Citat:
Ursprungligen postat av
diar84
Nej det har dom inte. Kassakorten samkörs enbart med FK & csn.
Ja, tack för det, bra klargörande. Nu har jag inte varit arbetslös sen en mycket kort period på tidigt 90 tal, och jag tyckte redan då systemet var klumpigt och osmidigt och absolut inte stimulerande för att man skulle komma i jobb så fort så möjligt.
När det gäller Ladoc så är jag inte säker att körs per automatik av FK, men de lär åtminstone köra det sporadiskt i slumpmässiga kontroller. Jobbade, som jag nämnde tidigare i tråden, med rehabilitering inom primärvården. Det gick i princip ut på att slussa ut långtidssjukskrivna i låtsasjobb. I alla fall så var ju vissa hopplösa fall som verkligen borde fått förtidspension, men allt ska ju utredas in i dumdristighet, vilket kostar massor. Sen fanns de dem som var mer innovativa och verkligen ville komma ut i jobb, men att de kanske inte kunde jobba med det de gjort för många år sen p g a skador mm. Men många gånger nekades de t ex KY utbildningar fast det skulle leda dem till jobb. Vet flera som "lurade systemet" och pluggade ändå, och som sen fick jobb. Vissa verkade granskas mer än andra av FK när det gällde ersättningar.