2019-10-02, 22:26
Medlem
sneervs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Själv får jag ett lägre tryck av typ elvanse. Ligger på 100/80 av Elvanse. Utan medicin ligger jag typ på 115/85. Så det är så olika det där. Visa får högre, visa lägre.

Jag ligger på runt 120/75 men det är när jag mäter själv eller låter nån i familjen mäta.
Men ALLTID när jag är hos vården så är den för hög, kommer inte ihåg siffrorna, spelade ingen roll vilken dos medicin jag hade tagit den veckan. Hade till och med min egen en gång för trodde det var fel på min men nej det var högt då också. Så fick visa bilder på att det var normalt när jag inte är hos dom, Vet inte riktigt varför det blir så, kanske man stressar upp sig för vad det ska visa om det har påverkan på sånt.
Citera
2019-10-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Jag ligger på runt 120/75 men det är när jag mäter själv eller låter nån i familjen mäta.
Men ALLTID när jag är hos vården så är den för hög, kommer inte ihåg siffrorna, spelade ingen roll vilken dos medicin jag hade tagit den veckan. Hade till och med min egen en gång för trodde det var fel på min men nej det var högt då också. Så fick visa bilder på att det var normalt när jag inte är hos dom, Vet inte riktigt varför det blir så, kanske man stressar upp sig för vad det ska visa om det har påverkan på sånt.

Det där är jättevanligt. Jag hade en polare som hade problem med blodtrycket och stressade upp sig över detta. Han blev stressad bara han såg en vit rock. Sedan köpte han en mätare för att kolla sin teori och det stämde. Hemma, inga problem. Sitta på en mottagning, stressad.
Citera
2019-10-04, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
beror på va man mäter med oxå. Maskin ger lite osäkrare svar. Säkrare med stetoskop och manchett. Det bästa allra säkraste svaret får man genom att mäta "radialt" bara med manchett och av med hjälp av fingrar känna på radialis artären på underarmen. När hjärtat börjar och slutar pumpar. Testade detta på en kollega i sommaras maskinen visade 20mmHg högre än när jag kände efter istället. Sen varierar blodtrycket underdagen oxå. Du utsöndrar olika mängder kortisol under dagen. Som någon annan skrev du kanske känner dig stressad på vårdcentralen? Mäter du med maskin henma och vårdcentralen med stetoskop? Man mäter tex alltid med stetoskop på förmaksflimmer-patienter pga att maskinen ger sånt osäkert svar.
Citera
2019-10-13, 23:44
Medlem
Nyligen börjat med medicin, concerta.. Märkt att jag fått ett ökat behov av att kissa de senaste, samt en ’dipp’ när det börjar gå ur kroppen. Känns sådär, men läkaren vill höja dosen under kommande dagar så känner att det finns hopp. Enligt läkaren kan det ta uppåt 1 månad innan kroppen vänjer sig.

Läst mycket om Elvanse. Skulle någon kunna förklara den exakta skillnaden mellan den och concerta?
Citera
2019-11-07, 18:38
Medlem
Grisgeten8s avatar
Tjena!

Tänkte bara fråga er andra som har ADHD ett par saker.
Har själv diagnos och hatar den oftast rätt mycket. Tar ingen medicin eftersom den inte fungerar. Misstänker att det beror på något knas med mage/tarm.

Har ni också extremt dåligt korttidsminne när ni ska lyssna på instruktioner, delta i gruppdiskussioner, föreläsningar osv?

Jag kan omöjligt hänga med i muntliga instruktioner och på föreläsningar oavsett om ämnet är intressant eller tråkigt. Hör enstaka ord men glömmer bort det som sades precis innan och får därför aldrig någon helhet i vad som sägs.
Detta är så oerhört frustrerande eftersom man framstår som dum i huvudet eller att man är ointresserad. Får alltid försöka ta igen det i böckerna själv men måste då nöta nöta och nöta läsa om saker hundra gånger tills att det fastnar. Har också svårt att hänga med i formella diskussioner särskilt i grupp men kan prata i oändlighet och koncentrerat med en eller två personer privat om jag finner dem intressanta.
Har också lätt att snappa upp låttexter, melodier och en del jävligt onödig fakta. Sånt som inte förväntas av en.

Har ni istället ett väldigt bra långtidsminne?

