2020-03-14, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
jobbar inom hrf och är ej medlem i a-kassa.. jag börjar misstänka att stället jag jobbar på stängs snart och även min anställning då.. är det försent att fixa a-kassa nu på måndag? Vissa säger att man måste vara medlem minst 1 månad? Någon som har koll..? Finns det något annat alternativ för att få inkomst tillsvidare..? Har hört att om man har röda dagar/ semesterdagar så har man rätt att ta ut dem? Stämmer det? Tacksam för svar.
Brukar det inte vara ett år eller något liknande?
Citera
2020-03-14, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
A-kassan kan du gå med i, men du du kommer inte få några pängar.
För att jag ansöker för sent? Eller för att stället stänger?
Citera
2020-03-14, 14:01
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
jobbar inom hrf och är ej medlem i a-kassa.. jag börjar misstänka att stället jag jobbar på stängs snart och även min anställning då.. är det försent att fixa a-kassa nu på måndag? Vissa säger att man måste vara medlem minst 1 månad? Någon som har koll..? Finns det något annat alternativ för att få inkomst tillsvidare..? Har hört att om man har röda dagar/ semesterdagar så har man rätt att ta ut dem? Stämmer det? Tacksam för svar.

kolla med alfakassan, går söka medlemskap online.
Dock måste du likt alla andra a kassor varit medlem i 12 månader för att kunna få inkomstbaserad a kassa ersättning, uppfyller du inte det kravet kan du få grundbaserad ersättning (kolla deras webbsida hur mycket det är på)
Mig veterligen är detta ända a-kassa som ger någon ersättning även om man inte uppfyller 12 månaders kravet
Citera
2020-03-14, 14:04
Bannlyst
Citat:
För att jag ansöker för sent? Eller för att stället stänger?
Inte varit med i Alkoholist-kassan på många år... men det har inget med att STället/stallet bommar igen, tror du ska vara med i typ 12 månader med redovisad inkomst ...
Citera
2020-03-14, 14:09
Avslutad
Kan ha fel men är rätt säker på att alfa kassan har 6 månader, kanske inte hjälper ts, men har för mig det.
Citera
2020-03-14, 14:11
Medlem
Man måste ha varit medlem i ett år. Du har ju dock rätt till grundersättningen, det har alla. Kolla vidare på typ alfakassan och läs där. Gör som Tystnad skriver i inlägg #5..
Senast redigerad av MasterXS 2020-03-14 kl. 14:17.
Citera
2020-03-14, 14:18
Medlem
Vad krävs för att få a-kassa?
https://www.a-kassa.se/vanliga-fr%c3%a5gor/krav-ers%c3%a4ttning-a-kassa
Citera
2020-03-14, 15:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Lite info:

Citat:
Hur gör jag om jag är arbetslös utan a-kassa?

Som arbetslös utan a-kassa har du möjlighet att få något som kallas kallas grundersättning. Grundersättningen är dock väldigt låg vilket är den främsta anledningen till varför det är så viktigt att vara medlem i en a-kassa.

Du kan ha rätt till grundersättning
Om du blir arbetslös utan att vara medlem i en a-kassa kan du fortfarande ha rätt till en viss grundersättning. Grundersättningen betalas ut av Alfakassan på uppdrag av regeringen. Alfakassan är en fristående a-kassa som du även kan bli medlem i (trots att du är arbetslös). Du måste dock inte vara medlem i Alfakassan för att få grundersättning.
För att få grundersättning krävs det dock att du uppfyller samma krav som för ersättning från a-kassa bortsett från medlemsvillkoret. Du måste alltså uppfylla de tre grundvillkoren och ett arbetsvillkor.

https://www.a-kassa.se/vanliga-frågor/arbetslös-utan-a-kassa

Citera
2020-03-14, 17:28
Medlem
Citat:
Den stora frågan här är väl egentligen varför du inte är medlem i a-kassan från dag 1 du börjar jobba??
Citera
2020-03-14, 18:09
Medlem
10070s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Den stora frågan här är väl egentligen varför du inte är medlem i a-kassan från dag 1 du börjar jobba??
Kostar ju säkert 100:- i månaden två paket cigg för fan!
Citera
2020-03-14, 20:28
Medlem
Kommer ju bli ett helvete för alla snart som inte är med i A-kassan. Har ni era hus och bilar oxå oförsäkrade eller 🙄
Citera
2020-03-14, 22:11
Medlem
Reidjis avatar
Giftiga med Alfakassan är detta :

I januari var genomströmningstiden för ansökningar om grundersättning 12 veckor
och för ansökningar om inkomstbaserad ersättning 10 veckor.

Så se fan till att skicka in alla papper korrekt. Dubbelchecka, och dubbelchecka. Annars får du vänta ytterligare 12 veckor.

Har haft erfarenhet med det tidigare och då var det inkomstbaserat då företaget blev uppköpt och vi blev kickade. Var inte roligt.
Senast redigerad av Reidji 2020-03-14 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in