2020-03-04, 23:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av got2bfree
Hej Flashback!

Har sökt men hittat så många olika svar, hursomhelst lyder min fråga:

Jag har planer på att bli självlärd inom ett yrke som kommer ta runt 5 månader, för tillfället är jag timanställd och jobbar mer än 40h/vecka

Jag skulle vilja lägga mindre tid på jobbet och mer på "studierna". Om jag kommer överens med min chef att jag bara kommer kunna jobba 2 dagar i veckan istället för 5 och sedan stämpla till A-kassan resterande 3 dagar kommer A-kassan märka att jag tackar nej till jobben dom andra 3 dagarna som chefen annars hade gett mig?

Edit: Mod får gärna lägga in i A-Kassan tråden istället, fel av mig.
Mvh
...och arbetsgivaren har gått med på att kryssa för "Arbetsbrist" i arbetsgivarintyget?
Citera
2020-03-05, 20:49
Medlem
Fråga om a-kassa

Jag har ett jobb där jag jobbat ca sex år men tröttnat på det sista tiden så kollar efter ett nytt jobb.

Om jag säger upp mig från det fasta jobbet för att ta ett vikariat på säg 6 månader.

Får jag a-kassa direkt efter vikariatet tagit slut eller får jag 45 dagars avstängning?

Har varit med i fackförbund i många år.
Citera
2020-03-05, 22:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Får jag a-kassa direkt efter vikariatet tagit slut eller får jag 45 dagars avstängning?

Har varit med i fackförbund i många år.

Första träffen på Google... Verkligen FÖRSTA TRÄFFEN med sökorden

Akassa vikariat

Ger dig Svaret.

Med andra ord, uppfyller du arbteskravet så får du samma karens som vid uppsägning från arbetsgivaren.
Citera
2020-03-06, 11:30
Medlem
Om man säger upp sig. Kan man ta föräldraledighet när man har karens?
Citera
2020-03-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Första träffen på Google... Verkligen FÖRSTA TRÄFFEN med sökorden

Akassa vikariat

Ger dig Svaret.

Med andra ord, uppfyller du arbteskravet så får du samma karens som vid uppsägning från arbetsgivaren.

Tänkte det kunde blir strul i och med att jag då tidigare hade haft fast anställning.
Och sagt upp mig själv.
Citera
2020-03-06, 17:54
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Om man säger upp sig. Kan man ta föräldraledighet när man har karens?

Självklart kan du det. Men dina 45 karensdagar dras inte av då. De bara skjuts upp.
Senast redigerad av diar84 2020-03-06 kl. 18:30.
Citera
2020-03-06, 18:29
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Nån som har koll på vad a-kassorna har för gränser om vad man får läsa samtidigt som lyfter ersättningen?
På hemsidorna står det ju mest om självklara fall, om vi bortser från undantagen, som att man inte får läsa på högskola samtidigt.
Det närmaste jag kommer definitionen är ett luddigt citat från en artikel som delvis rör ämnet.

"– Tar man vanligt bilkörkort är det inte samma sak som att studera men när det gäller yrkesutbildningar som lastbilskörkort beror det på hur omfattande kursen är och hur många dagar i veckan hon är där. Du kan inte jobba samtidigt som du studerar heltid, säger Jeanette Thomsen."
https://www.expressen.se/gt/linnea-ville-fixa-jobb--da-rok-a-kassan/

- Heltid/deltid på högskola blir ett nej, såvida inte undantag ges efter kontakt med a-kassan.
- Så bilkörkort verkar gå bra, såvida inte upplägget är för omfattande.
- Läsa en bok på fritiden antar jag går bra.

- Men skulle t ex en tredagars baristautbildning vara ok?
- Skulle en helgkurs för maskinbefäl/fartygsbefäl klass VIII vara ok?
- Skulle PPL (privatplanscert) om upplägget var som ett körkort att man 1-2 ggr i månader tar flyglektioner om 45 minuter vardera?

Du kan få ersättning samtidigt som du deltar i en utbildning eller annan aktivitet på hel- eller deltid under förutsättning att kursen syftar till att:

1. ge en orientering om olika yrken och utbildningsvägar, eller
2. underlätta omställning från ett arbete till ett annat.

Du kan få ersättning i högst 15 ersättningsdagar inom samma ersättningsperiod. Så kör du ett par dagars barista kurs så kan det gå under punkt 2.

Vill du ha en bedömning, logga in på Mina Sidor och få en bedömning från a-kassan innan studierna börjar.

(privata-jag: kassakorten samkör med Fk & CSN. Ansöker du inte om CSN för t.ex. en 3 dagars kurs. Hur ska a-kassan nånsin få veta det, ingen chans)
Citera
2020-03-06, 18:45
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Tänkte det kunde blir strul i och med att jag då tidigare hade haft fast anställning.
Och sagt upp mig själv.

Om du slutar ett jobb på egen begäran så börjar 45 dagars karens ticka på dagen efter att anställningen upphört. Hoppar du på ett vikariat på 6 mån så jobbar du ju bort de 45 dagarna. Och vikariat är ju ett vikariat= ingen karens. Så du får a-kassa efter vikariatet.
Citera
2020-03-06, 18:59
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
...och arbetsgivaren har gått med på att kryssa för "Arbetsbrist" i arbetsgivarintyget?

Varför skulle arbetsgivaren behöva göra det om det är en timanställning?
Citera
2020-03-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diar84
Om du slutar ett jobb på egen begäran så börjar 45 dagars karens ticka på dagen efter att anställningen upphört. Hoppar du på ett vikariat på 6 mån så jobbar du ju bort de 45 dagarna. Och vikariat är ju ett vikariat= ingen karens. Så du får a-kassa efter vikariatet.

tack! Då vet jag hur det blir. Om jag tar ett vikariat.
Citera
2020-03-07, 03:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diar84
Varför skulle arbetsgivaren behöva göra det om det är en timanställning?
Behöver arbetsgivaren inte fylla i varför mängden timmar som TS arbetar minskar, alltså på vems initiativ det är?
Citera
2020-03-07, 08:46
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Så länge du inte "tar några poäng" som registreras i Ladoc (heter det väl) så torde det vara lugnt. Bara du söker jobb som du redovisar i din aktivitetsrapport enligt din överenskommelse med AF så borde det inte bli bekymmer. Självklart ska du inte säga till AF VD du håller på med. Sannolikheten att du fixar dig ett jobb på helt egen väg genom att göra så här är ca en miljard gånger större än att du får ett riktigt lönejobb via AF.s försorg.

Menar du att a-kassorna har tillgång till ladok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in