Om jag lyckas snappa upp information glömmer jag den aldrig. Kan rabbla nästan samtliga namn i skolkatalogen från ettan till gymnasiet. Kommer ihåg artister, låtar samt situationer och känslor kring dem, minnas dofter och händelser väldigt detaljerat, minns fortfarande en väldig massa fakta kring NBA basketspelare åren 93-99, längd, vikt, tröjnummer, college osv (spelade själv basket och samlade på basketkort) Onödigt vetande helt enkel men som ändå har fastnat.

Har medicin hjälpt er mycket när det kommer till jobb och skola? Eller har ni ändå kunnat lösa det utan?

Ha det gott
Citera
2019-11-16, 16:30
Medlem
Tja!

Vet ju inget om dig? Fick min diagnos mkt sent i livet, maj 2015 (var då 54 år!). pga av sena diagnosen + "svår ADHD-C", har jag farit ganska illa i livet. Pluggade i 30 års åldern 4.5 år på uni (matte, kemi, miljö mm. Gick på vad som då hette "Magister programmet, inr Kemi"). Fixade ganska lätt det jag fann intressant, misslyckades totalt om en kurs var "tråkig". Hade jag då, haft den medicin jag har nu - hade jag garanterat tagit examen! Har fortfarande ett brinnande intresse för naturvetenskap - det mesta jag läsr/kollar på (dokumentärer), fastnar utan "ansträngning" och stannar (än så länge).

För mig var utsättning av "fel" mediciner och start med Elvanse 50mg (sommaren 2015) - en djupt omvälvande "andra chans till ett liv". Jag är dock farmakologiskt orienterad/kunnig, för mig har diverse mediciner alltid sett ut som enda vägen fram... Idag står jag på: Elvanse 70 + 50mg, + Attentin 5mg x 2/dag. Efter snart 5 år med dexamfetamin i kroppen, känner jag mig numera lite sliten, livstrött, har börjat snegla på alternati till stimulanter: psilocybin, Cannabis (ej röka) - men endast via legala vägar, samt med känt innehåll! Som du ser, förtfarande "medicin" fixerad. Jag VET helt enkelt inga reella "icke-substans", vägar framåt
Summering; enligt min, och flara andra, fungerar stimulater mkt bra initiallt. säg ett par år, dom jag känner har samtliga ADHD-A(ADD), och samtliga gick på metyfenidat, har slutat ta sin medicin. Jag (har Dexamfetamin- mer potent!), skulle gärna sluta, men utan "fungerande" altarnativ - då min ADHD manifesterar, blir jag sociopat = Monster, helt orädd, full av hat, agressiv (typ som dom 50% av fängelsekunderna med ADHD!). Så även om jag int är beroende av min medicin i traditionell mening - kan jag inte bara sluta, det vore kriminellt ansvarslöst, min personliga åsikt!
Har du diagnosen, planerar en högre utbildnig: Titrera in en dos som passar dig - Focus, motivation, uthållighet = rätt dos. Förvirring, svår insomnia, överdriven nervositit = för hög dos. Jag rekommenderar tveklöst Elvanse + Attentin (dexamfetamin), över metylfenidat (Concerta, Ritalin), Varför? Förstnämnda har färre biverkningar, längre duration - samt funnits i olika beredningar sedan åtminstone 1930 talet = Väl utforskat, metylfenidat togs fram sent 50'tal-60'tal (lite osäker där), rätta mig om jag fått det fel!
Långrandig (som vanligt), Lycka till, hoppas du når dina mål avseende utbildning/T.
Citera
2019-11-16, 17:38
Medlem
Också diagnos sent i livet. Är livrädd för att börja med CS pga biverkningar som paranoia psykos mm. Hur vanligt är detta? Har du upplevt det någon gång?
Citera
2019-11-16, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hernancrespp
Nyligen börjat med medicin, concerta.. Märkt att jag fått ett ökat behov av att kissa de senaste, samt en ’dipp’ när det börjar gå ur kroppen. Känns sådär, men läkaren vill höja dosen under kommande dagar så känner att det finns hopp. Enligt läkaren kan det ta uppåt 1 månad innan kroppen vänjer sig.

Läst mycket om Elvanse. Skulle någon kunna förklara den exakta skillnaden mellan den och concerta?

Tja!

