Citat:
Ursprungligen postat av
Hovmarskalk
Hej, vad lustigt att du skrev samma sekund som jag loggade in på flashback.
Det stämmer att mina problem är svårigheter att fokusera och koncentrera mig. Det visar sig på flera olika sätt och absolut även i konversationer, ofta så är det inte någonting utifrån som stör min fokus utan snarare en tanke som tar över och rullar vidare.
Även när jag har någonting att göra så har jag svårt, säg att jag bestämmer mig för att klippa gräsmattan så ser jag att jag först behöver plocka upp lite bråte i trädgården, jag tar detta till förrådet som är stökigt så jag börjar städa förrådet, sen märker jag också att det behöver sopas där inne, så jag gör även det. Tillslut har jag 15 olika uppgifter som jag behöver att bli klar med innan jag kan börja klippa gräset.
Vad har du för symptom? Jag tycker att du borde kontakta en vårdcentral om du vill ta tag i dina problem, för dom blir ju lätt ganska så besvärliga.
Mitt främsta symptom är en total oförmåga att rutinmässigt utföra saker som kräver fokus utan direkt belöning. Exempelvis kunde jag aldrig fokusera i skolan, sen med inlämningar etc.
Har även en väldigt svårt med att strukturera dagen och konsekvent arbeta med vad som behöver göras. Jag har aldrig klarat av det här med " Nu ska jag städa i 2 timmar, sen ska jag läsa i 1 timme innan jag lagar mat i 2 timmar ". Det blir oftast städning i 10 minuter tills jag kommer på någonting jag ska googla som jag sen fastnar i flera timmar. Försöker jag tvinga mig till att fokusera på någonting jag inte vill känns det som hjärnan skriker på mig att göra saker som är roligare.
Har också haft rejäla problem med att komma i tid. Fick exempelvis alltid mitt studiebidrag indraget i skolan, kom sent varenda morgon, kom sent till båda mina jobb, har oerhörda problem med att skjuta på grejer ( räkningar, jobbsök, plugg etc ). Svårt med verbala instruktioner ( kan dock läsa rätt bra ). Blir lätt arg, kan totalt överreagera på småsaker som att tappa smörkniven t.ex.
Grejen som får mig att tveka är att jag kan fokusera på vissa saker. Anledningen till att jag frågade om just förmågan att koncentrera på konversationer var för att jag var på vårdcentralen och hörde med en läkare om just detta, varpå han sa att han tyckte jag verkade alert och kunde hänga med i konversationen, så ADHD lär inte föreligga.