2020-02-12, 19:46
Medlem
Tuktads avatar
Tja!

Jag personligen är väldigt social och har lätt att knyta kontakter och skapa vänner.
Däremot är jag urusel på att hålla kontakten. Det är mer regel än undantag att vänner skickar sms, skriver på messenger och får vänta flera veckor på svar. Det här innebär givetvis att jag tappat många vänner och bekanta genom åren men dom vänner jag anser som riktiga vänner, dom finns kvar. Dom tar mig för den jag är.

Inte jättecharmigt kanske, men jag jobbar på det!

Citat:
Ursprungligen postat av slimshaddy
Alla här som har ADHD jag har en fråga till er. Har ni svårt att behålla vänskapsrelationer en längre tid? Jag personligen har jätte lätt att snabbt bli kompis med folk men efter vi känt varandra ett tag så blir många less. Alltså att jag ofta blir för intensiv och vill göra saker jämt och går ofta över olika gränser som förstör och slänger ur saker jag ej menar eller ens tänkt på vad jag sagt. Tex impulsiva skämt som slängs ut till klasskompisar vänner utan att jag ens tänkt på innebörden. Samma med tjejer det går bra ett kort tag då jag är helt upp i varv sedan avtar det för mig ganska snabbt. Eller att det skiter sig för jag säger saker att vi ses då. Sen blir det aldrig av. Så frågan är alltså om ni med adhd har svårt med relationer till vänner att behålla långa perioder?
Citera
2020-02-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuktad
Känner igen mig så väl! Jag är 30 år+ och fick nyligen min diagnos, svår ADHD.
Jag har alltid varit på jakt, aldrig varit nöjd. Detta har även inneburit mycket framgång i arbetslivet + min konstkarriär. Men det har alltid varit en gnagandes känsla inombords, typ vad är det för fel på mig? Jag passar inte in, etc etc.

För mig blev problemet mycket tydligare när jag fick barn. Har två småkids idag. När det ställdes mer krav som inte alltid är roligare blev det uppenbart att något var "fel".

Jag vet inte riktigt svaren på dina frågor men jag vill säga så här.
För mig har det verkligen hjälpt att inse att man inte är ensam. Finns så många som upplever och känner samma sak som du. Samt, att vara annorlunda är inget fel. Låter jävligt klyschigt men tänk efter, vem vill vara "normal"?

Jag förstår att vissa saker känner man att man kan klara sig utan. Ex att man är bra på att avbryta kollegor. Men om du tänker efter, är det hela världen? Alla har vi våra negativa sidor. Du får göra som alla andra, jobba på dem. Jag vet, för oss kan vissa saker vara svårare att jobba på, men det är så det är. Det är inte hela världen

Du kommer klara dig utmärkt. Du klarade dig igenom gymnasiet. Även om du inte fick toppbetyg så klarade du dig igenom det och jag vet av egen erfarenhet hur jävla tufft gymnasiet kunde vara.
Eller hur?

Du vet redan om det, men du sitter på saker som många inte har och som behövs på många ställen, självklart även på mindre bra saker. Du verkar vara medveten om de mindre bra sakerna, det är ju kanon! Jobba på det, det kommer bli bättre.

Kör hårt!

På vilket sätt har du svår adhd? Vart går gränsen för svår och vanlig adhd?
Citera
2020-02-12, 21:36
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
På vilket sätt har du svår adhd? Vart går gränsen för svår och vanlig adhd?

"Svår ADHD
Många symptom utöver de som krävs för diagnosen, eller flera särskilt svåra
symptom, eller symptomen orsakar en markant nedsättning av förmågan att
fungera socialt eller i arbetslivet.

Patienten har grava uppmärksamhetssvårigheter, inte bara i utmanade
situationer utan även i vardagliga situationer och vid enkla aktiviteter. Även
sådant som är roligt är svårt för patienten att hålla fokus på. Ständigt rastlös,
även motoriskt. Gör sig ovän med bekanta, klarar inte av skolan, förlorar arbete
på grund av ADHD-symptomen. Har oftast behov av sociala insatser såsom
boendestöd
."

https://meetings.lg.se/pdfFile/pdfFile.aspx?objectID=F38FlluO8RgdjJdy4%2FOR0A%3D% 3D
Citera
2020-02-12, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
"Svår ADHD
Många symptom utöver de som krävs för diagnosen, eller flera särskilt svåra
symptom, eller symptomen orsakar en markant nedsättning av förmågan att
fungera socialt eller i arbetslivet.

Patienten har grava uppmärksamhetssvårigheter, inte bara i utmanade
situationer utan även i vardagliga situationer och vid enkla aktiviteter. Även
sådant som är roligt är svårt för patienten att hålla fokus på. Ständigt rastlös,
även motoriskt. Gör sig ovän med bekanta, klarar inte av skolan, förlorar arbete
på grund av ADHD-symptomen. Har oftast behov av sociala insatser såsom
boendestöd
."

https://meetings.lg.se/pdfFile/pdfFile.aspx?objectID=F38FlluO8RgdjJdy4%2FOR0A%3D% 3D

Mycket stämmer in på mig där arbete och bekanta tex. Men vafan boendestöd? Så illa är de inte
Citera
2020-02-13, 12:21
Medlem
Tuktads avatar
Nää låter lite väl dramatiskt.

Jag har ett (enligt mig) fungerande liv men jag har också insett att mycket beror på min sambo som hjälper mig oerhört mycket.

Men när man läser vissa texter får det ju en att låta som att det är totalt misär. Så är det verkligen inte. Jag har klarat mig mycket bra på jobb med goda resultat, har en konstkarriär som går bra och en familj som betyder allt. Grejen är den att det varit otroligt ansträngande för mig.