Elvanse: lisdexafetamin, är en pro-drug = inaktiv i sin kapsel(dexamfetamin-"peptidbundet"-lysinsyra(naturlig aminosyra), bindningen bryts i de röda blodkropparna genom hydrolys = fritt dexamfetamin.. Amfetamin förekommer i 2 st 3D former, förenklat kan man säga att dom skiljer sig åt som höger och vänster hand. Blandningen kallar man ett racemat, de olika 3D varianterna kallar man enantiomerer - levo-amfetamin samt dextro-amfetamin, de har lite olika egenskaper, "levo": längre halveringstid ca 14 timmar, mer noradrenerg påverkan (ökad puls, blodtryck mfl). Missbrukare kan uppskatta att "hjärtat rusar lite", för medicinsk användning, inte så bra! "dextro": mer ren dopaminerg (+lite serotonerg/noradrenerg), tar sig in i cellerna där dom stimulerar ny frisättning av dopamin + bindning till "dopamin-återupptags-receptorer" på cellens utsida , blockerar återupptaget. Då jag tar dom själv, har jag läst på lite.Halveringstid-dexamfetamin: 10.5(11) timmar.
Metylfenidat (det lilla jag vet): förekommer också i 2 st 3D varianter, där dextro är mer potetnt, men man använder sig uteslutande av blandningen (racemat), först lanserat som ett bantnings piller på 60'talet : Ritalin! Otroligt populärt (både min mor + mormor, åt det som godis typ(RIP)). Som ADHD medicin, mest känd som Concerta - en genial kapsel: 25% av innehållet frigjordes omedelbart, resterande under flera timmar genom "osmos"-dyrt, men mkt bra. NOTERA: generiska varianter av Concerta använder INTE de dyra "osmos tekniken (känner folk som saknar effekt - Betalar hellre fullt pris för orginal Concerta). Personligen kan jag tycka att rec på Concerta, icke skall kunna bytas mot generisk variant - då den generiska saknar (den dyra) "osmos" frisättningen OCH därmed icke är likvärdig."den förskrivna medicinen"..QED!
Verkan: Liknar Kokain (verkansmekanism+struktur) - dopamin återupptagshämmare, frigör ej nytt dopamin(har läst texter där den påstås gå in i cellen, faktiskt beskrivet som om "författaren" skrev om dexamfetamin, och därmed också frigör nytt dopamin! Personligen tror jag på vad jag lärt mig via trovärdiga uni-publikationer = återupptagshämmare).

Jag föedrar Elvanse(lisdexamfetamin) + Attentin(dexamfetaminsulfat), kanske för att jag har, tyvärr, mkt stor erfarenhet personligen, både dess fördelar, men inte minst dess nakdelar. Allt från terapeftiska doser upp till 40mg rent dexamfetamin över 10 timmar, till 0.5g (racemiskt amfetamin-Polskt, mitten '90 talet, 80%-gjort i lab av arbetslösa KEMISTER som mist sin inkomst då sovjet föll), som engångsdos(med tolerans) = utan överdrift: HOLY SHIT! arhm, tillbaka till nuet.
Vanligtvis GER läkaren det han/hon anser passar dig(alt-"samhällsekonomin"). Enl. FASS(förskrivare) = Elvanse subventioneras endast då Metylfenidat beredningar anses otillräcliga/olämpliga. Dexamfetamin är 2ggr starkare/mg Metyfenidat. DOCK - Elvanse är en pro-drug, så mg Elvanse är inte mg Dexamfetamin. Concerta mg = metylfenidat mg.
Inte helt enkelt att kolla ekvivalenta styrkor: Alla metyfenidat beredningar = mg metylfenidat, Förenklat kan man säga att Elvanse mg ger effekten av ca 30% Dexamfetamin mg, Ex Elvanse 30mg = 8.9mg Dexamfetamin, Elvanse 70mg = 20.8mg Dexamfetamin - största kapseln = Concerta 42mg (orginal-kapsel-största-54mg?). Det borde ju betyda att Conserta orinal största kapsel är mer potent än Elvans största? Inkluderar man verkningstid, så påstås Concerta reelt ge ca 8 timmar, medan Elvanse uppger 13 timmar(!), Min erfarenhet av Elvanse (sedan 2015 maj) är mer realistskt max 10 timmar - sedan följer en mkt jobbig "krasch"(depp, mörka tankar, manifesta ADHD symptom, insomnia osv), troligen med stora indiviuella variationer. För att möta den kraschen fick jag Attentin 5mg(sitter i ca 5-6 timmar-direktverkande dexamfetamin). Kan tänka mig att Concerta användare skulle bli behjälpta av ex Ritalin 10mg, för att möta den krschen?
Skulle kunna rabbla hur länge som helst, hoppas du fick en bild av skilnader osv(jag har tyvärr en tendens att prata över huvet på folk - förklara för ingående/utelämna viktiga förklaringar). Nått du grubblar över, skriv en ny fråga, alt skicka mig ett privat medelande./T
Citera
2019-11-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Rustan
Också diagnos sent i livet. Är livrädd för att börja med CS pga biverkningar som paranoia psykos mm. Hur vanligt är detta? Har du upplevt det någon gång?

