2026-07-04, 12:16
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
Torrfull? Personangrepp? Spänna av?

Handlar tråden om 12-stegssekten eller om huruvida jag är spänd eller ej?

Det är en allmän diskussions-tråd om AA och NA och du skrev bl.a att det inte finns nåt som heter beroende och där har du ju fel. Du verkar ha problem med att vara nyanserad, du vill svartmåla och respekterar inte att en del blir hjälpta av AA. Torrfull? Har jag aldrig skrivit eller insinuerat att du är.
Citera
2026-07-04, 12:29
Avstängd
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Det är en allmän diskussions-tråd om AA och NA och du skrev bl.a att det inte finns nåt som heter beroende och där har du ju fel. Du verkar ha problem med att vara nyanserad, du vill svartmåla och respekterar inte att en del blir hjälpta av AA. Torrfull? Har jag aldrig skrivit eller insinuerat att du är.
Du är väl torrfull som angriper person o skriver att jag skall spänna av?

Jag skrev inte att det inte finns något som heter beroende.

Jag skrev att användaren inte var beroende och det är alldeles korrekt. Det finns inga människor som är beroende av alkohol eller knark osv.

Visst det kallas så men är helt fel naturligtvis.Vi är alla beroende av att äta, andas, tillföra kroppen vätska i form av vatten m.m. men det finns inte någon människa som är beroende av alkohol.
Citera
2026-07-04, 13:23
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Du är väl torrfull som angriper person o skriver att jag skall spänna av?

Jag skrev inte att det inte finns något som heter beroende.

Jag skrev att användaren inte var beroende och det är alldeles korrekt. Det finns inga människor som är beroende av alkohol eller knark osv.

Visst det kallas så men är helt fel naturligtvis.Vi är alla beroende av att äta, andas, tillföra kroppen vätska i form av vatten m.m. men det finns inte någon människa som är beroende av alkohol.

Jaja tror du blandar ihop beroende med behov.
Men du får ju ha din uppfattning såklart. Kan ju va trevligt att lyssna på medicinsk expertis och människor som söker hjälp för sitt beroende. Känsliga saker och man behöver inte sabba för nån som blir hjälpt av AA. Det var det jag menade med att spänna av. Inget personangrepp utan handlar om attityd. Aha var det jag som var torrfull? Det är ju personangrepp. Tar inte illa upp. Utan hej då, ta hand om dig.
Citera
2026-07-04, 15:05
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Hatar tolvstegsideologin men som jag sa på ett möte i torsdags..."vi är här i stället för på krogen"...
Citera
2026-07-04, 17:15
Avstängd
Gerhardts avatar
Citat:
Jaja tror du blandar ihop beroende med behov.
Men du får ju ha din uppfattning såklart. Kan ju va trevligt att lyssna på medicinsk expertis och människor som söker hjälp för sitt beroende. Känsliga saker och man behöver inte sabba för nån som blir hjälpt av AA. Det var det jag menade med att spänna av. Inget personangrepp utan handlar om attityd. Aha var det jag som var torrfull? Det är ju personangrepp. Tar inte illa upp. Utan hej då, ta hand om dig.

Det är inget beroende utan ett beteende.
Citera
2026-07-05, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Hatar tolvstegsideologin men som jag sa på ett möte i torsdags..."vi är här i stället för på krogen"...

Haha, det var ta mig tusan riktigt bra sagt. Hellre lite kaffe från service än stöka på krogen. Hört just det uttrycket i lite olika form, vem vet vi kanske går på samma möten...

Citat:

Vet du ens vad ett beroende definieras som? Beroendesjukdom är en kliniskdiagnos som kan fastställas. Kroppen kan absolut bli beroende av alkohol och substanser, en del personer behöver gå på avgiftning för att de på riktigt skulle dö om de slutade cold turkey på alkohol. Abstinens symptomen kan vara så starka, men det är ett beteende? Delirium också?

Som tidigare skrivits i tråden, spänn av lite. Du kanske borde kapitulera inför faktumet att andra inte ser saker precis som du eller att verkligheten är precis som du uppfattar den?

Citat:
Tror det optimala för del flesta skulle vara en utbyggd beroendevård dvs man får gå till ett proffs, kan vara grupper ledda av en kurator, en sån kommer ställa krav som svider rejält och kännas skuldbeläggande men har man anmält sig får man ta den beska medicinen. Det funkar inte med bara dalt, "jag förstååår", krävs tuffhet fastän det inte får bli för moralistiskt. Men många är rädda att bli registrerade och AA lovar anonymitet. Där kommer det an på gruppdynamik, finns nästan alltid nån som vill ta på sig en ledarroll även i andra grupper och just eftersom beroende handlar om så känsliga grejer är det risk för sektledare som tror de kommit till toppen och gud avlägsnat deras brister och sen är de dryga mot andra. Sen kan ju nån tönt sitta och orera på ett möte. Du kan väl inte blivit direkt traumatiserad av händelsen med kanelbullen men fattar, hade det varit en kurator där hade hen avdramatiserat, jadå personen kan ha tappat kanelbullen med flit faktiskt och gjort drama av det, du var ny i gruppen och dina nerver skulle testas, inte fan kan man komma med kanelbullar och tro att man ska bli accepterad som nån bulltant, det var ett sätt att säga att du inte riktigt var accepterad eller var de misstänksamma att du bara var en av de nyfikna som går dit fast de själva inte har problem, och så då lyckades de sabotera din delning. Ett proffs hade sett igenom det där och självklart sett till att du fick fortsätta berätta.

Kan ju tillägga att jag varit på behandlingshem, i mitt fall var det riktigt bra. Förstår att det finns bättre och sämre, jag har bara varit på ett som jag tyckte var bra.

