2019-10-19, 01:02
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Exakt vad är det du vill kritisera som står skrivet i materialet?

Vilken tes menar du att jag förfäktat som länken skulle ge stöd för?
Jag har läst den där skiten för länge sedan. Det är väl bara nån lirares anekdoter från tiden när denne gick på AA och nån sort tillspetsad slutsats på detta? Dvs inte nån som helst skillnad på synpunkter som framförs här. Vad skulle den tillföra menar du?

Din tes om att den du tipsade om att läsa denna skitsida skulle vara förvirrad.
Citera
2019-10-19, 03:31
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Jag har läst den där skiten för länge sedan. Det är väl bara nån lirares anekdoter från tiden när denne gick på AA och nån sort tillspetsad slutsats på detta? Dvs inte nån som helst skillnad på synpunkter som framförs här. Vad skulle den tillföra menar du?

Din tes om att den du tipsade om att läsa denna skitsida skulle vara förvirrad.

Du kan alltså inte på något vis, gärna lite mer elokvent, redogöra för vad du specifikt anser är "skit" med denna "skitsida", eller möjligen rikta lite mer preciserad kritik mot någon av synpunkterna som framförs där utan du menar bara, beklagansvärt enkelspårigt, att du invänder mot den för att den är skit!?

Den som skulle läsa sidorna är uppenbarligen aktiv i sitt missbruk, sekteristiskt 12-stegsförvirrad och okunnig om AA. Mina rekommendationer till denne gällde, endast delvis, läsande av det jag länkade.

Syftet var inte att bevisa någon "tes". Syftet var att medvetandegöra samt i någon mån motverka inskränktheten hos denne.
Senast redigerad av ElIzzard 2019-10-19 kl. 04:17.
Citera
2019-10-19, 03:44
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Ja, många AA-talibaner resonerar så.
Jag fann väl mig själv på något vis. Lyssnade och pratade med andra och insåg att endast jag själv kunde bestämma över mitt liv. Olika grupper fungerar olika också, gäller att hitta en som passar och känns rätt.

Inte så mycket AA i det kanske, men dessa möten la grunden. Andra kunde klara det, var och en på sitt vis, så varför inte jag?
Insikten att droger och alkohol inte fungerar för mig. Kommer aldrig göra det heller, tanken på att ta droger och alkohol finns inte längre hos mig. Det är frihet.

Det kan vara mycket givande att lyssna på delningar på AA-möten. Det finns många där med gedigen erfarenhet som har mycket insiktsfullt att tillföra. Av den anledningen kan det visst vara lärorikt att närvara på möten.

Hur 12-stegsprogrammet gynnsamt skulle kunna påverka är väl mer diffust.
Citera
2019-10-19, 12:06
Medlem
Citat:
Det kan vara mycket givande att lyssna på delningar på AA-möten. Det finns många där med gedigen erfarenhet som har mycket insiktsfullt att tillföra. Av den anledningen kan det visst vara lärorikt att närvara på möten.

Hur 12-stegsprogrammet gynnsamt skulle kunna påverka är väl mer diffust.
Jag ska svara på ditt andra inlägg till mig när jag läst igenom sidan iom att du inte förstår vad jag tycker är tvivelaktigt.

Du skriver ju själv i det jag nu citerat att det finns poänger med AA, var annars kan du nästan dygnet runt i en större stad få det du beskriver? Jag hör mest att kritikerna (är iof själv kritisk) här i tråden anser att AA är rent skadligt. Jag kan inte likställa det med en farlig sekt, det är i mitt tycke ett rabiat sätt att beskriva verksamheten. Jag likställer AA med Frälsningasarmen i farlighetsgrad.

Tycker tråden nästan hela tiden är för polariserad. Och länken du postade är inte speciellt nyanserat. Jag upplever det mest som nån som skriver i affekt.

Bra nyanserad kritik och även fördelar med AA finns tex att läsa i Life Rings huvudbok som beskriver alkholindustrins intresse i hur AA och sjukdomsbegreppet utformas. Mycket intressant tycker jag. Man man dra sina slutsatser själv och boken bemödar sig inte med att svartmåla AA. Den är för jävla dåligt översatt till svenska ska man dock veta.
Citera
2019-10-25, 18:29
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Jag ska svara på ditt andra inlägg till mig när jag läst igenom sidan iom att du inte förstår vad jag tycker är tvivelaktigt.

Tycker tråden nästan hela tiden är för polariserad. Och länken du postade är inte speciellt nyanserat. Jag upplever det mest som nån som skriver i affekt.

