2011-04-15, 17:30
Medlem
Förlåt om detta har tagits upp tidigare. Men måste veta snabbt;

Stämplar i nuläget (Unionens A-kassa) och fick nyligen reda på att jag har fått anställning på heltid genom ett bemanningsföretag. Dvs på 100%.

Problemet är bara att det sträcker sig från Maj månad fram till mitten av Juni och därefter är uppdraget slut. =Åter igen arbetssökande.
Har jag då rätt att återuppta min stämpling?

Tacksam för svar!
Citera
2011-04-16, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s-tefan
Förlåt om detta har tagits upp tidigare. Men måste veta snabbt;

Stämplar i nuläget (Unionens A-kassa) och fick nyligen reda på att jag har fått anställning på heltid genom ett bemanningsföretag. Dvs på 100%.

Problemet är bara att det sträcker sig från Maj månad fram till mitten av Juni och därefter är uppdraget slut. =Åter igen arbetssökande.
Har jag då rätt att återuppta min stämpling?

Tacksam för svar!

Nej, det är nog inga problem. Skicka in arbetsgivarintyg, kassakort och anmälan när du jobbat klart så kan du få en påanmälan.
Citera
2011-04-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Pratat med dom nu och dom säger att jag är inne på andra ersättningsperioden som innebär att jag bara får 65%

Vet inte hur detta funkar, detta är första inkomstrelaterade ersättningen jag får.
Innan har jag bara gått på grundbelopp.

Aja, jag börjar jobba på måndag så det är lugnt.

Det är en skyddsregel som enbart är till din fördel.
När man får en ny period så får man antingen 65 % av sin tidigare dagsförtjänst (den som är framräknad på arbetet innan din första ersättningsperiod) eller 80% av det som man räknar fram under den senaste ersättningsperioden. Det som är mest fördelaktigt får man.

Då är det nog inget konstigt med beslutet.
Citera
2011-04-17, 09:40
Medlem
Akassa och medlem i bostadsrättssyrelse

Jag kommer att bli arbetslös från mitt heltidsjobb. Jag sitter
också med i min bostadsrättsförenings styrelse (suppleant).
Är detta ett hinder för att få akassa?
Det känns lite dumt att tvingas avgå....
Citera
2011-04-17, 09:48
Medlem
Draedons avatar
Du lär väl knappast ha någon ersättning från din bostadsrättsförening för att du sitter med i deras styrelse, så varför skulle det vara ett hinder för a-kassa?
Citera
2011-04-17, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterbeta
Jag kommer att bli arbetslös från mitt heltidsjobb. Jag sitter
också med i min bostadsrättsförenings styrelse (suppleant).
Är detta ett hinder för att få akassa?
Det känns lite dumt att tvingas avgå....

Får du lön från bostadsrättsföreningen? Isåfall är det ju arbete. Det jag har erfarenhet av är idiellt arbete. Att det gick inte att få a-kassa och samtidigt stå i den lokala idrottsföreningens kiosk 8 - 16 varje vardag. För då var personen ifråga inte till arbetsmarknadens förfogande.
Citera
2011-04-17, 10:05
Medlem
Vi har fyra till fem möten på kvällstid/år och jag får troligen ca 1000 kr/år i lön.
Det känns som jag skule svika de andra om jag säger jag avgår för att få akassa.
Citera
2011-04-17, 10:08
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterbeta
Vi har fyra till fem möten på kvällstid/år och jag får troligen ca 1000 kr/år i lön.
Det känns som jag skule svika de andra om jag säger jag avgår för att få akassa.
Är det lön eller arvode?

Å andra sida - 1000 pix? Varför skulle det vara ett hinder för a-kassa?
Citera
2011-04-17, 12:39
Medlem
Tror inte det lär bli någon diskussion om ett brf-styrelseuppdrag skulle påverka din a-kassa öht, men skulle det bli det så ska det räcka att du kan påvisa att du tidigare har klarat av att sköta dit heltidsarbete vid sidan av uppdraget.
Citera
2011-04-18, 09:44
Medlem
bastard.s avatar
Studier & A-kassa.

Jag har i snart 1 år studerat och fått A-kassa. Vid varje ämne skall antagningsbevis sändas till A-kassan och sedan skall jag få tillstånd av dem att studera. Nu ringde jag precis och bad dom skicka ett nytt papper till mig då jag har planer på att läsa en ny kurs.

Så min fråga är: har A-kassan någon kontakt med skolor så att de kan se om man så att säga "studerar i smyg"?
Citera
2011-04-19, 00:40
Medlem
A-KASSA MEDAN MAN SÖKER JOBB I ANNAT LAND?

Jag vill jobba i Schweiz eller Storbrittanien. Kan jag få svensk A-kassa medan jag åker tilll dessa länder för att söka jobb? Spelar det någon roll att schweiz inte är ett EU-land? Vad skulle gälla för jobbsökande utanför EU, tex i USA, Nya Zealand eller Australien?
Citera
2011-04-20, 00:07
Medlem
Jobba i Irland - A-kassa?

Hej! har en fråga! jag funderar på att jobba i irland 1-2 år och jag är med i akassan här hemma i sverige, kommer jag fortfarande kunna vara inskriven i akassan om jag jobbar i irland? så jag kan få ersättning när jag kommer hem igen och inte har jobb?

någon som vet? =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in