2019-08-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
https://www.nyteknik.se/innovation/adhd-medicin-paverkar-hjarnans-utveckling-6966447

Stackars barn som får sina felaktiga diagnoser kastade på sig och som inte ens får välja själva får metylfenidat mosade i sig.
Ny studie visar att det påverkar hjärnans struktur i jämförelse med placebo.

Finns det någon förälder här i forumet som trycker i sina barn detta gift? Vad är era åsikter om att det kan skada era barns hjärnor i onödan?

Vore intressant om de nämnde hur obehandlade och behandlade individer skiljer sig från icke diagnosticerade/friska individer. Dock inte förvånande att det påverkar hjärnans utveckling.

Men sedan får man ju ställa det mot alla barn/ungdomar som börjar självmedicinera och eller inte klarar av skolan för de mår så dåligt. Den siffran är inte liten. Oerhört många upplever förbättrad livskvalitet med medicinering. Ska man låta människors första 20 år i livet vara skit för eventuell behandling kan senare i livet ha negativa effekter? Svår avvägning för somliga kanske. Men grunden för ens liv läggs ju väldigt tidigt, och den dikterar ju i väldigt stor grad hur resten av livet ser ut.

Alla de rävgift jag stoppar i mig påverkar/förändrar definitivt min hjärna, men det är lite av syftet också. Utan rävgiften hade jag varit död för länge sedan.
Citera
2019-08-16, 19:28
Medlem
Drowias avatar
Såg något program som sa att personer utanför Afrika kan ha större chans att ha någon ADHD gen. Det var för att för flera tusen år sedan gjorde den här genen personerna rastlösa och ofokuserade vilket slutade med att de vandrade iväg och ut ur Afrika.

Men om det är en personlighets variant varför ska den då medicineras? Är det bra att medicinera bort naturliga mänskliga olikheter?
Citera
2019-08-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Vore intressant om de nämnde hur obehandlade och behandlade individer skiljer sig från icke diagnosticerade/friska individer. Dock inte förvånande att det påverkar hjärnans utveckling.

Men sedan får man ju ställa det mot alla barn/ungdomar som börjar självmedicinera och eller inte klarar av skolan för de mår så dåligt. Den siffran är inte liten. Oerhört många upplever förbättrad livskvalitet med medicinering. Ska man låta människors första 20 år i livet vara skit för eventuell behandling kan senare i livet ha negativa effekter? Svår avvägning för somliga kanske. Men grunden för ens liv läggs ju väldigt tidigt, och den dikterar ju i väldigt stor grad hur resten av livet ser ut.

Alla de rävgift jag stoppar i mig påverkar/förändrar definitivt min hjärna, men det är lite av syftet också. Utan rävgiften hade jag varit död för länge sedan.

Grejen är ju den att man inte ens har funnit någon skillnad mellan hjärnorna hos personer med och utan diagnos.

Visst får man väl väga för och nackdelar med medicinsk behandling. Tyvärr sker en överdiagnostisering och personer får medicin i onödan. Ett barn kan inte ens välja själv vilket är hemskt. Ett annat problem i sig är att stimulanter kan medföra att man lägger till andra mediciner i form av sömnmedicin (neuroleptika) eller antidepressiva. Ingen vet vad detta gör med ett barns hormonsystem och hjärna under utveckling. Speciellt inte när alla dessa får samverka i kroppen.
Det är för tidigt att ge tung psykofarmaka till barn som det högst troligt inte ens är fel på. Man skapar fel.
Senast redigerad av VillJalentine 2019-08-16 kl. 20:41.
Citera
2019-08-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Såg något program som sa att personer utanför Afrika kan ha större chans att ha någon ADHD gen. Det var för att för flera tusen år sedan gjorde den här genen personerna rastlösa och ofokuserade vilket slutade med att de vandrade iväg och ut ur Afrika.

Men om det är en personlighets variant varför ska den då medicineras? Är det bra att medicinera bort naturliga mänskliga olikheter?
För att samhället kräver det. Fler och fler får kontorsjobb och vi förväntas sitta stilla och vara lugna mestadels av dygnet.. Det är bara att medicinera sig för att passa in eller begå självmord i desperation till följd av ångest, depression och utmattning.
Citera
2019-08-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voXt
Är det någon som vet vilket blodtryck som är okej för behandling? Jag ligger på 135/85 med hjälp av blodtryckssänkande medicin.

Det vågar jag ej svara på men ett undertryck över 90 är anmärkningsvärt högt om man skall säga något generellt. Det fick jag höra av farmaceuten som hjälpte mig kolla blodtrycket förra veckan. Jag gick till ett apotek och fick hjälp, väldigt smidigt.