Första gången jag påbörjade ADHD utredning var 2008 (tror jag) - Då hade dom sedan 2002, av för mig okänd anledning, gett mig mellan 10-15mg Olanzapin(Fetaste schizzo-med) = gick, pratade osv "normalt", men död zoombie inuti! Tror inte man kan fatta det utan egen erfarenhet., jag slutförde ej den utredningen pga "övervakade" pisseprov varje gång jag gick dit, efter 5 st negativa prover-tyckte jag det fick räcka, då avbröt dom utredningen, väl medvetna om att jag hade ADHD!?

Har haft ett antal amfetamin-psykoser, minns ca 3st, vet att det var fler, sista tror jag var våren 1999. Behandlingshem aug '99 - Maj'00. Sedan dess 100% fri från illegala substanser, dock, enl ovan, tungt neddämpad ända fram till Maj 2015 = 12 förlorade år. Så jag startade min CS kariär Maj 2015 (samtidig utsättning av , typ 15 totaolt onödiga mediciner), min nya psyk frågade: tar du allt läk skriver ut? Första mötet med honom, jag blev sne + svarslös, tänkte:ska man inte det?

Dosen ökades genom åren, Dec 2017 nåddes min maximala dos: Elvanse 70 + 50 + 50 (170mg/dag) + Attentin 5mg x 2/dag, På pappret! Var 3'e månad fick jag ut: Elvanse 70mg x 3 förp a' 30st + 50mg x 4 förp a' 30st. Han hade givit mig förtroendet att själv avgjöra om jag behövde 120mg/70mg/170mg just den aktuella dagen! 5mg Attentin/mogon + kväll! Jag fungerade som människa, nykter - jag hade spontant slutat köpa öl, vilket jag drukit minst 10 - flak/vecka, då jag varit narkotika fri - min fru påpekade detta faktum efter 8-9 månader utan öl, WTF!! Talade om det för min psyk: omedveten självmedicinering jag ej längre behövde, då jag 54 år gammal slutligen fått rätt medicin....

Idag har jag 120mg Elv + 2At, funkar OK på det-blivit rutin! Ett stort problem: Jag sover fan ALDRIG-ok, 2-6t/dygn.
Då jag testat/gått på det mesta (utom opiater), inkl syra, E, fräs(inkl crystal), kilovis med röka. Mellan '77-'94 dominerade röka + alkohol. '95-'99 dominerade fräs(när jag hade råd), annars röka + naturligtvis div benso, öl mot slutet ('99), blev allt bara en stor cocktail, visste ofta inta själv vad jag tagit.

Med det i åtanke - visst jag har små hallisar dagligen, visuella, det har hänt någon gång auditoriella (heter det så?). dock aldrig av "klinisk" signifikans (har fan läst FASS!). Däremot händer det då o då, när någon säger nått som jag uppfattar som "absurt" , då kan jag bli mållös mitt i en konversation, ursäktar mig-går på dass - tänker: sa han/hon verkligen det, på riktigt/ hände det verkligen? Tar en xanor 1'a, går tillbaka, låtsas som inget. Men då pratar vi om en social situation, interaktion med "normala" människor!

Jag har alltid varit ett socialt UFO. Är ännu värre nu än för ex 4 år sedan. Jag upplever ofta "verkligheten" (allt utanför mitt hem) som "skum/knepig". Upplever också att jag behöver ha en beredskap för att kunna försvara i första hand min fru, men också mig själv? Det kan bottna i att jag har utvecklat en smärtsam, invalidiserande progressiv sjukdom, speciellt kännbar dom senaste 3 åren, då tänker jag att om man förlorar helt/delvis fysysk förmåga till försvar(kan inte slås längre!). Då kanske det inte är så långsökt att man grubblar lite över detta i vår tid, eller?

Har nu haft stimulantia i kroppen, dygnet runt, i 4.5 år, låga doser, visst, men kombinera med sömnbrist och inte minst ålder, fyller fan 59 i feb - levt ett hårt liv, samtliga kompisar som INTE gick i rehab = döda, jag = Last Man Standing!

Men när det gäller brister i mina fysiska/psykiska förmågor, inkl Hallisar , Udda Vanförastälningar så är min övertygelse, att när saker blir konstiga i huvet, men inte i verkligheten OCH jag inte inser det, då kan vi snacka hallisar/psykoser, på en klinisk nivå, det tror jag kommer att sammanfalla med en begynnande demens (som jag ännu inte ser själv?).

