2020-06-18, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Unionen akassa höjer avgiften med 50% med motivering covid och högre ersättning (30% högre). Rimligt eller opportunistiskt med tanke på att covid lär blåsa över men ersättningen lär säkerligen inte sänkas?

Jag känner att den nuvarande höjningen är hyffsat rimlig. Det som gör en orolig dock är att avgiften kommer att höjas ytterligare om maxbeloppet höjs igen; som sagt tror jag inte heller på att de kommer att sänka avgiften efter att Covid har lagt sig.
Citera
2020-06-18, 10:29
Medlem
Angående studieuppehåll och ersättningsperiod för A-kassa

Hej! Jag tappade precis som många andra min anställning sen vår på grund av rådande läget i världen och är i sluttampen av handläggningsprocessen vad gäller beviljande/avslag för ersättning från min A-kassa. Jag har precis så att jag når upp till kraven angående antal sammanhängande arbetade månader perioden 2019-2020. Problemet är dock att jag under perioden Juli 2019 - Maj 2020 stod som "på studieuppehåll" enligt mitt universitet då jag 2018-2019 studerade heltid på universitet. Studieavbrottet skedde alltså först i Maj 2020 när jag var säker att jag inte skulle fortsätta studera på den utbildningen.

När jag försöker hitta information om studieuppehåll och a-kassa under regler/information så står det i princip bara att man inte har rätt till ersättning samtidigt som man studerar, vilket känns ganska självklart. Men det jag undrar är huruvida jag kan tillgodoräkna mig arbetad tid för att kvalificera mig för ersättning under en period där jag fortfarande har stått skriven vid en institution fast under studieuppehåll. Och om jag kan det, kommer jag enbart få ersättning för perioden efter studieavbrottet? Eller är man i a-kassans/arbetsförmedlingens ögon heltidsstudent under ett studieuppehåll även om man arbetat heltid på annan ort.

Sorry om inlägget är grötigt, men om det är någon som har erfarenhet av arbete under studieuppehåll och a-kassa så får ni jättegärna dela med er.
Citera
2020-06-18, 21:01
Medlem
H.G.s avatar
Och givetvis kommer politikerrövhålen inte betala ut pengar retroaktivt för de väletablerade A-kassemedlemmarna som stämplat en kort tid innan Corona-utbrottet utan det blir bara kaka på kaka för de som minst har förtjänat A-kassan och som lök på laxen höjs nu A-kasseavgiften så att de etablerade medlemmarna får betala för de som glidit in på ett bananskal åter igen.

Fy fan säger jag bara...

Hoppas de som diskriminerats börjar göra sin röst hörd. Rätt ska vara rätt..
Citera
2020-06-24, 13:11
Medlem
Jag ska jobba natt några nätter nästa månad.
Nu har jag ett vagt minne av att man endast behövde rapportera arbetade timmar om de skett mellan 7-22 på vardagar (eller nåt sånt)
Gäller detta fortfarande eller är jag skyldig att rapportera in alla arbetade timmar oavsett tid på dygnet?
Citera
2020-06-24, 19:09
Medlem
Ska jobba Heltid över sommaren kan jag bara skita i att stämpla dessa 2-3 månader? Får ju ändå inga pengar från a-kassan när jag inte stämplar.

Samt tror ni dom märker om jag stämplat 1-2 veckor samtidigt som jag börjat jobbet?
Citera
2020-06-25, 23:03
Medlem
Ne22ies avatar
A-kassa efter visstidsanställning

Hej!
Jag har en visstidsanställning som tyvärr tar slut i september. Jag har varit med i Handels a-kassa sedan januari och har jobbat tillräckligt för att få ersättning.

Nu till frågan: Finns det något negativt med att ta ut a-kassa under en tid? Ser det värre ut på CV:t än ett uppehåll i jobbet utan a-kassa? Påverkas möjligheten att ansöka om a-kassa senare i livet?

Hittar jag ett nytt jobb så tar jag såklart hellre det. Ska läsa vidare, men det blir först nästa år.
Citera
2020-06-25, 23:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ne22ie
Hej!
Jag har en visstidsanställning som tyvärr tar slut i september. Jag har varit med i Handels a-kassa sedan januari och har jobbat tillräckligt för att få ersättning.

Nu till frågan: Finns det något negativt med att ta ut a-kassa under en tid? Ser det värre ut på CV:t än ett uppehåll i jobbet utan a-kassa?

Det är ingen skillnad.