Det är inte det att jag inte förstår utan att du inte ger någon motivering annat än att onyanserat kalla det "skit".

Materialet i det länkade är mycket välskrivet och nyanserat.

Här, i detta P1-program om AA, ges ett flertal prov på hur föga självtänkande AA-medlemmar osjälvständigt formulerar sig och hur de "tänker" ikring 12-stegsprogrammet. AA skall väl enligt reglerna inte varken uttala sig eller medverka i offentliga sammanhang, åtminstone inte i AA:s namn.

"I veckans Människor och tro ska vi ta upp om hur spriten ersattes med andlighet och hur nykterhetsrörelsen påverkat den kristna teologin". https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1377468?programid=416
Senast redigerad av ElIzzard 2019-10-25 kl. 18:31.
Citera
2019-10-26, 00:02
Medlem
Citat:
Det är inte det att jag inte förstår utan att du inte ger någon motivering annat än att onyanserat kalla det "skit".

Materialet i det länkade är mycket välskrivet och nyanserat.

Här, i detta P1-program om AA, ges ett flertal prov på hur föga självtänkande AA-medlemmar osjälvständigt formulerar sig och hur de "tänker" ikring 12-stegsprogrammet. AA skall väl enligt reglerna inte varken uttala sig eller medverka i offentliga sammanhang, åtminstone inte i AA:s namn.

"I veckans Människor och tro ska vi ta upp om hur spriten ersattes med andlighet och hur nykterhetsrörelsen påverkat den kristna teologin". https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1377468?programid=416
Asså försöker du övertyga mig om AA är tvivelaktigt? Då har du inte läst vad skrivit i tråden.

Igen, läste lite i länken och det mesta är självklarheter som jag håller med om men det mesta är ju nåns subjektiva uppfattning.

Kan du berätta varför du postade länken?

Ska lyssna på P1-länken. Alltid kul att höra tokerierna, som jag förväntar mig, men jag tvivlar på att jag kommer lära mig nåt nytt.
Senast redigerad av LudvigSigurdDavid 2019-10-26 kl. 00:05.
Citera
2019-10-26, 11:01
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Lol, den sidan är ju helt cp! Seröst, är det den länken du väljer för att ge stöd åt din tes? Fullkomligen skriker rättshaverist om personen som skrivit det där! Gör oss alla en tjänst och fixa en länk till nåt som är läsbart.

Det du gör nu är att hälla vatten på AA-galenskaps-kvarnen eftersom det är så lätt att avfärda som tokerier. Tipsa om nån vettig nyanserad bok eller nåt.

Du har väldigt svårt att motivera och formulera din kritik nyanserat på någon enda punkt. utan vräker bara klumpigt och luddigt ur dig att den är "cp".

Citat:
Asså försöker du övertyga mig om AA är tvivelaktigt? Då har du inte läst vad skrivit i tråden.

Igen, läste lite i länken och det mesta är självklarheter som jag håller med om men det mesta är ju nåns subjektiva uppfattning.

Kan du berätta varför du postade länken?

Som du kan se har jag redan svarat varför jag postade länken och klargjort att den inte var avsedd till dig. Du behöver alltså inte lägga dig i.

Jag försöker heller inte"övertyga dig" om något, din åsikt är ointressant. Vill du ha tag i någon bok så får du försöka bekväma dig med att fixa den själv, det kan vara bra för dig att träna upp din bristfälligt (cp-aktiga) läsförståelse.

Citat:
Du kan alltså inte på något vis, gärna lite mer elokvent, redogöra för vad du specifikt anser är "skit" med denna "skitsida", eller möjligen rikta lite mer preciserad kritik mot någon av synpunkterna som framförs där utan du menar bara, beklagansvärt enkelspårigt, att du invänder mot den för att den är skit!?

Den som skulle läsa sidorna är uppenbarligen aktiv i sitt missbruk, sekteristiskt 12-stegsförvirrad och okunnig om AA. Mina rekommendationer till denne gällde, endast delvis, läsande av det jag länkade.

Syftet var inte att bevisa någon "tes". Syftet var att medvetandegöra samt i någon mån motverka inskränktheten hos denne.
Citera
2019-10-26, 11:19
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Vad vet du om hur många % av "gemenskapen" som är "Människor som genuint mår bra med familjer, framgångsrika arbeten, socialt fungerande människor som mår bra psykiskt å fysiskt? Har du någon statistik som visar %-talet av AA-medlemmar det gäller för?

