2020-05-20, 01:06
Medlem
Fan vad jävla illa detta land är, vårdköer i psykiatrin och speciellt adhd är sinnesrubbade nu. ”Du står i flera år” ska de ta år att ens få en första bedömning?

Man söker hjälp för man behöver hjälp nu. Inte om fuckin år. Sedan får man 1 träff efter månader och då kan mycket ha hänt. Mår man riktigt dåligt kan de vara droppen och man tar till droger eller i värsta fall självmord med denna konstanta väntande. Klagar inte på kunskap många har utan köer som äter ens själ
Citera
2020-05-25, 21:29
Medlem
Otrivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimshaddy
Fan vad jävla illa detta land är, vårdköer i psykiatrin och speciellt adhd är sinnesrubbade nu. ”Du står i flera år” ska de ta år att ens få en första bedömning?

Man söker hjälp för man behöver hjälp nu. Inte om fuckin år. Sedan får man 1 träff efter månader och då kan mycket ha hänt. Mår man riktigt dåligt kan de vara droppen och man tar till droger eller i värsta fall självmord med denna konstanta väntande. Klagar inte på kunskap många har utan köer som äter ens själ

Det är bara att ringa till din ADHD mottagning och åberopa vårdgarantin. Då är deras skyldighet att starta med utredning inom 90 dagar. När jag ringde in och gjorde så då jävlar gick det fort. Men det här är ju givetvis information som man får leta upp själv. Så glhf - https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/vardgaranti/
Citera
2020-05-25, 23:24
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otriv
Det är bara att ringa till din ADHD mottagning och åberopa vårdgarantin. Då är deras skyldighet att starta med utredning inom 90 dagar. När jag ringde in och gjorde så då jävlar gick det fort. Men det här är ju givetvis information som man får leta upp själv. Så glhf - https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/vardgaranti/

ADHD-mottagning? Fancy pantsy. Låter lyxigt jämfört med vad som erbjuds i länet och omkringliggande län.
Citera
2020-05-26, 00:04
Medlem
Otrivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
ADHD-mottagning? Fancy pantsy. Låter lyxigt jämfört med vad som erbjuds i länet och omkringliggande län.

Google ADHD mottagning, det finns iaf i sthlm. Däremot vårdgarantin gäller hela Sverige. Tyvärr är det inte många som känner till den och åberopar man den inte så får man stå i den vanliga kön som är +12 mån
Citera
2020-05-26, 18:44
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otriv
Google ADHD mottagning, det finns iaf i sthlm. Däremot vårdgarantin gäller hela Sverige. Tyvärr är det inte många som känner till den och åberopar man den inte så får man stå i den vanliga kön som är +12 mån

Tvivlar inte på att du har rätt. Låter bara lyxigt med en mottagning för enbart ADHD
Citera
2020-05-30, 13:45
Medlem
Ska börja utredning om två veckor, jag är fan rädd att dom ej ska förstå mig och säga att jag inte lider utav ADD. Det förstör mitt liv. Jag fick ett smakprov från en bekant och det kändes verkligen som jag fick tillbaka mitt liv. Det är så mycket jag velat göra i mitt liv men jag har fått ge upp dröm efter dröm för jag ej haft förmågan att kunna utföra arbete. Så mycket jag har gett upp... Kände hopp för första gången i mitt liv på flera år och som om jag har kontroll över mig själv.

Vad ska man tänka på under undersökningen? Har hört att man gör typ några tester att komma ihåg saker, iq-test osv. Ska man få dåligt resultat med vilje där?
Citera
2020-05-30, 14:49
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treali
Ska börja utredning om två veckor, jag är fan rädd att dom ej ska förstå mig och säga att jag inte lider utav ADD. Det förstör mitt liv. Jag fick ett smakprov från en bekant och det kändes verkligen som jag fick tillbaka mitt liv. Det är så mycket jag velat göra i mitt liv men jag har fått ge upp dröm efter dröm för jag ej haft förmågan att kunna utföra arbete. Så mycket jag har gett upp... Kände hopp för första gången i mitt liv på flera år och som om jag har kontroll över mig själv.

Vad ska man tänka på under undersökningen? Har hört att man gör typ några tester att komma ihåg saker, iq-test osv. Ska man få dåligt resultat med vilje där?

Jag var rädd att dom skulle säga att jag hade autism eller att jag aspergar mig.
Men fick tillslut min förklaring till att så mycket i livet bestått av misslyckanden pga adhd.
Angående IQ-testerna, kör så gott du kan. Antingen är du efterbliven eller inte
Själva minnestesterna så tänkte jag "fan det gick ju riktigt bra. Nu tror dom att jag simulerar"
Men det var tydligen inte så bra.

