2019-10-18, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Du verkar tyvärr uppenbart okunnig om AA och oförmögen att tillgodogöra dig skriven text, du förstår inte ens mina frågor och därför menar du att jag "yrrar", så det är alltså inte hos dig det brister med läsförståelse. Sätt dig ett par timmar och läs i tråden. Du kan börja med att försöka läsa denna http://www.aakritik.info/AA-ar-en-sekt.aspx

Å där kom personangreppet, dvs slut på argument hos motparten.

Du vägrar fortfarande svara på min simpla fråga, samma fråga som jag ställt i alla mina inlägg.

”Jag undrar fortfarande ifall det finns människor (jag vet minst ett tjugotal i min direkta närhet) som mår bra, alltså mår bra på riktigt, inte bra genom att ha ersatt ett beroendet med ett annat. Om det finns sådana människor, hur kan man hålla på att argumentera om att AA/NA är totalt nonsens. Ifall man är någorlunda normalt funtad, hur kan man påstå att det inte fungerar”

Jag fick något sagt/läst för mig för en massa år sedan som jag blev påmind om nu, känner att det var väldigt mkt sanning i det för stunden.

”Gå aldrig in i en diskussion med en människa som är mindre intelligent än dig, för den personen kommer bara dra ner diskussionen på sin nivå å där kommer han vinner han 7 dagar i veckan på erfarenhet”
Citera
2019-10-18, 10:35
Moderator
Morfar-52s avatar
AA/NA grupper hjälpte mig att bli drogfri. För min del handlade det mest om att träffa andra människor i samma situation.
Bli kvitt den sociala paranoian jag under flera årtionden byggt upp. Jag kunde inte göra något alls längre utan droger och alkohol i kroppen.

Ganska oslagbart att kunna träffa och prata med andra utan att behöva skämmas och ha ånger över allt skit man ställt till med.
Befriande är nog ordet jag väljer att beskriva det med.

Sedan kommer ingen missbrukare någon vart utan en stark vilja att sluta, men ett stöd från andra är aldrig fel. Man är inte särskilt stark ensam som nynykter...

Ångrar inte en sekund av det året jag gick på möten, men till slut kände jag att dom inte gav mig något mer. 7 år helt drogfri nu.
Senast redigerad av Morfar-52 2019-10-18 kl. 10:56.
Citera
2019-10-18, 18:36
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
En kompis ringde nyligen och frågade mig om råd hur han skulle hantera relationen till en dryckesbroder (fyllekompis) som han gått på några AA-möten tillsammans med. Han berördes illa av att denne trots daglig och vidlyftig konsumtion, av alkohol och minttabletter, suttit och ljugit på mötena samt att han där, frivolt inhöstande ovationer, oförtjänt mottagit en bricka för en månads nykterhet.

Så nog är den "ärlighet" som ofta kan återfinnas där fri från hämningar. Jag känner personligen till flera sådana fall.
Ok då kan vi lägga ner diskussionen, då du sitter inne på empiriskt bevismaterial. Bra där! ;D
Citera
2019-10-18, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2016-10-07
Problemet som jag upplever det, när det kommer till kritiker utav AA/NA eller valfri självhjälps grupp är att man dömmer hela gemenskapen baserat på en eller flera individers handlingar.

Som inlägget ovan, utgår ifrån en vilsen själs agerande å utifrån det sågar ärligheten och gemenskapens syn på ärlighet. När man gör på detta sätt så blir det ganska så galet, då gemenskapen innehåller en hel del människor med skeva beteenden. Alltså man skulle tycka dessa människor var skumma oavsett vilket sammanhang man skulle stöta på dem i.

Fortfarande en sak som jag aldrig fått svar på å förmodligen aldrig kommer få. Det finns ju människor som programmet fungerar för, alltså inte sånna som mig som tagit ett återfall efter ett par års drogfrihet, utan människor som inte behövt använda på över 15-30 år. Människor som genuint mår bra med familjer, framgångsrika arbeten, socialt fungerande människor som mår bra psykiskt å fysiskt, som inte lever i några bubblor. Majoriteten av dessa säger att de fått dessa liv tack vare gemenskapen. När det finns sådana människor hur kan man då säga att programmet inte fungerar, att det är hokus pokus etc etc.

