Citat:
Ursprungligen postat av
2016-10-07
Problemet som jag upplever det, när det kommer till kritiker utav AA/NA eller valfri självhjälps grupp är att man dömmer hela gemenskapen baserat på en eller flera individers handlingar.
Som inlägget ovan, utgår ifrån en vilsen själs agerande å utifrån det sågar ärligheten och gemenskapens syn på ärlighet. När man gör på detta sätt så blir det ganska så galet, då gemenskapen innehåller en hel del människor med skeva beteenden. Alltså man skulle tycka dessa människor var skumma oavsett vilket sammanhang man skulle stöta på dem i.
Fortfarande en sak som jag aldrig fått svar på å förmodligen aldrig kommer få. Det finns ju människor som programmet fungerar för, alltså inte sånna som mig som tagit ett återfall efter ett par års drogfrihet, utan människor som inte behövt använda på över 15-30 år. Människor som genuint mår bra med familjer, framgångsrika arbeten, socialt fungerande människor som mår bra psykiskt å fysiskt, som inte lever i några bubblor. Majoriteten av dessa säger att de fått dessa liv tack vare gemenskapen. När det finns sådana människor hur kan man då säga att programmet inte fungerar, att det är hokus pokus etc etc.
Får inte ihop det, någon vänlig själ som kan förklara detta för mig?
Jag är inte supernykter just nu. Men jag tror jag kan ge lite insikt. Jag är född missbrukare främsta alkis men även alla andra droger slinker gärna ner.
Jag var mycket nära botten för 20 år sedan gravt alkoliserad och allmänt trasig stog jag inför valet att vara nykter eller död.
Det var svårt att sluta gick på antabus men det hjälper inte på djupet utan förhindrar bara symptomen.
Som alla vet är postabstinensen nästan värre det var då jag hittade AA och började gå på möten.
För er som inte dricker på riktigt eller knarkar på riktigt är drickandet eller knarkande efter ett tag det enda man gör. Inget annat.
Post abstinensen är när man börjar fungera igen, tyvärr får man lite myror i brallan och måste göra nåt på kvällarna då är AA perfekt.
Det var första gången jag träffade folk som förstod som jag kunde förstå. Drickande är förknippat med skam och ångest bara att få formulera sig inför människor som förstod och inte dömde var befriande.
Tack vare AA höll jag mig nykter i 15 år. Det räddade mitt liv bokstavligt talat.
Sedan 4 år har jag börjat dricka och knarka igen på grund av att jag inte tog programmet på allvar.
Jag orkar snart inte mer jag hoppas att jag återigen går till AA istället får att hoppa framför tåget.
Förlåt att det blev långt.
Jag heter lallisen jag är alkolist och narkoman.