2014-02-25, 02:03
Medlem
Wild Jacks avatar
Mitt mål är metamina, då jag testat på det har jag fått bra respons.
Läkaren vill att jag ska testa elvanse först (är ett måste säger hen för att få metamina) hoppas det funkar för mig
Citera
2014-02-27, 05:48
Medlem
Hej!

Jag har kommit på en sak nu efter två förjävliga år med Concerta och Ritalin. Hoppas jag kan hjälpa någon med detta inlägg.

Jag har aldrig velat höja från 20mg Ritalin till 40mg, eftersom jag alltid fick sådan huvudvärk framåt lunch, eftermiddagen - jag trodde det berodde på att jag blev så påverkad (huvudet kändes som det skulle sprängas). Efter att jag förra veckan fick 10mg o testa med, så insåg jag att huvudvärken inträffade tidigare. Jag tror många läsare vid det här laget tänker; Idiot, han får ju AT! osv osv.

Ja! Jag får ju AT för fan. Läkarna är såpass dåliga och informera om detta. Jag har heller inte velat läsa inlägg här förens nu, (ville inte läsa om eländet). Överallt jag kollar nu eller googlar så kan jag ju läsa mig till att jag hade tidigare drabbats utav AT.

Saken är den att dom där jävla depot-tabletterna skulle ju räcka 6 respektive 8 timmar, Ritalin och Concerta i följd. För mig kunde AT komma mycket tidigare och därför trodde jag inte huvudvärk och ångest berodde på AT.

JAg rekommenderar alla som får AT på kvällen - ta alltid en 10mg ritalin, vänta inte på huvudvärken förtusan!

Det finns hopp, ifall vi anpassar medicinen individuellt och att PATIENTERNA verkligen får testa att dosera lite själva!
Citera
2014-03-05, 12:10
Medlem
zinkvitts avatar
Vad för typ av drogtest får man göra innan man sätts på ADHD medicin? Urin, blod eller hårtest?
Citera
2014-03-06, 23:24
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zinkvitt
Vad för typ av drogtest får man göra innan man sätts på ADHD medicin? Urin, blod eller hårtest?

Inget sånt test.
Allafall inte jag
Citera
2014-03-07, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zinkvitt

Kan hända att du får göra urinprov innan du börjar med ritalin eller concerta
Citera
2014-03-08, 22:03
Medlem
hashish-boys avatar
Finns det någon med 2e (Twice exceptional) här och i så fall vill ni svara på dessa frågor?

-Hur hanterade ni era svagheter i skolan, på jobbet och i privatlivet?

-Har ni fått stöd eller specialhjälp och i så fall vad?

-Har ni lyckats använda er av era talanger eller har ADHD kommit i vägen?
Citera
2014-03-11, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Finns det någon med 2e (Twice exceptional) här och i så fall vill ni svara på dessa frågor?

1. Sen diagnos, 21år. Kaos i skolan, lärde mig det jag var intresserad utav.

2. Inget extra stöd eller specialhälp, är anti att bli behandlad annorlunda - även fast det skulle hjälpt mig.

3. Nej, faller in i korttidsberoenden - min övriga vardag tar skada. Jag är mot alla odds, sambo sedan tre år tillbaka. Vi blev tillsammans för fyra år sedan.
Citera
2014-03-16, 12:58
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hereweareagain
1. Sen diagnos, 21år. Kaos i skolan, lärde mig det jag var intresserad utav.

2. Inget extra stöd eller specialhälp, är anti att bli behandlad annorlunda - även fast det skulle hjälpt mig.

3. Nej, faller in i korttidsberoenden - min övriga vardag tar skada. Jag är mot alla odds, sambo sedan tre år tillbaka. Vi blev tillsammans för fyra år sedan.

Grattis till förhållandet/samboskapet, det måste kräva en hel del av er båda

Är de beroendena du pratar om specialintressen? Har själv problem att hålla mig fokuserad efter ett tag då det finns så mycket spännande att göra och lära sig om..
Citera
2014-03-16, 22:19
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy

Låtsas att dem inte finns när det kommer till skola, samtidigt som jag försöker utnyttja dem,,, går sådär... Mkt beroende på teori/praktik och vilken miljö/omgivning samt dagsform.
Privatliv är smidigare. Ingen som dömer. Kan hyperfokusera på ett intresse. Önskar att jag pluggat sedan barnsben då vettiga betyg kunnat ge mig inträde till intressanta utbildningar.

Ja. Medicin och kedjetäcke från psykiatri.

Mest kommit i vägen, men då jag är ny med bokstavskombinationen så finns möjligheter till förståelse, vettig medicinering vilket nog i slutändan kan leda till en examen och ett stimulerande arbete. På relationsplanet är det nog mer kört
Citera
2014-03-19, 01:26
Medlem
Nu har de främsta "ADHD-experterna" internationellt bevisat vad kritiker sagt i alla år: ADHD-droger skapar skadliga förändringar i hjärnan. Den nya forskningen visar att vuxna med en ADHD-diagnos hade normal hjärnaktivitet till att börja med, men fick tydliga skadliga hjärnförändringar efter ett års behandling med metylfenidat (Ritalin, Concerta).

Det är en av ADHD-diagnosens "fäder", professor James Swanson, och en av de främsta experterna på scanning av hjärnan, Nora Volkow, som presenterat de avslöjande rönen.
Forskningsresultaten publicerades nyligen i artikeln "Long-Term Stimulant Treatment Affects Brain Dopamine Transporter Level in Patients with Attention Deficit Hyperactive Disorder", i den medicinska tidskriften PLOS ONE.

