2019-07-20, 14:49
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Hej Flashback.

En enkel fråga kort. Man säger ju att den som tränar bör äta två gram protein per kg. Jag är en medelålders halvfet karl som funderar på att fokusera på tunga basövningar för att återuppväcka slumrande krafter från ungdomen. Gäller detta med två gram per kg även för mig? Det blir en jävla massa ätande, kan jag tänka. Och med tanke på att jag redan har en viss salongsrondör som jag försöker hålla borta genom kostmoderering... Det känns inte optimalt.

Hade jag varit 22 hade det inte varit några problem alls, på den tiden kunde jag äta tusentals kalorier utan att de fäste. Idag kan jag tänka mig att 180-200 gram protein per dag innebär ganska många överflödiga kalorier.

Det finns ny forskning som säger att ju mer protein du får i dig (i rimliga mängder) desto mer kroppsfett förlorar du och desto mindre kolhydrater och fett känner du dig sugen på att äta under den dagen du får i dig mycket protein.

Så om du vill bli av med magen så bör du försöka få i dig 2,0-2,5g protein per kilo kroppsvikt. För övrigt så ökar proteinbevhovet ju äldre man blir eftersom kroppen bli sämre och sämre med åren på att ta vara på den näring man får i sig.
Citera
2019-07-20, 15:23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Hej Flashback.

En enkel fråga kort. Man säger ju att den som tränar bör äta två gram protein per kg. Jag är en medelålders halvfet karl som funderar på att fokusera på tunga basövningar för att återuppväcka slumrande krafter från ungdomen. Gäller detta med två gram per kg även för mig? Det blir en jävla massa ätande, kan jag tänka. Och med tanke på att jag redan har en viss salongsrondör som jag försöker hålla borta genom kostmoderering... Det känns inte optimalt.

Hade jag varit 22 hade det inte varit några problem alls, på den tiden kunde jag äta tusentals kalorier utan att de fäste. Idag kan jag tänka mig att 180-200 gram protein per dag innebär ganska många överflödiga kalorier.
Rekommendationen för någon som styrketränar är runt 1.6 g/kg vid kaloribalans. Vid underskott kan den siffran gott ökas något. Kanske runt 2-2.5 g/kg. Du kommer fortfarande kunna öka muskelmassan på lägre intag än så, men mer är bättre och rekommenderat som sagt.
Citera
2019-07-20, 15:31
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Rekommendationen för någon som styrketränar är runt 1.6 g/kg vid kaloribalans. Vid underskott kan den siffran gott ökas något. Kanske runt 2-2.5 g/kg. Du kommer fortfarande kunna öka muskelmassan på lägre intag än så, men mer är bättre och rekommenderat som sagt.
Okej, tack för svar.

En annan fråga; spelar kvaliteten på protein någon roll? Eller finns det ens en kvalitetsskillnad? När jag var ung drack vi äggulor till tonerna av Haddaways What is love?. Spelar det någon roll om vi får i oss 75 gram protein från en sagolik plankstek eller en tradig pulvermix? Alltså, jag menar för oss som med nöd och näppe kvalar in som motionärer?

Sorry för idiotiska nybörjarfrågor men jag har googlat och ja... Det är tvåtusen svar. Alla olika.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2019-07-20 kl. 15:35.
Citera
2019-07-20, 15:53
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Okej, tack för svar.

En annan fråga; spelar kvaliteten på protein någon roll? Eller finns det ens en kvalitetsskillnad? När jag var ung drack vi äggulor till tonerna av Haddaways What is love?. Spelar det någon roll om vi får i oss 75 gram protein från en sagolik plankstek eller en tradig pulvermix? Alltså, jag menar för oss som med nöd och näppe kvalar in som motionärer?

