2019-11-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Det har ingen betydelse i sammanhanget. Att våldtäktsoffer agerar märkligt efteråt är väldigt vanligt. Jag har redan skrivit om hur vi i omgivningen fick reda på det två år senare ungefär.

Det är dock vanligare att psyksjuka, psykopater och allmänt störda agerar märkligt när de ljuger och bedrar. Det är värt att minnas att Wallin väldigt tydligt tillhör den kategorin av människor.
Citera
2019-11-25, 21:52
Medlem
Nästa:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...t-partikollega
Citera
2019-11-25, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluehairdontcare
Jag tycker också att skadeståndet som de begärde inte var mkt högre.
Som du skriver, inkomstförlusten måste ju varit väldigt hög.
Man kan nästan tro att de ville vara snälla mot henne med den låga summan.

Han begärde 26 000 för sveda och värk och 240 000 för kränkning, det finns inte på kartan att han får så mycket i kränkningsersättning. Som du säger, han måste haft miljoner i inkomstförlust, men jag antar att han var frilansare vid tillfället och har feta försäkringar att luta sig tillbaka mot då antar jag eftersom han inte begär det.

Sen är jag förvånad över att åklagaren inte yrkar på fängelse då hon hela tiden hävdat att hon handlat rätt och kommer fortsatt på likadant spår, dvs obestridd återfallsrisk.
Citera
2019-11-25, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Han begärde 26 000 för sveda och värk och 240 000 för kränkning, det finns inte på kartan att han får så mycket i kränkningsersättning. Som du säger, han måste haft miljoner i inkomstförlust, men jag antar att han var frilansare vid tillfället och har feta försäkringar att luta sig tillbaka mot då antar jag eftersom han inte begär det.

Sen är jag förvånad över att åklagaren inte yrkar på fängelse då hon hela tiden hävdat att hon handlat rätt och kommer fortsatt på likadant spår, dvs obestridd återfallsrisk.

Varför tror du inte det? Tycker de argumenterade ganska väl för det.
Citera
2019-11-25, 22:06
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Jag blev mycket förvånad när Lena Martinsson (professor i genusvetenskap) via länk vittnade i rätten. Vad hon mer eller mindre sa var väl att #meetoo var tänkt att utmana rättssamhället genom att ta oss tillbaka ca 300 år i tiden där rättvisa skipas på torget inför pöbeln i avskräckande syfte.

Även om jag inte är ett stort fan av Foucault beskriver han inledningsvis väldigt väl i "fängelsets historia" hur straffet från 1700 - 1800 talet förändrades (från prygelstraff- till att rikta in sig på "själen" dvs. disciplinstraff i slutna miljöer).

När jag hör Martinssons positiva bild av MeToo där uthängningar ses som en förutsättning för att "få något gjort" är hon på sätt och vis tillbaka på 1700-talet. Där man möjliggör för straff att utdelas offentligt utan en regelrätt rättegång. Givetvis har inte FV utsatts för regelrätt tortyr utan det här är en ny sorts tortyr som möjliggjorts med hjälp av ny teknik (läs; sociala medier).

Det ska tilläggas: Jag är inget fan av FV. Jag tycker hans ledartexter i AB genomsyras av arrogans/ignorans/cynism och brist på självkännedom. Jag tror dock att han blivit lite mer ödmjuk efter det här- och det bör han ta med sig vad han än tar sig för i framtiden.

Hur som helst handlar det här om en större fråga: vill vi tillbaka 1700-talets rättsskipning? Eller ska vi utveckla vårt befintliga rättssystem? (som givetvis har sina fel och brister). Jag röstar för sistnämnda.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2019-11-25 kl. 22:09.
Citera
2019-11-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge

För det första så är ju inte Wallin i en sådan position att hennes spridning av informationen anses alltför tillförlitligt för allmänheten. Sen har han ju inte varit i sammanhang som obefogad åtalad/dömd pga det sagda heller som kan ha ökat på lidandet. Sen är han inte friad heller vilket gör att man inte till förkasta Wallins uttalande.

För att 240 000 ska kunna vara relevant så ska han ju i princip plötsligt varit inlagd på psyket en relativt kortare övergående period. Lidandet ska ju vara plötsligt och övergående, och för att öka på beloppet så måste det ju varit allvarligt psykiskt lidande. Att sitta hemma och inte våga gå ut och handla mjölk är ju dessvärre inte av den digniteten.
Citera
2019-11-25, 22:21
Medlem
Citat:

Dom kan alltid argumentera men mig veterligt är det mesta 80000 som betalats ut i kränkningsersättning och då handlade det om 2 sexfilmer som laddades upp på en porrsida. Svea Hovrätt 2016-

Och NJA 2015 s. 86
Senast redigerad av Erzebet 2019-11-25 kl. 22:23.
Citera
2019-11-25, 22:24
Medlem
Citat:
För det första så är ju inte Wallin i en sådan position att hennes spridning av informationen anses alltför tillförlitligt för allmänheten. Sen har han ju inte varit i sammanhang som obefogad åtalad/dömd pga det sagda heller som kan ha ökat på lidandet. Sen är han inte friad heller vilket gör att man inte till förkasta Wallins uttalande.

