2019-10-03, 18:08
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Men det var väll när han dök där första ggn eller minns ja fel av det han sa på Swebbtv? Sa man inte sen att dykre varit inne på bildäck. Hur kom dom in?
Kanske tänker på en annan intervjuv nu.

Har med för mig jag sett klipp inifrån bildäck och det handlade om dom orange/röda lådorna som vid ett senare tillfälle var försvunna. Hur dom nu kan gå upp i rök på ett fartyg som vilar på havets botten?

Men när någon togs sig in där har jag inte en aning men kanske genom det uppfläkta hålet som dykaren vittnar om?
Citera
2019-10-03, 19:27
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"...med en medelvind på 12–20 m/s (6-8 Bf, frisk till hård kuling) och en högsta medelvind under tio minuter på 15–21 m/s (7-9 Bf, styv kuling till halv storm) på omgivande kuststationer före och under olyckan..."

" Förhållandena uppfattades inte som exceptionella på passagerarfärjorna mellan Finland och Sverige."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Estoniakatastrofen

Det är inte särskilt anmärkningsvärt för att vara Östersjön. Jag har själv åkt färja när det blåst över 25 m/s några gånger. Det rådde alltså inget exceptionellt väder, oavsett vad faktaresistenta troll som du försöker hävda.

Läs rapporten innan du svarar. ”inte anmärkningsvärt för att vara Östersjön” skriver du. Hårt väder med 18-20 m/s skriver Haverikommissionen och på Yle anges att Estonia endast vid två tillfällen under 14 år upplevt högre vågor.

Sluta trolla din fjant, vad du tycker och dina låtsasåkturer är helt irrelevanta när fakta så tydligt talar om att det var hårt väder. Bara en idiot förnekar det.
Citera
2019-10-03, 19:39
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicki
Ain-Alar Juhanson som överlevde olyckan säger i det estniska tv-programmet Suud puhtaks att han såg att rampen till bildäcket på Estonia fortfarande var på plats när han räddade sig från fartyget.

– I haverikommissionens slutrapport finns inte Ain-Alar Juhansons vittnesmål med eftersom de inte passade in i den version parterna hade kommit överens om, sade en kritisk Kurm som satt bredvid Juhanson i tv-studion.

Estlands regering gjorde under åren 2005 till 2009 en utredning som skulle syna den officiella haverirapporten från år 1997, och utredningens chef Margus Kurm säger att resultatet var entydigt; den officiella haverirapporten var inte trovärdig. Även andra uppseendeväckande vittnesmål stärker den bilden.

Endast svenska goyms som tror på den officiella versionen, samma goyms som tror på officiella world trade center rapporten

Det är naturligt att sålla bland vittnen efter hur trovärdiga och värdefulla för förklaringen som deras vittnesmål är. Det sker även tex i en förundersökning vid brott. Det är inte alla som hörts som sedan kommer att vittna i en huvudförhandling. Däremot ska urvalet naturligtvis vara relevant. Jag har inte noterat att det skulle finnas massor med överlevande son hade en samstämmig bild av ett helt avvikande förlopp.

Det är känt inom vittnespsykologin att det vid i princip varje olyckskatastrof, grovt brott eller annan liknande händelse finns någon/några som uppfattar saker fel.

Situationen med stress och intryck inbjuder inte till att fokusera på detaljer och ju fler inblandade desto mer sannolikt att flera tar fel. Teknisk bevisning går före vittnesmål, särskilt när vittnesmålen inte är flera och samstämmiga.

Jag tycker att rapportens slutsatser är helt rimliga. Om det skulle vara en mörkläggning så skulle den vara gigantisk och världshistoriens kanske mest effektiva - men varför? Inte ens där är konspirationsteoretikerna eniga.
Citera
2019-10-03, 19:56
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Det är du som sprider lögner och uppvisar en talande okunskap. Att fartyget bara skulle mött liknande förhållanden under 20 timmar på hela 14 år är naturligtvis helt gripet ur luften. På Åbolinjen som hon ursprungligen är gick på so mötte hon öppen sjö över Ålands hav två gånger på dygn, lägg där till hennes efterföljande kvarken trafik då hon såldes.

SMHI och Finlands Meterologiska institut uppger 14-17 m/s vid förlisningstillfället. Det kommer du inte ifrån. Att det flera timmar efter förlisningen rådde högre vindhastigheter och våghöjder är naturligtvis irrelevant i sammanhanget.

Individer utan sjövana upplever ganska omgående rullningar som obehagliga, så det är helt naturligt att villa lägga sig ned och vila. Att det flög omkring föremål i inredningen innan olyckan är naturligtvis efterhandskonatruktioner. Många vittnen som satt i baren och överlevde uppger ju att det inte var något exceptionellt innan smällen den efterföljande stora krängningen.

Du kanske istället skulle läsa vad den vana resenären Carl Övberg uppger. Han vaknade av vattan forsade in i hytten och såg vaten komma underifrån med högt tryck då han tog sig upp. Han bodde i en hytt under bildäcket. Hans vittnesmål har kommisionen förvrängt för övrigt, tillsammans med en del andra.

Kommissionens slutsatser du citerar är enbart en teori utan tekniskt stöd och utan att förklara det faktiska sjunkförloppet.

I inlägget du citerade står ingenting om bomber och några Israeler, det verkar vara mest du själv som.är besatt av att tillskriva kritiker de här åsikterna för att misskreditera.

Du skriver att ”Kommissionens slutsatser är en teori”. Ja, men en bra mycket mer underbyggd ”teori” än de fantasifoster du och andra står för.

