2020-03-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornflakesfasoner
Precis fått diagnos, adhd och i autismspektrat. Blev satt på Ritalin. Slutade idag (efter 4 dagar).

Jag är som en zombie. Sover. Kan inte prata ordentligt. Tappar ord. Kan inte uttrycka mig i skrift heller. Hjärnan känns som mos. Vill bara gråta hela tiden.

Har informerat läkare. Hoppas få nytt snart. Var det lika svårt för alla att få rätt medicin?
Ibland så tar det mycket längre än 4 dagar för att det ska bli rätt. Ibland måste man höja dosen för att det ska ge bra effekt, ibland lägre. Du bör nog vara inställd på att detta kan vara en process under minst några månader innan du och din läkare hittar rätt.
Citera
2020-03-11, 20:02
Medlem
Cornflakesfasoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Ibland så tar det mycket längre än 4 dagar för att det ska bli rätt. Ibland måste man höja dosen för att det ska ge bra effekt, ibland lägre. Du bör nog vara inställd på att detta kan vara en process under minst några månader innan du och din läkare hittar rätt.

Det värsta i det hela just nu är att det känns som min partner inte alls har förståelse. Har fått extremt torra slemhinnor och får nu detta kastat i ansiktet. Känner mig extremt deprimerad och vill bara sova.

Hatar tabletterna
Citera
2020-03-11, 20:42
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Det värsta i det hela just nu är att det känns som min partner inte alls har förståelse. Har fått extremt torra slemhinnor och får nu detta kastat i ansiktet. Känner mig extremt deprimerad och vill bara sova.

Hatar tabletterna
Tar du lägsta dosen? Jag skulle inte höjt i alla fall.
Citera
2020-03-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Tar du lägsta dosen? Jag skulle inte höjt i alla fall.

65mg/dygn
Citera
2020-03-12, 01:10
Medlem
Jag har diagnosen och fick testa mig fram från allt som ritalin, till concerta till Elvanse. Ritalin fungerade men bara i 4 timmar sedan var jag så utmattad att jag behövde sova och en extra dosering efter de 4 timmarna gjorde inget åt tröttheten. Jag har varit utan Elvanse i 3-4 månader efter att ha ätit dem i ett år för att jag vill försöka leva fri ifrån substanser och ha pli på mina brister men nu har jag kommit till en punkt i mitt liv där jag behöver återigen medicinera mig för att inte gå in i väggen eller ha ihjäl någon pga all stress och 25 bollar i luften samtidigt.

Elvanse fungerar utmärkt förutom just det att den ska verka i 12h men har alltid känts som det dubbla för mig dvs närmare 20h. Spelar ingen roll vilken dosering jag är på, nätterna och sömnen är inte värt att ens försöka lägga tid på. Jag blandade ut en 70mg i vatten och rörde om kl 8 imorse och drack hälften för att försöka nå en dos kring 30mg pga uppehållet och nu 17h senare är jag fortfarande helt klarvaken.

Googlat och lagt all research det går för att kunna hitta en enkel lista med läkemedel och tiderna som de förväntas hålla igång en men det verkar inte existera.

Så med det sagt, finns det någon här som har någon bra rekommendation på ett läkemedel som varar ungefär mellan ritalins och elvanses verkningstid? Dvs inte 4 timmar och inte 20 timmar men något lagom däremellan.

Kommer givetvis att tala med min läkare och se över doseringar och andra eventuella läkemedel som finns men vore skönt o veta ifall någon mer har samma "bekymmer" med dessa.två läkemedel och ifall ni hittade något som fungerade hälften så bra som elvanse och dubbelt så bra som.ritalin. För det känns som att det är de jag behöver hitta.
Senast redigerad av Tanakh 2020-03-12 kl. 01:12.
Citera
2020-03-12, 06:27
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
65mg/dygn
60? Det är ju högsta dosen! Vad är det för klåpare till läkare?? Börja med 10 mg!

Eller ännu bättre Concerta 18 mg.
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Jag har diagnosen och fick testa mig fram från allt som ritalin, till concerta till Elvanse. Ritalin fungerade men bara i 4 timmar sedan var jag så utmattad att jag behövde sova och en extra dosering efter de 4 timmarna gjorde inget åt tröttheten.
Är det Ritalin kapsel eller tablett du provat? För tablett ska fungera 4 timmar men kapsel 8 timmar. Concerta fungerade också för länge eller?
Citera
2020-03-12, 08:18
Medlem
Citat:
60? Det är ju högsta dosen! Vad är det för klåpare till läkare?? Börja med 10 mg!

