Citat:
Ursprungligen postat av
G.Rustan
Också diagnos sent i livet. Är livrädd för att börja med CS pga biverkningar som paranoia psykos mm. Hur vanligt är detta? Har du upplevt det någon gång?
Första gången jag påbörjade ADHD utredning var 2008 (tror jag) - Då hade dom sedan 2002, av för mig okänd anledning, gett mig mellan 10-15mg Olanzapin(Fetaste schizzo-med) = gick, pratade osv "normalt", men död zoombie inuti! Tror inte man kan fatta det utan egen erfarenhet., jag slutförde ej den utredningen pga "övervakade" pisseprov varje gång jag gick dit, efter 5 st negativa prover-tyckte jag det fick räcka, då avbröt dom utredningen, väl medvetna om att jag hade ADHD!?
Har haft ett antal amfetamin-psykoser, minns ca 3st, vet att det var fler, sista tror jag var våren 1999. Behandlingshem aug '99 - Maj'00. Sedan dess 100% fri från illegala substanser, dock, enl ovan, tungt neddämpad ända fram till Maj 2015 = 12 förlorade år. Så jag startade min CS kariär Maj 2015 (samtidig utsättning av , typ 15 totaolt onödiga mediciner), min nya psyk frågade: tar du allt läk skriver ut? Första mötet med honom, jag blev sne + svarslös, tänkte:ska man inte det?
Dosen ökades genom åren, Dec 2017 nåddes min maximala dos: Elvanse 70 + 50 + 50 (170mg/dag) + Attentin 5mg x 2/dag, På pappret! Var 3'e månad fick jag ut: Elvanse 70mg x 3 förp a' 30st + 50mg x 4 förp a' 30st. Han hade givit mig förtroendet att själv avgjöra om jag behövde 120mg/70mg/170mg just den aktuella dagen! 5mg Attentin/mogon + kväll! Jag fungerade som människa, nykter - jag hade spontant slutat köpa öl, vilket jag drukit minst 10 - flak/vecka, då jag varit narkotika fri - min fru påpekade detta faktum efter 8-9 månader utan öl, WTF!! Talade om det för min psyk: omedveten självmedicinering jag ej längre behövde, då jag 54 år gammal slutligen fått rätt medicin....
Idag har jag 120mg Elv + 2At, funkar OK på det-blivit rutin! Ett stort problem: Jag sover fan ALDRIG-ok, 2-6t/dygn.
Då jag testat/gått på det mesta (utom opiater), inkl syra, E, fräs(inkl crystal), kilovis med röka. Mellan '77-'94 dominerade röka + alkohol. '95-'99 dominerade fräs(när jag hade råd), annars röka + naturligtvis div benso, öl mot slutet ('99), blev allt bara en stor cocktail, visste ofta inta själv vad jag tagit.
Med det i åtanke - visst jag har små hallisar dagligen, visuella, det har hänt någon gång auditoriella (heter det så?). dock aldrig av "klinisk" signifikans (har fan läst FASS!). Däremot händer det då o då, när någon säger nått som jag uppfattar som "absurt" , då kan jag bli mållös mitt i en konversation, ursäktar mig-går på dass - tänker: sa han/hon verkligen det, på riktigt/ hände det verkligen? Tar en xanor 1'a, går tillbaka, låtsas som inget. Men då pratar vi om en social situation, interaktion med "normala" människor!
Jag har alltid varit ett socialt UFO. Är ännu värre nu än för ex 4 år sedan. Jag upplever ofta "verkligheten" (allt utanför mitt hem) som "skum/knepig". Upplever också att jag behöver ha en beredskap för att kunna försvara i första hand min fru, men också mig själv? Det kan bottna i att jag har utvecklat en smärtsam, invalidiserande progressiv sjukdom, speciellt kännbar dom senaste 3 åren, då tänker jag att om man förlorar helt/delvis fysysk förmåga till försvar(kan inte slås längre!). Då kanske det inte är så långsökt att man grubblar lite över detta i vår tid, eller?
Har nu haft stimulantia i kroppen, dygnet runt, i 4.5 år, låga doser, visst, men kombinera med sömnbrist och inte minst ålder, fyller fan 59 i feb - levt ett hårt liv, samtliga kompisar som INTE gick i rehab = döda, jag = Last Man Standing!
Men när det gäller brister i mina fysiska/psykiska förmågor, inkl Hallisar , Udda Vanförastälningar så är min övertygelse, att när saker blir konstiga i huvet, men inte i verkligheten OCH jag inte inser det, då kan vi snacka hallisar/psykoser, på en klinisk nivå, det tror jag kommer att sammanfalla med en begynnande demens (som jag ännu inte ser själv?).
Och det ger också ett svar på din undran: Nej, jag tror inte att doser av Elvanse under 70mg/Concerta(orginal) 54mg i sig skullee inducera klinisk psykos/Halucinationer! Men om du blandar in annat skräp i denna känsliga balans, ex alkohol, benso, cannabis(av okänd sammansättning!), egentligen vad som helst psykoaktivt osv Då är vi ute på okänt vatten!/T,