2019-03-02, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Ingen annan diagnos. Har koncentrationsstörningar, är rastlös, passiv, låg motivation, misslyckades med studierna i gymnasiet och väldigt spridd i tankarna. T.ex. när jag övningskör så kan jag tänka på annat så att jag glömmer att jag håller på köra. Ögonen och öronen uppfattar intrycken som ljus och ljud men de registreras liksom inte i hjärnan.

Gjorde väldigt bra ifrån mig på verbala testet, OK på arbetsminne på WAIS. När man skulle sätta ihop figurer med klossar blev det rätt jobbigt, men jag pallra igenom det. Själva "IQ" testet med geometriska figurer kändes mer som ett test för mental retardation än ADHD. Uppfattade det som väldigt lätt. Då jag lider av svår ångest så försökte jag mitt bästa för att prestera och jag tycker inte att en isolerad incident som ett par frågor med en psykolog är representativt för hur jag hanterar vardagssysslor eller hur jag höll på i skolan. Då jag är väldigt deprimerad (diagnos svår depression utan psykotiska symptom) vill de ej sätta diagnos då de tror att mina problem är p.g.a depressionen. Jag arbetar eller studerar inte heller, så de kan ej se hur jag beter mig annars. Tror inte riktigt det är så men jag blev mest passiv och ledsen att jag ej käftade emot under mötet. Kommer inte riktigt ihåg vad de sa. Får ett skriftligt utlåtande senare, antar jag.

Jag har tampats med dessa problem sedan lågstadiet, långt innan jag blev deprimerad. Kunde inte lära mig alfabetet utan till, multiplikationstabellerna kunde jag ej heller. Instruktioner var svåra att förstå men jag gjorde mitt bästa. Sy- och träslöjd var såna ämnen jag knappt klara av. Alla ämnen jag tyckte var kul gick det bra i, språk, samhällsorienterande etc. Dock så fick jag anstränga mig mycket mer för att kunna klara av målen jämfört med mina kamrater, det var inte direkt en dans på rosor. Om något vägde 10 kg så vägde det 30 kg för mig, så att säga. I början av gymnasiet tappa jag all driv, lämnade ej in uppsatser, betalade andra för att hjälpa mig, fuskade etc. Gjorde bara det minsta möjliga för godkänt, och jag fick F i 3 kurser, dvs ingen examen. Allt kändes hopplöst. Skolkade en massa och när jag väl var på lektion blev det mest att jag snacka eller dagdrömde bort tiden. Ber om ursäkt för det långa svaret, behövde skriva av mig lite.
Gjorde du den via landstinget? Fick du vänta länge isåfall? Eller privat?
Citera
2019-03-02, 19:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen75
Gjorde du den via landstinget? Fick du vänta länge isåfall? Eller privat?
Privat på Cereb. Väntade mindre än 90 dagar där, tror jag.
Citera
2019-03-02, 19:23
Medlem
Citat:
Privat på Cereb. Väntade mindre än 90 dagar där, tror jag.
Ok, vad kostade det?
Citera
2019-03-02, 19:26
Avslutad
Citat:
Ok, vad kostade det?
Inget. Cereb har vårdavtal med Stockholms läns landsting, vård och utredningar är gratis. Finns en massa andra privata aktörer som tar betalt dock.
Citera
2019-03-02, 19:29
Medlem
Citat:
Inget. Cereb har vårdavtal med Stockholms läns landsting, vård och utredningar är gratis. Finns en massa andra privata aktörer som tar betalt dock.
Ok. Hade du hoppats på att få prova cs?
Citera
2019-03-02, 19:40
Avslutad
Citat:
Ok. Hade du hoppats på att få prova cs?
Om jag hade fått diagnos? Kanske. Hade nog helst prövat Strattera. Jag äter dåligt, är väldigt underviktig och CS är nog inte rätt för mig, tror jag. Har haft problem med ätstörningar tidigare.

Jag gick i tankarna att köpa amfetamin eller metylfenidat långt innan jag ens hade skickat remiss men jag struntade i det. Jag vet inte om jag har ADHD eller ej och som jag förstod så visste de inte heller, då de påpekade att det är möjligt att jag lider av ADHD-PI (ADD), men de tyckte att det var omöjligt att urskilja från min depression. Kan ej få en diagnos tills jag tillfrisknar från min depression (tvivlar att det är möjligt) och då måste jag göra en utredning till. För mig så var det aldrig om CS eller narkotika. Jag ville ha en förklaring eller "closure" på mitt beteende. Pengar är ej ett problem och Ritalin, Elvanse eller amfetamin är inte svårt att få tag på. Om jag ej lider av NPF så betyder det att det är något annat som orsakar detta, vilket jag inte orkar ta itu med, så det betyder att jag kommer få leva som jag gör nu så länge som jag orkar, och den dagen det blir för mycket blir den dagen jag tar livet av mig.
Senast redigerad av Vogly 2019-03-02 kl. 19:44.
Citera
2019-03-15, 16:35
Medlem
Hej!