Eller ännu bättre Concerta 18 mg.

Är det Ritalin kapsel eller tablett du provat? För tablett ska fungera 4 timmar men kapsel 8 timmar. Concerta fungerade också för länge eller?

Ritalin var i kapsel ca 2 månader testade man doser samt dosering eftermiddag eftersom den slutade fungera efter en så kort stund och påfyllning hjälpte inte. Concertan gav mig biverkningar med humöret o sånt så den testades bara i två dagar innan vi gick till elvanse som egentligen är dunder men alltid rubbat med sömn. Jag fick sova varannan natt nästan hela året men det är inte riktigt hållbart.

Jag hittade en tråd om Attetin och mellan alla inlägg.om hur den knarkas lyckades jag finna några som medicinerar på den och att man doserar 3-4 gånger om dagen och att sista dosen tas max 6 timmar innan läggdags. Ska ha ungefär samma verkan som elvanse men snabbverkande och mer kortvarig.

Hellre 3-4 doseringar om dagen som avtar än en dosering som håller i ett dygn. Lyckades somna tillslut efter 6 timmar av sömntabletter och stesolid. Två timmar sömn är la bättre än ingen sömn. Vet du fall Attetin låter som något som faktiskt skulle kunna vara ett bra alternativ?
Citera
2020-03-12, 11:18
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Ritalin var i kapsel ca 2 månader testade man doser samt dosering eftermiddag eftersom den slutade fungera efter en så kort stund och påfyllning hjälpte inte. Concertan gav mig biverkningar med humöret o sånt så den testades bara i två dagar innan vi gick till elvanse som egentligen är dunder men alltid rubbat med sömn. Jag fick sova varannan natt nästan hela året men det är inte riktigt hållbart.

Jag hittade en tråd om Attetin och mellan alla inlägg.om hur den knarkas lyckades jag finna några som medicinerar på den och att man doserar 3-4 gånger om dagen och att sista dosen tas max 6 timmar innan läggdags. Ska ha ungefär samma verkan som elvanse men snabbverkande och mer kortvarig.

Hellre 3-4 doseringar om dagen som avtar än en dosering som håller i ett dygn. Lyckades somna tillslut efter 6 timmar av sömntabletter och stesolid. Två timmar sömn är la bättre än ingen sömn. Vet du fall Attetin låter som något som faktiskt skulle kunna vara ett bra alternativ?
Vad var det för dos på Concerta? Var det för hög dos är det inte konstigt om det inte fungerar.

Jo Attentin fungerar bra för mig, får effekt i 4-5 timmar sen får man ta en till.

Men hur tar du Elvanse nu? Om du inte redan gör det så ta den samtidigt som en rejäl frukost med fet yoghurt osv. Det har hjälpt mig mycket att ta den så.

Det står att Elvanse inte påverkas av mat men det vet man nu är helt fel.
Citera
2020-03-12, 11:23
Bannlyst
Citat:

Hatar tabletterna

För mig så gav Ritalin mig energi att klara av dagen. Jag fick långtidsverkande tabletter vilket innebär att effekten håller sig i upp till 12 timmar. Så varje kväll runt klockan 18 blev jag fruktansvärt nedstämd när effekten började avta. Fick till o med smått tillbaka min panikångest ibland när jag skulle sova.

Så jag började ta dom med måtta och enbart dom dagar jag behövde arbeta eller skulle till gymmet och sånt. Men nu har jag inte tagit dom på länge och då har jag inte kännt av samma deprimerade tankar.

Du har gjort helt rätt om du tagit upp det där med din psykolog.
Senast redigerad av EricssonS700 2020-03-12 kl. 11:25.
Citera
2020-03-12, 12:15
Medlem
Han ringde idag. Jag slutade ta dom igår och på eftermiddagen piggnade jag till. Ångesten kom som ett brev på posten igår kväll.

Fått utskrivet attentin 10 mg. 1 morgon, 1 lunch. Fungerar som ok efter 2 veckor får jag elvansa och attentin om jag behöver fylla på.