Säg mig, hur har du det socialt? Lätt att knyta nya kontakter?
Citera
2020-05-30, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Jag var rädd att dom skulle säga att jag hade autism eller att jag aspergar mig.
Men fick tillslut min förklaring till att så mycket i livet bestått av misslyckanden pga adhd.
Angående IQ-testerna, kör så gott du kan. Antingen är du efterbliven eller inte
Själva minnestesterna så tänkte jag "fan det gick ju riktigt bra. Nu tror dom att jag simulerar"
Men det var tydligen inte så bra.

Har ju hört att ett av symptomen av ADHD/ADD är att man har dåligt minne men brukar vara bra på tester så vet ej om man ska dra ner på det lite.
Gått på universitet och hela den tiden har känts som konstant tortyr. Jag älskar att lära mig men kunde verkligen inte plugga. Jag satt hela dagarna och försökte få mig att börja, varenda dag i 7 jädrans år. (2år för lång tid pga många omtentor och väntade ett helt år att renskriva mitt exjobb som tog 2h när jag väl började) Så fort där blev lite utmaning i uppgifterna så slutade jag plugga ämnet helt. Jag förlorar förmågan att ens tänka tanken på arbetet och tänker på allt annat. Kan inte ens tentaplugga, är ett mirakel att jag kommit igenom skolan då jag spendera max några timmar på ämnen som endimensionell analys och matstat.

Att lösa problem med andra går inte. Jag har alltid föredragit att arbeta själv, men det är för jag kan absolut inte tänka i grupp. Känns som information bara glider in genom ena örat och ut genom andra.

Citat:
Säg mig, hur har du det socialt? Lätt att knyta nya kontakter?

Socialt är väl ej den starka sidan. Som barn blev jag aldrig mobbad men hade bara typ 1-2 vänner utav eget val, kände inget behov utav att vara vänner med alla. Har väl också haft tur med att jag lyckats få vänner genom andra vänner. Har det väldigt enkelt att förstå sociala dynamiker men kan själv inte uttrycka mig, övertänker alltid och det blir helt blankt när jag ska prata. På sista tiden när jag börjat jobba har jag märkt att mina tankar bara drar iväg, speciellt under möten vilket leder till stela situationer när de frågar om något som diskuterades.
Har dåligt att komma ihåg fakta om folk, vet inte ens födelsedagarna i min familj. Vet inte vilken månad min pappa fyller år tex.
Senast redigerad av treali 2020-05-30 kl. 16:28.
Citera
2020-06-08, 13:43
Medlem
sjuktrandoms avatar
Halli hallå,

Nyligen diagnostiserad med ADD och ska snart besöka en psykolog för att diskutera medicin. Vad kan jag förvänta mig under mötet, vad testas? Sköldkörteln, blodtryck?

Får man normalt sätt medicin direkt efter det första besöket?
Citera
2020-06-08, 16:48
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjuktrandom
Halli hallå,

Nyligen diagnostiserad med ADD och ska snart besöka en psykolog för att diskutera medicin. Vad kan jag förvänta mig under mötet, vad testas? Sköldkörteln, blodtryck?

Får man normalt sätt medicin direkt efter det första besöket?
Sköldkörtel och sånt borde väl redan testats under utredningen? Möjligen testas blodtryck och puls, skulle inte förvänta mig något mer.

Du borde få medicin direkt. Menar du psykiatriker förresten? En psykolog kan inte skriva ut några mediciner.
Citera
2020-06-08, 16:50
Medlem
sjuktrandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Sköldkörtel och sånt borde väl redan testats under utredningen? Möjligen testas blodtryck och puls, skulle inte förvänta mig något mer.

Du borde få medicin direkt. Menar du psykiatriker förresten? En psykolog kan inte skriva ut några mediciner.

Hmm, sköldkörteln testades inte. Bara blodtryck, puls och reflexer.

Japp, psykiatriker, förlåt.

Lär väl bli concerta/ritalin som första medicin va?
Citera
2020-06-08, 17:00
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Hmm, sköldkörteln testades inte. Bara blodtryck, puls och reflexer.
Sköldkörtel (och en massa blodvärden, B12, D-vitamin, CRP, njurvärden etc) testar man under utredningen om det kan vara något annat än ADHD som gör att du har problem.

Nu när du fått diagnosen redan är det "för sent". Möjligtvis skulle man vilja titta på EKG.
Citat:
Lär väl bli concerta/ritalin som första medicin va?
Troligtvis Concerta. Finns ingen anledning att börja med någonting annat än långverkande för vuxna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in