2019-11-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eloy
God tanke!

Inte en chans att dom går med på det, men, naturligtvis berättar jag att mina värden hemma är mkt mer "normala", som gammal diabetiker har dom den helt oprealistiaka inställningen att jag skall ligga unde 130/80, typ, vilket jag tor få har, såvida dom inte är unga idrottare? Sedan gnäller dom ju också om att min mätare hemma är en handledsmätare, skall ju vara runt armen, tycker dom! Dock tagit med den till både VC o Psyk - jämfört deras mätvärde med mit = stämmmer inte perfekt, men val innom +- ca 5 enhetr, vilket jag tycker är bra? Min handledsmätare är en Braun, kostade 700:- för ca 6 år sedan - så det är ju inte den billigaste skiten direkt!

Jag hade också en sådan, men nu har jag köpt en likadan som de har på mottagningen. Enklast så.

Citat:
Ursprungligen postat av Eloy
I USA får ingen över 65 använda "stimulantia-medicin", kommer den regeln hit (om jag blir så gammal?), om jag tvingas sluta med dexamfetamin - då ser jag ingen mening med ett fortsatt liv heller, då jag kommer att bli ett monster....

Åfyfan så dumt!
Citera
2019-11-20, 05:53
Medlem
neuron-drones avatar
Glad att jag inte har Ritalin mer, alla dessa prov. Jag gör ju ändå läkarkoll för en sjukdom en gång om året men ADHD-teamet vägrade ta del av detta resultat fast de testade samma saker. Så måste alltid gå och göra samma sak en gång till för dem.

Det är konstigt hur det ser på blodtryck. Jag hade diastole på Ritalin på ca 85-92 viket ansågs normalt. Men på de vanliga läkarkontrollerna ansågs det högt. Dvs de som gav mig medicin tillät mycket mer avvikelse.

Sedan jag slutat med Ritalin (tar ca 1 gång i månaden nu), så har jag slutat åldras med rasande fart. Allt går fortare med uppåt i kroppen. Det känns bra att inte åldras 2 år på 1 år mer. Ritalin åt medelålders personer är tveksamt. Men de kastade det efter mig. De ville jag skulle ta oftare och högre doser.

Även på låg dos gick jag omkring och var hög. Alltså, de knarkade ner mig och tyckte att mitt fungerande som hög var önskvärt. Väldigt konstigt.
Citera
2019-12-12, 22:16
Medlem
LasseFranGnestas avatar
HJÄLP I VARDAGEN!!

tjenare, är en kille i 25 ish åldern och har adhd. Fick min diagnos precis efter gymnasiet så aa.. ni förstår nog vad som hände med min skolgång. Dock har jag iaf godkänt i allt men inte mkt mer.

Det jag behöver hjälp med är hur FAN man skall fungera i vardagen. Alla tror att man är dum i huvudet (har iof blivit bättre på denna delen) iom att man bara snappar alltid upp delar av samtal och sen ställer frågan ''vad pratar ni om, va va va va '' ja ni fattar. Är sjukligt bra på att avbryta kollegor, vilket dem börjar störa sig på. Är sjukt impulsiv när jag pratar och tänker mig inte för (detta är det största problemet) dvs att jag kan säga rätt konstiga grejjer på jobbet som inte passar in osv...

Sen så har jag en tendens att tänka negativt, aldrig vara nöjd med livet, alltid på jakt efter något, kan aldrig bara njuta..... förutom ev en 2 v semester. that's it...

Tur fan att jag är den bästa inom det jag gör på mitt jobb, annars vet jag inte om jag hade haft något. Har redan fått sparken från 2 ställen pga min adhd.

Blir så jävla trött och arg på mig själv har ni några tips?

mvh
lasse
Citera
2019-12-13, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
HJÄLP I VARDAGEN!!

tjenare, är en kille i 25 ish åldern och har adhd. Fick min diagnos precis efter gymnasiet så aa.. ni förstår nog vad som hände med min skolgång. Dock har jag iaf godkänt i allt men inte mkt mer.

Det jag behöver hjälp med är hur FAN man skall fungera i vardagen. Alla tror att man är dum i huvudet (har iof blivit bättre på denna delen) iom att man bara snappar alltid upp delar av samtal och sen ställer frågan ''vad pratar ni om, va va va va '' ja ni fattar. Är sjukligt bra på att avbryta kollegor, vilket dem börjar störa sig på. Är sjukt impulsiv när jag pratar och tänker mig inte för (detta är det största problemet) dvs att jag kan säga rätt konstiga grejjer på jobbet som inte passar in osv...

