2019-12-20, 15:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Du skrev "500 forskare skriver brev" vilket var vad jag bemötte.

Jag har inte förminskat någon. Bara konstaterat att de som brevet beskriver som klimatforskare eller forskare i relaterade ämnen inte är det. Och det håller du ju med mig om.
Det gör jag nog inte. Betraktar dem som samma auktoriteter som Rockström, Anders Wijkman, Klimat-Greta m.fl. Samma tyngd om inte mer. Dessutom går det som sagt att argumentera mot innehållet utan att hänga upp sig på brevskrivaren och undertecknarna. Tycker faktiskt att det är ganska sakliga och korrekta saker man framför. Absolut inget klimatförnekande men heller ingen alarmism. Det är vad världen behöver.
Citera
2019-12-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det gör jag nog inte. Betraktar dem som samma auktoriteter som Rockström, Anders Wijkman, Klimat-Greta m.fl. Samma tyngd om inte mer.
Brukar du lyssna på "Klimat-Greta"? Om inte, varför lyssnar du på denna grupp om du anser de är av ungefär samma tyngd?
Citera
2019-12-20, 16:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Var det någon som läste artikeln? Det verkar som att de hade en helt annan syn på den tiden. Det skrivs om en underbar klimatförändring när det blir varmare och isarna smälter.

Nordpolen hade tidigare ett tropiskt klimat med palmer. Intressant att detta redan var allmänt känt år 1923. Det var uppgifter som för 14 år sedan slog forskarvärlden med häpnad.

Study: North Pole Once Was Tropical

Jag har för mig att havet är 4000 meter djupt vid nordpolen så jag har svårt att tro att det växt palmer där tidigare.

Hur som helst ett kul försök att försöka visa att Arktis tidigare varit varmare.
Palmerna kanske flöt omkring, men jag undrar ändå hur man lyckats plocka upp fossiler från 4000 meters djup.
Citera
2019-12-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har för mig att havet är 4000 meter djupt vid nordpolen så jag har svårt att tro att det växt palmer där tidigare.

Hur som helst ett kul försök att försöka visa att Arktis tidigare varit varmare.
Palmerna kanske flöt omkring, men jag undrar ändå hur man lyckats plocka upp fossiler från 4000 meters djup.

Det stod i och för sig Grönland och att förfäder till krokodiler levde där.
Citera
2019-12-20, 17:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det stod i och för sig Grönland och att förfäder till krokodiler levde där.
Du skrev i och för sig så här
Citat:
Nordpolen hade tidigare ett tropiskt klimat med palmer. Intressant att detta redan var allmänt känt år 1923. Det var uppgifter som för 14 år sedan slog forskarvärlden med häpnad.

Så därför svarade jag så här
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Citera
2019-12-20, 17:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Är det någon på allvar som tror att isen kommer att smälta bort helt? Kolla riktigt noga på de här bilderna.

Den första bilden visar solstrålningens kortvågsstrålning och den andra visar hur kalt det blir när nordpolen är vänd bort från solen. Detta återkommer varje år och samma fenomen i Antarktis när det vänder. Det finns inte en chans i världen att något av halvkloten skulle hinna bli helt isfria. Även om vattnet i Arktis skulle bli isfri under smältperioden, så skulle isen snabbt frysa till när det vänder.

https://i.postimg.cc/3rZVRbrs/Shortwave-Radiation.png

https://i.postimg.cc/3JJ6DCdd/Temperature.png

Isfritt i september 2032?
Bilderna som du länkar till (utan att ange källa) visar inte något som går att använda till en prognos för vad som kommer att hända med isen i Norra ishavet de närmaste årtiondena.

Det gör däremot denna bild som tydligt illustrerar trenden från 1979 till nu.

http://psc.apl.uw.edu/wordpress/wp-content/uploads/schweiger/ice_volume/BPIOMASIceVolumeAprSepCurrent.png

Bilden finns här:
http://psc.apl.uw.edu/research/projects/arctic-sea-ice-volume-anomaly/

Om CO₂-utsläppen och därmed också den globala uppvärmningen fortsätter i oförändrad takt, så kommer Norra ishavet troligan att vara isfritt i september 2032 plus minus ett år eller två.

Under resten av året kommer det troligen att dröja längre innan det blir isfritt, beroende av hur utsläpp och uppvärmning fortsätter.

Citera
2019-12-20, 17:36
Medlem
Citat:
Det kan vara värt här att du anger också när det var så varmt.
Citera
2019-12-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det kan vara värt här att du anger också när det var så varmt.

Inte nödvändigtvis när det stod i artikeln att det rör sig om 55 miljoner år. Det intressanta är förnekelsen om detta som har bidragit till att den här informationen har fallit i total glömska och sedan tror forskarna på 2000-talet att de har upptäckt något helt nytt. På något sätt är det ganska komiskt.
Citera
2019-12-20, 18:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Brukar du lyssna på "Klimat-Greta"? Om inte, varför lyssnar du på denna grupp om du anser de är av ungefär samma tyngd?
Jag lyssnar på henne hela tiden. Vågar inte annat.
Citera
2019-12-20, 18:50
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det gör jag nog inte. Betraktar dem som samma auktoriteter som Rockström, Anders Wijkman, Klimat-Greta m.fl. Samma tyngd om inte mer. Dessutom går det som sagt att argumentera mot innehållet utan att hänga upp sig på brevskrivaren och undertecknarna. Tycker faktiskt att det är ganska sakliga och korrekta saker man framför. Absolut inget klimatförnekande men heller ingen alarmism. Det är vad världen behöver.
Att du skulle skriva detta inlägg: "såhär skriver x antal forskare... :"
Och sedan listat x antal Gretaekvivalenter tror jag när jag ser det.

Rockström är ju faktiskt en framstående klimatforskare enligt alla sätt man kan mäta en forskares impact på, däremot.
Citera
2019-12-20, 18:51
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis när det stod i artikeln att det rör sig om 55 miljoner år. Det intressanta är förnekelsen om detta som har bidragit till att den här informationen har fallit i total glömska och sedan tror forskarna på 2000-talet att de har upptäckt något helt nytt. På något sätt är det ganska komiskt.
Som framgår i artikeln du länkade till var man naturligtvis medveten om att PETM var varm, det var mer exakt hur varmt det var längst upp i Arktis som var nytt. Med tanke på att vi kan vara på väg mot liknande förhållanden som då är relevant att veta detaljerna om hur klimatet såg ut när CO2-halten steg snabbt (om än minst en tiopotens långsammare än nu) vid denna övergång.
Citera
2019-12-20, 19:17
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är fullkomligt normalt att glaciärer rör på sig (dvs "växer" när de inte kalvar). Detta pga gravitationen och de enorma ismassorna som pressas nedåt.

Detta oavsett global uppvärmning eller inte.

Hej Info,

Fantastiskt får då anse att du nu intagit en annorlunda position än senaste gången vi diskuterade detta.

Vi kan då gemensamt konstatera att glaciärer växer och kalvar, utan global warming utan att detta är en naturlig process. Tack !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in