2019-09-18, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Nej, ingenting än.

Mest arbetsrelaterade frågor. Vilka problem man har ställts inför och fick ge ett exempel på en problemlösning. Det kändes mest som en flummig arbetsintervju, vilket jag sa till psykologen.
Hade turen att hamna hos en väldigt trevlig en. Det var ett trevligt samtal ändå.
Jag förmodar det mest är för att ta reda på att man inte är en person som blir handlingsförlamad när man ställs inför problem typ. Man kan ju klara alla tester med bravur ändå... men ens personlighet ska väl typ passa i praktiken.

Tror även att de försöker analysera fram lite enkelt om man har tendenser för någon bokstavskombination, autism mm, kändes så iallafall när jag hade det samtalet. Men det var nog nästan 1 - 1,5 timmar långt har jag för mig. Fick då bl.a. frågor om specialintressen mm, och man ska ju absolut inte svara då att man har ett stort tågintresse eller så, extrema intressen kan ju tyda på någon sorts autism.
Citera
2019-09-18, 21:11
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Tror även att de försöker analysera fram lite enkelt om man har tendenser för någon bokstavskombination, autism mm, kändes så iallafall när jag hade det samtalet. Men det var nog nästan 1 - 1,5 timmar långt har jag för mig. Fick då bl.a. frågor om specialintressen mm, och man ska ju absolut inte svara då att man har ett stort tågintresse eller så, extrema intressen kan ju tyda på någon sorts autism.
Ja, jag stirrade maniskt in i väggen och berättade utförligt alla avgångstider Borlänge resecentrum har till vilka destinationer.
Skämtåsido.. ja. Det kommer förmodligen också fram ganska tydligt.
Jag tror att jag gick vidare mest pga att jag arbetar som yrkesförare idag. Är ju hyfsat monotont att köra buss med.
Sen nämnde jag att pappa jobbar inom järnvägen och att det var på det viset.
Citera
2019-09-19, 00:49
Medlem
Tjena.
Fick väldigt nyligen reda på att jag fått en plats på lokförarutbildningen i Borlänge som drar igång i mitten av oktober. Jättekul, men mitt problem är att jag bor ca. 5 timmar bort. Inget pendlingsavstånd direkt.😜
Så, finns det nån här som bor i Borlänge som har en lägenhet över? Eller ett rum? Eller känner nån som har.
Kanske lite offtopic men måste ju testa.🙂
Citera
2019-09-19, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Jag tror att jag gick vidare mest pga att jag arbetar som yrkesförare idag. Är ju hyfsat monotont att köra buss med.
Minsann, ännu en yrkeschaffis som sadlar om!
Själv behärskar jag och har erfarenhet från både buss- och lastbilssidan, börjar tappa tjusningen med asfaltstugg plus har velat detta sedan barnsben.
Citera
2019-09-19, 19:23
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamburgerhalster
Tjena.
Fick väldigt nyligen reda på att jag fått en plats på lokförarutbildningen i Borlänge som drar igång i mitten av oktober. Jättekul, men mitt problem är att jag bor ca. 5 timmar bort. Inget pendlingsavstånd direkt.😜
Så, finns det nån här som bor i Borlänge som har en lägenhet över? Eller ett rum? Eller känner nån som har.
Kanske lite offtopic men måste ju testa.🙂
Fasen vad kul. Då ses vi.
Har dock ingen bostad att erbjuda.. haha. Jag kommer själv pendla från Mora.

Citat:
Ursprungligen postat av Cst314
Minsann, ännu en yrkeschaffis som sadlar om!
Själv behärskar jag och har erfarenhet från både buss- och lastbilssidan, börjar tappa tjusningen med asfaltstugg plus har velat detta sedan barnsben.
Jajamen. Exakt samma här. Har CE DE. Ledsnade på lastbil, skaffade buss. Efter 7 år på bussen nu så fick jag äntligen denna möjlighet. Alltid haft lokförare i bakhuvudet, men vetskapen om att det är så många intressenter, få platser och utbildningar så långt bort så har det inte blivit av förrän nu.
Citera
2019-09-21, 11:47
Medlem
Har en liten fråga som kanske någon av er kan svara på

I somras va jag dum nog att testa mig på att röka joint på
En festival och åkte också dit så jag kommer få ringa narkotika. Jag har precis börjat lokförarutbildningen och undrar om det är helt kört ?

Kan jag gå klart utbildningen ändå ?
Kan man isf få jobb efter ändå eller dem är stenhårda med utdrag från registret ?

Tacksam för svar och ja jag är korkad 😔
Citera
2019-09-21, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralleballe1
Har en liten fråga som kanske någon av er kan svara på

I somras va jag dum nog att testa mig på att röka joint på
En festival och åkte också dit så jag kommer få ringa narkotika. Jag har precis börjat lokförarutbildningen och undrar om det är helt kört ?

Kan jag gå klart utbildningen ändå ?
Kan man isf få jobb efter ändå eller dem är stenhårda med utdrag från registret ?

