2020-03-22, 10:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag har i min bekantskapskrets människor som har kliniskt rent hemma men vars barn far illa genom bristande uppmärksamhet och omsorg. Hur du är som mamma sitter inte i det. LW hade sina fel och brister som alla andra. Men gå in på hennes instagramprofil och då ser du istället en kvinna som prioriterade att leva och att vara med sin familj ute i naturen. Jag tänker ignorera snoris och den heliga gloria fr o m nu. Inte bra för blodtrycket att läsa deras inlägg.

Så sant.
Vi som har varit i tråden sedan länge vet ju detta. Och det är ju så att när man svarat, får de sprida sitt hat i nya inlägg. Det har varit skönt att nya och vettiga skribenter är med i tråden nu och nivån på diskussionerna har höjts.

Men det är svårt att se hur direkta felaktigheter sprids i tråden som sanning med tanker på att de är många nya som inte kan bedöma sanningshalten.

Det är förstås omöjligt att nu kunna länka till varenda tanke och påstående man har, men om det är möjligt är det det bästa.

Och lite ödmjukhet är inte fel om man nu har råkat skriva eller tolka fel, vilket vi alla kan göra.

Det bästa är som du säger att försöka hålla fingrarna i styr och spinna vidare på de kreativa tankar som många har. Vi tycker och tänker olika, vilket är bra!
Citera
2020-03-22, 10:16
Medlem
Följde tråden från början och har läst i kapp de senaste dagarna. Vilket jobb många av er gjort med att göra material tillgängligt.
Fint att se hur många försvarar Lena mot smutskastning.

Jag funderar om fallet (motivet) kan ha vissa paralleller med fallet Therese Johansson Rojo... Trots att ålder på de inblandade och omständigheter i övrigt naturligtvis är väldigt olika fallen emellan.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2020-03-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Nu hoppar HDkramaren in här. Det kan verkligen ta tid innan den där sortens livsmedelsallergier och intolerans blir färdigutredda. Jag har sett flera föräldrar i min närhet som fått kämpa ordentligt med det. MEN de har aldrig gett luft för att det vore en utväg att ta livet av barnet. Där ligger paret Ds problem.

Fast om jag själv är intolerant torde jag väldigt aktivt kräva utredning innan jag påbörjar och acceptera någon form av kollektivt självmord.
Citera
2020-03-22, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Fast om jag själv är intolerant torde jag väldigt aktivt kräva utredning innan jag påbörjar och acceptera någon form av kollektivt självmord.
Vad jag menar är att tiden för barnet att få rätt diagnos, ska vi inte lasta HD för. Det som borde bekymra är planen på lösning. Och den känns ju parallell med mordet: istället för en civiliserad lösning på problemet att SD inte kunde hålla sig borta från älskarinnan, kommer han ( eller de?) fram till att hon måste dödas.
Citera
2020-03-22, 10:40
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Vad jag menar är att tiden för barnet att få rätt diagnos, ska vi inte lasta HD för. Det som borde bekymra är planen på lösning. Och den känns ju parallell med mordet: istället för en civiliserad lösning på problemet att SD inte kunde hålla sig borta från älskarinnan, kommer han ( eller de?) fram till att hon måste dödas.
Mycket bra tanke! Enligt SD skulle "problemen" lösas på samma sätt...
Citera
2020-03-22, 10:43
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Följde tråden från början och har läst i kapp de senaste dagarna. Vilket jobb många av er gjort med att göra material tillgängligt.
Fint att se hur många försvarar Lena mot smutskastning.

Jag funderar om fallet (motivet) kan ha vissa paralleller med fallet Therese Johansson Rojo... Trots att ålder på de inblandade och omständigheter i övrigt naturligtvis är väldigt olika fallen emellan.
Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag har också börjat luta lite åt det hållet.
När man (jag) läser förhör med SD så tycker jag att de genomsyras av att han håller HD väldigt högt.
Jag tror att han inte är särskilt flexibel, inte heller i sitt känsloliv. Han har en gång bestämt sej för HD, och därför är det henne han vill/ska ha.
Sen blir det så olyckligt att hon blir sjuk, och då (?) inleder han relationen med LW.
HD tillfrisknar (?) trots (!) SD:s beteende, och han vill fortsätta där de slutade, innan sjukdomen.
Han behöver övertyga HD om att han kommer att vara henne trogen (vilket ju dittills gått sådääär.)
Det finns en lösning (LW ska bort) på två (eller 17) problem:
* SD:s otrohet
* HD:s raderade cachar/loggar

Så ungefär uppfattar jag det.
Just nu.
Citera
2020-03-22, 10:51
Medlem
Smhfs avatar
Aktbilaga 150 s 206. Förhör med LW:s väninna JF som är psykolog, hon bor i Scottland.