För att 240 000 ska kunna vara relevant så ska han ju i princip plötsligt varit inlagd på psyket en relativt kortare övergående period. Lidandet ska ju vara plötsligt och övergående, och för att öka på beloppet så måste det ju varit allvarligt psykiskt lidande. Att sitta hemma och inte våga gå ut och handla mjölk är ju dessvärre inte av den digniteten.

Han blev väl iofs självmordsbenägen?
Citera
2019-11-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet
Dom kan alltid argumentera men mig veterligt är det mesta 80000 som betalats ut i kränkningsersättning och då handlade det om 2 sexfilmer som laddades upp på en porrsida. Svea Hovrätt 2016-

Och NJA 2015 s. 86

Alright. Hur många visningar fick de? Hur lång tid låg de ute? Kom ihåg att hon hängt ut honom konkret i två års tid och luddigare ännu längre.
Citera
2019-11-25, 22:31
Medlem
Citat:
För det första så är ju inte Wallin i en sådan position att hennes spridning av informationen anses alltför tillförlitligt för allmänheten.
Det är ju enbart ditt eget tyckande. Om du går in på CW IG så har hon tiotusentals människor som helt och fullt tror på det hon hävdar om FV. Testa att gå in där och säg att man är oskyldig tills motsatsen bevistas. Jag blev hotad till livet när jag gjorde så.
Citera
2019-11-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Hur som helst handlar det här om en större fråga: vill vi tillbaka 1700-talets rättsskipning? Eller ska vi utveckla vårt befintliga rättssystem? (som givetvis har sina fel och brister). Jag röstar för sistnämnda.
På det planet är det hela väldigt enkelt. Givetvis skall vi ha inte backa till medeltiden och givetvis skall vi bevara rättssäkerheten, och inte falla för metoo:s krav på återinförande av pöbelvälde. Men på ett lite djupare plan måste man ställa sig frågan varför sådan kollektiv galenskap som metoo uppstår och får sådant genomslag? Och roten till det hittar vi i det som amerikaner kallar "den sexuella revolutionen", motsvarande det som i svensk debatt kallas "frigörelsen". Avskaffandet av sexuella normer försvagar kvinnors ställning, samtidigt som det lurar dem att tro att de blivit starkare eller mer självständiga, och kraschen mellan den utopiska idén om "frihet" och den biologiskt betingade psykologiska reaktion som knulla-runt-ideologin leder till, får kvinnor att må dåligt, varefter metoo erbjuder ett sätt att få lindring från ångesten genom att gå in i en offerroll. Ångern över dumma fylleknull går att fly genom att skriva om historien och åratal i efterhand tolka om en dum situation till en "våldtäkt" och utkräva hämnd genom att hänga ut den "förövare" man själv släppt in mellan lakanen.

Heather Mac Donald förklarar hur det hänger ihop:

https://youtu.be/ffIpRC9cSUc?t=1243

"There is not an epidemic of rape - there is an epidemic of regret".
Senast redigerad av VarmaDrycker 2019-11-25 kl. 22:37.
Citera
2019-11-25, 22:35
Medlem
Citat:
Alright. Hur många visningar fick de? Hur lång tid låg de ute? Kom ihåg att hon hängt ut honom konkret i två års tid och luddigare ännu längre.

NJA 2015 s. 86

Bara ett axplock vilket HD resonerar om kränkningsersättningen och att personen i fråga är ung.
Det blir allvarligare när det är en ung person och att filmerna i princip aldrig kommer försvinna.
Så jag tror inte detta fallet lever upp till samma resonemang. Vi får se helt enkelt och hur många turer det ska gå i innan man får en lagakraft vunnen dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Ateistallan
Det är ju enbart ditt eget tyckande. Om du går in på CW IG så har hon tiotusentals människor som helt och fullt tror på det hon hävdar om FV. Testa att gå in där och säg att man är oskyldig tills motsatsen bevistas. Jag blev hotad till livet när jag gjorde så.

Och? Det gör jag också så sett. Han har ju för fan i princip i vissa fall medgett att han knappt vet vad han gjort. Dessutom finns det fler. Han kan dra åt helvete helt enkelt.
Senast redigerad av Erzebet 2019-11-25 kl. 22:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in