Citat:
Ursprungligen postat av
pmatt
Nån som har koll på vad a-kassorna har för gränser om vad man får läsa samtidigt som lyfter ersättningen?
På hemsidorna står det ju mest om självklara fall, om vi bortser från undantagen, som att man inte får läsa på högskola samtidigt.
Det närmaste jag kommer definitionen är ett luddigt citat från en artikel som delvis rör ämnet.
"– Tar man vanligt bilkörkort är det inte samma sak som att studera men när det gäller yrkesutbildningar som lastbilskörkort beror det på hur omfattande kursen är och hur många dagar i veckan hon är där. Du kan inte jobba samtidigt som du studerar heltid, säger Jeanette Thomsen."
https://www.expressen.se/gt/linnea-ville-fixa-jobb--da-rok-a-kassan/
- Heltid/deltid på högskola blir ett nej, såvida inte undantag ges efter kontakt med a-kassan.
- Så bilkörkort verkar gå bra, såvida inte upplägget är för omfattande.
- Läsa en bok på fritiden antar jag går bra.
- Men skulle t ex en tredagars baristautbildning vara ok?
- Skulle en helgkurs för maskinbefäl/fartygsbefäl klass VIII vara ok?
- Skulle PPL (privatplanscert) om upplägget var som ett körkort att man 1-2 ggr i månader tar flyglektioner om 45 minuter vardera?
Du kan få ersättning samtidigt som du deltar i en utbildning eller annan aktivitet på hel- eller deltid under förutsättning att kursen syftar till att:
1. ge en orientering om olika yrken och utbildningsvägar, eller
2. underlätta omställning från ett arbete till ett annat.
Du kan få ersättning i högst
15 ersättningsdagar inom samma ersättningsperiod. Så kör du ett par dagars barista kurs så kan det gå under punkt 2.
Vill du ha en bedömning, logga in på Mina Sidor och få en bedömning från a-kassan innan studierna börjar.
(privata-jag: kassakorten samkör med Fk & CSN. Ansöker du inte om CSN för t.ex. en 3 dagars kurs. Hur ska a-kassan nånsin få veta det, ingen chans)