Tacksam för svar och ja jag är korkad 😔

Oj, det lär du ju kolla upp redan nu innan du lägger ner mer tid och pengar på att gå utbildningen. Vet att flera operatörer vill se utdrag ur bl.a. brottsregistret innan anställning, och jag kan tänka mig att en notering om narkotikabrott, även om det var av ringa karaktär, kan göra det svårt att se mellan fingrarna eftersom det verkligen är nolltolerans inom vårt yrke med någon form av narkotika.
Hur länge ligger det kvar i registret, 5 år? Får man inte jobb ganska snart efter sin examen är det svårare, om ens möjligt, att få jobb sedan när flera år har gått.

När gjorde du hälsoundersökningen med drogtestet? Fann de några rester då, eller var det redan innan sommaren du gjorde den?

Helt kört kanske det inte är, men om det syns i ditt registerutdrag får du kolla om någon anställer utan utdrag ur detta, någon mindre operatör kanske funkar?

Du kan nog maila HR på de olika företagen och höra vad som krävs vid nyanställning, är nog lättast för rätt svar.
Sedan lägger jag ingen värdering i eller dömmer ditt handlande, men du verkar ju veta nu iallafall att det var ett mycket dumt snedsteg.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-09-21 kl. 13:28.
Citera
2019-09-21, 14:08
Medlem
Ja det är lite så jag känner också , så jag inte går i ett år nu och studerar helt i onödan. Ja det är ju 5 år tyvärr .. har du behövt visa ett utdrag när du blev anställd ? Jag klara ju hälsokontrollen nyligen för jag missbrukar inte , det hände bara en gång ... 😪
Tack för svar

Någon annan med erfarenhet av detta ?
Citera
2019-09-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ja det är lite så jag känner också , så jag inte går i ett år nu och studerar helt i onödan. Ja det är ju 5 år tyvärr .. har du behövt visa ett utdrag när du blev anställd ? Jag klara ju hälsokontrollen nyligen för jag missbrukar inte , det hände bara en gång ... 😪
Tack för svar

Jag tror att det tillkommit senaste åren att man ska ha med sig ett oöppnat kuvert med utdrag ur brottsregistret som öppnas tillsammans hos arbetsgivaren, om de begär detta.
Några vill också se utdrag från försäkringskassan om man varit mycket sjuk.

Jag vågar inte på rak arm säga vilka som tillämpar detta, men jag har läst om det och sett det i jobbannonser, men som sagt, de större bolagen tror jag.

Nej jag har varit anställd så länge, innan detta tillkommit, så det enda jag behövde ha med var betyg och referenser.
Citera
2019-09-21, 15:06
Medlem
Citat:
Tack för svar

Jag blev anställd för 1.5 år sen och fick ta med brottsregister. Ett av de större företagen.
Citera
2019-09-24, 11:29
Medlem
Funderar på en del saker och det är att under körning är det mycket samtal med Tågklarerarna eller flyter det mesta på?

Och kan det bli en del längre väntan att man blir tagen på något sidospår, så man kan typ ta en liten bensträckare bredvid spåret eller om man är inom ett samhälle och kan springa in på en närliggande kiosk och köpa fika? Hur vet man hur länge man blir tagen åt sidan?

Hur ser företagen på friskvård och tränings möjligheter ex finns gym på överliggningar? Känns som att det är mycket viktigt att träna när man har ett stilla sittande jobb.
Citera
2019-09-24, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonde33
Funderar på en del saker och det är att under körning är det mycket samtal med Tågklarerarna eller flyter det mesta på?

Och kan det bli en del längre väntan att man blir tagen på något sidospår, så man kan typ ta en liten bensträckare bredvid spåret eller om man är inom ett samhälle och kan springa in på en närliggande kiosk och köpa fika? Hur vet man hur länge man blir tagen åt sidan?

Hur ser företagen på friskvård och tränings möjligheter ex finns gym på överliggningar? Känns som att det är mycket viktigt att träna när man har ett stilla sittande jobb.

Samtal med Fjtkl/tkl beror helt på vilken tjänst du har, växlar du mycket och så blir det kanske mer samtal och är det en dag med signalstrul kan det också bli många samtal. Så det beror på var man kör, vilken typ av tjänst man har och om det är mycket strul i trafiken, typ signalfel.
Vissa dagar blir det kanske inte något samtal alls, för att nästa dag bli fem stycken.

När man får gå till sidan för tågmöte är det inte säkert att det är i något samhälle, kan vara en driftplats mitt i skogen, om man har otur. Har man tur är det när någon affär eller så. Man kan ringa till Fjtkl och fråga hur länge man kommer att få stå och vänta, ibland får man en ungefärlig tid, ibland vill de vänta och se när det passar, så då måste man själv sitta och stirra in i sihnalen för att se när den blir grön.

Jag tror att de flesta operatörer har friskvårdsbidrag på någon tusenlapp per år, kanske något mer hos vissa. Gym vet jag inte om det finns på överliggningarna, tror de som tränar och vet att de ofta har överliggning där köper träningskort om det finns ett gym i närheten av överliggningen.
Jag försöker iallafall själv göra så mycket vardagsträning som möjligt, dvs ta längre promenader och röra på mig så mycket som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in