Citat:
Ursprungligen postat av
Arbetsskygg
Okej, tack för svar.
En annan fråga; spelar kvaliteten på protein någon roll? Eller finns det ens en kvalitetsskillnad? När jag var ung drack vi äggulor till tonerna av Haddaways What is love?. Spelar det någon roll om vi får i oss 75 gram protein från en sagolik plankstek eller en tradig pulvermix? Alltså, jag menar för oss som med nöd och näppe kvalar in som motionärer?
Sorry för idiotiska nybörjarfrågor men jag har googlat och ja... Det är tvåtusen svar. Alla olika.
I korthet, nej, du behöver inte äta enorma mängder protein.
Är du inte vegetarian får du nästan alltid i dig tillräckligt med protein från en vanlig blandkost som täcker ditt kaloribehov om du tänker på att välja bra proteinkällor. Exempel på detta är ägg, fisk, kyckling, all slags kött, bönor, ärter, linser, mejeriprodukter. Dessa är alla fullvärdiga proteiner.
Sedan, om vi ska spetsa till det, så behöver vi egentligen inte äta protein, bara aminosyrorna. Det är bland annat därför det är så viktigt att äta både stärkelserika grönsaker och bladgrönsaker som inte bara innehåller vitaminer och mineraler utan även essentiella aminosyror. Dessa kallas ofullständiga proteinkällor och måste kombineras med varandra för att ge samma effekt som animaliska källor.
Du behöver inte ta proteintillskott om du sköter kosten väl, men en shake efter träningen är praktiskt och kan komplettera dieten tills du kan äta en riktig måltid.