Citat:
Ursprungligen postat av
Tridnod
Jag har ADHD och kan väl säga lite hur det är för mig.
Jag har väldigt svårt att komma till ro i vardagen. Har väldigt svårt att stanna kvar på ett och samma jobb mer än 6 månader.
Det ska hela tiden hända något annars blir jag lite frustrerad. Om det kallpratas i ett kompisgäng utan att jag är intresserad av ämnet så brukar jag gå hem och sitta på nätet istället eller sätta på någon skiva med tung techno eller något även om det slutar med att jag alltid spolar till slutet eftersom jag aldrig orkar vänta på peaken i låten.
Jag har lite av impulsivitet också. Gör saker och säger saker som inte alltid är helt genomtänkta. T ex en tjej som jag var intresserad av som jag satt vid ett bord och talade med där det fanns ett tänt ljus som jag pillade på, så fick jag den otroligt smarta idén att jag skulle föra ljuset under hennes arm på ett skämtsamt sätt. Ganska snabbt kom jag på att bränna henne inte var så smart sätt att fånga hennes hjärta på så jag drog ganska snabbt tillbaka ljuset. Hon kollade minst sagt lite konstigt på mig.
Jag har tyvärr lite tvångstänkande som är ganska vanligt när man har ADHD. Eftersom man känner att man inte har riktigt kontrol över sig själv så kan man få jobbiga tvångstankar. Själv tycker jag att det är jättejobbigt att hålla i ett glas med dricka i eller för den delen hålla i en kniv när man ska laga mat i rädsla för att göra något mot någon annan. Lyckligtvis händer det aldrig.
Sen är det nog ganska många människor med koncentrationssvårigheter som aldrig får en diagnos. Diagnos får man oftast först är det blir ett problem för personen. Många med ADHD uppskattas som färgstarka och roliga personligheter även om ADHD personen kan uppleva det jobbigt att alltid känna sig speciell. Särskilt om man växt upp i en miljö där det funnits väldigt strikta regler om hur man ska vara.
Edit: Någon här ovan skrev om den inåtvända ADHD:n, ADD som den kallas.
Jag har någon slags kombo. Har lite social fobi och är lite fast i mina egna tankar. Kan helt plötsligt börja flina då jag tänker på något roligt eftersom det hela tiden går på högvarv i huvudet. Kan aldrig finna ro i nuet utan drömmer mig tillbaka eller in i framtiden.
tja QUOTE.jag kan berätta allt ang adhd,det innebär att man har problem med uppmärksamhet,aktivitet,impulsivitet..ADHDär en medfödd beteendestörning.ADHD personer har en lägre aktivitet i hjärnan än normalt,Signalsubstanserna noradrenalin och dopamin,noradrenalin och dopamin reglerar bla tillfredställelsen,alltså hur pass man känner sig,lite noradrenalin ger en dålig vakenhet vilket gör att det blir svårare att koncentrera sig dvs att man blir benägen att fatta ogenomtänkta beslut,dvs att man blir impulsiv och okoncentreradman får också en dålig uthålligheteftersom man får svårt att stå emot impulser,lite dopamin ger en låg tillfredställandegrad vilket gör att man har lätt att vara missnöjd,och blir uttråkad,vilket gör att omgivningen ofta missuppfattar en som negativ och sur,Mycket adrenalin gör att man blir raslös,adhd människor behöver uttöva sina intressen i ett tempo som omgivningen uppfattar som högt.vilket gör att man kan få mycket kritik för sitt sätt att vara,ett faktum som leder till frustration dåligt självförtroende.Dett leder också till att att ADHD personererna,som brukar vara mycket kreativa,skarpsinniga och intillegenta,får svårt att få utlopp för sina POSITIVA SIDOR .Har haft det sedan första dagen i livet ,har alltid haft ett måste hända något ,till jag fick diagnosen .som verkligen visade resultat 4 st 54 mg dygn,har gått på den dosen sedan 2005, förra veckan ryckte dom bort allt på en gång,satte mig på en en nystart på 30 mg elvanse dygn,har totalt tappat kontrollen allt som var innan kom tillbaka.varför gör dom något som funkar till något som inte fungerar..????????????.det var inte lätt att skriva detta ,vet inte om det är något klokt svar,