Citat:
Påverkas möjligheten att ansöka om a-kassa senare i livet?

Du har dagar du bränner och sen måste du tjäna ihop till nya, men annars nej. Du har inget att förlora på att plocka ut det nu.

Citat:
Hittar jag ett nytt jobb så tar jag såklart hellre det. Ska läsa vidare, men det blir först nästa år.

Rätt inställning.
Citera
2020-06-27, 11:30
Medlem
Efter att min mamma gått bort så ska jag få hennes pensionsförsäkring utbetalad varje månad, fem år framöver.

I det papper jag fått står det "Försäkringen beskattas som inkomst av tjänst. Preliminär skatt kommer därför att innehållas med 30%"

Kommer det påverka eventuell a-kassa om jag förlorar mitt jobb?

Det är ju inte några enorma summor varje månad och så vitt jag vet kan jag inte "pausa" dessa utbetalningar.
Citera
2020-06-27, 19:32
Medlem
Mina a-kassedagar är slut inom några dagar och 1 juli ska jag bli inskriven i "jobb och utvecklingsgarantin" tror jag det hette.

Stämmer det, att jag nu kommer få en "paus" i ersättningen?
Dvs. jag får sista betalning från a-kassa 2 juli troligen, och sedan får jag vänta till slutet av augusti innan jag får nästa utbetalning? (eftersom det sker en månad i efterhand via försäkringskassan)

tackar för klargörande...
Citera
2020-06-30, 11:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonderaren
Mina a-kassedagar är slut inom några dagar och 1 juli ska jag bli inskriven i "jobb och utvecklingsgarantin" tror jag det hette.

Stämmer det, att jag nu kommer få en "paus" i ersättningen?
Dvs. jag får sista betalning från a-kassa 2 juli troligen, och sedan får jag vänta till slutet av augusti innan jag får nästa utbetalning? (eftersom det sker en månad i efterhand via försäkringskassan)

tackar för klargörande...
Ja är du med i "jobb och utvecklingsgarantin" så får du din ersättning månaden efter.

T.ex. du startar JoU 1/7 och då rapporterar du in den 1/8 till FB och får ut ersättningen för juni den 26/8
beroende på vilken rapporterings metod du använt i A-kassan 7 dagar, 14 dagar eller 1 månad så kan det bli ett glapp innan du får ersättning från FB ja.
Citera
2020-06-30, 15:15
Medlem
H.G.s avatar
Jag ''bumpar'' mitt tidigare inlägg med en liten uppdatering för kontaktuppgifter.

Citat:
De ledamöter och suppleanter i Finansutskottet som granskade propositionen genom betänkande och sedan lade fram förslag om hur Riksdagen skulle ställa sig i frågan kan utläsas här.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...046_H7A1FiU46p

Fredrik Olovsson (S) Ordförande - 08 786 41 86
Elisabeth Svantesson (M) vice ordförande - 08 786 67 21
Edward Riedl (M) - 070 775 15 42
Adnan Dibrani (S) - 08 786 59 07
Emil Källström (C) - 070 818 17 43
Ulla Andersson (V) - 08 786 46 59
Dennis Dioukarev (SD) - 072 538 37 72
Jakob Forssmed (KD) - 08 786 43 91
Mats Persson (L) - 072 538 38 98
Karolina Skog (MP) - 072 467 62 31
Mattias Karlsson i Luleå (M) - 070 620 58 00
Fredrik Stenberg (S) - fredrik.stenberg@riksdagen.se
Josefin Malmqvist (M) - 08 786 66 31
Teres Lindberg (S) - 08 786 46 45
Sultan Kayhan (S) - 076 138 84 90

Det ska tilläggas att ingen i utskottet begärde votering så denna budgetändring röstades aldrig om i Riksdagen utan den godkändes med små förändringar.

De som nu har drabbats negativt vet nu till vilka politiker de bör vända sig om de har funderingar över hur dessa politiker tänkt eller om de enbart vill ställa dessa mot väggen...

Detta för att underlätta för de som har frågor och önskar svar..
Citera
2020-06-30, 23:18
Medlem
Kontrollerar A(lfa)-kassan NÄR man sökte jobben? Asså, spelar det någon roll vilket datum man faktiskt sökte jobbet? Jag ligger lite efter på sökta jobb men tänkte göra ett ryck nu. Är sedan några dagar inte arbetslös längre, men måste ändå rapportera jobben jag ska ha sökt senaste månaden. Kan man bara hitta på vilka datum man sökte jobben?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in