Citat:
Ursprungligen postat av 2016-10-07
Vad är det för procentsatser du yrrar om å efterfrågar. Jag förstår inte varför du är så fokuserad på procent. Jag har aldrig nämnt något om procentuellt tillfrisknande.

Jag undrar fortfarande ifall det finns människor (jag vet minst ett tjugotal i min direkta närhet) som mår bra, alltså mår bra på riktigt, inte bra genom att ha ersatt ett beroendet med ett annat. Om det finns sådana människor, hur kan man hålla på att argumentera om att AA/NA är totalt nonsens. Ifall man är någorlunda normalt funtad, hur kan man påstå något sådant?

Citat:
Du verkar tyvärr uppenbart okunnig om AA och oförmögen att tillgodogöra dig skriven text, du förstår inte ens mina frågor och därför menar du att jag "yrrar", så det är alltså inte hos dig det brister med läsförståelse tycker du? Sätt dig ett par timmar och läs i tråden. Du kan börja med att försöka läsa denna http://www.aakritik.info/AA-ar-en-sekt.aspx

Citat:
Å där kom personangreppet, dvs slut på argument hos motparten.

Du vägrar fortfarande svara på min simpla fråga, samma fråga som jag ställt i alla mina inlägg.

”Jag undrar fortfarande ifall det finns människor (jag vet minst ett tjugotal i min direkta närhet) som mår bra, alltså mår bra på riktigt, inte bra genom att ha ersatt ett beroendet med ett annat. Om det finns sådana människor, hur kan man hålla på att argumentera om att AA/NA är totalt nonsens. Ifall man är någorlunda normalt funtad, hur kan man påstå att det inte fungerar”

Jag fick något sagt/läst för mig för en massa år sedan som jag blev påmind om nu, känner att det var väldigt mkt sanning i det för stunden.

”Gå aldrig in i en diskussion med en människa som är mindre intelligent än dig, för den personen kommer bara dra ner diskussionen på sin nivå å där kommer han vinner han 7 dagar i veckan på erfarenhet”

Hur går det med missbruket, är du aktiv, fungerar AA för dig?
Citera
2019-10-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Du talar med en erfaren kritiker, så jag vet hur man översätter det du skriver från tolvstegsspråk till vanlig svenska. Om vi börjar med att jag har ett stängt sinne så stämmer det, eftersom att öppet sinnelag på tolvstegsspråk är detsamma som att acceptera programmet utan invändningar. Om det beror på att jag är smartare eller mer cynisk än tolvstegare i allmänhet låter jag vara osagt, men något av alternativen är det. Jag har så länge som jag kan minnas haft en instinktiv motvilja mot sekteristiskt beteende, och när jag först kom i kontakt med tolvsteg så gick alla larmsignaler igång hos mig direkt.

Beträffande att jag skulle ha ett behov av att motbevisa tolvstegsprogrammet så stämmer det inte, eftersom att programmet inte fungerar. Tvärtom så finns det mycket som talar för att programmet förvärrar problemet. Jag tänker inte gå in mer på detta här, utan hänvisar till fullgubbens senaste inlägg. Eftersom att du är en uppenbar tolvstegare så bör din jämförelse med Everest översättas till att du anser att det endast är personer som har accepterat programmet som har en rätt att ha en uppfattning om det. Jag har med egna ögon har bevittnat vilken skit programmet är, så tillåt mig att inte hålla med.

Att miljontals människor har fått tillbaka sina liv på grund av tolvstegsprogrammet vill jag ha en källa på, och då någon annan källa än stora boken.

Att en person som är kritisk till tolvsteg samtidigt måste komma med alternativ är givetvis inte sant. Jag har förvisso presenterat alternativ tidigare i tråden, men det har jag gjort av egen vilja och inte för att jag har någon skyldighet till det. Ta inte detta som ett påhopp, men en person som (FB) Har ”trillat” dit igen är kanske inte i en bra position avkräva någon som kritiserar metoden som han förespråkar på alterativ, samt att tala om för andra vad som fungerar om man vill hålla sig nykter. Jag vet att tolvsteg syftar till underkastelse snarare än nykterhet, men ändå.

