Citat:
Ursprungligen postat av
2016-10-07
Detta är min subjektiva åsikt baserat utifrån det du skrivit, kanske låter dömande men du verkar inre vara den känsliga typen.
Alltså upplever dig som väldigt stängd till sinnet, lite som de XAare du själv kritiserar. Det är lite my way or the highway. Om man exempelvis fattat tycke för XA å köper deras budskap så anser du än vara bäng (inget du skrivit uttryckligen men lite den känslan jag får när jag läser ditt/dina inlägg,mellan raderna dvs).
Sedan så förklarar du behovet du har för att försöka motbevisa XAs budskap eller ide. Tycker dock det blir lite bakvänt eftersom du saknar kött på bena när det kommer till programmet överlag, du har själv en väldigt skev bild över vad XA egentligen innebär. Å denna skeva bild vill du sedan sprida vidare. Lite som att förklara hur vacker utsikten på toppen utav Mount Everest är när du aldrig varit på toppen själv å verkligen upplevt utsikten med egna ögon.
Dessutom ignorerar du totalt det faktum att XA fungerar världen över för en hel del människor. Inte ett program för alla men en hel del som får tillbaka sina liv tack vare de 12 stegen.
Av förklarliga skäl så är dj väldigt negativt inställd till XA, fine absolut inga som helst problem, men kanske ska komma med en alternativ väg istället för att enbart såga.
Du talar med en erfaren kritiker, så jag vet hur man översätter det du skriver från tolvstegsspråk till vanlig svenska. Om vi börjar med att jag har ett stängt sinne så stämmer det, eftersom att öppet sinnelag på tolvstegsspråk är detsamma som att acceptera programmet utan invändningar. Om det beror på att jag är smartare eller mer cynisk än tolvstegare i allmänhet låter jag vara osagt, men något av alternativen är det. Jag har så länge som jag kan minnas haft en instinktiv motvilja mot sekteristiskt beteende, och när jag först kom i kontakt med tolvsteg så gick alla larmsignaler igång hos mig direkt.
Beträffande att jag skulle ha ett behov av att motbevisa tolvstegsprogrammet så stämmer det inte, eftersom att programmet inte fungerar. Tvärtom så finns det mycket som talar för att programmet förvärrar problemet. Jag tänker inte gå in mer på detta här, utan hänvisar till fullgubbens senaste inlägg. Eftersom att du är en uppenbar tolvstegare så bör din jämförelse med Everest översättas till att du anser att det endast är personer som har accepterat programmet som har en rätt att ha en uppfattning om det. Jag har med egna ögon har bevittnat vilken skit programmet är, så tillåt mig att inte hålla med.
Att miljontals människor har fått tillbaka sina liv på grund av tolvstegsprogrammet vill jag ha en källa på, och då någon annan källa än stora boken.
Att en person som är kritisk till tolvsteg samtidigt måste komma med alternativ är givetvis inte sant. Jag har förvisso presenterat alternativ tidigare i tråden, men det har jag gjort av egen vilja och inte för att jag har någon skyldighet till det. Ta inte detta som ett påhopp, men en person som
(FB) Har ”trillat” dit igen är kanske inte i en bra position avkräva någon som kritiserar metoden som han förespråkar på alterativ, samt att tala om för andra vad som fungerar om man vill hålla sig nykter. Jag vet att tolvsteg syftar till underkastelse snarare än nykterhet, men ändå.