2025-05-27, 22:48
Medlem
hippien47s avatar
Jag har svårt att se att detta skulle vara ett bristyrke. SJ ger sken av att alla som går deras utbildning får jobb direkt efter, som att det inte finns arbetslösa lokförare.
Citera
2025-05-27, 22:51
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shafiqrafiq
Jag har 0.4 nu. Sen även om jag får linser eller glasögon så har jag fortfarande 0.4 vet ej vad jag ska göra
Varit hos optiker och gjort ett riktigt syntest?
Man kollar in i en maskin och de justerar skärpan till så skarpt det kan bli för just dina ögon.
Jag ser sämre på mitt högra öga, har för mig att det blev 0,4 på det utan glasögon.
Med glasögon ser jag 1,0 på vänster och 0,8 på höger.
Citera
2025-05-27, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shafiqrafiq
Jag har 0.4 nu. Sen även om jag får linser eller glasögon så har jag fortfarande 0.4 vet ej vad jag ska göra
Låter väldigt märkligt att du inte skulle få någon förbättring med linser/glasögon mot utan?!
Citera
2025-05-28, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippien47
Jag har svårt att se att detta skulle vara ett bristyrke. SJ ger sken av att alla som går deras utbildning får jobb direkt efter, som att det inte finns arbetslösa lokförare.

De som går SJs utbildning är redan anställda under utbildningen, så det är inte konstigt att de som går den och klarar av den sedan blir lokförare. Gäller även andra utbildningar som operatörerna har själva.

YH är man däremot inte anställd eller garanterad jobb efter examen. Båda utbildningstyperna har sina för- och nackdelar.
Men just nu verkar det svårare att få jobb generellt, vet inte om det ens startas fler operatörsspecifika utbildningar?
Citera
2025-05-28, 07:35
Medlem
Jag var hos en optiker förra veckan och gjorde ett test i en maskin. Han sa att om du får glasögon så kommer det vänstra ögat att ta över synen ifrån det högra ögat
Så det lät ju lite konstigt men optikern jag pratade med satt i en annan stad och fick hjälp av en Annan. Han ringde genom Skype eller något annat program för att göra testerna
Men jag har tid hos en annan optiker nu på söndag

Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Varit hos optiker och gjort ett riktigt syntest?
Man kollar in i en maskin och de justerar skärpan till så skarpt det kan bli för just dina ögon.
Jag ser sämre på mitt högra öga, har för mig att det blev 0,4 på det utan glasögon.
Med glasögon ser jag 1,0 på vänster och 0,8 på höger.
Citera
2025-05-30, 15:55
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
De som går SJs utbildning är redan anställda under utbildningen, så det är inte konstigt att de som går den och klarar av den sedan blir lokförare. Gäller även andra utbildningar som operatörerna har själva.

YH är man däremot inte anställd eller garanterad jobb efter examen. Båda utbildningstyperna har sina för- och nackdelar.
Men just nu verkar det svårare att få jobb generellt, vet inte om det ens startas fler operatörsspecifika utbildningar?

SJ har väl dock avbrutit sin utbildning som jag förstått det.

Nu har de gått några veckor sedan man sluta, intensiv men kul utbildning!

Har löst sig med jobb för min del
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in