2019-09-23, 03:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Intressant också att hon skriver i aktbilaga 18 att det är svårt att hitta ombud då målet har koppling till organiserad brottslighet.

Så hon måste ha haft någon linje redan i den tvisten som hon fortsätter spinna på i intervju i tidningen.
Hon kopplar alltså i mejlväxlingen ihop hennes tvist med HOL och organiserad brottslighet som han då skulle vara inblandad i?
Märkligt uttryck, det gällde väl bodelningen?

Hon lägger det väl t.o.m i delägarens mun (advokatfirman) som en av två anledningar att inte åta sig målet.

Samma ordval som hennes egna teser:
"en mycket högt uppsatt person inom organiserad brottslighet"

Undrar även varför hon omgående kopplar till torped/beställningsjobb -
det kan lika gärna vara förövaren själv vid mordförsök, troligen betydligt mer vanligt.

"– Jag visste ingenting om att det fanns en anmälan förra gången. Det kom som en fullkomlig nyhet."

Förra gången vad då? Han blev ju inte varken beskjuten eller anstiftad år 2015.

Sen undrar jag om hon sa nåt om barnen och deras säkerhet? Det skulle få de flesta mödrar att ränna iväg i pyamasen. Allt är relativt, om det förfärliga exet är dött är väl sekundärt.

Att det var "jätteskönt såklart" att sitta i polisbilen lät väldigt malplacerat i aktuellt drama.
Senast redigerad av develi 2019-09-23 kl. 03:38.
Citera
2019-09-23, 03:58
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Märkligt uttryck, det gällde väl bodelningen?

Hon lägger det väl t.o.m i delägarens mun (advokatfirman) som en av två anledningar att inte åta sig målet.

Samma ordval som hennes egna teser:
"en mycket högt uppsatt person inom organiserad brottslighet"

Undrar även varför hon omgående kopplar till torped/beställningsjobb -
det kan lika gärna vara förövaren själv vid mordförsök, troligen betydligt mer vanligt.

"– Jag visste ingenting om att det fanns en anmälan förra gången. Det kom som en fullkomlig nyhet."

Förra gången vad då? Han blev ju inte varken beskjuten eller anstiftad år 2015.

Sen undrar jag om hon sa nåt om barnen och deras säkerhet? Det skulle få de flesta mödrar att ränna iväg i pyamasen. Allt är relativt, om det förfärliga exet är dött är väl sekundärt.

Att det var "jätteskönt såklart" att sitta i polisbilen lät väldigt malplacerat i aktuellt drama.
Karin försäger sig gång på gång i intervjuerna. Hon reagerar inte normalt.
Hon har dessutom en överlägsen attityd när hon pratar om dom som skulle häkta henne.
Var är oron för hennes barn och deras pappa? Hon är iskall och skrattar till flera gånger.
Lyssna på henne här när röstförvrängningen är nästan helt borttagen.
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Lyssna på henne här, så får du en lite annan uppfattning av henne. Folk skrev tidigare att de uppfattade henne som ett litet barn i intervjuerna. Det var nog bara röstförvrängningen som fick henne att låta som Mimmi Pigg.

Video 1: https://streamable.com/tp82i

Video 2: https://streamable.com/vdj9m
Citera
2019-09-23, 04:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Karin försäger sig gång på gång i intervjuerna. Hon reagerar inte normalt.
Hon har dessutom en överlägsen attityd när hon pratar om dom som skulle häkta henne.
Var är oron för hennes barn och deras pappa? Hon är iskall och skrattar till flera gånger.
Lyssna på henne här när röstförvrängningen är nästan helt borttagen.
Jag har lyssnat på dessa och bygger inlägget på hennes ordval.
Reagerade även på att hon sa att hon var van att bestämma.
Hon ter sig gränslös på nåt sätt, säger saker som inte passar aktuell situation.
Jag blir inte riktigt klok på henne, för nåt felar.
Citera
2019-09-23, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktbeteende
Jag trodde först att KL varit skumt citerad i text, men när man ser filmerna kan man själv höra hur KL formulerar sig på samma sätt son hon är citerad.

Jag har försökt sammanställa allt jag tycker är udda/utmärkande från intervjuerna i Aftonbladet och Expressen. Mycket har redan nämnts tidigare i tråden. Sammanställningen är en mix från båda tidningarna.

* Efter att ha kommit ut ur häktet och som kommentar kring sin häktning säger hon ”jag har inga problem att sitta inlåst i ett litet rum”.
Kommentar: Jag har aldrig läst någon liknande kommentar från någon häktad, varken skyldiga eller oskyldiga. Så udda?

