2020-03-07, 09:10
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Menar du att a-kassorna har tillgång till ladok?
Jag vet inte om just A-kassorna har det, men jag vet att Försäkringskassan har det. Såsom man går över från A-kassa till aktivitetsstöd/ersättning när a kassedagarna är slut så blir ju FK utbetalande enhet.

Jobbade lite med långtidssjukkrivna förut och ibland gick ju dessa på alla möjliga krångliga ersättningar och då fick jag till mig att FK har tillgång till ladok. Sen hur aktivt det samkörs med övriga system har jag ingen aning om.
Citera
2020-03-07, 15:03
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Behöver arbetsgivaren inte fylla i varför mängden timmar som TS arbetar minskar, alltså på vems initiativ det är?

Om en arbetsgivare fyller i anställningsform: timanställd samt fortfarande anställd i arbetsgivarintyget, varför då en förklaring?

A-kassan fattar ju att en timanställd kan jobba 40h plus en månad & 0 timmar den andra månaden. Tänk så många arbetsgivarintyg det skulle krävas konstant om a-kassan vill veta orsaken pga mindre jobb pga en timanställning.
Citera
2020-03-07, 15:04
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag vet inte om just A-kassorna har det, men jag vet att Försäkringskassan har det. Såsom man går över från A-kassa till aktivitetsstöd/ersättning när a kassedagarna är slut så blir ju FK utbetalande enhet.

Jobbade lite med långtidssjukkrivna förut och ibland gick ju dessa på alla möjliga krångliga ersättningar och då fick jag till mig att FK har tillgång till ladok. Sen hur aktivt det samkörs med övriga system har jag ingen aning om.

Nej det har dom inte. Kassakorten samkörs enbart med FK & csn.
Senast redigerad av diar84 2020-03-07 kl. 15:07.
Citera
2020-03-07, 16:44
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diar84
Nej det har dom inte. Kassakorten samkörs enbart med FK & csn.
Ja, tack för det, bra klargörande. Nu har jag inte varit arbetslös sen en mycket kort period på tidigt 90 tal, och jag tyckte redan då systemet var klumpigt och osmidigt och absolut inte stimulerande för att man skulle komma i jobb så fort så möjligt.

När det gäller Ladoc så är jag inte säker att körs per automatik av FK, men de lär åtminstone köra det sporadiskt i slumpmässiga kontroller. Jobbade, som jag nämnde tidigare i tråden, med rehabilitering inom primärvården. Det gick i princip ut på att slussa ut långtidssjukskrivna i låtsasjobb. I alla fall så var ju vissa hopplösa fall som verkligen borde fått förtidspension, men allt ska ju utredas in i dumdristighet, vilket kostar massor. Sen fanns de dem som var mer innovativa och verkligen ville komma ut i jobb, men att de kanske inte kunde jobba med det de gjort för många år sen p g a skador mm. Men många gånger nekades de t ex KY utbildningar fast det skulle leda dem till jobb. Vet flera som "lurade systemet" och pluggade ändå, och som sen fick jobb. Vissa verkade granskas mer än andra av FK när det gällde ersättningar.
Citera
2020-03-13, 16:17
Medlem
skadestånd/akassa

har man rätt till a-kassa när man ska få skadestånd från arbetsgivare som avskedat en av ogiltig anledning? det har varit utredning om diskriminering. och hur är det med bostadsbidrag? har precis börjat få det. vill ju inte bli återbetalningsskyldig. har mailat båda men lär väl dröja innan man får svar.
Citera
2020-03-13, 16:50
Medlem
Henriksss avatar
Skadestånd är ju inte lön så a-kassa ska du få om du är berättigad till det. Bostadsbidrag ska fu nog vara försiktig med pga skadeståndet.
Citera
2020-03-13, 22:31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nessah
har man rätt till a-kassa när man ska få skadestånd från arbetsgivare som avskedat en av ogiltig anledning? det har varit utredning om diskriminering. och hur är det med bostadsbidrag? har precis börjat få det. vill ju inte bli återbetalningsskyldig. har mailat båda men lär väl dröja innan man får svar.
Eftersom du knappt delar med dig av någon som helst information är det svårt att överhuvudtaget säga något om din situation. Du berättar ju inte ens om du är inskriven vid Af och har ansökt om ersättning från a-kassan.