Jag låg på 132 / 62 så det var ett bra blodtryck fick jag höra. Tyckte hon nämde att just undertrycket ej sticker iväg särskilt mycket under dagen såvida man vilar 5-10 min innan mätning men att övertrycket kan vara lite mer känsligt av hur aktivitetsnivå sett ut tiden innan mätning. Någon får gärna fylla i om det låter galet men det var så jag uppfattade det hela.
Citera
2019-08-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Jag har ADHD och kan väl säga lite hur det är för mig.
Jag har väldigt svårt att komma till ro i vardagen. Har väldigt svårt att stanna kvar på ett och samma jobb mer än 6 månader.
Det ska hela tiden hända något annars blir jag lite frustrerad. Om det kallpratas i ett kompisgäng utan att jag är intresserad av ämnet så brukar jag gå hem och sitta på nätet istället eller sätta på någon skiva med tung techno eller något även om det slutar med att jag alltid spolar till slutet eftersom jag aldrig orkar vänta på peaken i låten.

Jag har lite av impulsivitet också. Gör saker och säger saker som inte alltid är helt genomtänkta. T ex en tjej som jag var intresserad av som jag satt vid ett bord och talade med där det fanns ett tänt ljus som jag pillade på, så fick jag den otroligt smarta idén att jag skulle föra ljuset under hennes arm på ett skämtsamt sätt. Ganska snabbt kom jag på att bränna henne inte var så smart sätt att fånga hennes hjärta på så jag drog ganska snabbt tillbaka ljuset. Hon kollade minst sagt lite konstigt på mig.

Jag har tyvärr lite tvångstänkande som är ganska vanligt när man har ADHD. Eftersom man känner att man inte har riktigt kontrol över sig själv så kan man få jobbiga tvångstankar. Själv tycker jag att det är jättejobbigt att hålla i ett glas med dricka i eller för den delen hålla i en kniv när man ska laga mat i rädsla för att göra något mot någon annan. Lyckligtvis händer det aldrig.

Sen är det nog ganska många människor med koncentrationssvårigheter som aldrig får en diagnos. Diagnos får man oftast först är det blir ett problem för personen. Många med ADHD uppskattas som färgstarka och roliga personligheter även om ADHD personen kan uppleva det jobbigt att alltid känna sig speciell. Särskilt om man växt upp i en miljö där det funnits väldigt strikta regler om hur man ska vara.

Edit: Någon här ovan skrev om den inåtvända ADHD:n, ADD som den kallas.
Jag har någon slags kombo. Har lite social fobi och är lite fast i mina egna tankar. Kan helt plötsligt börja flina då jag tänker på något roligt eftersom det hela tiden går på högvarv i huvudet. Kan aldrig finna ro i nuet utan drömmer mig tillbaka eller in i framtiden.
tja QUOTE.jag kan berätta allt ang adhd,det innebär att man har problem med uppmärksamhet,aktivitet,impulsivitet..ADHDär en medfödd beteendestörning.ADHD personer har en lägre aktivitet i hjärnan än normalt,Signalsubstanserna noradrenalin och dopamin,noradrenalin och dopamin reglerar bla tillfredställelsen,alltså hur pass man känner sig,lite noradrenalin ger en dålig vakenhet vilket gör att det blir svårare att koncentrera sig dvs att man blir benägen att fatta ogenomtänkta beslut,dvs att man blir impulsiv och okoncentreradman får också en dålig uthålligheteftersom man får svårt att stå emot impulser,lite dopamin ger en låg tillfredställandegrad vilket gör att man har lätt att vara missnöjd,och blir uttråkad,vilket gör att omgivningen ofta missuppfattar en som negativ och sur,Mycket adrenalin gör att man blir raslös,adhd människor behöver uttöva sina intressen i ett tempo som omgivningen uppfattar som högt.vilket gör att man kan få mycket kritik för sitt sätt att vara,ett faktum som leder till frustration dåligt självförtroende.Dett leder också till att att ADHD personererna,som brukar vara mycket kreativa,skarpsinniga och intillegenta,får svårt att få utlopp för sina POSITIVA SIDOR .Har haft det sedan första dagen i livet ,har alltid haft ett måste hända något ,till jag fick diagnosen .som verkligen visade resultat 4 st 54 mg dygn,har gått på den dosen sedan 2005, förra veckan ryckte dom bort allt på en gång,satte mig på en en nystart på 30 mg elvanse dygn,har totalt tappat kontrollen allt som var innan kom tillbaka.varför gör dom något som funkar till något som inte fungerar..????????????.det var inte lätt att skriva detta ,vet inte om det är något klokt svar,
Citera
2019-08-19, 11:32
Medlem
Henguss avatar
Finns det någon här som har testat "alla" ADHD mediciner som finns tillgängliga?