* Hon hyllar rådmannen som tog beslutet att inte förlänga häktningen. ”Väldigt trygg när jag såg vilken rådman det var, hon är väldigt duktig”.
Kommentar: En psykopats komplimang? En betoning till allmänheten att rådmannen tagit rätt beslut?

* Hon åker till brottplatsen i pyjamas ”några timmar” efter dådet. Går fram till poliserna och säger ”Jag skulle väldigt väldigt mycket uppskatta om jag kunde får veta om det INTE är han”.
Kommentar: Normalt förfarande borde vara att ringa in till polis och sjukhus för att veta? Konstigt att säga att man vill veta om det inte är han, men det kan ju vara ett sätt KL normalt formulerar sig på.

* Berättar mycket om själva gripandet utan fokus på chocken över skjutningen, oron för ex-mannens liv eller närmre om sina känslor kring det hela. Betonar att ”jag förstod inte alls vad som var i görningen” vid gripandet (görningen är för mig något påhitt/bus/elakt en annan planerar i smyg). KL beskriver detaljerat om att det inte fanns någonstans att sitta och att det fanns en polisbil i närheten med öppna dörrar och att det var jätteskönt att sitta.
Kommentar: Konstigt fokus och mycket detaljer om gripandet som verkar vara det mest chockerande för KL.

* Betonar att ”jag visste inte alls vad jag var gripen för” samt fokuserar mycket på brottsrubriceringen som var fel (anstiftan till mord istället för anstiftan till försök till mord).
Kommentar: Samma kommentarer som ovan. Jag anser det dock inte så konstigt att KL inte fått information om varför hon blev gripen då polisen kanske ville vänta med att säga detta.

* Hon ville absolut inte säga var hon för tillfället bor. Hon säger att hon har väldigt detaljerat förklarat för polisen varför hon inte ville att skulle göra en husrannsakan. Anledningen är att hon inte ville utsätta sin vän för en husrannsakan då vännen ”på grund av sitt arbete, som innefattar känsliga polisärenden, inte vill bli indragen i polisutredningen”. Och hon lyfter att ”han är nu arg på mig”.
Kommentar: Vad sysslar vännen med egentligen? Varför lyfter hon att vännen är arg? Är inte ett mordförsök viktigare än detta? Låter antingen som en psykopat som försöker manipulera eller som en paranoid missbrukare.

* Hon säger ”det var ett väldigt bra förhör - för min del”.
Kommentar: Vad menas egentligen med att förhöret var bra för hennes del? Varför ens säga så?

* När de i ingervjun pratar om att hon tidigare varit anmäld för försök att leja en torped så säger KL att hon inte visste att det fanns en anmälan ”förra gången. Det kom som en fullständig nyhet”. Fokuserar också på att hon inte känner igen namnet på den torpeden och att hon borde kommit ihåg det.
Kommentar: Vad menar hon med ”förra gången”? Låter som att hon försäger sig omedvetet. Känns också udda att hennes starkaste försvar mot anklagelsen att hon försökt leja en torped är att hon inte känner igen namnet på torpeden.

* Hon har en egen teori om vem det kan vara som lejt en torped. Det satt ”hårt inne” att ge polisen teorin. Det är någon som är kopplad till organiserad brottslighet, ”mycket högt uppsatt person”.
Kommentar: Varför är KL övertygad om att någon lejt en torped? Känns som att hon vet att det är så, dvs försäger sig då hon vet att det är hon. Också konstigt att det sitter så djupt inne att hjälpa polisen. KL kan såklart vara rädd för påföljder från denna högt uppsatta person men varför säger hon det då i intervjuer i media? Låter verkligen som en psykopat som ska manipulera.

* Hon säger att risken är att torpeder snackar till slut och att de ska egentligen hålla tyst för att inte åka fast.
Kommentar: Risk är en negativ grej och för en polisutredning är det ju jättebra att torpeder snackar till slut, men inte bra för den som lejt torpeden. Varför förklara hur en torped ska bete sig när den blir förhörd? En psykopats ”dolda” budskap?

* Hon ”råkade ha många knapptelefoner, de har så kort minne”.
Kommentar: Vem råkar ha många gamla knapptelefoner nuför tiden? Särskilt skumt att släpa med massa gamla knapptelefoner för någon som inte verkar ha fast boende. Varför betona knapptelefoner? Varför ens nämna att de har kort minne?