Jobbet till exempel. Tråkiga uppgifter som för många andra är väldigt enkla är otroligt krävande för mig. När jag sitter i möten känns det varje gång som att jag ska svimma pga att jag anstränger mig så mycket för att hänga med.

Nu har jag precis börjat med medicin. Ska bli kul att se hur det utvecklar sig!

Citat:
Mycket stämmer in på mig där arbete och bekanta tex. Men vafan boendestöd? Så illa är de inte
Citera
2020-02-20, 14:15
Medlem
Härligt att läsa om era, i många fall kusligt, liknande erfarenheter och/eller situationer som jag själv har.

Någon som blivit markerad av knarkhund på flygplats/motsv eller tagen av trafikpolis och kunnat flasha upp receptet å bah:

"It's okay, I'm a Limo driver"?

Annars är det ett scenario jag snart hoppas befinna mig i...
Citera
2020-02-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuktad
Tja!
Skummade igenom denna tråden. Din text var tillräckligt kort för att orka läsa igenom
Jag har nyligen fått min diagnos, svår ADHD. Är lite drygt 30 år, man med familj.
Tycker din fråga är intressant för hela träningsaspekten är så avgörande för mig.
Jag har pga sjuktider inte kunnat träna ordentligt på två veckor nu och jag är just nu ett vrak. I vanliga fall tränar jag absolut minst 3 gånger per vecka, hårt. Jag har märkt sen länge att träningen är avgörande för mig. Utan träning tappar jag orken, lusten och gnistan.

Så ja, jag märker stor skillnad. Hur trött jag än är efter arbete brukar både jag och min flickvän tvinga mig att gå och träna, för det gör verkligen skillnad.

Hur känner du själv? Utgår från att du har ADHD

Okej intressant, jag själv brukar må bättre av träning. Det brukar främst märkas av att jag mår sämre när jag ej hållit igång med träningen på ett tag.

Jag misstänkte starkt en adhd diagnos och gjorde en utredning i somras vilken visade på att jag ej har ADHD. Symtomen är väldigt lika men förklaras istället av ångest i form av GAD. Har även dragits med depressioner, social ångest och panikångest till o från.

Det verkar som att det lades mycket vikt vid barndomen och vad min mor hade att berätta om mig som barn och att det var där det hela fallerade för eventuell diagnos. Symtomen uppfylldes till viss del men det fanns inget att styrka i barndomen.
Senast redigerad av Spazzman 2020-02-22 kl. 21:51.
Citera
2020-02-23, 11:32
Medlem
neuron-drones avatar
Hur är ens ADD och ADHD under samma tak? Umgåtts med dem med ADHD och det är som dag och natt. Jag har inga behov av att nya saker ska hända hela tiden, var extremt lugn under min ungdomstid, skulle aldrig ta stora risker och var inte kicksökande alls. Driver inte på folk (fast det behövs ibland), har inte den kraften, irriterar mig inte på de som är långsamma som ADHD:are gör. Känns inte som det finns många beröringspunkter mellan ADHD och ADD.
Citera
2020-02-23, 16:51
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Hur är ens ADD och ADHD under samma tak? Umgåtts med dem med ADHD och det är som dag och natt. Jag har inga behov av att nya saker ska hända hela tiden, var extremt lugn under min ungdomstid, skulle aldrig ta stora risker och var inte kicksökande alls. Driver inte på folk (fast det behövs ibland), har inte den kraften, irriterar mig inte på de som är långsamma som ADHD:are gör. Känns inte som det finns många beröringspunkter mellan ADHD och ADD.
Jag har ADD och irriterar mig på långsamma människor. Identifierar mig inte heller med "diagnosen" SCT som det ofta pratas om här.

Bara för att jag är ouppmärksam är jag inte långsam mentalt, snarare tvärt om.
Citera
2020-03-10, 22:51
Medlem
Står idag på Elvanse men är inte riktigt förtjust i biverkningarna, tyvärr såna som är svåra att undvika på centralstimulantia såsom svettningar. Sådär lagom kul att sitta på ett kontor och svettas som om jag hade jobbat en heldag på IKEAs lager eller nåt.

Funderar därför på att fråga min läkare om jag får testa Strattera istället, vad tror ni om det? Värt att testa eller bara att glömma? Vet att jag läst någonstans att det inte är supermånga som faktiskt blir hjälpta av strattera, men vet inte om den källan är att lita på.
Citera
2020-03-11, 06:36
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Står idag på Elvanse men är inte riktigt förtjust i biverkningarna, tyvärr såna som är svåra att undvika på centralstimulantia såsom svettningar. Sådär lagom kul att sitta på ett kontor och svettas som om jag hade jobbat en heldag på IKEAs lager eller nåt.

Funderar därför på att fråga min läkare om jag får testa Strattera istället, vad tror ni om det? Värt att testa eller bara att glömma? Vet att jag läst någonstans att det inte är supermånga som faktiskt blir hjälpta av strattera, men vet inte om den källan är att lita på.
Det är väl en 60-70% som blir hjälpta, men skillnaderna kommer långsamt så många märker inte förbättringarna även om de finns där.

Ett tips är att börja lågt, 18 mg eller 25 mg och trappa upp långsamt. Även att ta både Elvanse och Strattera under kanske två månader och sen sluta med Elvanse
Citera
2020-03-11, 15:58
Medlem
Cornflakesfasoners avatar
Precis fått diagnos, adhd och i autismspektrat. Blev satt på Ritalin. Slutade idag (efter 4 dagar).

Jag är som en zombie. Sover. Kan inte prata ordentligt. Tappar ord. Kan inte uttrycka mig i skrift heller. Hjärnan känns som mos. Vill bara gråta hela tiden.

Har informerat läkare. Hoppas få nytt snart. Var det lika svårt för alla att få rätt medicin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in