Så känner mig bättre idag. Varit på utbildning med jobb och alla hurrade när jag var lite som mig själv igen i morse 😂
Citera
2020-03-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuktad
Nää låter lite väl dramatiskt.

Jag har ett (enligt mig) fungerande liv men jag har också insett att mycket beror på min sambo som hjälper mig oerhört mycket.

Men när man läser vissa texter får det ju en att låta som att det är totalt misär. Så är det verkligen inte. Jag har klarat mig mycket bra på jobb med goda resultat, har en konstkarriär som går bra och en familj som betyder allt. Grejen är den att det varit otroligt ansträngande för mig.

Jobbet till exempel. Tråkiga uppgifter som för många andra är väldigt enkla är otroligt krävande för mig. När jag sitter i möten känns det varje gång som att jag ska svimma pga att jag anstränger mig så mycket för att hänga med.

Nu har jag precis börjat med medicin. Ska bli kul att se hur det utvecklar sig!

Mycket igenkännande på det, och jag undrar om du upplevt några förändringar, positiva eller negativa, i din kreativitet sedan du börjat medicinera? Själv har jag ungefär miljontals målningar varav jag endast lyckats färdigställa en handfull... Drömmen är helt klart att få ökad uthållighet iom medicinering och därmed, bl a, i ökad utsträckning kunna "måla klart" innan jag hoppar på nästa "briljanta" idé som poppar opp. Förutom att få ordning på det övriga rumsliga, som räkningar, dammsugning och tvättvikande.

Det är f ö mycket förlösande att hittat ett forum fullt av liknande knasbollar. Och härliga tider vi lever i ändå, när det för många verkar finnas rätt så bra behandlingar som hjälper till att tämja den här spretiga urkraften vi begåvats med.
Citera
2020-03-12, 23:13
Medlem
Citat:
Vad var det för dos på Concerta? Var det för hög dos är det inte konstigt om det inte fungerar.

Jo Attentin fungerar bra för mig, får effekt i 4-5 timmar sen får man ta en till.

Men hur tar du Elvanse nu? Om du inte redan gör det så ta den samtidigt som en rejäl frukost med fet yoghurt osv. Det har hjälpt mig mycket att ta den så.

Det står att Elvanse inte påverkas av mat men det vet man nu är helt fel.

Oj var så länge sedan jag hade conertan och det var bara två dagar men det var varken den lägsta eller högsta dosen. Jag har haft svårt med att få tag på min läkare och har bara en massa 70mg trots 4 månaders uppehåll så jag tar ungefär ett halvt glas vatten, häller i innehållet från kapseln, rör om och låter det ligga någon minut innan jag åter rör om för att sedan försöka dricka 30-40% av vattnet och häller ut resterande. Det ger mig förmodligen inte en 20-30mg dos på pricken men jag slipper börja på 70mg nu efter uppehållet.

Körde samma.metod idag kl 9 på morgonen och sov två timmar förra natten. Tröttheten vägrar att smyga sig på men effekten har däremot börjat avta betydligt tidigare idag.

Jag kommer nog trycka på för att få Attentin då jag gissar på att nedbrytningen på elvansen pågår längre för mig än de påstådda 12 timmarna och så halveringstid på det. Känns faktiskt lite obehagligt att äta en medicin som man inte har någon kontroll över. Attentin verkar gå att, vad jag uppfattat det som; att anpassa efter ens egna rutiner och så räknar man med att sista dosen tas senast max 6h innan läggdags så att halveringstiden hinner verkar. Ännu bättre om det nu även kommer dagar då man kanske inte ens behöver ha den sista dosen.

Har alltid haft sömnbesväret med elvanse men det var inget jag reflekterade kring förr när mitt liv inte innehöll rutiner eller reglerad sömn men nu efter 4 månader uppehåll med läggdags runt 22 och vakna runt 07 så förstår jag ju att denna biverkning alltid varit där men att jag inte drabbats av den som nu när min sömn behöver vara "schemalagd". Kort och gott så vill jag kunna kontrollera medicinen snarare än att den kontrollerar mig. Läkaren lär nog inte se några risker med att byta ut medicinen heller då jag inte har någon historik av missbruk och all medicinering jag haft har jag varit väldigt disciplinerad med.

Uppskattar att du tagit dig an att svara på mina inlägg och det känns skönt att ha någon med erfarenhet kring medicinerna att bolla med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in