Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Du har all rätt att kritisera Greta Thunberg, i synnerhet om hon lyckats med att skrämma upp dina egna barn.
Förresten, om Greta vore nazist, skulle du resonera likadant då? Klart du inte skulle så som vanligt: hyckleriet igen.
Greta Thunberg
För mig är det uppenbart vad som är Greta Thunbergs huvudbudskap.
Lyssna på vetenskapen!
Antag att du eller någon annan skulle bli medialt uppmärksammad för försök att sprida det här budskapet.
"Lyssna på Hitler!"
Tycker du då att dessa två budskap ska ses som likvärdiga och bedömas på samma sätt?
Skrämmande fakta
Om fakta och information är skrämmande, bör det gömmas då?
– Ska vi säga att kärnvapenkrig är ofarligt, även om det är en lögn?
– Ska vi säga att kärnkraftsolyckor är ofarliga, även om det är en lögn?
– Ska vi säga att antibiotikaresistens är ofarligt, även om det är en lögn?
– Ska vi säga att en ökning av den globala medeltemperaturen med 3°C eller mer är ofarlig, även om det är en lögn?
Om konsekvensen av att dölja fakta är att risken för kärnvapenkrig ökar, att risken att kärnkraftsolyckor inträffar ökar, att antibiotikaresistens ökar och att klimatförändringen får ödesdigra konsekvenser för många människor, är det då ändå försvarligt att gömma fakta?
Lobbying
Ett fenomen som stör mig som odemokratiskt är företagsfinansierad lobbying. Ungefär 25000 lobbyister i Bryssel och 10000 i Washington DC påverkar politiken i enlighet med riktlinjer som dom som betalar anger.
Några viktiga resultat som lobbyister uppnår är:
– Fossilindustrin bromsar restriktioner mot utsläpp och skatter på fossila bränslen.
– Vapenindustrin får mer liberala regler för vapenhandel.
– Läkemedelsindustrin minskar begränsningar mot onödig användning av antibiotika.
– Kemindustrin bromsar restriktioner mot användning av farliga bekämpningsmedel.
Märkligt nog uppmärksammas sällan detta odemokratiska fenomen och vilken effekt det har på miljö och människors hälsa.
En ung person, Greta Thunberg, försöker, utan betalning, på eget initiativ, föra ut sitt huvudbudskap i klimatfrågan. Budskapet är "
lyssna på vetenskapen". Då tycks uppfinningsrikedomen och energin som används för att förtala och nedvärdera denna unga människa, som uppenbart drivs av en strävan att skapa en bättre framtid för mänskligheten, obegränsad.
Kan någon förklara varför det är så?
Ha i åtanke att förtal riktat mot barn faller under allmänt åtal och definitivt är kriminellt.
Att ifrågasätta och kritisera budskapet är självfallet OK!
Varför riktas kritiken mot personen och inte mot budskapet, "
lyssna på vetenskapen"? Jag tror att svaret är att budskapet för vetenskapsförnekare är obekvämt men svårt att angripa. Då blir det som det brukar bli när kunskapen och förnuftet inte räcker till. Personen som sprider budskapet angrips istället!
https://corporateeurope.org/en/lobbyplanet
https://www.opensecrets.org/federal-lobbying/summary
Ad hominem på FlashBack
Flashback har den fantastiska fördelen att erbjuda närmast total yttrandefrihet. Jag önskar att denna yttrandefrihet kunde resultera i fokus på sakfrågor och inte på Ad hominem.
–