Har testat:

Concerta (20mg upptrappning till 60mg), Elvanse (20mg upptrappning till 70mg), Equasym(20mg upptrappning till 60mg) och de har knappt gjort någon förbättring. Ska träffa läkaren om c:a 3 veckor och be om att testa Ritalin, hoppas det fungerar.
Citera
2019-08-28, 15:00
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
https://www.nyteknik.se/innovation/adhd-medicin-paverkar-hjarnans-utveckling-6966447

Stackars barn som får sina felaktiga diagnoser kastade på sig och som inte ens får välja själva får metylfenidat mosade i sig.
Ny studie visar att det påverkar hjärnans struktur i jämförelse med placebo.

Finns det någon förälder här i forumet som trycker i sina barn detta gift? Vad är era åsikter om att det kan skada era barns hjärnor i onödan?
Det är ju inte ens bevisat att detta är hjärnskador eller påverkar barnen negativt på något sätt. Jag tycker det är självklart att hjärnans struktur ändras av psykofarmaka eftersom den är plastisk.. klart att detta dessutom sker mer hos barn. Det behöver inte vara dåligt. Vad jag vet så har man bara kunnat se att hjärnans volym eller densitet ökar med medicinering, vilket tyder på motsatt effekt till vad hjärnskada skulle innebära.
Citera
2019-09-28, 21:10
Medlem
Apollinaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandarn
Hade stått i kö för NP-utredning i 1,5 år, hände ingenting och försökte få svar på när det var dags. Sen i våras när jag träffade läkaren pga för svår ångest så berättade dem att jag behövde gå på livsstilsmottagning för att lämna urinprov (tidigare blandmissbruk i journalerna).

Träffade de på livsstilsmottagningen i april och bestämde då även att vi kunde göra utredningen där istället för att göra den på psykiatrin, så då placerades jag i kön.
I början på maj lämnade jag första up och i början på juni kunde vi påbörja utredningen och nu är vi helt klara. Har nu add och autism på papper och ska börja medicinering snart.

Hur FAN kan det ta så jävla lång tid för psykiatrin men för beroende så stod jag i kö i bara några veckor??
Samma för mig. Jag stod i kön i psykiatrin i en mindre evighet och sedan när jag kom över till beroende så gick allt fort. Undrar om det kan bero på att jag är tjej och att tjejer inte har samma trovärdighet som män i psykiatrin? Jag fick en autismdiagnos men ingen AD-diagnos. Ungefär vad jag hade förväntat mig alltså.
Citera
2019-10-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spazzman
Det vågar jag ej svara på men ett undertryck över 90 är anmärkningsvärt högt om man skall säga något generellt. Det fick jag höra av farmaceuten som hjälpte mig kolla blodtrycket förra veckan. Jag gick till ett apotek och fick hjälp, väldigt smidigt.

Jag låg på 132 / 62 så det var ett bra blodtryck fick jag höra. Tyckte hon nämde att just undertrycket ej sticker iväg särskilt mycket under dagen såvida man vilar 5-10 min innan mätning men att övertrycket kan vara lite mer känsligt av hur aktivitetsnivå sett ut tiden innan mätning. Någon får gärna fylla i om det låter galet men det var så jag uppfattade det hela.
62 i undertryck är lite lågt tryck. Men gränsen går under 60. En frisk normal 20-åring. Har ett tryck på 120/80. Övertrycket ska ligga mellan 90-140. Undertrycket 60-90 innan man klassar det som för högt eller lågt.
Citera
2019-10-02, 15:57
Medlem
Citat:
Är det någon som vet vilket blodtryck som är okej för behandling? Jag ligger på 135/85 med hjälp av blodtryckssänkande medicin.
Helt ok tryck. I Sverige går man efter WHO:s referenser. Vilket är 140/90 mmHg. Och det anses som mild form av högt blodtryck. Men medicinen kommer förmodligen höja ditt tryck mer, isf justerar de din blodtryckssänkande medicin.
Citera
2019-10-02, 16:03
Medlem
Citat:
Själv får jag ett lägre tryck av typ elvanse. Ligger på 100/80 av Elvanse. Utan medicin ligger jag typ på 115/85. Så det är så olika det där. Visa får högre, visa lägre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in