Sen så har jag en tendens att tänka negativt, aldrig vara nöjd med livet, alltid på jakt efter något, kan aldrig bara njuta..... förutom ev en 2 v semester. that's it...

Tur fan att jag är den bästa inom det jag gör på mitt jobb, annars vet jag inte om jag hade haft något. Har redan fått sparken från 2 ställen pga min adhd.

mvh
lasse

Det finns människor som tycker att du är en frisk fläkt och att det är kul med någon som säger det alla tänker. Naturligtvis är det bra att försöka hålla igen en aning, det är ju inte kul när man sårar folk.

Det gäller bara att försöka undvika dem som tycker att du är jobbig och bli kompis med dem som uppskattar dig som arbetskamrat. Jag jobbade ihop med en snubbe som var lite aspig förut. Han hade sina rutiner och åsikter hur saker skulle skötas. Jag lät honom hållas. Rätt ofta hände något oförutsett, en maskin som gick sönder eller att chefen ringde och kastade in ett nytt uppdrag i sista sekunden. Då lät han mig ta kommandot tills vi var tillbaka till rutinen. Problemlösning är min grej, jag tycker att sånt är kul så jag tog gärna över ansvaret.

När arbetsdagen var slut skulle han sortera alla verktyg och packa för nästa dag i lugn och ro. Då brukade han skicka iväg mig med order att ta en fika med nån och kolla upp hur det gick för de andra. Inte mig emot.

Har man bara lite tur så hittar man någon tråkmåns att jobba med.
Citera
2019-12-14, 12:53
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Det finns människor som tycker att du är en frisk fläkt och att det är kul med någon som säger det alla tänker. Naturligtvis är det bra att försöka hålla igen en aning, det är ju inte kul när man sårar folk.

Det gäller bara att försöka undvika dem som tycker att du är jobbig och bli kompis med dem som uppskattar dig som arbetskamrat. Jag jobbade ihop med en snubbe som var lite aspig förut. Han hade sina rutiner och åsikter hur saker skulle skötas. Jag lät honom hållas. Rätt ofta hände något oförutsett, en maskin som gick sönder eller att chefen ringde och kastade in ett nytt uppdrag i sista sekunden. Då lät han mig ta kommandot tills vi var tillbaka till rutinen. Problemlösning är min grej, jag tycker att sånt är kul så jag tog gärna över ansvaret.

När arbetsdagen var slut skulle han sortera alla verktyg och packa för nästa dag i lugn och ro. Då brukade han skicka iväg mig med order att ta en fika med nån och kolla upp hur det gick för de andra. Inte mig emot.

Har man bara lite tur så hittar man någon tråkmåns att jobba med.

haha tackar för komplimangen, tror många känner så och det är positivt i många aspekter, men inte när man säger fel saker inför ägaren av företaget osv... Gött att ha en aspis med sig bra person att väga upp någon med adhd
Citera
2019-12-18, 14:07
Medlem
Retornofdes avatar
Hej. Väntar på att få besked på min utredning. Vad jag har förstått rör det sig troligtvis om adhd eller bipolär och i samband med detta har lite frågor dykt upp.

Vad jag har förstått görs det urinprov (drogtest) samt blodprov (alkohol) innan insättning av medicin. Är det multisticka som används eller är det "seriösare" metoder?

Kommer jag få lämna fler prover än vid påbörjad medicin? Tex om Concerta (som verkar vara första medicinen) inte fungerar som den ska för mig och jag vill byta, kommer jag vara tvungen att lämna ytterliga prover?

Hur pass vanligt är det att man har både medicin mot bipolär och adhd samtidigt? Krockar några mediciner med varandra eller fungerar dom ihop?

Då jag dels har läst lite angående medicin och dels har en del erfarenhet kring medicinerna, kan man säga rakt ut att "detta vill jag gärna prova" eller är det som när man pratar med läkare angående depression, bara gilla läget och ta emot medicin efter medicin tills någon biter? Lite orolig efter vad man har läst om Concerta trots att jag är medveten om att det är högst individuellt skulle jag hellre testa Elvanse direkt men jag antar att det är praxis att i alla fall testa Concerta och Ritalin först.

