Citat:
Ursprungligen postat av
Combival
Jag undrar hur mycket som hänger ihop? Saker som kommer fram efter rotande på nätet kan vara sanna men det är inte säkert att alla inblandade vet om eller berörs av de andras leverne? (jag vet knappt själv hur jag menar). Jag tror att jag menar att hur mycket skit som än kommer upp till ytan kan motivet till den här skjutningen vara betydligt enklare. Förlorade tvister, dåligt omdöme, pang?
Det här tycker jag är viktigt att alltid ha med sig.
Det kan vara sant att HOL varit otrogen, det är inte orimligt snarare rätt vanligt under äktenskap. Men det behöver inte betyda att KL vetat om detta. Och om KL har vetat om otrohet så behöver det inte vara något hon bryr sig om (ja, det kan vara så).
OM nu HOL varit otrogen så behöver det absolut inte vara ett motiv för skjutningarna.
Är det då relevant att gräva upp allt i flera led bort från de misstänkta? Kanske, jag vet faktiskt inte. Svårt att veta var gränsen går när man är FÖR långt bort eller när information börjar bli orelevant.
Bör vi älta saker om och om igen utan bevis? Nej, det räcker med att det lyfts upp, rimlighet utvärderas och sen kan det vara med som eventuella faktorer i teorier/resonemang. Men när man använder icke bevisade påstående så är det önsvärt att man formulerar sig som att det inte är fakta.
Om någon har inside information så kan jag förstå att man uttrycker icke bevisad information som fakta, men man behöver inte bemöta och övertala alla andra användare som tvivlar eller ifrågasätter trovärdigheten. Samtidigt behöver inte skeptiker hävda att det är lögn varje gång dessa användare hävdar ha de kommer med inside information.
Sunt ifrågasättande och kritiskt ställningstagande är dock alltid toppen.
Jag är fullt medveten om att detta är helt orimliga riktlinjer för Flashback. Denna grundläggande nivå för forumdiskussioner är tyvärr alldeles för hög nivå för majoriteten av Flashbacks användare. Vilket speglar förmågan hos Sveriges befolkning.