Och det ger också ett svar på din undran: Nej, jag tror inte att doser av Elvanse under 70mg/Concerta(orginal) 54mg i sig skullee inducera klinisk psykos/Halucinationer! Men om du blandar in annat skräp i denna känsliga balans, ex alkohol, benso, cannabis(av okänd sammansättning!), egentligen vad som helst psykoaktivt osv Då är vi ute på okänt vatten!/T,
Citera
2019-11-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Det där är jättevanligt. Jag hade en polare som hade problem med blodtrycket och stressade upp sig över detta. Han blev stressad bara han såg en vit rock. Sedan köpte han en mätare för att kolla sin teori och det stämde. Hemma, inga problem. Sitta på en mottagning, stressad.

Vet ju er eålder, övriga kroppsliaga sjukdommar...

Är 58 år, kört Elvanse i 4.5 år hade 140/90 puls 85, i snitt innan start, idag ligger jag hemma på ca 150/100, puls 100. OK väl högt, men utan adhd skulle jag troligen toppa mig.

Vitrock syndrom är en verklig "diagnos", tar jag trycket i vården kan det variera mkt, som mest 170/110, då var jag nära att mista mediciner.

Tvingades finna en metod som tillfälliogt sänker trycket, och jag fann att benso (stess/xanor) sänker trycket från 170 till140 - allt OK! Har lite tolerans, men S 10mg/X 1mg - funkar för mig, OBS: Den enda man lurar är sig själv, bryr man sig om sin hälsa skall man naturligtvis INTE göra som jag - OK. Stimulanter är mkt potenta substanser, med seriöst svåra komplikationer - om "fel" person tar dom, eller som i mitt fall(vid min ålder = hårtliv bakom mig), " lever helre 2 år och mår bra, än 20 år av elände" - personlg inställning, jag uppmanar ingen att göra/tänka som jag!/T.
Citera
2019-11-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eloy
Vet ju er eålder, övriga kroppsliaga sjukdommar...

Är 58 år, kört Elvanse i 4.5 år hade 140/90 puls 85, i snitt innan start, idag ligger jag hemma på ca 150/100, puls 100. OK väl högt, men utan adhd skulle jag troligen toppa mig.

Vitrock syndrom är en verklig "diagnos", tar jag trycket i vården kan det variera mkt, som mest 170/110, då var jag nära att mista mediciner.

Tvingades finna en metod som tillfälliogt sänker trycket, och jag fann att benso (stess/xanor) sänker trycket från 170 till140 - allt OK! Har lite tolerans, men S 10mg/X 1mg - funkar för mig, OBS: Den enda man lurar är sig själv, bryr man sig om sin hälsa skall man naturligtvis INTE göra som jag - OK. Stimulanter är mkt potenta substanser, med seriöst svåra komplikationer - om "fel" person tar dom, eller som i mitt fall(vid min ålder = hårtliv bakom mig), " lever helre 2 år och mår bra, än 20 år av elände" - personlg inställning, jag uppmanar ingen att göra/tänka som jag!/T.

Eller så berättar du att du blir stressad och föreslår att du mäter själv hemma. Sedan kan du anteckna resultatet eller fotografera mätaren under veckan före besöket. Är inte det enklare?
Citera
2019-11-19, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Eller så berättar du att du blir stressad och föreslår att du mäter själv hemma. Sedan kan du anteckna resultatet eller fotografera mätaren under veckan före besöket. Är inte det enklare?

God tanke!

Inte en chans att dom går med på det, men, naturligtvis berättar jag att mina värden hemma är mkt mer "normala", som gammal diabetiker har dom den helt oprealistiaka inställningen att jag skall ligga unde 130/80, typ, vilket jag tor få har, såvida dom inte är unga idrottare? Sedan gnäller dom ju också om att min mätare hemma är en handledsmätare, skall ju vara runt armen, tycker dom! Dock tagit med den till både VC o Psyk - jämfört deras mätvärde med mit = stämmmer inte perfekt, men val innom +- ca 5 enhetr, vilket jag tycker är bra? Min handledsmätare är en Braun, kostade 700:- för ca 6 år sedan - så det är ju inte den billigaste skiten direkt!

I USA får ingen över 65 använda "stimulantia-medicin", kommer den regeln hit (om jag blir så gammal?), om jag tvingas sluta med dexamfetamin - då ser jag ingen mening med ett fortsatt liv heller, då jag kommer att bli ett monster....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in