Tack för svar.
Citera
2019-12-20, 08:55
Medlem
Systersot33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retornofde
Hej. Väntar på att få besked på min utredning. Vad jag har förstått rör det sig troligtvis om adhd eller bipolär och i samband med detta har lite frågor dykt upp.

Vad jag har förstått görs det urinprov (drogtest) samt blodprov (alkohol) innan insättning av medicin. Är det multisticka som används eller är det "seriösare" metoder?

Kommer jag få lämna fler prover än vid påbörjad medicin? Tex om Concerta (som verkar vara första medicinen) inte fungerar som den ska för mig och jag vill byta, kommer jag vara tvungen att lämna ytterliga prover?

Hur pass vanligt är det att man har både medicin mot bipolär och adhd samtidigt? Krockar några mediciner med varandra eller fungerar dom ihop?

Då jag dels har läst lite angående medicin och dels har en del erfarenhet kring medicinerna, kan man säga rakt ut att "detta vill jag gärna prova" eller är det som när man pratar med läkare angående depression, bara gilla läget och ta emot medicin efter medicin tills någon biter? Lite orolig efter vad man har läst om Concerta trots att jag är medveten om att det är högst individuellt skulle jag hellre testa Elvanse direkt men jag antar att det är praxis att i alla fall testa Concerta och Ritalin först.

Tack för svar.
Jag förstod inte om du gjort din utredning än. Jag väntar själv på en och då kommer jag få lämna urinprov 2 ggr/vecka. Enligt min psykolog är det för att de ska veta att intag av droger inte påverkar resultatet.
Ska du lämna u.p innan de påbörjar medicinering så känns det ju som om de vill försäkra sig om att inget sidomissbruk förekommer och då lär du ju få pissa då och då.
Jag har missbruksproblem bakom mig så jag kommer alltid få lämna urinprov i samband med ev mediciner mot adhd, precis som jag får lämna u.p för att få buprenorfin. En vän till mig får concerta och hon får lämna prover då och då, men även hon har haft problem med droger för många år sedan. Jag vet faktiskt inte hur det är för personer utan missbruk i bakgrunden.
Men det är "seriösa" prover som dem tar, dvs urinprov som skickas på labb.

Jag fick diagnosen bipolär typ 2 för nåt år sedan (vilket jag ifrågasatt) men nu tror de att det var en feldiagnos och att jag har adhd, därav en neuropsykiatrisk utredning.
I samband med min bipolär-diagnos fick jag lamortrigin och efter sista höjningen så har den har stabiliserat mig en del, men hjärnan går fortfarande på högvarv och jag har blivit väldigt aggressiv och tänder till extremt lätt, mer än innan, men jag kan hantera omvärlden bättre med medicinen. Jag kommer antagligen få ha kvar lamortrigin i vilket fall. Lamortrigin går att ta ihop med adhd-medicin. Lithium vet jag inte riktigt men tror inte att de skulle krocka. Går att läsa på fass för vårdpersonal; kolla "kontraindikationer".

Att be om en viss medicin ska väl inte vara några problem men beror lite på vilken läkare man har; vissa lyssnar ju på patientens önskemål medan andra kör över en fullständigt.
Men tydligen behövs ingen speciell licens för just elvanse trots att den innehåller dex-amfetamin, så det borde ju gå att få den som första-medicin.
http://www.adhdcenter.n.nu/elvanse-lisdexamfetamin-adhd-medicin
Citera
2019-12-20, 12:24
Medlem
Retornofdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systersot33
Jag förstod inte om du gjort din utredning än. Jag väntar själv på en och då kommer jag få lämna urinprov 2 ggr/vecka. Enligt min psykolog är det för att de ska veta att intag av droger inte påverkar resultatet.
Ska du lämna u.p innan de påbörjar medicinering så känns det ju som om de vill försäkra sig om att inget sidomissbruk förekommer och då lär du ju få pissa då och då.
Jag har missbruksproblem bakom mig så jag kommer alltid få lämna urinprov i samband med ev mediciner mot adhd, precis som jag får lämna u.p för att få buprenorfin. En vän till mig får concerta och hon får lämna prover då och då, men även hon har haft problem med droger för många år sedan. Jag vet faktiskt inte hur det är för personer utan missbruk i bakgrunden.
Men det är "seriösa" prover som dem tar, dvs urinprov som skickas på labb.

