Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Hur kan det vara så svårt att förstå att en tonåring gör detta av egen fri vilja? Jag är säker på att det finns miljoner andra barn i världen som kunde ha gjort det Greta gör. Så angelägen är den här frågan för världens unga, det borde du ha fattat vid det här laget. Har du redan förträngt att flera miljoner skolstrejkade och demonstrerade för kort tid sedan?
Du läser ju inte vad jag skriver.
Ingenstans ifrågasätter jag att hon gör det av fri vilja.
Det jag kristiserade var ditt påstående om att "Det är ingen som skickar fram henne".
Hon lyfts fram av andra krafter, men deltar själv frivilligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Men nu råkar det vara en ung med en funktionsstörning, som inte är en sjukdom, helt fel av dig alltså och då utnyttjas detta av kritikerna, det är banne mig sjukt! Det är sadism!
Okej... Jag tycker personangrepp är förkastligt, men kritik ska givetvis kunna ske även mot någon som har en funktionsstörning. Särskilt någon som själv kräver att bli hörd och som frivilligt tar plats i debatten.
*edit
Bäst jag kollar reglerna med dig så jag inte tabbar mig igen framöver:
- Att framhålla hennes diagnos som en "superkraft" som hjälper henne att förstå saker, det är bra.
- Att påpeka att samma diagnos kan leda till att man "snöar in" på ett område och att man riskerar att missa helheten. Det är sadism.
Har jag fattar rätt då?
Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Hon ger gång på gång kloka svar, hon vet vad hon talar om och att hon skulle vara tvingad till detta är mycket osannolikt.
Jag tror absolut inte att hon tvingas till detta.
Däremot tycker jag att hennes klokhet kan och ska ifrågasättas.
Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Menar du att folk som "inte har hela bilden klar för sig" inte får lov att protestera?

Jo självklart får de protestera. Det är bra och hälsosamt att reagera och att protestera.
Däremot bör vuxenvärlden inte ta det som sägs av barnen som någon helig sanning som kommer från klarsynta barn för de är ju så oskyldiga och okurrumperade... *sic*