Får inte ihop det, någon vänlig själ som kan förklara detta för mig?
Jag tror att många av dessa hade varit nyktra utan AA. Det är det enkla svaret enligt mig. Det är inget konstigt med att man en dag helt enkelt inte längre vill knarka och supa, livet blir enklare då. Dvs tramset med ”progressiv sjukdom” ger jag inte mycket för, det är ren bullshit som AA hittat på.
Citera
2019-10-18, 19:39
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
AA/NA grupper hjälpte mig att bli drogfri. För min del handlade det mest om att träffa andra människor i samma situation.
Bli kvitt den sociala paranoian jag under flera årtionden byggt upp. Jag kunde inte göra något alls längre utan droger och alkohol i kroppen.

Ganska oslagbart att kunna träffa och prata med andra utan att behöva skämmas och ha ånger över allt skit man ställt till med.
Befriande är nog ordet jag väljer att beskriva det med.

Sedan kommer ingen missbrukare någon vart utan en stark vilja att sluta, men ett stöd från andra är aldrig fel. Man är inte särskilt stark ensam som nynykter...

Ångrar inte en sekund av det året jag gick på möten, men till slut kände jag att dom inte gav mig något mer. 7 år helt drogfri nu.

Hur länge och ofta gick du på möten? Gjorde du stegarbetet?
Citera
2019-10-18, 19:47
Medlem
Citat:
Du verkar tyvärr uppenbart okunnig om AA och oförmögen att tillgodogöra dig skriven text, du förstår inte ens mina frågor och därför menar du att jag "yrrar", så det är alltså inte hos dig det brister med läsförståelse. Sätt dig ett par timmar och läs i tråden. Du kan börja med att försöka läsa denna http://www.aakritik.info/AA-ar-en-sekt.aspx
Lol, den sidan är ju helt cp! Seröst, är det den länken du väljer för att ge stöd åt din tes? Fullkomligen skriker rättshaverist om personen som skrivit det där! Gör oss alla en tjänst och fixa en länk till nåt som är läsbart.

Det du gör nu är att hälla vatten på AA-galenskaps-kvarnen eftersom det är så lätt att avfärda som tokerier. Tipsa om nån vettig nyanserad bok eller nåt.
Citera
2019-10-18, 20:02
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Hur länge och ofta gick du på möten? Gjorde du stegarbetet?
Jag gick ungefär en gång i veckan under ett år. Hade även annan behandling under denna tid.

Något stegarbete gjorde jag inte, men fann mycket av det som sas på mötena intressant, stödjande och givande. Gav många insikter i hur beroende fungerar och utvecklas över tid. Samt hur och vad jag måste göra för att bli fri, vilket var det viktigaste.
Citera
2019-10-18, 23:02
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Jag gick ungefär en gång i veckan under ett år. Hade även annan behandling under denna tid.

Något stegarbete gjorde jag inte, men fann mycket av det som sas på mötena intressant, stödjande och givande. Gav många insikter i hur beroende fungerar och utvecklas över tid. Samt hur och vad jag måste göra för att bli fri, vilket var det viktigaste.

Vad var det du behövde göra för att bli fri då? På möten hör man ju, jag åtminstone, enbart att stegarbetet är den enda vägen till ett värdigt liv i nykterhet. Allt annat ses som ett ohållbart skitliv "på vita knogar"...
Citera
2019-10-18, 23:21
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Vad var det du behövde göra för att bli fri då? På möten hör man ju, jag åtminstone, enbart att stegarbetet är den enda vägen till ett värdigt liv i nykterhet. Allt annat ses som ett ohållbart skitliv "på vita knogar"...
Ja, många AA-talibaner resonerar så.
Jag fann väl mig själv på något vis. Lyssnade och pratade med andra och insåg att endast jag själv kunde bestämma över mitt liv. Olika grupper fungerar olika också, gäller att hitta en som passar och känns rätt.

Inte så mycket AA i det kanske, men dessa möten la grunden. Andra kunde klara det, var och en på sitt vis, så varför inte jag?
Insikten att droger och alkohol inte fungerar för mig. Kommer aldrig göra det heller, tanken på att ta droger och alkohol finns inte längre hos mig. Det är frihet.
Citera
2019-10-19, 00:05
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Lol, den sidan är ju helt cp! Seröst, är det den länken du väljer för att ge stöd åt din tes? Fullkomligen skriker rättshaverist om personen som skrivit det där! Gör oss alla en tjänst och fixa en länk till nåt som är läsbart.

