Citat:
Ursprungligen postat av
mfmx
Vad var det för dos på Concerta? Var det för hög dos är det inte konstigt om det inte fungerar.
Jo Attentin fungerar bra för mig, får effekt i 4-5 timmar sen får man ta en till.
Men hur tar du Elvanse nu? Om du inte redan gör det så ta den samtidigt som en rejäl frukost med fet yoghurt osv. Det har hjälpt mig mycket att ta den så.
Det står att Elvanse inte påverkas av mat men det vet man nu är helt fel.
Oj var så länge sedan jag hade conertan och det var bara två dagar men det var varken den lägsta eller högsta dosen. Jag har haft svårt med att få tag på min läkare och har bara en massa 70mg trots 4 månaders uppehåll så jag tar ungefär ett halvt glas vatten, häller i innehållet från kapseln, rör om och låter det ligga någon minut innan jag åter rör om för att sedan försöka dricka 30-40% av vattnet och häller ut resterande. Det ger mig förmodligen inte en 20-30mg dos på pricken men jag slipper börja på 70mg nu efter uppehållet.
Körde samma.metod idag kl 9 på morgonen och sov två timmar förra natten. Tröttheten vägrar att smyga sig på men effekten har däremot börjat avta betydligt tidigare idag.
Jag kommer nog trycka på för att få Attentin då jag gissar på att nedbrytningen på elvansen pågår längre för mig än de påstådda 12 timmarna och så halveringstid på det. Känns faktiskt lite obehagligt att äta en medicin som man inte har någon kontroll över. Attentin verkar gå att, vad jag uppfattat det som; att anpassa efter ens egna rutiner och så räknar man med att sista dosen tas senast max 6h innan läggdags så att halveringstiden hinner verkar. Ännu bättre om det nu även kommer dagar då man kanske inte ens behöver ha den sista dosen.
Har alltid haft sömnbesväret med elvanse men det var inget jag reflekterade kring förr när mitt liv inte innehöll rutiner eller reglerad sömn men nu efter 4 månader uppehåll med läggdags runt 22 och vakna runt 07 så förstår jag ju att denna biverkning alltid varit där men att jag inte drabbats av den som nu när min sömn behöver vara "schemalagd". Kort och gott så vill jag kunna kontrollera medicinen snarare än att den kontrollerar mig. Läkaren lär nog inte se några risker med att byta ut medicinen heller då jag inte har någon historik av missbruk och all medicinering jag haft har jag varit väldigt disciplinerad med.
Uppskattar att du tagit dig an att svara på mina inlägg och det känns skönt att ha någon med erfarenhet kring medicinerna att bolla med.