Under de sista åren blev hon allt mer vårdslös i sitt beteende. Exempelvis gick hon ibland
hemifrån för att träffa Stefan på nätter då Aron sov i bostaden.
Att Lena inte klarade av att
arbeta är en annan stor sak, vilket Jenny ser som ett symptom hur mycket relationen till
Stefan tagit över och styrde hennes liv.
Trots att Jenny inte träffade Lena i vardagen
uppfattade hon det som att Lena inte längre var närvarande i relationen till barnen under de
sista två åren vilket Lena själv kunde antyda
. Kontakten mellan Lena och Jenny handlade
under de två sista åren nästan uteslutande om Lenas situation med nästan fullt fokus på
Stefan.
Även då situationen var jobbig kopplad till barnen fick det betydligt mindre utrymme
än vad det tidigare fått.
Lena kunde kort prata om det för att sedan åter föra in samtalsämnet
på Stefan.

Mkt bra beskrivet av LW:s väninna, allt handlade om SD, barnen kom i andra hand, SD och mobilen kom i första hand, mobilen verkade vara fastlimmad i LW:s hand, hon sov väl med mobilen i sängen, även på arbetet messade hon intensivt.

Hon beklagade sig för JF flera ggr när hon hade lovat att hålla ngn predikan....jag har inte den klar...varför lovade jag att hålla en predikan......Så mkt gick LW in för sin pastorsroll, men att vara ute på nätterna och leta burkar och att bygga egna burkar och lägga ut , det fungerade tydligen. När hon avsade sig pastorsrollen då slapp hon bekymra sig om alla predikningar hon lovat att håll. SD och burkletandet var viktigare

Två av barnen tog avstånd från LW, det säger en hel del, men det bekom inte LW hon fortsatte att leta burkar och att ha kontakt med SD,det var viktigare.

Hon gjorde inget för att återskapa en seriös relation till de två barnen som tagit avstånd från henne.
Citera
2020-03-22, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Aktbilaga 150 s 206. Förhör med LW:s väninna JF som är psykolog, hon bor i Scottland.

Under de sista åren blev hon allt mer vårdslös i sitt beteende. Exempelvis gick hon ibland
hemifrån för att träffa Stefan på nätter då Aron sov i bostaden.
Att Lena inte klarade av att
arbeta är en annan stor sak, vilket Jenny ser som ett symptom hur mycket relationen till
Stefan tagit över och styrde hennes liv.
Trots att Jenny inte träffade Lena i vardagen
uppfattade hon det som att Lena inte längre var närvarande i relationen till barnen under de
sista två åren vilket Lena själv kunde antyda
. Kontakten mellan Lena och Jenny handlade
under de två sista åren nästan uteslutande om Lenas situation med nästan fullt fokus på
Stefan.
Även då situationen var jobbig kopplad till barnen fick det betydligt mindre utrymme
än vad det tidigare fått.
Lena kunde kort prata om det för att sedan åter föra in samtalsämnet
på Stefan.

Mkt bra beskrivet av LW:s väninna, allt handlade om SD, barnen kom i andra hand, SD och mobilen kom i första hand, mobilen verkade vara fastlimmad i LW:s hand, hon sov väl med mobilen i sängen, även på arbetet messade hon intensivt.

Hon beklagade sig för JF flera ggr när hon hade lovat att hålla ngn predikan....jag har inte den klar...varför lovade jag att hålla en predikan......Så mkt gick LW in för sin pastorsroll, men att vara ute på nätterna och leta burkar och att bygga egna burkar och lägga ut , det fungerade tydligen. När hon avsade sig pastorsrollen då slapp hon bekymra sig om alla predikningar hon lovat att håll. SD och burkletandet var viktigare

Två av barnen tog avstånd från LW, det säger en hel del, men det bekom inte LW hon fortsatte att leta burkar och att ha kontakt med SD,det var viktigare.