Alltså jag tror du läst av mig fel helt å hållet, jag är absolut inte någon AA/NA taliban. För om jag var det så borde jag blivit hjärntvättad till den grad att jag iallafall skulle varit nykter å drogfri även på bekostnad utav dåligt mående. Många inom gemenskapen som lutar sig tillbaka på en nykterhet/drogfrihet fastän dem mår kefft, det viktigaste anses vara drogfrihet. Har gått på en del möten, varit/är en del utav gemenskapen men har aldrig greppat just den biten. Ifall jag inte mår, känner glädje å livslust så kan jag lika gärna vara aktiv i mitt missbruk. Vad är vitsen annars med att lägga ner med drickandet å användandet.

Anledningen till att jag skrev till dig från första början var faktiskt nyfikenhet, var genuint nyfiken på hur tankegångarna gick på ett lite djupare plan.

Jag har aldrig någonsin påstått att miljontals människor har blivit hjälpta utav AA, måste blandat ihop mig med någon annan eller så önskar du att jag skrivit något sådant. Jag menade snarare att en hel del människor i min direkta närhet har blivit hjälpta å blir då paff när man har ett så svart å vitt tänk, typ AA/NA hjälper inte utan tvärtom.

Tar inget som påhopp, utan uppskattar snarare din raka å ärliga kommunikation. Blir enklare, slipper filtrera allt bullshit. Har aldrig förespråkat AA/NA som enda alternativet till drogfrihet utan alla har nog sin egen väg. Valt att debattera/argumentera med dig för att du varit så jävla övertygad om att det inte fungerar alls. Jag tycker att det finns en hel del bra saker inom gemenskapen samtidigt som det finns en del mindre bra saker.

Blir som sagt nyfiken när man sågar rakt av, därav frågan om alternativa vägar. Då jag själv försöker finna en bra väg mot drogfrihet. För drogerna funkar inte längre som en lösning för mig å med hjälp utav bl a AA/NA så har jag lyckats bli drogfri (främst fått en bättre psykiskt mående) under ett par år, dock har jag ”trillat” dit igen. Därav min fråga om alternativa vägar.

Kort å gott, skiter jag fullständigt i vad vi kommer fram till, försöka övertyga någon eller vinna argumentation. Bara nyfikenhet sedan inlägg nummer ett.

Citat:
Hur går det med missbruket, är du aktiv, fungerar AA för dig?

Inte aktiv i mitt missbruk å måste svara ja på din fråga om AA. Även om jag inte slukat gemenskapen å programmet med hull å hår så finns det en hel del som hjälper mig mot ett bättre mående.
Citera
2019-10-28, 14:27
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Många inom gemenskapen som lutar sig tillbaka på en nykterhet/drogfrihet fastän dem mår kefft, det viktigaste anses vara drogfrihet.

Jag tycker att det finns en hel del bra saker inom gemenskapen samtidigt som det finns en del mindre bra saker.

Då jag själv försöker finna en bra väg mot drogfrihet. För drogerna funkar inte längre som en lösning för mig å med hjälp utav bl a AA/NA så har jag lyckats bli drogfri (främst fått en bättre psykiskt mående) under ett par år, dock har jag ”trillat” dit igen. Därav min fråga om alternativa vägar.

Inte aktiv i mitt missbruk å måste svara ja på din fråga om AA. Även om jag inte slukat gemenskapen å programmet med hull å hår så finns det en hel del som hjälper mig mot ett bättre mående.

AA:s yttersta syfte är 12-stegsprogrammet, inte nykterhet. Det finns c:a 300 olika XA-grupper med samma program. Vitsen är att locka dit folk under förevändning att avhjälpa missbruk, eller andra problem, men under denna täckmantel bl.a. sälja in en maktlös underkastelse till en "högre makt".

12-stegsprogrammet syftar alltså till raka motsatsen till vad du tydligen vill; "äga dina handlingar".

Kollade lite och, 2019-10-15 skriver du "Men nu är jag där igen efter ett par års drogfrihet". (FB) Har ”trillat” dit igen

Idag skriver du "Blev stoppad i bilen för en månad sedan, både blod å urin visade positivt på heroin".

Verkar som du varit drogfri några dagar. Jag tror att det skulle funka bättre om du engagerade dig i badminton, frimärkssamlande, valfritt volontärsarbete eller i princip vad som helst som inte har med droger, varken för eller emot, att göra.
Citera
2019-10-30, 13:10
Medlem
Citat:
Alltså jag tror du läst av mig fel helt å hållet, jag är absolut inte någon AA/NA taliban. För om jag var det så borde jag blivit hjärntvättad till den grad att jag iallafall skulle varit nykter å drogfri även på bekostnad utav dåligt mående. Många inom gemenskapen som lutar sig tillbaka på en nykterhet/drogfrihet fastän dem mår kefft, det viktigaste anses vara drogfrihet. Har gått på en del möten, varit/är en del utav gemenskapen men har aldrig greppat just den biten. Ifall jag inte mår, känner glädje å livslust så kan jag lika gärna vara aktiv i mitt missbruk. Vad är vitsen annars med att lägga ner med drickandet å användandet.