Sorry för idiotiska nybörjarfrågor men jag har googlat och ja... Det är tvåtusen svar. Alla olika.
Här har du en, av många bra, artiklar att läsa om ämnet. Där går samtliga punkter igenom och du får en bra grund att stå på. Förvisso på engelska men är det något som är krångligt eller oklart så skicka PM. Svarar när jag har tiden.
https://jissn.biomedcentral.com/arti...970-017-0177-8
Citera
2019-07-20, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Träning:

Man brukar säga att träningsvärk är ett kvitto på att man tränat. Varje gång jag kör rygg eller bröst så får jag ingen träningsvärk alls. Brukar köra: Bänkpress, sittande bänkpress, cable flies, https://gymkompaniet.se/pub/media/ca...gpm-65_1_4.jpg och https://www.indiamart.com/proddetail...615649388.html

Finns det någon möjlighet att man tränar på fel sätt i en maskin? Har även sett att vissa håller ena handen på bröstet när dom tränar, men jag känner typ inget när jag gör så. Idag när jag körde bröst så blev jag trött i armarna och fick svårt att lyfta dom när jag skulle ta av mig tröjan, funderar på om man lyfter helt fel..

Träningsvärk får du generellt av att utsätta musklerna för något de inte är vana vid.
Kolla vikterna och spegeln istället.

Bänkpress är en ganska kass övning. Byt den mot hantelpressar med fria vikter, pressar i cable och flyes i cablepressen så får du mer tryck i tuttarna.
Citera
2019-07-23, 16:44
Citat:
Okej, tack för svar.

I korthet, nej, du behöver inte äta enorma mängder protein.

Är du inte vegetarian får du nästan alltid i dig tillräckligt med protein från en vanlig blandkost som täcker ditt kaloribehov om du tänker på att välja bra proteinkällor. Exempel på detta är ägg, fisk, kyckling, all slags kött, bönor, ärter, linser, mejeriprodukter. Dessa är alla fullvärdiga proteiner.

Sedan, om vi ska spetsa till det, så behöver vi egentligen inte äta protein, bara aminosyrorna. Det är bland annat därför det är så viktigt att äta både stärkelserika grönsaker och bladgrönsaker som inte bara innehåller vitaminer och mineraler utan även essentiella aminosyror. Dessa kallas ofullständiga proteinkällor och måste kombineras med varandra för att ge samma effekt som animaliska källor.

Du behöver inte ta proteintillskott om du sköter kosten väl, men en shake efter träningen är praktiskt och kan komplettera dieten tills du kan äta en riktig måltid.
Senast redigerad av BenitoPolymem 2019-07-23 kl. 16:48.
Citera
2019-08-06, 19:36
Medlem
Är väl egentligen inte nybörjare, har gymmat i snart tre år men det känns ovärt att starta en ny tråd.

Tog mitt första stora uppehåll och har inte gymmat på tre månader nu. Kom tillbaka idag och märkte att jag inte har samma styrka kvar, vilket såklart är naturligt. Säg att körde på 70-80% av vikten jag tog innan.

Dock så tycker jag att min kropp ser exakt likadan ut som i Maj. Jag väger lika mycket, mina biceps i avslappnat samt spänt läge mäter exakt samma som innan. Men jag har i tre månader druckit öl ett par dagar i veckan, ätit massor av godis och skräpmat. Endast spelat lite fotboll.

Jag vet att jag har väldigt bra ämnesomsättning och har haft svårt att gå upp i vikt utan gainer tidigare.
Ska jag bara vara glad att jag har svårt att gå ner också eller hur funkar kroppen egentligen?
Citera
2019-08-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westwood
Är väl egentligen inte nybörjare, har gymmat i snart tre år men det känns ovärt att starta en ny tråd.

Tog mitt första stora uppehåll och har inte gymmat på tre månader nu. Kom tillbaka idag och märkte att jag inte har samma styrka kvar, vilket såklart är naturligt. Säg att körde på 70-80% av vikten jag tog innan.

Dock så tycker jag att min kropp ser exakt likadan ut som i Maj. Jag väger lika mycket, mina biceps i avslappnat samt spänt läge mäter exakt samma som innan. Men jag har i tre månader druckit öl ett par dagar i veckan, ätit massor av godis och skräpmat. Endast spelat lite fotboll.

Jag vet att jag har väldigt bra ämnesomsättning och har haft svårt att gå upp i vikt utan gainer tidigare.
Ska jag bara vara glad att jag har svårt att gå ner också eller hur funkar kroppen egentligen?

