Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Du talar med en erfaren kritiker, så jag vet hur man översätter det du skriver från tolvstegsspråk till vanlig svenska. Om vi börjar med att jag har ett stängt sinne så stämmer det, eftersom att öppet sinnelag på tolvstegsspråk är detsamma som att acceptera programmet utan invändningar. Om det beror på att jag är smartare eller mer cynisk än tolvstegare i allmänhet låter jag vara osagt, men något av alternativen är det. Jag har så länge som jag kan minnas haft en instinktiv motvilja mot sekteristiskt beteende, och när jag först kom i kontakt med tolvsteg så gick alla larmsignaler igång hos mig direkt.
Beträffande att jag skulle ha ett behov av att motbevisa tolvstegsprogrammet så stämmer det inte, eftersom att programmet inte fungerar. Tvärtom så finns det mycket som talar för att programmet förvärrar problemet. Jag tänker inte gå in mer på detta här, utan hänvisar till fullgubbens senaste inlägg. Eftersom att du är en uppenbar tolvstegare så bör din jämförelse med Everest översättas till att du anser att det endast är personer som har accepterat programmet som har en rätt att ha en uppfattning om det. Jag har med egna ögon har bevittnat vilken skit programmet är, så tillåt mig att inte hålla med.
Att miljontals människor har fått tillbaka sina liv på grund av tolvstegsprogrammet vill jag ha en källa på, och då någon annan källa än stora boken.
Att en person som är kritisk till tolvsteg samtidigt måste komma med alternativ är givetvis inte sant. Jag har förvisso presenterat alternativ tidigare i tråden, men det har jag gjort av egen vilja och inte för att jag har någon skyldighet till det. Ta inte detta som ett påhopp, men en person som
(FB) Har ”trillat” dit igen är kanske inte i en bra position avkräva någon som kritiserar metoden som han förespråkar på alterativ, samt att tala om för andra vad som fungerar om man vill hålla sig nykter. Jag vet att tolvsteg syftar till underkastelse snarare än nykterhet, men ändå.
Alltså jag tror du läst av mig fel helt å hållet, jag är absolut inte någon AA/NA taliban. För om jag var det så borde jag blivit hjärntvättad till den grad att jag iallafall skulle varit nykter å drogfri även på bekostnad utav dåligt mående. Många inom gemenskapen som lutar sig tillbaka på en nykterhet/drogfrihet fastän dem mår kefft, det viktigaste anses vara drogfrihet. Har gått på en del möten, varit/är en del utav gemenskapen men har aldrig greppat just den biten. Ifall jag inte mår, känner glädje å livslust så kan jag lika gärna vara aktiv i mitt missbruk. Vad är vitsen annars med att lägga ner med drickandet å användandet.
Anledningen till att jag skrev till dig från första början var faktiskt nyfikenhet, var genuint nyfiken på hur tankegångarna gick på ett lite djupare plan.
Jag har aldrig någonsin påstått att miljontals människor har blivit hjälpta utav AA, måste blandat ihop mig med någon annan eller så önskar du att jag skrivit något sådant. Jag menade snarare att en hel del människor i min direkta närhet har blivit hjälpta å blir då paff när man har ett så svart å vitt tänk, typ AA/NA hjälper inte utan tvärtom.
Tar inget som påhopp, utan uppskattar snarare din raka å ärliga kommunikation. Blir enklare, slipper filtrera allt bullshit. Har aldrig förespråkat AA/NA som enda alternativet till drogfrihet utan alla har nog sin egen väg. Valt att debattera/argumentera med dig för att du varit så jävla övertygad om att det inte fungerar alls. Jag tycker att det finns en hel del bra saker inom gemenskapen samtidigt som det finns en del mindre bra saker.
Blir som sagt nyfiken när man sågar rakt av, därav frågan om alternativa vägar. Då jag själv försöker finna en bra väg mot drogfrihet. För drogerna funkar inte längre som en lösning för mig å med hjälp utav bl a AA/NA så har jag lyckats bli drogfri (främst fått en bättre psykiskt mående) under ett par år, dock har jag ”trillat” dit igen. Därav min fråga om alternativa vägar.
Kort å gott, skiter jag fullständigt i vad vi kommer fram till, försöka övertyga någon eller vinna argumentation. Bara nyfikenhet sedan inlägg nummer ett.
Citat:
Ursprungligen postat av
ElIzzard
Hur går det med missbruket, är du aktiv, fungerar AA för dig?
Inte aktiv i mitt missbruk å måste svara ja på din fråga om AA. Även om jag inte slukat gemenskapen å programmet med hull å hår så finns det en hel del som hjälper mig mot ett bättre mående.