Anledningen till att jag skrev till dig från första början var faktiskt nyfikenhet, var genuint nyfiken på hur tankegångarna gick på ett lite djupare plan.

Jag har aldrig någonsin påstått att miljontals människor har blivit hjälpta utav AA, måste blandat ihop mig med någon annan eller så önskar du att jag skrivit något sådant. Jag menade snarare att en hel del människor i min direkta närhet har blivit hjälpta å blir då paff när man har ett så svart å vitt tänk, typ AA/NA hjälper inte utan tvärtom.

Tar inget som påhopp, utan uppskattar snarare din raka å ärliga kommunikation. Blir enklare, slipper filtrera allt bullshit. Har aldrig förespråkat AA/NA som enda alternativet till drogfrihet utan alla har nog sin egen väg. Valt att debattera/argumentera med dig för att du varit så jävla övertygad om att det inte fungerar alls. Jag tycker att det finns en hel del bra saker inom gemenskapen samtidigt som det finns en del mindre bra saker.

Blir som sagt nyfiken när man sågar rakt av, därav frågan om alternativa vägar. Då jag själv försöker finna en bra väg mot drogfrihet. För drogerna funkar inte längre som en lösning för mig å med hjälp utav bl a AA/NA så har jag lyckats bli drogfri (främst fått en bättre psykiskt mående) under ett par år, dock har jag ”trillat” dit igen. Därav min fråga om alternativa vägar.

Kort å gott, skiter jag fullständigt i vad vi kommer fram till, försöka övertyga någon eller vinna argumentation. Bara nyfikenhet sedan inlägg nummer ett.

Jag precis som du är inte speciellt övertygad åt det ena eller andra hållet. Problemet i denna debatt är just polariseringen från båda håll.

Jag tror de högljudda kritikerna har varit väldigt djupt inne i programmet och kanske från början haft sämre distans till detsamma, känt att dom blivit insnärjda och tappat sin jagkänsla. Då blir det förstås svårt att senare vara nyanserad i sin kritik eftersom man känt sig direkt hotad av nåt som man trodde skulle få en på fötter och kunna komma ur en redan utsatt position.

Jag tror också att valfri aktivitet/sammanhang som man blir uppfylld av gör samma jobb eller bättre än AA. Men man måste ju hitta det sammanhanget.
Citera
2019-10-31, 01:03
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Jag precis som du är inte speciellt övertygad åt det ena eller andra hållet. Problemet i denna debatt är just polariseringen från båda håll.

Jag tror de högljudda kritikerna har varit väldigt djupt inne i programmet och kanske från början haft sämre distans till detsamma, känt att dom blivit insnärjda och tappat sin jagkänsla. Då blir det förstås svårt att senare vara nyanserad i sin kritik eftersom man känt sig direkt hotad av nåt som man trodde skulle få en på fötter och kunna komma ur en redan utsatt position.

Jag tror också att valfri aktivitet/sammanhang som man blir uppfylld av gör samma jobb eller bättre än AA. Men man måste ju hitta det sammanhanget.

Det är nog snarare så att vi kritiker genomskådat hjärntvätten och inte anammat de intellektuellt nedbrytande tankestoppande klichéerna.

Jag har inte tappat någon "jagkänsla", snarare tvärtom, men den angrips kraftigt i 12-stegshjärntvätten.
Det är väl snarare så att de som är positiva till 12-stegsprogrammet inte är nyanserade, eftersom de så ofta fått ett stereotypt tänkande.

"90 möten på 90 dagar". "Den ende som kan rädda dig är gud, må du finna honom nu"! "Programmet är till för den som vill ha det, inte den som behöver det" osv, dagarna i ända tills man blivit fullständigt oförmögen att tänka själv.

Om någon vill tro sig om att kunna klara saker o ting på egen hand blir denne ofta anklagad för högmod och ger man uttryck för något man är ledsen över så anklagas man gärna för självömkan osv. Hela ens tänkande blir inrutat och kontrolleras av den redan programmerade samfälligheten som korrigerar varje avvikelse från normen.

Undrar vad man menar med att 12-stegsprogrammet är andligt men inte religiöst? Vad är det som är andligt egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in