Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Hatar tolvstegsideologin men som jag sa på ett möte i torsdags..."vi är här i stället för på krogen"...
Haha, det var ta mig tusan riktigt bra sagt. Hellre lite kaffe från service än stöka på krogen. Hört just det uttrycket i lite olika form, vem vet vi kanske går på samma möten...
Citat:
Ursprungligen postat av
Gerhardt
Det är inget beroende utan ett beteende.
Vet du ens vad ett beroende definieras som? Beroendesjukdom är en kliniskdiagnos som kan fastställas. Kroppen kan absolut bli beroende av alkohol och substanser, en del personer behöver gå på avgiftning för att de på riktigt skulle dö om de slutade cold turkey på alkohol. Abstinens symptomen kan vara så starka, men det är ett beteende? Delirium också?
Som tidigare skrivits i tråden, spänn av lite. Du kanske borde kapitulera inför faktumet att andra inte ser saker precis som du eller att verkligheten är precis som du uppfattar den?
Citat:
Ursprungligen postat av
Snopphanen
Tror det optimala för del flesta skulle vara en utbyggd beroendevård dvs man får gå till ett proffs, kan vara grupper ledda av en kurator, en sån kommer ställa krav som svider rejält och kännas skuldbeläggande men har man anmält sig får man ta den beska medicinen. Det funkar inte med bara dalt, "jag förstååår", krävs tuffhet fastän det inte får bli för moralistiskt. Men många är rädda att bli registrerade och AA lovar anonymitet. Där kommer det an på gruppdynamik, finns nästan alltid nån som vill ta på sig en ledarroll även i andra grupper och just eftersom beroende handlar om så känsliga grejer är det risk för sektledare som tror de kommit till toppen och gud avlägsnat deras brister och sen är de dryga mot andra. Sen kan ju nån tönt sitta och orera på ett möte. Du kan väl inte blivit direkt traumatiserad av händelsen med kanelbullen men fattar, hade det varit en kurator där hade hen avdramatiserat, jadå personen kan ha tappat kanelbullen med flit faktiskt och gjort drama av det, du var ny i gruppen och dina nerver skulle testas, inte fan kan man komma med kanelbullar och tro att man ska bli accepterad som nån bulltant, det var ett sätt att säga att du inte riktigt var accepterad eller var de misstänksamma att du bara var en av de nyfikna som går dit fast de själva inte har problem, och så då lyckades de sabotera din delning. Ett proffs hade sett igenom det där och självklart sett till att du fick fortsätta berätta.
Kan ju tillägga att jag varit på behandlingshem, i mitt fall var det riktigt bra. Förstår att det finns bättre och sämre, jag har bara varit på ett som jag tyckte var bra.
Tråkigt att någon gått på möte och bemöts illa över en bulle, det som beskrevs från Rågsved låter vedervärdigt. Aldrig varit med om något sånt. Du som det hände, du kanske skulle testa någon annan grupp i Stockholm, måste ju finnas hur många som helst?