Jag fick diagnosen bipolär typ 2 för nåt år sedan (vilket jag ifrågasatt) men nu tror de att det var en feldiagnos och att jag har adhd, därav en neuropsykiatrisk utredning.
I samband med min bipolär-diagnos fick jag lamortrigin och efter sista höjningen så har den har stabiliserat mig en del, men hjärnan går fortfarande på högvarv och jag har blivit väldigt aggressiv och tänder till extremt lätt, mer än innan, men jag kan hantera omvärlden bättre med medicinen. Jag kommer antagligen få ha kvar lamortrigin i vilket fall. Lamortrigin går att ta ihop med adhd-medicin. Lithium vet jag inte riktigt men tror inte att de skulle krocka. Går att läsa på fass för vårdpersonal; kolla "kontraindikationer".

Att be om en viss medicin ska väl inte vara några problem men beror lite på vilken läkare man har; vissa lyssnar ju på patientens önskemål medan andra kör över en fullständigt.
Men tydligen behövs ingen speciell licens för just elvanse trots att den innehåller dex-amfetamin, så det borde ju gå att få den som första-medicin.
http://www.adhdcenter.n.nu/elvanse-lisdexamfetamin-adhd-medicin

Tack för svar! Ursäkta om inlägget verkar lite rörigt ska försöka förenkla det lite..
Jag har gjort klart utredningen och familjemedlemmar har intervjuats, jag lämnade up och bp på vårdcentralen innan jag fick komma till mitt första möte på psyk. Det jag väntar på nu är att svaret om eventuella diagnoser.
Har nekat till allt bruk av droger, inte ens testat så mycket som marijuana så vitt dom vet. Jag missbrukar heller inte men har sjävmedicinerat benso mot mina panikattacker som blivit bättre med tiden så idag äter jag ingen benso.
Citera
2020-01-03, 12:13
Medlem
Ni som medicinerar med elvanse/attentin. Sover ni bättre av det? Blir ni lugnare?
Eftersom våra hjärnor behöver dessa signalsubstanser borde man väl kunna ta en dos på kvällen och sova gott?
Citera
2020-01-15, 00:38
Medlem
redbullcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Ni som medicinerar med elvanse/attentin. Sover ni bättre av det? Blir ni lugnare?
Eftersom våra hjärnor behöver dessa signalsubstanser borde man väl kunna ta en dos på kvällen och sova gott?
Lugnare...både JA och NEJ.
Blir effektivare när jag arbetar eller pysslar med någon hobby och därmed även lugnare då jag bättre kan fokusera för att inte hjärnan går på maxvarv med massa annat.
Sover bra och har inga som helst problem med det även om jag tagit Attentin senare än vanligt, problemet är väl mer att just lägga sig i det läget och inte börja med massa projekt av olika slag haha..

Tror däremot inte att man sover bättre om man ser till de olika sömnstadierna man har under en normal natts sömn, men inget jag kan bekräfta att det stämmer.
Har det senaste året trappat ner doseringarna på Elvanse och Attentin samt ändrat om min kost totalt med mycket bra resultat.
Citera
2020-01-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
HJÄLP I VARDAGEN!!

mvh
lasse

Du beskriver ta mej fan mitt liv. 0Alltid på jakt efter något” sökandet efter stimulans dopamin är typiskt för folk med adhd och det kan göra adhd till en superkraft just att aldrig vara nöjd och hela tiden strävar efter nästa kick eller prestation.
Citera
2020-01-17, 00:40
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimshaddy
Du beskriver ta mej fan mitt liv. 0Alltid på jakt efter något” sökandet efter stimulans dopamin är typiskt för folk med adhd och det kan göra adhd till en superkraft just att aldrig vara nöjd och hela tiden strävar efter nästa kick eller prestation.

därför man var ute och rände på gatorna när man var liten, spännande att klottra, surfa på spårvagnar, drick alkohol och fucka ur på fester. Nu får jag utlopp bla på jobbet när jag säljer saker (det är som crack, det dämpar allt i 5 minuter och sen abstinens igen).... Jag vet fan inte vad jag skall ta mig till. Kl är 00.36 jag dammsuger lägenheten, skrubbar toaletten och handfaten, diskar samtidigt som jag skriver här med er. Helt sjukt nu när jag läser vad jag gör atm med tanke på att jag skall upp kl 06.45 imorgon vilket jag lär snooza mig igenom i vanlig ordning tills ca 15 min innan jag måste vara ur dörren och kuta som ett jävla svin till jobbet.

Stress, snus och kaffe. Mitt liv i 3 ord.

Mvh
Lasse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in