon gick tillbaka hem för att hämta nya batterier till denna gömma och hon tog bilder på nåt träd som hade träffats av blixten. SD hade planerat detta på liknande sätt som det som nu blev morddagen, dvs planterat nån form av alibikedja, lämnat mobilen hemma etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Händelsen natten mellan den 11 och 12 maj har redan diskuterats rätt ingående. SD:s egen berättelse angående den här natten står helt ohotad, och ingen har kunnat belägga honom med lögn. Ingen har kunnat lägga fram en alternativ modell som på samma sätt som SD:s berättelse förklarar de tidsangivelser och andra omständigheter som nu måste anses vara utredda.

Slasktidningarna Aftonbladet och NA har publicerat varsina artiklar med obekräftade uppgifter om "åklagarens teori", som går ut på att händelsen den natten skall ha ingått som en del i en mordplan som SD hade. Den här åklagarteorin är tydligen så pinsamt dålig att den inte går att beskriva i ord, och inte ens åklagaren själv verkar vilja kännas vid den.
Citera
2020-03-19, 21:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
God kväll.
Jag låg i badet och då ploppade en tanke upp.
Hanna har ju sagt följande i förhör, typ:
- Lena berättade för mig att dom har haft sex precis överallt hemma hos Stefan, och varje gång så blödde hon när hon hade sex. Så ni kommer absolut att hitta blod hos Stefan.
Det står Hanna fast vid. Hon är bombsäker att Lena har sagt så.

Typ nåt sånt har hon sagt.....

Nu är det ju dags att förhöra alla vittnen och då kan det ju bli hel-fel för Hanna.
Jag har inte kör-schemat framför mig, men om jag minns rätt så är Hannas förhör hyfsat i slutet. Det innebär att många av dom gubbarna som Lena har haft sex med vittnar innan Hanna. Alla dom gubbarna vittnar ju om att Lena INTE blödde när hon hade sex. Dom kommer en efter en intyga att Lena inte blödde, och sen när det är Hannas tur att vittna så måste ju hon stå fast vid sin utsaga att Lena blödde visst. Risken finns ju att Hanna totalt gör bort sig själv... Gud så kul.!!
Ja ja.. Det var vad jag tänkte på i badet.

I badet eller på joggingturen dyker de bästa tankarna ofta upp!

Har ingen aning om hur det fungerar, men kommer verkligen H*anna vittna om detta på rättegången?

Dels det att H*anna som anhörig till SD inte har någon vittnesplikt (eller vad den juridiska termen kan vara?). Men åklagaren har ju också skrivit i åtalet att HD ska vittna om att SD pratat om att döda familjen. Kommer (kan?) åklagaren ta upp ytterligare frågor med HD? Måste ÅK på ett eller annat sätt förannonsera vad som ska tas upp med vittnet?

För åklagaren skulle det förstås vara en fördel om HD skulle vilja svara på frågorna om varför HD har berättat i förhör om blodet, eftersom det nu verkar vara redan på måndag som dessa vittnen som ska visa att LW inte har blött vid sex kommer att vittna.

Det känns väl tveksamt att försvaret skulle vilja ta upp frågan ens, med tanke på att de redan nu har sett stämningsansökan. Effekten borde annars bli den motsatta; att det ser ut som att SD har bett HD plantera in blodet lite här och där genom att prata med vänner och bekanta.

Någon som r juridiskt insatt som kan svara på de här frågorna?
Citera
2020-03-19, 21:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Den enklaste lösningen här vore kanske att försvaret kallar åklagaren som vittne. Då skulle man ju äntligen kunna reda ut frågorna kring vilka vittnesiakttagelser som kan finnas, vad SD:s motiv skall ha varit, och vilken teknisk bevisning som kan finnas mot SD. Man skulle också lätt kunna reda ut ev. oklarheter kring det här med om annan gärningsman har kunnat uteslutas eller inte. Men man brukar kanske inte kalla en åklagare som vittne?
Senast redigerad av Draifos 2020-03-19 kl. 21:44.
Citera
2020-03-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tack, vad bra! Så är det klarlagt i alla fall.
Citera
2020-03-19, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den enklaste lösningen här vore kanske att försvaret kallar åklagaren som vittne. Då skulle man ju äntligen kunna reda ut frågorna kring vilka vittnesiakttagelser som kan finnas, vad SD:s motiv skall ha varit, och vilken teknisk bevisning som kan finnas mot SD. Man skulle också lätt kunna reda ut ev. oklarheter kring om annan gärningsman har kunnat uteslutas. Men man brukar kanske inte kalla en åklagare som vittne?
Varför skulle man kalla en åklagare som vittne? Hon känner inte någon av kontrahenterna, och då skulle hon dessutom vara olämplig att vara förundersökningsledare pga jäv.

Ang annan gärningsman så tror jag man uteslutit en sådan vid det här laget? Men HDs roll är ju fortfarande höljd i dunkel. Hon kommer fortfarande kunna åtalas beroende på vad som framkommer i förhandlingarna.
Citera
2020-03-19, 21:52
Medlem
Kallixs avatar
Fortsätter rättegången imorgon? Ingen ändring pga corona-viruset?
Citera
2020-03-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78

Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Citat:
Tack, vad bra! Så är det klarlagt i alla fall.

Njahaja, nu skall vi inte hoppa in i förhastade konklusioner. Att vittna är en sak, att vara närstående en annan. Oder?
Nog finns det en absolut plikt att infinna sig till rättegång och vittna om man har blivit kallad. Dyker man inte upp så kan polisen dyka upp för inhämtning.
Såtillvida man inte kan uppvisa godtagbara skäl till att inte vara på plats.

Sedan blir det en fråga om det skall avläggas ed eller inte. Som närstående finns inte det kravet.

Men kallelsen gäller oavsett.
Som jag tror.
Vad anser tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in