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har lyssnat på dessa och bygger inlägget på hennes ordval.
Reagerade även på att hon sa att hon var van att bestämma.
Hon ter sig gränslös på nåt sätt, säger saker som inte passar aktuell situation.
Jag blir inte riktigt klok på henne, för nåt felar.

Jag sammanfattade allt jag tyckte var konstigt i de första intervjuerna. Jag tror jag lyckades citera mitt inlägg.

Jag tycker hon låter som antingen en psykopat + narcissist eller en fd smart missbrukare som tappat lite för mycket hjärnkapacitet.

Sen tror jag absolut inte att hon har bott hos någon interutredare eller liknande, jag tror det är en ”smart” lögn från henne för att polisen inte skulle göra en husrannsakan. Jag tror alltså att hon försökte överlista polisen och sen fortsatte hon med lögnen. Jag tror på nått sätt att hon kanske bodde hos FO eller på ett ställe där han hade sina saker. Att det var därför hon extra mycket ville rentvå sig i intervjuerna. För det kändes som att hon försökte kommunicera med skytten en sista gång innan hon försvann under jorden (vilket jag läste nånstans att hon gjort).

Sedan tror jag inte ett ord på det här med en person inom organiserad brottslighet. Det låter som ett rent villospår där hon återigen är ”så smart” när hon lurar polisen.

Men det är ju mina egna tankar kring det hela. Är väldigt öppen för att det kan vara helt fel.

Jag tror dock absolut inte att KL skulle gått ut i intervjuer om hon inte vunnit något på det eller om hon varit oskyldig. Vilket jag baserar på hennes historik av att inte lämna några avtryck (utom i en mängd domar och FUP:ar), varför bryta denna historik för att säga att man är oskyldig när ens identitet inte blivit röjd och man är oskyldig på riktigt (dvs man kommer inte bli dömd). Och enda jag kan se att hon skulle vinna på intervjuerna är att berätta om hur oskyldig hon är (detta tror jag inte är huvudmålet) eller att försöka kommunicera med skytten (detta tror jag är huvudanledningen).
Citera
2019-09-23, 06:52
Medlem
Ett gripande av FO torde vara nära förestående. Han kan knappast hålla sig undan hur länge som helst. Vem vet, man kanske redan har span på honom och väntar på misstag från misstänkt anstiftare.
Extremt skickligt polisarbete med minimala läckor, hur som helst.

Ingen ska inbilla mig att polisen ligger på latsidan i det här fallet.
Senast redigerad av skitkuligen 2019-09-23 kl. 06:55.
Citera
2019-09-23, 07:12
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Ett gripande av FO torde vara nära förestående. Han kan knappast hålla sig undan hur länge som helst. Vem vet, man kanske redan har span på honom och väntar på misstag från misstänkt anstiftare.
Extremt skickligt polisarbete med minimala läckor, hur som helst.

Ingen ska inbilla mig att polisen ligger på latsidan i det här fallet.

Så kan det mycket väl vara. Polisen brukar vara effektiva när det vet vem de letar efter. Det här är ett fall man verkligen vill ska lösas. Förstå vilken tillvaro HOL och barnen har just nu. Inte veta om/när någon slår till igen.
Citera
2019-09-23, 07:39
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Nej.
HOL rör sig idag med mycket höga ärenden typ kinesen som ev ska utlämnas till USA. Han har tidigare företrätt informatören Peter Rätz som har ett pris på sitt huvud som idag är runt 1,5mkr. Hol har rört sig i kretsar med bl.a poliser som är inom underrättelse-delen. Förutom detta så har han haft högpriofall på diverse bedrägerimål med mångmiljonbelopp. Detta har gett HOL både insyn och ev fiender i den undre världen. Det finns alltså andra alternativ än KL, vilket inte är så populärt i denna tråd där vissa helt går all in på KL, samtidigt som vi övriga ser möjliga alternativ.

Ser vi sen till hur polisen har arbetat i detta fall, hur dom varit inblandade tidigare personligen med HOL som vänner etc, finns det möjliga alternativ, vi har inte sett skogen för trädena omkring. Eftersom det fanns eller fortfarande finns en "belöning" på informatören Peter Rätz som idag är på runt 1,5mkr, och att ryska maffian fick den sista smällen av denna informatör, borde man även kolla om någon ur dessa gäng fick permis eller släpptes veckorna före attentatet på HOL. Det kan vara så enkelt att någon stjärna vill ha tag i Rätz genom att gå på HOL, och då kan grejen i 62:an ha varit ett försök att ta HOL som gisslan där det sket sig med dito skottlosssning, för ville man fimpa HOL kunde man lika gärna ha stått utanför och satt skotten i huvudet när han gick förbi i riktning mot jobbet, i stället för att böka med att stå i trapphuset eller sitta på parksoffan utanför för att få tag i HOL och dessutom starta en brottningsmatch.

