2020-01-03, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Jag kan tänka mig att lokförare från SJ kanske också kommer konkurrera om eventuella vakanta tjänster om det nya schemasystemet hos SJ driftsätts som det ser ut nu

Existerar 8/6 schema på SJ? Vilka nackdelar ser du med nya schemasystemet?
Citera
2020-01-03, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 68DAx42
Existerar 8/6 schema på SJ? Vilka nackdelar ser du med nya schemasystemet?

Jag tror inte det, vet inte om det har provats/är på prov, men jag har inte hört om något komprimerat schema där.

Googla på ivu rapid så kommer du kunna läsa från fackligt håll vad det nya planeringssystemet för schemaläggning innebär, så får man bilda sig en egen uppfattning om det är bra eller dåligt.
Citera
2020-01-03, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Jag tror inte det, vet inte om det har provats/är på prov, men jag har inte hört om något komprimerat schema där.

Googla på ivu rapid så kommer du kunna läsa från fackligt håll vad det nya planeringssystemet för schemaläggning innebär, så får man bilda sig en egen uppfattning om det är bra eller dåligt.

Tack
Citera
2020-01-06, 18:29
Medlem
Någon som går på MTR som kanske vill lägga upp hur en veckas schema kan se ut på utbildningen? Gärna inledande fyra veckorna om det vore möjligt. Planerar boende och resor för fullt och skulle behöva ha lite koll.

Mvh
Citera
2020-01-06, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hassanbobadilla
Någon som går på MTR som kanske vill lägga upp hur en veckas schema kan se ut på utbildningen? Gärna inledande fyra veckorna om det vore möjligt. Planerar boende och resor för fullt och skulle behöva ha lite koll.

Mvh
Räkna med lektioner 8:30-15 måndag till fredag. Vecka fyra-fem ungefär är titt-LIA då man får åka med och kanske köra en vecka. Då är tiderna annorlunda. Någon enstaka dag kan bli ledig. Troligen tenta andra fredagen då slutar man före lunch.
Tänk på att fixa studerandekort snarast efter att du börjat utbildningen för att få studentrabatt på resor om du åker kollektivt. Gratis parkering finns vid skolan.
Citera
2020-01-07, 00:22
Medlem
Tack ska du ha för mycket bra svar. Nu har jag koll på den inledande perioden och kan planera lite mer!

Läser man samma/liknande tider resten av terminen också?

Mvh
Citera
2020-01-07, 23:19
Medlem
Citat:
Läser man samma/liknande tider resten av terminen också?

Mvh

I stort sett utom när man är på Lia. Imorgon börjar jag 05:30...
Citera
2020-01-08, 17:01
Medlem
Ok tack för svar. Har fått ett schema över teori och LIA-perioder idag. Vet du om man kan göra examensarbetena hemma? Eller måste man göra dem i skolan?
Citera
2020-01-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ok tack för svar. Har fått ett schema över teori och LIA-perioder idag. Vet du om man kan göra examensarbetena hemma? Eller måste man göra dem i skolan?
Examensarbetena görs i grupp på tre-fyra elever. Hur man lägger upp arbetet då är nog svårt att bestämma redan nu.
Citera
2020-01-08, 18:43
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
"Examensarbeten".
Förlåt att jag skrattade till, men det är inga tyngre grejer.
Det största arbetet jag förstått är projektarbetet man ska lämna in sen. Välja ett järnvägsrelaterat ämne och redovisa om, t.ex en järnvägssträckning eller en loktyp.

Det vi gjort hittills är någon miljörapport. Jämföra järnvägen med ett annat transportsätt på en sträcka och redogöra hur det påverkar miljön osv (co2-utsläpp, tidsmässigt osv). Inget större arbete, max 2 A4-sidor. Slängde jag ihop en kväll och fick VG.

Så har vi gjort ett grupparbete och redovisning om olika ämnen relaterade till förarens arbetsmiljö. Avtal, olyckor, kost osv, varje grupp fick var sitt ämne. Min grupp hade "tillbud förare". Pratade om självmord, viltolyckor, processen kring återupphämtning efter en olycka, kamratstöd osv.

Det mesta man gör hemma egentligen är att nöta in övningsuppgifter från diverse häften och plugga in listor och namnet på signaler och tavlor.
Citera
2020-01-10, 22:02
Medlem
LjusetsFamns avatar
Citat:

Skriv gärna i tråden när du börjar utbildningen så att man får följa och se hur det går
Citera
2020-01-11, 15:41
Medlem
Kan vara läge att söka i år för er som går i valet och kvalet. YH-myndigheten har dragit i bromsen och bara beviljat en utbildningsstart (Ängelholm) från och med 2021.

https://www.myh.se/Verksamhetsomraden/Yrkeshogskolan/Ansok-om-att-bedriva-yrkeshogskoleutbildning/Resultat-ansokningsomgang-2019/

https://lokforaren.wordpress.com/2020/01/10/bara-trafikverket-far-gront-ljus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in