· Forskarna undersökte med PET-scanning de kroniska effekterna (ett år) av metylfenidat på 18 tidigare omedicinerade vuxna personer med en ADHD-diagnos;

· Man jämförde resultaten med en kontrollgrupp på 11 vuxna, utan ADHD-diagnos, som alltså inte fick metylfenidat;

· Det fanns inga skillnader i "dopaminförsörjningen" mellan den omedicinerade ADHD-gruppen och kontrollgruppen, till att börja med. Som forskarna säger i artikeln: "The comparison of DAT [Dopamin Transporter] availability between groups (ADHD vs. Controls) for the baseline scan did not differ").

·Däremot fanns det mycket tydliga skillnader hos ADHD-gruppen efter att denna fått metylfenidat i ett år; men inga skillnader hos kontrollgruppen efter motsvarande tid. Som forskarna skrev: "Twelve months of methylphenidate treatment increased striatal dopamine transporter availability in ADHD (caudate, putamen and ventral striatum: +24%, p, 0.01); whereas there were no changes in control subjects retested at 12-month interval."

Det unika med denna forskning är att den gjordes på vuxna med en ADHD-diagnos, som inte tidigare fått ADHD-droger (Concerta, Ritalin, Strattera). Så gott som alla tidigare studier, från vilka spekulationer och färgglada bilder på "ADHD-hjärnor" presenterats, har gjorts på personer som får eller fått psykostimulantia. Man har med andra ord i dessa studier mätt effekterna av drogerna och presenterat det som bilden av en "ADHD-hjärna".

När man nu vågat sig på att göra PET-scanning på omedicinerade vuxna med ADHD-diagnos, fann man inga skillnader i värden mellan dessa och en kontrollgrupp. Däremot fann man mycket tydliga skillnader när personerna med ADHD-diagnos fått behandling med metylfenidat i ett års tid. Man kan säga att drogerna skapade det tillstånd i hjärnan som psykiatriker sade sig bota med drogerna.

Vi har här tydliga bevis för att kroppens reaktion på det toxiska ämnet (metylfenidat) är att försöka motverka det skadliga angreppet. Ritalin/Concerta ökar mängden dopamin genom att blockera återupptaget ("by blocking the dopamine transporter (DAT)"); kroppens reaktion blir, som forskarna uttrycker det "upregulation of dopamine transporter availability", som när medicineringen avbryts leder till en till en sänkning i "dopaminförsörjningen". Som forskarna skriver: "We hypothesize that the increased DAT availability is a compensation for the pharmacologic occupancy of DAT (estimated to be greater than 50%) and the increased elevations in synaptic DA."

I denna unika undersökning av de kroniska effekterna av metylfenidat har man alltså funnit att drogen åstadkommer skador på dopaminregleringen hos personer med ADHD-diagnos, hos vilka man, innan "medicineringen" inleddes, funnit normala funktioner.

Artikeln: "Long-Term Stimulant Treatment Affects Brain Dopamine Transporter Level in Patients with Attention Deficit Hyperactive Disorder" publicerad i PLOS ONE den 15 maj 2013, http://www.plosone.org/article/info%...l.pone.0063023

Hur ligger det till med detta? Jag tycker att detta är logiskt och väldigt rimligt det som forskarna har kommit fram till.

ADHD är en bluff-åkomma verkar det som då dom fann att dopaminsystemet i hjärnan på ADHD-patienter var normalt innan medicin sattes in.
Citera
2014-03-19, 21:32
Medlem
gulligumsans avatar
Äntligen fick jag träffa en bra läkare!
Idag satt hon in mig på concerta, och det känns bra för en gångs skull. Jag är positivt inställd till medecinen (då den är den enda adhdmedecin jag hört om som funkar bra på de jag känner).
Jag vet att de är mycket snack om atrt de e så dåligt och skadligt med medeciner, men sånt tänker jag inte läsa, för nu har jag en positiv inställning och vill prova om detta hjälper mig.

Ni som har använt conerta ett tag och har en god effekt på det, vilken styrka ligger ni på?
Jag vet att det är helt individuellt, jag är bara nyfiken!
Hur e de med biverkningar? Försvinner de med tiden?
Min läkare sa också att jag måste hålla koll på vikten för att man lätt går ner i vikt... Brukar det vara ett problem? Alltså att de e en känd stor viktförlust hos många?

Tack för lite reflektion.
Citera
2014-03-19, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Äntligen fick jag träffa en bra läkare!
Idag satt hon in mig på concerta, och det känns bra för en gångs skull. Jag är positivt inställd till medecinen (då den är den enda adhdmedecin jag hört om som funkar bra på de jag känner).
Jag vet att de är mycket snack om atrt de e så dåligt och skadligt med medeciner, men sånt tänker jag inte läsa, för nu har jag en positiv inställning och vill prova om detta hjälper mig.

Ni som har använt conerta ett tag och har en god effekt på det, vilken styrka ligger ni på?
Jag vet att det är helt individuellt, jag är bara nyfiken!
Hur e de med biverkningar? Försvinner de med tiden?
Min läkare sa också att jag måste hålla koll på vikten för att man lätt går ner i vikt... Brukar det vara ett problem? Alltså att de e en känd stor viktförlust hos många?

Tack för lite reflektion.

Trodde att du börjat på metylfenidat redan vilket jag rådde dig till att göra. Du får berätta om ifall det hjälpte dina sömnproblem sen, det vore intressant att veta.

Man kan få minskad aptit av stimulanter, det är dock högst individuellt hur man svarar på behandling. Ett tips är att i.s.f. äta mindre portioner men mer regelbundet och att försöka få rutin på ätandet.

En del biverkningar kan försvinna med tiden när kroppen har stabiliserat sig efter insättningen av läkemedlet, det är även dosrelaterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in