Varför tror du bara på vissa vittnesmål, de med avvikande berättelser, men inte på alla som samstämmigt uppgett tex att det var fruktansvärt väder den natten? Jag vet nog varför; varken materiel eller väder får ha orsakat olyckan, för då minskar sannolikheten att det var en konspiration som låg bakom. Gör inte denna fruktansvärda tragedi till något egoistiskt spänningsobjekt. De överlevande och anhöriga förtjänar att slippa få det absolut mest sannolika förloppet ifrågasatt av envisa foliehattar.

Du får väl gå tillbaka och läsa. Inlägg nr 4749: ”Men givetvis är USA/Israel inblandat på nåt sätt i olyckan och därför är regeringen förbjuden att bärga.”
Citera
2019-10-03, 20:15
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Jag var ett litet barn när förlisningen skedde så Estonia katastrofen är väl lite före min tid vill jag våga påstå men något är verkligen fuffens här, den intervjun och att en av överlevarna på Sveriges Radio sade själv att hon såg ett militärt fartyg leverera något till Estonia M/S den dagen hon skulle åka med på båten.

Ja, den är väl det. Så då väljer du Stefan Torssell att guida dig till sanningen.
Citera
2019-10-03, 20:45
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bop_cat
Ang. person synlig på dykfilm.
Någon som vet vilken dokumentär de syftar på?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/efter-estonia-fick-se-sin-dotters-kropp-i-tv-dokumentar

Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Jag kan inte föreställa mig att TV visat en dokumentär där dom visar kroppar? Om inte Jutta Rahbes dokumentär faktiskt gjorde det, men svensk TV hade aldrig visat det.

Kanske har dom sett en tysk film där det inte är bortklippt???

Kom igen Flashback, get to work!!

Jo, det har faktiskt hänt. Men jag kan inte svara på om den här flickan var med i just den filmen som jag såg.

Det var TV3 (tror jag) som vid upprepade tillfällen följde en snubbe från Uppsala som till vilket pris som helst ville ha hem sin döda sambo. Han bekostade själv dykare att gå ner till Estonia och lokalisera henne (sambon). De filmade genom fönstret in i hennes hytt och man såg en kropp iklädd en klarröd jacka. Pojkvännen från Uppsala konfirmerade att det var hans sambo som dykarna hade lokaliserat. Hur det blev med själva bärgningen av hennes kropp vet jag inte.
Senast redigerad av FarbrorAgge 2019-10-03 kl. 20:52.
Citera
2019-10-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Japp, finns ju flera videor på Youtube också som visar detta:

https://youtu.be/1aA_WGrU-as

Vid 3:50 ser man tydligt det stora hålet i skrovet.
Det är nog inte vad man tror att de är... Problemet är att man visar ett litet hål med några böjda stålbitar - ovanför gapar ett gigantiskt hål utan något stål alls. Det är mycket troligare att man ser rampen än skrovet. Men eftersom hon redan hade sin story klar så fick speakerrösten göra jobbet.
Citera
2019-10-03, 21:43
Medlem
motarbetars avatar
https://www.youtube.com/watch?v=A2vJql2OlCQ&t=2s

Något som sett denna? Här hävdas det att de rör sig om 2 lastbilar som smugglade ut radioaktiva ämnen ifrån forna Sovjet. Det kan förklara saken att Regeringen ville gjuta igen båten så ämnena skulle bli intakta.
Citera
2019-10-03, 21:51
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Jo, det har faktiskt hänt. Men jag kan inte svara på om den här flickan var med i just den filmen som jag såg.

Det var TV3 (tror jag) som vid upprepade tillfällen följde en snubbe från Uppsala som till vilket pris som helst ville ha hem sin döda sambo. Han bekostade själv dykare att gå ner till Estonia och lokalisera henne (sambon). De filmade genom fönstret in i hennes hytt och man såg en kropp iklädd en klarröd jacka. Pojkvännen från Uppsala konfirmerade att det var hans sambo som dykarna hade lokaliserat. Hur det blev med själva bärgningen av hennes kropp vet jag inte.

Någon måste ju ha sparat ner detta.
Citera
2019-10-03, 22:07
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Japp, finns ju flera videor på Youtube också som visar detta:

https://youtu.be/1aA_WGrU-as

Vid 3:50 ser man tydligt det stora hålet i skrovet.

Det är inte skrovet du ser, man har inte utvändiga spant. Däremot kan det vara en lastramp eller liknande som fått en smäll av förskjuten last när hon slog runt.

Estonia körde helt enkelt i för hög fart i hård sjö och slog av sitt visir som i sin tur öppnade bogporten. Även en liten läcka ger snabbt stora fria vätskeytor vilket fick henne att slå runt precis på samma sätt som ex.vis Herald of Free Enterprise gjorde eller otaliga andra exempel där släckvatten vid brand orsakat tillräcklig fri vattenmassa för att kapsejsa fartyg.
Citera
2019-10-04, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Dykaren i Swebbtv vittnar om att rampen sitter kvar och är näst intill helt uppe. I alla fall så pass uppe att man inte kan ta sig in på bildäck den vägen. Vem ljuger?

ja vad tror du händer med bogrampen när fartyget vänds upp och ner? Jo den stängs igen av tyngdkraften och på botten ligger fartyget också just upp och ner så det är inget konstigt med att den är nästintill stängd.

och nästintill uppe helt uppe(Dykaren) vittnar om att låskolvarna är uppbrutna eller hur?
Senast redigerad av painkiler 2019-10-04 kl. 00:48.
Citera
2019-10-04, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Men det var väll när han dök där första ggn eller minns ja fel av det han sa på Swebbtv? Sa man inte sen att dykre varit inne på bildäck. Hur kom dom in?
Kanske tänker på en annan intervjuv nu.

bogrampen är väl inte enda vägen in till bildäck, finns öppna delar och trappor i aktern på estonia som också leder dit väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in