Jag är ny här, jag skulle behöva komma i kontakt med dig Vogly! har ett gäng frågor att ställa
Citera
2019-03-15, 16:36
Medlem
Citat:
Om jag hade fått diagnos? Kanske. Hade nog helst prövat Strattera. Jag äter dåligt, är väldigt underviktig och CS är nog inte rätt för mig, tror jag. Har haft problem med ätstörningar tidigare.

Jag gick i tankarna att köpa amfetamin eller metylfenidat långt innan jag ens hade skickat remiss men jag struntade i det. Jag vet inte om jag har ADHD eller ej och som jag förstod så visste de inte heller, då de påpekade att det är möjligt att jag lider av ADHD-PI (ADD), men de tyckte att det var omöjligt att urskilja från min depression. Kan ej få en diagnos tills jag tillfrisknar från min depression (tvivlar att det är möjligt) och då måste jag göra en utredning till. För mig så var det aldrig om CS eller narkotika. Jag ville ha en förklaring eller "closure" på mitt beteende. Pengar är ej ett problem och Ritalin, Elvanse eller amfetamin är inte svårt att få tag på. Om jag ej lider av NPF så betyder det att det är något annat som orsakar detta, vilket jag inte orkar ta itu med, så det betyder att jag kommer få leva som jag gör nu så länge som jag orkar, och den dagen det blir för mycket blir den dagen jag tar livet av mig.

Hej!

Jag är ny här, jag skulle behöva komma i kontakt med dig Vogly! har ett gäng frågor att ställa
Citera
2019-03-29, 18:16
Medlem
Är under insättningsperiod av CS-medicin och träffar regelbundet sköterska. Har testat Ritalin nu utan framgång och ska snart få prova ny medicin då Ritalinet inte fungerade. Frågor:

1. Är Elvanse det troliga som jag kommer få prova nu?
2. Kommer man göra nya tester (pissprov osv) pga att det är en ny medicin som dessutom är en amfetaminvariant? Om så är fallet, finns risk för blodprover för alkohol (peth)?

Det står i mina papper att det kan ske slumpmässiga drogtester, men inget om alkohol. Min läkare har nolltolerans mot alkohol när man medicineras så vill veta om man vågar ta några öl i helgen. Självklart onödig risk men det är en 30 årsfest...

Tack!
Citera
2019-03-30, 08:40
Medlem
Waldschrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Är under insättningsperiod av CS-medicin och träffar regelbundet sköterska. Har testat Ritalin nu utan framgång och ska snart få prova ny medicin då Ritalinet inte fungerade. Frågor:

1. Är Elvanse det troliga som jag kommer få prova nu?
2. Kommer man göra nya tester (pissprov osv) pga att det är en ny medicin som dessutom är en amfetaminvariant? Om så är fallet, finns risk för blodprover för alkohol (peth)?

Det står i mina papper att det kan ske slumpmässiga drogtester, men inget om alkohol. Min läkare har nolltolerans mot alkohol när man medicineras så vill veta om man vågar ta några öl i helgen. Självklart onödig risk men det är en 30 årsfest...

Tack!

Man får lämna blod regelbundet under insättningsfasen, så var det hos mig iaf. Bäst är så klart att lägga ner med allt.

Jag hade supit en del under den tiden och psykologen sa att mina levervärden var lite för höga men så var det inte mer med det. Började direkt med Concerta 18mg och ökade sedan under så där 6-8 veckor. Har nuförtiden lagt ner spriten nästan helt och hållet eftersom levern ska ta rätt mycket stryk av Concerta (vet ej om det stämmer?).
Citera
2019-03-30, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldschrat
Man får lämna blod regelbundet under insättningsfasen, så var det hos mig iaf. Bäst är så klart att lägga ner med allt.

Jag hade supit en del under den tiden och psykologen sa att mina levervärden var lite för höga men så var det inte mer med det. Började direkt med Concerta 18mg och ökade sedan under så där 6-8 veckor. Har nuförtiden lagt ner spriten nästan helt och hållet eftersom levern ska ta rätt mycket stryk av Concerta (vet ej om det stämmer?).

Okej, jävla trams om du frågar mig men det är en annan sak (att man kollar blod alltså).

Hur som helst, hur lång tid brukar det ta innan man får slippa träffa sköterska och faktiskt få medicinen att hämta ut på recept? Dvs efter att man hittat rätt medicin och dos? Behöver man sedan gå på regelbundna möten under en tid eller är det halvårsregeln som gäller?
Citera
2019-03-31, 00:06
Medlem
Hur lång tid tar utredning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här