Tråkigt att någon gått på möte och bemöts illa över en bulle, det som beskrevs från Rågsved låter vedervärdigt. Aldrig varit med om något sånt. Du som det hände, du kanske skulle testa någon annan grupp i Stockholm, måste ju finnas hur många som helst?
Senast redigerad av ManZerManZour 2026-07-05 kl. 00:43.
Citera
2026-07-05, 07:45
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius

Jag klarade av 2 möten digitalt.
Många där inne la ansvaret på sin "sjukdom" och inte sina egna handlingar.
Citera
2026-07-06, 09:49
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Vet du ens vad ett beroende definieras som? Beroendesjukdom är en kliniskdiagnos som kan fastställas. Kroppen kan absolut bli beroende av alkohol och substanser, en del personer behöver gå på avgiftning för att de på riktigt skulle dö om de slutade cold turkey på alkohol. Abstinens symptomen kan vara så starka, men det är ett beteende? Delirium också?

Som tidigare skrivits i tråden, spänn av lite. Du kanske borde kapitulera inför faktumet att andra inte ser saker precis som du eller att verkligheten är precis som du uppfattar den?

Gerhardt: jag är inte helt säker på vad du fiskar efter men det är ju som ManZerManZour skriver. Det är ju definierat som en sjukdom (du får googla, jag orkar inte förklara i detalj). Visst även om du har tungt beroende så har du ett ansvar för dina beteende. Oberoende på om den beroende personen har abstinens eller inte. Så har man ett ansvar. Självklart! Dock så är det vid beroende så svårt att kunna göra rationella beslut, speciellt när en personen är i abstinens fas. Det ansvar som man kan begära är personen söker hjälp och tar emot hjälp.
Citera
2026-07-06, 11:19
Avstängd
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorschach
Gerhardt: jag är inte helt säker på vad du fiskar efter men det är ju som ManZerManZour skriver. Det är ju definierat som en sjukdom (du får googla, jag orkar inte förklara i detalj). Visst även om du har tungt beroende så har du ett ansvar för dina beteende. Oberoende på om den beroende personen har abstinens eller inte. Så har man ett ansvar. Självklart! Dock så är det vid beroende så svårt att kunna göra rationella beslut, speciellt när en personen är i abstinens fas. Det ansvar som man kan begära är personen söker hjälp och tar emot hjälp.

Det är naturligtvis inte någon sjukdom oavsett fiskande efter definitioner genom Googlesökningar.

Ställer jag en begärlig kall nubbe framför dig när du är bakis, riktar en pistol mot tinningen på dig och lägger en väska med en miljon kronor som du får om du avstår nubben 10 minuter, men att jag skjuter ihjäl dig om du tar den så har du ett val.

Man får inte återfall utan tar eller hur?
Citera
2026-07-06, 12:28
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Det är naturligtvis inte någon sjukdom oavsett fiskande efter definitioner genom Googlesökningar.

Ställer jag en begärlig kall nubbe framför dig när du är bakis, riktar en pistol mot tinningen på dig och lägger en väska med en miljon kronor som du får om du avstår nubben 10 minuter, men att jag skjuter ihjäl dig om du tar den så har du ett val.

Man får inte återfall utan tar eller hur?

Så kan man kanske tänka om man kämpar mot att ta en nubbe. Som nåt slags tankeexperiment. Valet är lätt som en plätt. Särskilt om det bara gäller att avstå nubben i 10 minuter. Men i verkligheten erbjuds du inte en miljon kronor och hotas inte med att bli skjuten. Och det gäller inte bara 10 minuter. Den som tar återställare när den är bakis har ett jättejobb framför sig. Valet handlar inte om att avstå i 10 minuter utan om att söka hjälp och tänka långsiktigt.
Citera
2026-07-06, 15:19
Avstängd
Gerhardts avatar
Citat:
Så kan man kanske tänka om man kämpar mot att ta en nubbe. Som nåt slags tankeexperiment. Valet är lätt som en plätt. Särskilt om det bara gäller att avstå nubben i 10 minuter. Men i verkligheten erbjuds du inte en miljon kronor och hotas inte med att bli skjuten. Och det gäller inte bara 10 minuter. Den som tar återställare när den är bakis har ett jättejobb framför sig. Valet handlar inte om att avstå i 10 minuter utan om att söka hjälp och tänka långsiktigt.

Nej i verkligheten erbjuds du inte en miljon kronor och hotas inte med att bli skjuten utan hela ens liv hotas. Men man tänker gärna kortsiktigt och vill inte må pyton så man tar sig en återställare och fyller sedan på mer och blir åter bakis.
Citera
2026-07-06, 17:45
Medlem
Citat:
Ingenting är någonsin din förtjänst utan allt tillskrivs det ofelbara 12-stegsprogrammet och din högre makt. Berätta gärna på möten om din sorg och att du är ledsen så får du nog snart höra att du har självömkan. Ja självömkan är absolut något annat men inte för de bokstavstrogna 12-stegsmedlemmarna.

Jag talar om hur det sekteristiska "ofelbara" programmet fungerar, inte om vad jag tycker eller tänker. Det finns c:a 300 olika 12-stegsgrupper och alkohol är inte något jag diskuterar eller har intresse av.

Du kan inte vara maktlös inför "ditt beroende" eftersom du inte har något "beroende".

Varför verkar du så uppskruvad och bemöter andra med hemgjorda "kliniska" mothugg? För flera du utmanar verkar ha gedigen tankeförmåga.

För mig tycks du förtvivlat rycka i någon sorts hemmagjord vetenskap och ett trots mot andra.
Varför vänder du på ord -- ja, över huvudtaget medverkar här om det är som du skriver att du inte är intresserad av alkohol och inte heller diskuterar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in