Det du gör nu är att hälla vatten på AA-galenskaps-kvarnen eftersom det är så lätt att avfärda som tokerier. Tipsa om nån vettig nyanserad bok eller nåt.

Exakt vad är det du vill kritisera som står skrivet i materialet?

Vilken tes menar du att jag förfäktat som länken skulle ge stöd för?
Citera
2019-10-19, 00:49
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2016-10-07
Detta är min subjektiva åsikt baserat utifrån det du skrivit, kanske låter dömande men du verkar inre vara den känsliga typen.

Alltså upplever dig som väldigt stängd till sinnet, lite som de XAare du själv kritiserar. Det är lite my way or the highway. Om man exempelvis fattat tycke för XA å köper deras budskap så anser du än vara bäng (inget du skrivit uttryckligen men lite den känslan jag får när jag läser ditt/dina inlägg,mellan raderna dvs).

Sedan så förklarar du behovet du har för att försöka motbevisa XAs budskap eller ide. Tycker dock det blir lite bakvänt eftersom du saknar kött på bena när det kommer till programmet överlag, du har själv en väldigt skev bild över vad XA egentligen innebär. Å denna skeva bild vill du sedan sprida vidare. Lite som att förklara hur vacker utsikten på toppen utav Mount Everest är när du aldrig varit på toppen själv å verkligen upplevt utsikten med egna ögon.

Dessutom ignorerar du totalt det faktum att XA fungerar världen över för en hel del människor. Inte ett program för alla men en hel del som får tillbaka sina liv tack vare de 12 stegen.

Av förklarliga skäl så är dj väldigt negativt inställd till XA, fine absolut inga som helst problem, men kanske ska komma med en alternativ väg istället för att enbart såga.
Du talar med en erfaren kritiker, så jag vet hur man översätter det du skriver från tolvstegsspråk till vanlig svenska. Om vi börjar med att jag har ett stängt sinne så stämmer det, eftersom att öppet sinnelag på tolvstegsspråk är detsamma som att acceptera programmet utan invändningar. Om det beror på att jag är smartare eller mer cynisk än tolvstegare i allmänhet låter jag vara osagt, men något av alternativen är det. Jag har så länge som jag kan minnas haft en instinktiv motvilja mot sekteristiskt beteende, och när jag först kom i kontakt med tolvsteg så gick alla larmsignaler igång hos mig direkt.

Beträffande att jag skulle ha ett behov av att motbevisa tolvstegsprogrammet så stämmer det inte, eftersom att programmet inte fungerar. Tvärtom så finns det mycket som talar för att programmet förvärrar problemet. Jag tänker inte gå in mer på detta här, utan hänvisar till fullgubbens senaste inlägg. Eftersom att du är en uppenbar tolvstegare så bör din jämförelse med Everest översättas till att du anser att det endast är personer som har accepterat programmet som har en rätt att ha en uppfattning om det. Jag har med egna ögon har bevittnat vilken skit programmet är, så tillåt mig att inte hålla med.

Att miljontals människor har fått tillbaka sina liv på grund av tolvstegsprogrammet vill jag ha en källa på, och då någon annan källa än stora boken.

Att en person som är kritisk till tolvsteg samtidigt måste komma med alternativ är givetvis inte sant. Jag har förvisso presenterat alternativ tidigare i tråden, men det har jag gjort av egen vilja och inte för att jag har någon skyldighet till det. Ta inte detta som ett påhopp, men en person som (FB) Har ”trillat” dit igen är kanske inte i en bra position avkräva någon som kritiserar metoden som han förespråkar på alterativ, samt att tala om för andra vad som fungerar om man vill hålla sig nykter. Jag vet att tolvsteg syftar till underkastelse snarare än nykterhet, men ändå.
Citera
2019-10-19, 01:01
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid

Jag är också nyfiken på om det är något konkret på sidan som du reagerar på. Jag tycker att berättelsen låter självupplevd och jag känner igen mycket av det som han beskriver.

Sidan kanske inte är den snyggaste, men det innebär inte att författaren har fel eller att sidan är dålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in