Hon gjorde inget för att återskapa en seriös relation till de två barnen som tagit avstånd från henne.

Vi ser i FUP att LW helt klart hade problem med relationen till SD. Hon sökte också hjälp för det och ska enligt väninnorna ha skämts för att hon inte kunde bryta med honom. Hur det var barnens avståndstagande är omtvistat.
MEN det var hursomhelst inte barnen som mördade henne! Det stora problemet ligger hos gärningsmannen, som valt en knäpp och oacceptabel lösning på sitt problem att bryta m LW.
Citera
2020-03-22, 11:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nu hoppar HDkramaren in här. Det kan verkligen ta tid innan den där sortens livsmedelsallergier och intolerans blir färdigutredda. Jag har sett flera föräldrar i min närhet som fått kämpa ordentligt med det. MEN de har aldrig gett luft för att det vore en utväg att ta livet av barnet. Där ligger paret Ds problem.

Ja, det stämmer.
För att få ett definitivt besked behöver personen (barnet i det här fallet) fortsätta med gluten under utredningen. Däremot laktos kan uteslutas.

Många läkare vill inte heller börja med en utredning direkt, utan vill se om det lugnar ner sig av sig själv med andra åtgärder först. Koliksmärtor och skrik kan bero på många andra saker än glutenintolerans och en utredning innebär inte bara blodprov utan ofta biopsi på tunntarmen. Inget man vill göra på en gång. Ibland kan det ta tid att få en säker diagnos.

I det här fallet, verkar paret behövt riktig hjälp på många plan. Istället diskuterar de att ta livet av familjen.

Mycket bisarr diskussion, som att det var helt logiskt att prata om det.
Att SD sedan berättat det för JG blir ju ännu märkligare.

Hur kan processen gå så långt?
Det verkar som att de själva pratat om det så många gånger att de blivit avtrubbade.
Citera
2020-03-22, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Här kan alla läsa själva:

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/list/@@147:b84959fe6708fb6728f35c81693c2788

Hon beskriver varma nära nätter med Beholder.

Prästen stöter på henne med det tycks hon inte ens märka
utan fortsätter bygga på listan av sina män med en som
hon tidigare glömt.

Vad är det för fel med att tillbringa varma nätter med Beholder? Tycker det låter trevligt.
Citera
2020-03-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det stämmer.
För att få ett definitivt besked behöver personen (barnet i det här fallet) fortsätta med gluten under utredningen. Däremot laktos kan uteslutas.

Många läkare vill inte heller börja med en utredning direkt, utan vill se om det lugnar ner sig av sig själv med andra åtgärder först. Koliksmärtor och skrik kan bero på många andra saker än glutenintolerans och en utredning innebär inte bara blodprov utan ofta biopsi på tunntarmen. Inget man vill göra på en gång. Ibland kan det ta tid att få en säker diagnos.

I det här fallet, verkar paret behövt riktig hjälp på många plan. Istället diskuterar de att ta livet av familjen.

Mycket bisarr diskussion, som att det var helt logiskt att prata om det.
Att SD sedan berättat det för JG blir ju ännu märkligare.

Hur kan processen gå så långt?
Det verkar som att de själva pratat om det så många gånger att de blivit avtrubbade.
Det låter på HD i förhör, som om hon själv haft självmordstankar. Inte konstigt om hon haft svår depression och ångestproblematik. Men där borde SD peppat hennes livsgnista istället för att, som det verkar, hålla med om att det kanske vore bäst om hon dog.
Citera
2020-03-22, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Anågende ringen, det fetade: han säger själv att han ska ta av sej den då. Så jag antar att det i alla fall är tanken.
147/476
"F: Du bär fortfarande ring?
MT: Ja, det är inte många som noterar mer än du och jag i alla fall, jag kommer göra det till dom här sex månaderna har gått ut, jag är ju på pappret fortfarande gift och, mitt önskemål är att få fortsätta bära den men det, 17 september tror jag det är jag får ta av den, eller tvingas ta av den.
F: 17:e? när är det?
MT: September, September tror jag det är, ja jag är lite osäker på datum det är, det är faktiskt lite rörigt härinne nu.
F: Bär Hanna ring?
MT: Nej men det har hon inte gjort på, ehh länge. "

Tack, Stude!! 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in