Varför ringer du inte till a-kassan, istället för att vänta på mailsvar?
Citera
2020-03-14, 09:43
Medlem
Citat:
Eftersom du knappt delar med dig av någon som helst information är det svårt att överhuvudtaget säga något om din situation. Du berättar ju inte ens om du är inskriven vid Af och har ansökt om ersättning från a-kassan.

Varför ringer du inte till a-kassan, istället för att vänta på mailsvar?

förlåt, jag har ansökt om a-kassa ja. jag hann inte ringa innan dom stängde så jag mailade igår alltså.
jag är inskriven på af.
Citera
2020-03-14, 10:37
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nessah
förlåt, jag har ansökt om a-kassa ja. jag hann inte ringa innan dom stängde så jag mailade igår alltså.
jag är inskriven på af.
Du skriver att du blivit avskedad och ska få skadestånd...är skadeståndsprocessen klar alltså, och har utfallit till din fördel (vilken instans är det för övrigt som avgjort frågan, är det arbetsdomstol?)? Om skadeståndsfrågan är avgjord, borde det väl vara ett bra tag sedan du blev arbetslös och ansökte om ersättning från a-kassan, eller? I så fall borde du väl för länge sedan ha frågat a-kassan hur de skulle förhålla sig till ett eventuellt positivt utfall för din del i skadeståndsprocessen, eller? Vilken grund för att avsluta din anställning har arbetsgivaren angett på det arbetsgivarintyg som du har skickat till a-kassan, och på vilket sätt kommer den grunden eventuellt att ändras när du "vunnit" i skadeståndsprocessen?

Många frågor, som du märker, men det blir så när trådar startas utan något som helst informationsinnehåll.
Citera
2020-03-14, 10:41
Medlem
Citat:
Du skriver att du blivit avskedad och ska få skadestånd...är skadeståndsprocessen klar alltså, och har utfallit till din fördel (vilken instans är det för övrigt som avgjort frågan, är det arbetsdomstol?)? Om skadeståndsfrågan är avgjord, borde det väl vara ett bra tag sedan du blev arbetslös och ansökte om ersättning från a-kassan, eller? I så fall borde du väl för länge sedan ha frågat a-kassan hur de skulle förhålla sig till ett eventuellt positivt utfall för din del i skadeståndsprocessen, eller? Vilken grund för att avsluta din anställning har arbetsgivaren angett på det arbetsgivarintyg som du har skickat till a-kassan, och på vilket sätt kommer den grunden eventuellt att ändras när du "vunnit" i skadeståndsprocessen?

Många frågor, som du märker, men det blir så när trådar startas utan något som helst informationsinnehåll.

jag skriver privat meddelande till dig
Citera
2020-03-14, 13:54
Medlem
[Corona] Vad händer med oss som inte har a-kassa?

jobbar inom hrf och är ej medlem i a-kassa.. jag börjar misstänka att stället jag jobbar på stängs snart och även min anställning då.. är det försent att fixa a-kassa nu på måndag? Vissa säger att man måste vara medlem minst 1 månad? Någon som har koll..? Finns det något annat alternativ för att få inkomst tillsvidare..? Har hört att om man har röda dagar/ semesterdagar så har man rätt att ta ut dem? Stämmer det? Tacksam för svar.
Citera
2020-03-14, 13:59
Bannlyst
Om stallet stänger ner så får du leva på dina sparade pengar.
Om dina pengar tar slut får du bli en luffare och gå till Socialen.

A-kassan kan du gå med i, men du du kommer inte få några pängar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in