Hej, jag försöker hålla det på en lättare nivå i förklaringen.
För en lekman så förstår jag att det känns som man står stilla i vikt oavsett om det är att man försöker gå upp i vikt eller ner i vikt.
Vår hjärna är gjord för att automatiskt kunna styra så att vi äter rätt mängd mat och behålla vår vikt.

Du har en normal förbränning. Det är därför du både har svårt att gå ner, som upp i vikt.

Ett kilo kroppsfett består av ca 7000kcal och att ens komma upp i den mängden kalorier i minus eller plus under 90 dagar är svårt. Du hamnar säkert några hundra kalorier minus eller plus om dagen och när man gör ett snitt på det hela så blir det inte så mycket åt något håll. Även om du gått upp eller ner två kilo över en 3 månaders period så skulle du aldrig kunna se det som lekman eftersom du hela tiden vänjer dig vid ditt utseende. Lite som när man klipper håret. Första minuten känns det som tusan och då är det en radikal förändring. Tänk dig om frisören bara klippte ditt hår med 2mm. Under 3 månader!!!
Senast redigerad av MRZnr1 2019-08-07 kl. 10:55.
Citera
2019-08-09, 12:13
Medlem
Funderar ibland på om det är upplägget eller min genetik som gör att jag är så klen i bänk (liksom axelövningar). Har trådsmala handleder, tex. Har det senaste halvåret endast höjt mig 2,5 kg (5*65 kg från 5*62,5 kg). De frekventa fyllehelgerna underlättar inte, förstås, men det känns anmärkningsvärt att jag harvar så mycket på en vikt andra grejar utan att ens ha tränat.

Tips? Nån tunnis som lyckats bemästra denna övning?
Citera
2019-08-09, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Funderar ibland på om det är upplägget eller min genetik som gör att jag är så klen i bänk (liksom axelövningar). Har trådsmala handleder, tex. Har det senaste halvåret endast höjt mig 2,5 kg (5*65 kg från 5*62,5 kg). De frekventa fyllehelgerna underlättar inte, förstås, men det känns anmärkningsvärt att jag harvar så mycket på en vikt andra grejar utan att ens ha tränat.

Tips? Nån tunnis som lyckats bemästra denna övning?

Du ska allt bli bra stark innan din genetik sätter in. Du måste se över din kost eller träningsschema, eller både och. Det är det som sätter käppar i hjulet för dig. Det är inte bara att träna utan det är mycket man måste göra rätt om man vill bli synbart stark under en kortare period av något år eller dylikt.
Svaret finns på så många ställen. Läs mer om kost och träning och se om du kan föra över det du lär dig till dina upplägg och hitta bristerna.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-08-09 kl. 17:08.
Citera
2019-08-11, 11:11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakkocool
Den viktigaste frågan är:

* Var är du just nu och vad vill du uppnå?

Planera sedan din träning, ät rätt mat (så viktigt) och rätt kosttillskott ... Här hittar du rätt kosttillskott med de bästa webbutikerna om kosttillskott och produkter relaterade till fitness och träning:

https://www.prisify.se

Lycka till!
Det är dock inget måste med "rätt" tillskott om kosten är vettigt sammansatt och i tillräcklig mängd. Jag är inte emot tillskott, använder mig själv av det. Att skriva rätt mat och rätt tillskott blir missvisande för den som inte är insatt och därmed tror tillskott är något måste till en övrigt bra kost. Det finns dessutom en hel del tillskott som är totalt onödiga.
Citera
2019-08-11, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pakkocool
Den viktigaste frågan är:

* Var är du just nu och vad vill du uppnå?

Planera sedan din träning, ät rätt mat (så viktigt) och rätt kosttillskott ... Här hittar du rätt kosttillskott med de bästa webbutikerna om kosttillskott och produkter relaterade till fitness och träning:

https://www.prisify.se

Lycka till!

Att enbart skriva för att ge reklam är ett vidrigt beteende. Betala för din reklam som alla andra. Jag var snäll nog att rapportera ditt inlägg då det enligt mig bryter mot forumets regler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in