Torped-teorin funkar dålig på ett hus med 2 entreer, 2 hissar, en brottningsmatch i trapphuset och en nedblodad blond snubbe i grått som rymmer fältet efter 3 skott. Det är frågan om något annat, frågan är vad.....

Intressant, finns det mer uppslag? Detta fall känns som en riktig rysar kriminalroman. Det är många funderingar man får!
Vilka hotbilder, stalkare etc har ev. trakasserat dessa fd. makar? Är någon av deras stalkers aktiva i tråden? Var GM där för att skrämnas men inte förstod att H.O.L var beredd på överfall och slog först. Vems var pistol/revolvern? Kanske H.O.Ls?

...
Senast redigerad av hejsan07 2019-09-23 kl. 07:41.
Citera
2019-09-23, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag lyssnar igen nu och det tycker jag framgår rätt tydligt att dom tror att Karin är anstiftaren.
Sen har dom mycket bra åsikter om jäv för dom som anhåller och ska häkta Karin är delvis hennes gamla arbetskamrater. Rättsröta!

Det förekommer ofta kollegial rättsröta i dessa kretsar, som kan beskrivas som jäv, eller vänskapskorruption. Men inte i detta fall.

Vi har olika syn på hur man definierar jäv och hur man kommer fram till att det föreligger jäv.

För att det ska föreligga jäv måste någon som berörs av ett beslut vara drabbad av jäv, och göra en anmälan om jäv, där det framgår att det kan vara jäv. Hade åklagaren haft något som binder KL till brottet och det kan påvisas, är det jäv när hon släpptes.

Nu var det domare i tingsrätten och hovrätten som kan vara opartiska och objektiva, när de vill. Det noterades av mig, när de hade en kollega framför sig. De löste situationen med att granska bevisen strikt, och lagen kan de ju!

De hade bara en fråga att ta ställning till och den var om KL skulle häktas. Inget märkvärdigt alls. De klarade sig galant. Ett beslut som inte kan anmälas för jäv, därför att det inte går att påvisa att beslutet var fel, med en konkret punkt där ett fel begicks. Åklagaren hade inget mot KL som rätten borde ha sett som häktningsgrund.

Det har framgått att KL haft flera arbetsplatser inom rättsväsendet, och det är ingen onormal karriär för en toppjurist. Det betyder att kretsen av jurister som har beröringspunkter med varandra är problematisk. En liten krets som kan ge upphov till jävssituationer. Oftast i olika tvister där vissa personer bedöms som mer trovärdiga än andra personer. Där rättsvidrig bevisvärdering ersätter lagen. Men i brottmål blir det svårt att vara jävig när beviskraven inte baseras på trovärdigt pladder.

Jäv förekommer mest i tvistemål, och förvaltningsärenden med olika lov. Just för att det finns inga legala beviskrav, och likhet inför lagen när folk vill bygga, söker lov för olika verksamheter m.m.
Senast redigerad av Vresrosen 2019-09-23 kl. 09:04.
Citera
2019-09-23, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Intressant, finns det mer uppslag? Detta fall känns som en riktig rysar kriminalroman. Det är många funderingar man får!
Vilka hotbilder, stalkare etc har ev. trakasserat dessa fd. makar? Är någon av deras stalkers aktiva i tråden? Var GM där för att skrämnas men inte förstod att H.O.L var beredd på överfall och slog först. Vems var pistol/revolvern? Kanske H.O.Ls?

...

HOLs pistol? Har han tillgång till pistoler?
Citera
2019-09-23, 09:18
Medlem
Jag är intresserad av Fredrik Olafsen? Vad fick polisen att misstänka honom?
Citera
2019-09-23, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag är intresserad av Fredrik Olafsen? Vad fick polisen att misstänka honom?
Intressant fråga. Du hade ju koll på honom dag 1. Vad var det som gjorde att polisen fick korn på honom? Nån rövare som golade? HOL som kände igen honom?
Citera
2019-09-23, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Intressant fråga. Du hade ju koll på honom dag 1. Vad var det som gjorde att polisen fick korn på honom? Nån rövare som golade? HOL som kände igen honom?

Jag kopplade direkt till honom när jag läste hur vittnena hade beskrivit honom.

Snaggad man, ca 35 och vit. Fredrik är den enda som jag sett Karin med och som har det utseendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in